Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla i ulykke uten at bilmerke er nevnt

Startet av pej, fredag 14. mars 2014, klokken 06:11

« forrige - neste »

MortenT

Hie,
Prøvd å søke i forumet, men finner ikke noe god info.
Jeg sliter med at førersetet ikke ko,mer langt nok bak og krangler dermed litt med midtkonsollen og førerdøren.
Var klar over dette da jeg kjøpte bilen og har i utgangspunktet fått tilbud fra et firma om å flytte førersetet bakover, ca. 3.600kr for jobben.

Men surfet litt på nettet og fant denne:
http://extendmyseat.com/nissan-leaf-2013-present-seat-brackets/
Hvor jeg kan få skinner for $290 inkl. frakt ~ 1.170kr pluss mva og fortolling,
totalt ca. 2.365kr

Montering kan jeg gjøre selv og i skrytevideo så er jobben gjort på under 30 minutter.

MEN er det lovlig?
Eller må slike modifikasjoner godkjennes eller gjøres av utoriserte verksteder?

Leon

Kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine, men kunne selv tenkt meg å få strukket beina litt mere. Ville imidlertid vurdert avstanden fram til rattet først, siden rattet så vidt jeg vet ikke kan justeres i lengderetningen. Er redd det blir en slitsom sittestilling med dårlig støtte for albuene.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorC

De brakettene der er enten ikke de som blir solgt, eller så vil du få seriøse problemer med å tilpasse dem, iallefall på 2011-2012.

Forsetene har en "styrepinne" som er 4-5 cm lang som går ned i gulvet, og dessuten 4 kraftige bolter som også går ned i gulvet. De fire langt mindre boltene skal altså erstatte de fem kraftige... I en kollisjon ville jeg nok helst sittet i en annen bil...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

MortenT

Sitat fra: TorC på torsdag 06. mars 2014, klokken 19:17
De brakettene der er enten ikke de som blir solgt, eller så vil du få seriøse problemer med å tilpasse dem, iallefall på 2011-2012.

Forsetene har en "styrepinne" som er 4-5 cm lang som går ned i gulvet, og dessuten 4 kraftige bolter som også går ned i gulvet. De fire langt mindre boltene skal altså erstatte de fem kraftige... I en kollisjon ville jeg nok helst sittet i en annen bil...

Takk!
Jeg er ikke særlig teknisk kyndig og ville gjerne ha en second opinion.
Bestiller time hos Etac Bil som fikser dette - dyrere men sikrere tydligvis.

Morten

TorC

Sjekk med Biltylsynet om det er lovlig, og deretter se på det praktiske... Det å bruke braketter kan være like trygt som orginalt, men da bør man nok iallefall ikke gå ned i størrelsen på boltene. Ting som er lovlig å selge i USA er ikke nødvendigvis verken lovlig eller trygt i Norge. (Dette er jo tross alt et land som har gitt oss både blybensin, DDT, freon, McDonalds og Bush sr&jr)

Hvis du setter det bort til et firma bør jo de være ansvarlige, og hvis de velger å lage nye hull istedenfor brakett vil de få seg en liten "japansk suplize" siden batteripakken ligger få millimeter unna gulvet...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trig8

Jeg fikk Nissan-forhandleren til å legge noen skiver under stolfestene foran, slik at stolen har litt mere helling bakover. Synes det forbedret sittestillingen betraktelig for min del.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

2mash

Sitat fra: Trig8 på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:14
Jeg fikk Nissan-forhandleren til å legge noen skiver under stolfestene foran, slik at stolen har litt mere helling bakover. Synes det forbedret sittestillingen betraktelig for min del.

Dette var en kjempeide! Hvorfor har ikke jeg tenkt på dette...Med laaange bein, har jeg irritert meg over den dårlige vinkelen på setet.. Vet du hvor mye de bygget opp?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Trig8

Sitat fra: 2mash på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:31

Dette var en kjempeide! Hvorfor har ikke jeg tenkt på dette...Med laaange bein, har jeg irritert meg over den dårlige vinkelen på setet.. Vet du hvor mye de bygget opp?
Det var litt vanskelig å måle men det ser ut som det kan være ca 5-7 mm. Jeg er 190 cm og syntes jeg måtte alt for langt bak i forhold til ønsket armvinkel mot rattet og støtte av bena mot stolen, så dette ble absolutt en bedring. Det beste hadde jo vært lengderegulerbart ratt, da.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

2mash

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

MortenT

Jeg prøvde å få hjelp hos forhandler, men de hadde ikke hørt om dette før og dessuten hadde  de ikke lov ble det sagt.

Trig8

Sitat fra: Morten Thomassen på torsdag 06. mars 2014, klokken 21:09

Jeg prøvde å få hjelp hos forhandler, men de hadde ikke hørt om dette før og dessuten hadde  de ikke lov ble det sagt.
Jeg fikk gjort det hos Trio bilsenter, Stjørdal.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

MortenT

Sitat fra: TorC på torsdag 06. mars 2014, klokken 20:11
Sjekk med Biltylsynet om det er lovlig...

Har sendt forespørsel til de og fått svar:
"For å kunne besvare din henvendelse på en god måte, må vi ha opplyst bilens registreringsnummer"

Så bare så dere vet det - så finnes det altså en forskrift som er helt unik for mitt bilnummer  8)

Har svart at det spørsmålet er både spesielt for meg og generelt for andre med samme bil....
Jeg vil IKKE opplyse om bilnummer - det kan da de finne selv - bilen står registrert på meg.. dessuten så er det dustete!

Gordon Retriever

Sitat fra: Morten Thomassen på torsdag 06. mars 2014, klokken 21:09

Dette høres ut som et klassisk eksempel på saker der ingen bryr seg - med mindre du spør om tillatelse først, da får du ikke lov. ;)

Generelt kan det være vanskelig å få et offisielt ja til å montere slike deler hvis de ikke er godkjente av Nissan eller en uavhengig instans som f.eks. TÜV. Dette kan lage problemer for ettermarkedsdeler av ikke-europeisk opphav, selv om de er like gode som originaldelene.

MortenT

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:56
Spør de som vet på http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Trafikkstasjoner :)

Thomas

Jeg spurte byråkratiet og etter en fantastisk e-postkorrespondanse som grenser til idioti så har jeg omsider fått et svar - tror jeg....

"Endring av seteunderstell blir regnet som en ombygging av bil, og krever således en godkjenning"

MEN de forlangte registreringsnummeret på bilen og da de ikke fikk det, så søkte de like godt opp "alle" bilene registrert på meg og fant Leaf'en min.

Så i tillegg til svaret så har de nå opprettet "sak" med eget saksnummer og greier - aner faktisk ikke hvade skal saksbehandle, men det neste er vel at jeg får "mangellapp" og innkalling til kontroll.....
Så det kan jo bli kjempegøy - spesielt når jeg ikke har gjort noen endringer, ikke søkt om å få lov til å gjøre noen endringer eller akter å søke om å få gjøre noen endringer!

Kontaktet igjen firma som bygger handikapbiler og bedt de fikse - med nødvendige papirer. De forteller at de bruker godkjente braketter og da er alt ok, ikke behov for godkjenning.

Å heve setet litt i forkant blir faktisk verre for meg uten å få flyttet setet, men jeg tenkte å be om det også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA