Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollektivfelt/bussfelt

Startet av Bekkestua, torsdag 30. oktober 2008, klokken 10:20

« forrige - neste »

Bekkestua

Jeg kjører ca. 6 km. til arbeid hver dag og nå som det er kommet bomring mellom Bærum og Oslo er det på tide å tenke elektrisk. Men jeg trenger 4WD og ønsker ikke noen stor bil. Golf Synchro Citystromer hadde vært ideelt. Hva har jeg å velge melleom ?

ilmarw

Den eneste elektriske 4WD jeg vet om er Toyota RAV4, men denne er jo ganske stor, så jeg tror ikke det er mye å velge i for deg foreløpig. Men det kommer til å skje veldig mye spennende de neste årene...

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

Du må nok vente et år eller to til det kommer biler med navmotorer. Subaru holder vel på med det, samt Joule (http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=33094) som kommer i 2011 hvis alt går etter planen.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Ikke det at en RAV 4V egentlig er et godt alternativ med tanke på pris og tilgjengelighet, men er du sikker på at den er 4WD? Kan ikke se noe sted på nettet at den faktisk er det, og amerikanske nettsider pleiere å være gode på å skryte av det. De fleste SUV'ene der fåes jo i både 2WD og 4WD.
Chrysler sier de skal komme med en Jeep EV en gang rundt 2010.

Til original poster, kan jeg spørre hvorfor du trenger 4WD? Jeg har ikke kjørt en elbil på dårlig føre selv men mistenker at de vil være litt bedre på vanlige vinterføre siden de har en mye jevnere effektkurve? Noen her som har kjørt elbil på is og sludd, hvordan funker det?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Laban

Jeg har kjørt elbil i over 6 år og har sjeldent hatt problemer med fremkommeligheten om vinteren - ihvertfall ikke mere problemer enn det fossilbiler har (ofte de som gjør at jeg må stoppe i en bakke og da blir jeg og alle andre med 2WD stående). Jeg har noen bratte bakker jeg kjører hver dag og selv med piggfritt går det greit gjennom vinteren. Har også en 4WD dieselbil og må innrømme at det er mer avslappende å kjøre den i vinterhalvåret, da man slipper å tenke på å bli stående fast på de værste dagene.

Men i byen er det sjeldent mye snø/is så jeg kjører alltid elbil så lenge det ikke er noe spesielt som skal fraktes.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Jeg har hatt think et par år nå, og må si dne er en drøm på vinterføre, nettopp pga at man slipper å gire ned i oppoverbakker. Hadde ei lei kneik på veg til barnehagen, med en sving (et kryss) på ca 140 grader som startet bratt. (Veien er flat, rett frem, men for å komme til bhg må man svinge 140 grader til høyre opp en bakke) Der står det nesten alltid noen, siden man må helt ned i fart for å klare svingen når det er glatt.

Med thinken har jeg aldri trengt å rygge for å ta fart, nettopp fordi jeg kan slakke av jevnt. Med forbrenningsmotor må man gjerne gire ned midt i bakken for ikke å kvele motoren, og da begynner man lett å spinne.

Det eneste man må være litt obs på er at regenereringa kan slå inn i nedoverbakker slik at man mister grepet, men bthink har en knapp for å koble ut dette. (Ikke alle biler har regenerering)

Og skulle det slippe er uansett thinken så kort at jeg lett kan snu midt på veien og slippe å rygge ned  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Jeg kan også skrive under på at både P106'n og Thinken klarer seg fint på vinteren. Fremkommeligheten er nok god pga tyngden og det konstante skyvet.

Av utfordringer, mener jeg brå oppbremsing med så kort bil kan være litt småspennende (brekksladd anbefales ikke  8)), samt at regenereringen er noe man må venne seg til å håndtere - spesielt med PSA-bilene hvor dette slår til så fort man slipper gassen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Bekkestua

Takk for svar fra alle.
Jeg tenkte kanskje at spørsmålet måtte komme - trenger vi virkelig 4wd, og svaret er ja. I løpet av de 22 årene vi har bodd på Bekkestua i Bærum har vi i familien kjørt LandRover 88, Peugeot 405 GRix4, Subaru 1800, Toyota Tercel, Voyager AWD, Mondeo 4wd, Audi A4Q og A6Q. Vi har i disse årene rushet baklengs ned bakken 2 ganger med 2 av våre 4WD. Den siste gangen var det A6Q som måtte på verksted.... Det har også hendt at LR ikke har kommet opp. Kort, privat bakke med grus i bunn og 2 stk. 90 graders svinger. Sleipe dekk fulle av CaCl etter at vegvesenet har saltet hjelper selvsagt heller ikke.
Og siden en potensiell EL bil vil bli brukt til jobben, handleturer lokalt og til Oslo, så vil den måtte håndtere bakken vår 5-6 av ukens 7 dager.
Siden poden er 18 år og nybakt billist er en EL bil som tilvekst i familien en fornuftig investering. Men den MÅ være 4WD.  Keep looking !

HHF

Tror du må vente lenge før du får kjøpt en 4-hjulstrekker med EL-skilter dessverre. Antakelig blir det både billigere og mye raskere å bore et godt stykke ned i bakken og hente opp litt jordvarme til både oppkjørsel og hus   ;D. Så kan du kjøpe en vanlig elbil og sikkert også spare litt penger på å slippe å ha en 4wd på fossilbilen også   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hens

Da blir kanskje konvertering løsningen.
Min "Hoppetusse" var utrolig på glattisen,  med 4-hjulstrekk og elektrisk dreiemomentkurve.
Bare synd at biltilsynet ikke var like fornøyd som meg.
Dette var midt på 90 tallet, og ingen hadde hørt om ombygning til eldrift.
Ved besøk hos biltilsynet ble det hoderysting da mannen ikke fant noe eksosrør å henge avtrekksslangen på, inntil jeg kjørte inn, -uten en lyd.

"Dette har jeg ikke noe greie på", sa mannen, du må bestille ny time.  Dette gjentok seg 4 ganger!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Et snertent lite skogtroll det der, men det ser ut som den kan være litt kald å kjøre i på den tida av året man trenger 4WD.

Ellers er jo el-bil genialt å ha å låne ut til 18-åringen (eller tenkte du for å kunne ha en bil selv når poden er ute på tur med den du har nå? :) ). Da har man så å si gardert seg mot de fleste typer tullkjøring, samt tomgangsforbruk når de står på den lokale "stripa" og slarver.  8)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Sitat fra: Cobos på torsdag 16. oktober 2008, klokken 18:51
Ikke det at en RAV 4V egentlig er et godt alternativ med tanke på pris og tilgjengelighet, men er du sikker på at den er 4WD? Kan ikke se noe sted på nettet at den faktisk er det, og amerikanske nettsider pleiere å være gode på å skryte av det. De fleste SUV'ene der fåes jo i både 2WD og 4WD.
Chrysler sier de skal komme med en Jeep EV en gang rundt 2010.
Nei, jeg er ikke det. Har vel egentlig bare antatt det, siden det er et 4-tall der og sånn :-)

ilmar
Polestar i bestilling

Cobos

Sitat fra: ilmarw på fredag 17. oktober 2008, klokken 13:36
Nei, jeg er ikke det. Har vel egentlig bare antatt det, siden det er et 4-tall der og sånn :-)

ilmar

Sant nok det med 4-tallet men ser man på de amerikanske RAV4 sidene er det tydelig at selv i Limited trim som er høyeste utstyrsnivå finnes det 2 modeller med 2WD og 2 med 4WD. Derfor jeg er så usikker på om RAV4EV faktisk er 4WD.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

ilmarw

Arne Magnus, du kjører jo RAV4, er den 4WD eller ikke?

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA