Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med lading i Kongensgt Oslo?

Startet av lightningii, fredag 14. mars 2014, klokken 10:57

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 19. mars 2015, klokken 08:28
Har bestilt bilen med Nokian Hakka 8 piggdekk.
Tror og håper de støyer noe mindre.
Ikke jeg som skal kjøre bilen, så piggdekk blir det visst uansett :-)
Har Hakka 8 pigg på Leafen (som er konebilen), de støyer endel ja, uten at jeg kan sammenligne siden vi ikke har hatt andre piggdekk på den bilen.
Men opplever meget bra veigrep og lav rullemotstand, et bra valg om man skal velge pigg!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

e-Kvaase

Sitat fra: tomrh på torsdag 19. mars 2015, klokken 08:59
Har bestilt bilen med Nokian Hakka 8 piggdekk.
Tror og håper de støyer noe mindre.
Ikke jeg som skal kjøre bilen, så piggdekk blir det visst uansett :-)
Har Hakka 8 pigg på Leafen (som er konebilen), de støyer endel ja, uten at jeg kan sammenligne siden vi ikke har hatt andre piggdekk på den bilen.
Men opplever meget bra veigrep og lav rullemotstand, et bra valg om man skal velge pigg!

Takk for innspill.
Veigrep er nok det som teller mest på konebilen ja. Særlig de få gangene det er is. Det er nok en psykologisk faktor å ha disse piggene også. Støyen er hun nok blitt vant til... Selv kjører jeg piggfritt og synes det går helt greit,  bortsett fra de få dagene det er holkeføre og skal opp bakken til huset...og begynner og skli bakover igjen fordi jeg glemte å strø på grus dagen før :-)

4Matic Fanatic

Er det Conti piggdekk du hadde på bilen?
Mener det var det som sto på ja. Bestilte egentlig Hakka 8 men tror det var Conti som sto på. Anyhow - det var ille.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Bigisland

Sitat fra: poskare på onsdag 18. mars 2015, klokken 14:05
Har kjørt 2 uker nå på Goodyear Eficcientgrip 225/40/18 med 8,5x18", og normalmodus. Snittfarten er 75km/t, 90% på motorvei med 100/110 fartsgrense. Forbruket ligger i snitt på 18kWh/100km/t.
På orginale 16" med 205 piggfri vinterdekk Nokian samme strekning bruker jeg i snitt 16,4 kWh.
En forskjell på 1,6kWh/100km.

Batteriet på e-Golf er 24,2kWh, som da tilsier kjørelengde ved 1-4 grader i normalmodus:
Orginalhjul ca    : 147km
Sommerhjul ca  : 134km

Så om jeg har regnet riktig utgjør det ikke så mye om du legger på litt skikkelige dekk og felger....
Vurderer sjøl 18" men ble litt skremt av selgeren som mente at rekkevidden ble drastisk redusert med 18" felger.
Har du bilde og type felg du bruker?

tomrh

Sitat fra: poskare på onsdag 18. mars 2015, klokken 14:05
Har kjørt 2 uker nå på Goodyear Eficcientgrip 225/40/18 med 8,5x18", og normalmodus. Snittfarten er 75km/t, 90% på motorvei med 100/110 fartsgrense. Forbruket ligger i snitt på 18kWh/100km/t.
På orginale 16" med 205 piggfri vinterdekk Nokian samme strekning bruker jeg i snitt 16,4 kWh.
En forskjell på 1,6kWh/100km.

Batteriet på e-Golf er 24,2kWh, som da tilsier kjørelengde ved 1-4 grader i normalmodus:
Orginalhjul ca    : 147km
Sommerhjul ca  : 134km

Så om jeg har regnet riktig utgjør det ikke så mye om du legger på litt skikkelige dekk og felger....
Hvilket dekktrykk bruker du i 18"-dekkene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

poskare

Jeg bruker 3 bar i dekkene.
Her er et par bilder, tror de ligger et annet sted også..

lightningii

Bugsy

Tøffe felger 8) MSW 26? 18"? Jeg har kjøpt 17" til min, men ikke lagt på enda. Tror det blir bra med mørke felger til Oryx hvit bil.
2015 e-golf
2012 BMW X1
1980 Panther Lima

lightningii

MSW 26 18t med good year efficent grip

Kjelliken

De felgene passet veldig godt til den bilen.
Og de passer noe på hvit bil også kan jeg tenke meg. :D
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

e-Golfer

Jeg var hos dekkhotell og satte på sommerdekk i dag. Reagerte ikke så mye på støynivået når jeg fikk bilen og den sto på sommerdekk, men nå som jeg har kjørt på vinterdekk med mye mykere gummi noen måneder, må det sier at dekkstøyen ble fremtredende på brede sommerdekk....

Men man venner seg vel til det igjen og :-)

Det jeg også merket er at siden sommerdekkene har hardere gummi, så virker det som om de klarer å omsette mer dreiemoment ned i bakken, slik at aksellerasjon føltes bedre med sommerdekk, enn med vinterdekke, som kanskje "vrir" seg konstant på grunn av den myke gummien?? Vet ikke men det føltes sånn :-)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

4Matic Fanatic

Sitat fra: e-Golfer på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:14
...Det jeg også merket er at siden sommerdekkene har hardere gummi, så virker det som om de klarer å omsette mer dreiemoment ned i bakken, slik at aksellerasjon føltes bedre med sommerdekk, enn med vinterdekke, som kanskje "vrir" seg konstant på grunn av den myke gummien?? Vet ikke men det føltes sånn :-)
Tror jeg glatt. Nokian piggfri-dekkene som står på min mister jo grepet hele tiden, ved oppstart i lyskryss, og generelt under akselerasjon blinker det jo jevnt i antispinnlampa langt oppover hastighetsskalaen.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

lightningii

Merket også stor forskjell på støybilde ift vinterdekk. Synes det støyer litt i overkant. Men regner med å bli vant til det.

Kjelliken

:( Ser for meg at dekk støy nivået vil gå en del opp fra pigfrie vinterdekk til sommer dekk.
Men samtidig håper jeg på enda bedre respons på bilen når sommerdekkene kommer på.

Nærmer seg med stormskritt den dagen de skal på nå..
Men enda litt kaldt føler jeg... med tanke på is og slikt langs veien.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA