Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stavanger-Skudesneshavn

Startet av Sun69, fredag 14. mars 2014, klokken 00:02

« forrige - neste »

Sun69

Hei.

Jeg har en ION.
Skal ut å reise og kommer til å parkere bilen i 3 uker. Jeg har tilgang til strøm, men lurer på om det er bedre å sette den fra meg med ca 80% på batteriet. Spørsmålet er da hvor mye bilen selvutlader pr dag?
Kan jo sette på en "gammeldags" timer og la bilen lade 15 -20 minuter pr dag eller lengere, men ønsker ikke å overlade, eller at batteriene blir helt flate.

Noen som vet. Har søkt på siden uten å finne noe svar.
Leaf 2013 85000km (Grå) - Jeg har bare kjørt 50000km med denne.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

erik e

3 uker er ikke noe problem. Skru av kupelys og radio,lås bilen og kos deg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

breitling

Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

svingen

som folk skriver 3 uker er nok ikke noe problem,ville ladet til 80% selv :) bare pass på att du ikke har på ting som går på 12v som og lys osv,da kommer du nok hjemm til tomt 12v batteri.
ellers så kan du jo gjøre en god gjerning og låne bilen bort til noen så kanskje enda flere kjøper seg elbil :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Turist

Det er eventuelt 12v batteriet som står i fare for å bli utladet, ikke framdriftsbatteriet. 12v-batteriet lades kun under kjøring, så lading av framdriftsbatteriet vil ikke hjelpe.
Første vinteren jeg hadde i-Miev'en reiste jeg vekk i 2,5 uker. Som gammel Think!-eier (hvor 12v-batteriet kunne tømme bilens framdriftsbatteri i løpet av noen dager), valgte jeg å koble fra 12v-batteriet før jeg reiste bort. Sikkert helt unødvendig, men.....
Li-ion batterier sies å ha best av å lagres med 40 - 80 % lading, så ikke lad bilen fullt opp du reiser.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Mr.Zero

Sitat fra: Turist på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:48
Det er eventuelt 12v batteriet som står i fare for å bli utladet, ikke framdriftsbatteriet. 12v-batteriet lades kun under kjøring, så lading av framdriftsbatteriet vil ikke hjelpe.


Dette er feil påstand. Jeg måler 14,45v spenning over 12v-batteriet når bilen lades, og da skjer det nok med de andre trillingene også!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Turist

#6
Hvis du har målt det, så har du nok rett.
Jeg refererte bare til hva jeg har lest, som kan ha vært feil.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

TB

#7
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Turist på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:48
Det er eventuelt 12v batteriet som står i fare for å bli utladet, ikke framdriftsbatteriet. 12v-batteriet lades kun under kjøring, så lading av framdriftsbatteriet vil ikke hjelpe.


Dette er feil påstand. Jeg måler 14,45v spenning over 12v-batteriet når bilen lades, og da skjer det nok med de andre trillingene også!

Har målt det samme, ref. andre trådar blir 12 v batteriet lada når bilen er "på" - og når den blir lada.

Men, når lade prosessen av hovedbatteri er avslutta skjer det ingen 12v lading. Dvs, det er ikkje noko hjelp at trilling står kobla til med lader om 12v batteri blir tappa ut. Lader vil ikkje starte og lade dette, dvs. 12V batteri kan gå tomt etter ei tid.

Instruksjonsboka seier at det skal skje ein opplading av hovedbatteri kvar 3. mnd ved lengre parkering.

Fordelen er at trilling har lite forbruk, tre veker skal gå heilt fint. Er 12v batteri svakt, og du vil sikre deg, koble på ein 12V lader, desse kan fint stå kobla til i lang tid. Blybatteri har best av og vere opplada, så dette er uansett berre ein fordel for batteriet.

Når eg var på ferie i jola testa eg og la OVMS vere kobla til. Denne trekker litt frå 12v batteri (via ODB2) og etter er 9 dagar målte eg 10,6 V, dvs 1,1 Volt ned på 9 dagar, målt med normal belastning frå lys, vakuumpumpe osv.

Dvs - har du OVMS - koble den ifrå - så går det sikkert bra. Verste som skjer er at du må lade 12V batteri når du kjem igjen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA