Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Et pussig fenomen!!

Startet av uppis, fredag 14. mars 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

uppis

På vei nordover på E6 fra Helsfyr til Furuset talte jeg tre fossilbiler i kollektivfeltet i dag. Det var ikke bare det at de ventet lenge med å legge  seg inn, de kjørte konsekvent i kollektivfeltet forbi køen hele veien.
Jeg har registrert en tendens tidligere også, men dette var ekstremt, og noe man veldig sjelden så før elbilene ble et vanlig syn.
Har terskelen for å kjøre i kollektivfeltet blitt senket pga "alle" elbilene? Har tålmodigheten med elbiler i kollektivfeltet tatt slutt hos fossilførerne?
Har andre observert det samme?
2012 i-Miev

cra

Trur ikke her er kollektivfelt i Møre og Romsdal i det heletatt, så jeg har ikke observert noe. Jeg tipper at en del ser sitt snitt til å snike og satser på at de forsvinner i mengden av elbiler. Spesielt nå som ikke elbiler er så forskjellige fra andre biler lenger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg synes det er mindre snikkjøring enn før, ihvertfall på E18 mellom Asker og Oslo.
Men det er hyppige kontroller og enkelte ganger har de kontroll flere steder (f.eks både før Sandvika og før Høvik).

Utenlandske biler (Polen og Latvia) er overrepresentert, men jeg har også ligget bak en trailer fra Sandvika til Høvik...

Problemet er mindre enn antallet (fossil)biler skulle tilsi.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mr.Zero

Sitat fra: uppis på onsdag 05. mars 2014, klokken 20:28
På vei nordover på E6 fra Helsfyr til Furuset talte jeg tre fossilbiler i kollektivfeltet i dag. Det var ikke bare det at de ventet lenge med å legge  seg inn, de kjørte konsekvent i kollektivfeltet forbi køen hele veien.
Jeg har registrert en tendens tidligere også, men dette var ekstremt, og noe man veldig sjelden så før elbilene ble et vanlig syn.
Har terskelen for å kjøre i kollektivfeltet blitt senket pga "alle" elbilene? Har tålmodigheten med elbiler i kollektivfeltet tatt slutt hos fossilførerne?
Har andre observert det samme?

Har opplevd 4-5 tilfeller nå i vinter at fossiler inn Mosseveien nekter å flette (slippe meg inn) etter kollektivfeltets slutt. Litt usikker på regelverket her, men er vel bare bussen som har forkjørsrett. Dagens sorte Vito-fossil la seg 3 cm unna fossilen foran. Pytt, noen meter fra eller til ødelegger ikke nattesøvnen min, men men..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

De få gangene jeg har opplevd pressing ved fletting så har jeg heldigvis kjørt Leafen. Gjett hvem som "vant" alle gangene? ;)

Resultatet alle gangene: febrilsk blunking med fjernlysene, og en gang ble det tut også.

Ikke mer enn velfortjent når alle andre fletter, fossiler som elbiler, slik at flyten er fin...

Mr.Zero

Vito-fossilen var av typen som ikke hadde gitt seg. Det skaper så mye plunder og heft skulle en kjøre inn i hverandre, så da driter jeg i å stå på krava.  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

cs erlend

Det er vel egentlig ikke fletting noen steder innover Mosseveien, da pilen som viser at kollektivfeltet går mot venstre og inn i hovedfeltet er rød og hovedfeltet er svart ? Da har faktisk vi i kollektivfeltet vikeplikt, og det kun er normal høflighet som gjør at det flettes.
Ved fletting skal pilene være røde, eller husker jeg feil nå ?
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

rene

Det stemmer helt. Hvis to røde piler går sammen til en er det fletting, er den ene sort og den andre rød er det vikeplikt for den som er rød.

Nordtroms

[quote  author=rene link=topic=12859.msg196817#msg196817 date=1394738908]
Det stemmer helt. Hvis to røde piler går sammen til en er det fletting, er den ene sort og den andre rød er det vikeplikt for den som er rød.
[/quote]

He he. Her tror jeg du må lese hva du har skrevet. Damned if you do damned if you dont. :D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

rene

Altså den som kjører som rød pil har vikeplikt for de som ligger i feltet med sort pil.

Kjell Leaf

Jeg tror det er mange el-bilister som bør lære seg hva skilting betyr, man presser seg frem og påstår at andre er uhøflige når man egentlig har vikeplikt. Dette gir ikke elbilen et godt rykte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Jeg synes elbiler og andre brukere av kollektivfeltet er langt snillere/rundere/defensive enn andre trafikanter, så erfaringene våre er åpenbart forskjellige. Hvor kjører du daglig?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mr.Zero

Sitat fra: cs erlend på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:45
Det er vel egentlig ikke fletting noen steder innover Mosseveien, da pilen som viser at kollektivfeltet går mot venstre og inn i hovedfeltet er rød og hovedfeltet er svart ? Da har faktisk vi i kollektivfeltet vikeplikt, og det kun er normal høflighet som gjør at det flettes.
Ved fletting skal pilene være røde, eller husker jeg feil nå ?

I nordenden av kollektivfeltet på Mosseveien (mot Oslo) kan jeg ikke si jeg har sett noe fletteskilt - kun buss/taxi med strek over. Jeg vet jeg har vikeplikt for bussen når den kjører ut fra holdeplass - og farten er 60 eller lavere, men hva sier regelverket rundt skilt 510.2 (kollektivfelt opphører)? Finner ikke noe som sier annet enn at feltet opphører.. At mange mener det er folkeskikk, høflighet og fletting som da gjelder er en ting, men jeg vil tro en ligger tynt an juridisk om en presser seg ut fra kollektivfeltet og forårsaker en kollisjon.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

cra

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 14. mars 2014, klokken 12:35
I nordenden av kollektivfeltet på Mosseveien (mot Oslo) kan jeg ikke si jeg har sett noe fletteskilt - kun buss/taxi med strek over. Jeg vet jeg har vikeplikt for bussen når den kjører ut fra holdeplass - og farten er 60 eller lavere, men hva sier regelverket rundt skilt 510.2 (kollektivfelt opphører)?

Hvis det ikke er skiltet med fletting eller tilsvarende så er det nok så enkelt som at den som skifter felt har vikeplikt, slik det alltid er ellers. Når et felt opphører helt er det ofte skiltet med spesielle regler for fletting, eller hvem som har vikeplikt. Et typisk eksempel er krabbefelt, samt påkjøringsfelt. Sistnevnte har som regel fletting.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mr.Zero

Sitat fra: cra på fredag 14. mars 2014, klokken 13:18
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 14. mars 2014, klokken 12:35
I nordenden av kollektivfeltet på Mosseveien (mot Oslo) kan jeg ikke si jeg har sett noe fletteskilt - kun buss/taxi med strek over. Jeg vet jeg har vikeplikt for bussen når den kjører ut fra holdeplass - og farten er 60 eller lavere, men hva sier regelverket rundt skilt 510.2 (kollektivfelt opphører)?

Hvis det ikke er skiltet med fletting eller tilsvarende så er det nok så enkelt som at den som skifter felt har vikeplikt, slik det alltid er ellers. Når et felt opphører helt er det ofte skiltet med spesielle regler for fletting, eller hvem som har vikeplikt. Et typisk eksempel er krabbefelt, samt påkjøringsfelt. Sistnevnte har som regel fletting.

Helt enig, men det er litt rart at det ikke står nevnt noe i lovdata. Men - da går det vel under vanlig vikeplikt ved feltskifte. Det betyr vel at fossilene også lovlig kan nekte å slippe inn bussen hvis noen føler for det.. :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA