Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med lading i Kongensgt Oslo?

Startet av lightningii, fredag 14. mars 2014, klokken 10:57

« forrige - neste »

lightningii

Jeg har lyst på de nye "rotary" felgene på 18toms til bilen, synes de som følger med er skikkelig fæle.
Han som solgte meg bilen sa at de hadde testet E-Golf med "andre" felger og dekk, å da gikk det drastiskt utover range,
Er det noe substans i dette? Noen som har meninger?

e-Golfer

Jeg har lurt på det samme.. Har bestilt min eGolf med 18" Durban på 225/40-18 dekk.

I teorien skal vel ikke profilen ha så mye å si, men det er klart det er mer motstand i 225 dekk kontra 205 dekk.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

pberg

Dette kommer nok mest av alt på oppbygging og gummiblanding i dekket. Dersom du sammenlikner et "sparedekk" med et "sportsdekk", så vil du ganske sikkert se relativt stor forskjell i rullemotstand. Og til større felger og lavere profil, jo flere dekk er av sportstypen.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Sonus

#3
Det finnes noen lavprofildekk med rullemotstand klasse C som f.eks Continental Sportcontact 5 i 225/40/18.

Det som også er viktig er å bruke felger som ikke endrer luftstrømmene rundt utside hjul for mye.

Selv blir det 18" på min E-golf, men sliter med å finne fine felger med ok aerodynamiske egenskaper. Lurer på Compomotive TH1882 som ikke er så åpen i designet. Ronal Turbo 18 er også ett alternativ.

Aller mest har jeg lyst på ROTA Rundfahrer RM100,  men de er i overkant brede med 18x9"

ea

Goodyear Efficient Grip Performance leveres i 225/40 18 med rullemotstand B. Gode testresultater ellers. Tror jeg skal gå for disse. Noen som vet hvilken felgdimensjon og innpress man skal ha for å få felgene godt ut i hjulbuene uten at det subber?

Audigaudi

I tilbehørsbrosjyren til Golf oppgis alle felgene å ha innpress på ca. 50. Det er jo veldig mange felger til denne typen bil, så du kan jo undersøke hva som er standard på GTI. Det er vel en av fordelen med Golf som elbil, at den bygger på de vanlige modellene?

Utfordringen er at om man går opp i størrelse på hjulene finnes det få dekk med lav rullemotstand.

ea

Bestilte bil i dag. Prisene på originale 18" var hinsides. Lå mellom 35000 og 40000 for Austin og Durbanfelgene med dekk. Blir nok uorginale sommerfelger på min bil.

MrBacardi

Kjapt tips til dere som bestiller: husk å prøvekjøre golf med både 17" og 18" hjul først.

Ingen tvil om at 18" ser best ut. Men jeg endte opp med 17" på min golf stv diesel pga veistandarden i området jeg ferdes. (Oslo-området)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Bigisland

Hei

Eg lurer på å kjøpe meg E-Golf, og hadde lyst til å ha 18" felger, men blei anbefalt å ikkje ha det pga. av at det reduserte strekninga du kunne kjøre med nesten 50%.
Noen som har erfaring her inne?

Råde

#9
Det var et litt voldsomt anslag. E-Golfer som jeg linker til innlegg fra kjører 225/40-18 continental dekk. Han rapporterer 150km sommerrekkevidde uten sparekjøring. Det er ikke helt galt, sammenlignet med 170-180km med sparedekk.

Poskare har 18" nå og kan sikkert rapportere noen spede erfaringer. Jeg vil rapportere når hiver på mine over påske.

Edit: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15691.msg242963.html#msg242963
e-Golf | X75D

HelectriC

Sitat fra: Bigisland på onsdag 18. mars 2015, klokken 11:30
Hei

Eg lurer på å kjøpe meg E-Golf, og hadde lyst til å ha 18" felger, men blei anbefalt å ikkje ha det pga. av at det reduserte strekninga du kunne kjøre med nesten 50%.
Noen som har erfaring her inne?

jeg kjører på 18" året rundt og har på vinteren hatt ca 130km rekkevidde ved 0-5 grader og ofte mye regn. så noe 50% reduksjon er det ikke.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

poskare

Har kjørt 2 uker nå på Goodyear Eficcientgrip 225/40/18 med 8,5x18", og normalmodus. Snittfarten er 75km/t, 90% på motorvei med 100/110 fartsgrense. Forbruket ligger i snitt på 18kWh/100km/t.
På orginale 16" med 205 piggfri vinterdekk Nokian samme strekning bruker jeg i snitt 16,4 kWh.
En forskjell på 1,6kWh/100km.

Batteriet på e-Golf er 24,2kWh, som da tilsier kjørelengde ved 1-4 grader i normalmodus:
Orginalhjul ca    : 147km
Sommerhjul ca  : 134km

Så om jeg har regnet riktig utgjør det ikke så mye om du legger på litt skikkelige dekk og felger....

kstormhansen

Jeg har bestilt med piggdekk pga forholdene der vi bor. Jeg fikk beskjed om at disse bråker mye og er mindre energi-effektive. Noen som har prøvd?

4Matic Fanatic

Sitat fra: kstormhansen på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:46
Jeg har bestilt med piggdekk pga forholdene der vi bor. Jeg fikk beskjed om at disse bråker mye og er mindre energi-effektive. Noen som har prøvd?
Ja. Jeg bestilte pigg til konebilen - men EN tur var nok til å sende meg med hatten i hånda tilbake til forhandleren, det bråker noe infernalsk!
Piggdekk på E-klassen hører jeg knapt mer enn sommerdekkene, men på e-Golfen ble det skikkelig ille. Spesielt fra bakhjulene - det durer fra 15km/h og oppover så man skulle ikke tro det var mulig...

Kan hende vi vil angre en gang på speilholka, men med den moderne vinteren i Trøndelag (tørr asfalt) er det ihvertfall greit med piggfritt. Klarte å gråte meg til et bytte så i går var vi innom Møller og fikk piggfri Conti på, får heller fyre opp 320'n om det skulle bli for ille en gang.  :-)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

e-Kvaase

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 19. mars 2015, klokken 05:52
Sitat fra: kstormhansen på onsdag 18. mars 2015, klokken 17:46
Jeg har bestilt med piggdekk pga forholdene der vi bor. Jeg fikk beskjed om at disse bråker mye og er mindre energi-effektive. Noen som har prøvd?
Ja. Jeg bestilte pigg til konebilen - men EN tur var nok til å sende meg med hatten i hånda tilbake til forhandleren, det bråker noe infernalsk!
Piggdekk på E-klassen hører jeg knapt mer enn sommerdekkene, men på e-Golfen ble det skikkelig ille. Spesielt fra bakhjulene - det durer fra 15km/h og oppover så man skulle ikke tro det var mulig...

Kan hende vi vil angre en gang på speilholka, men med den moderne vinteren i Trøndelag (tørr asfalt) er det ihvertfall greit med piggfritt. Klarte å gråte meg til et bytte så i går var vi innom Møller og fikk piggfri Conti på, får heller fyre opp 320'n om det skulle bli for ille en gang.  :-)

Er det Conti piggdekk du hadde på bilen?
Har bestilt bilen med Nokian Hakka 8 piggdekk.
Tror og håper de støyer noe mindre.
Ikke jeg som skal kjøre bilen, så piggdekk blir det visst uansett :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA