Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fordelen ved å kvitte seg med sin Model S

Startet av Leon, torsdag 13. mars 2014, klokken 21:17

« forrige - neste »

Leon

Har i dag en standard 10A ladekabel levert med ny Leaf i oktober 2013. Har standard lader i bilen - maks 3,7 kWt. For å ha litt ekstra lademuligheter har jeg kjøpt meg en overgang fra tre-hulls blå industrikontakt til Schuko på Clas Ohlson. Ser at denne er spesifisert med maks belastning 16A, og det virker som tre-hulls blå industrikontakt leverer 230V enfase 32A. Betyr det at jeg ikke kan bruke overgangsadapteren?

Ser nå at mange av de blå industrikontaktene er fire-hulls, og har lest meg til at de er 230V trefase 32A. Finnes det løsninger for å kople meg opp mot denne?

Har kanskje litt lang vei til en hurtiglader på vei til hytta (125 km), og en bensinstasjon ca 15 km før har et slikt fire-hulls uttak. Kjenner ikke til noen standard (Schuko) uttak i området. Er klar over at jeg fremdeles bare lader med 10, eventuelt 16A med en ny ladekabel, men 30-60 minutter kan være nok for å overvinne rekkeviddeangsten!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

svingen

er det slik som bilde du beskriver?
det er på stort sett alle bensinstasjoner (til papp maskin eller andre store ting) virker som det er "standar" att alle har det her,bestilte med en slik overgang fra elbilhjelpen.no når jeg kjøpte min justerbare lade kontakt betalte 250 kr får den,brukt den par ganger fungerte velidg bra,kjøpte den av samme grunn som deg....ene gangen var jeg utrolig glad får att jeg hadde den pga var kun 10a stikk kontakter men 32a 3 fase hadde dem.... :)

veldig lite sak tar ikke mye plass :)

send mail til elbilhjelpen så order han nok det til deg :)
bor du i stavanger kan du spare porto :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Leon

Ser ut til at det er den rette kontakten ja. Og adapteren har da en Schuko kontakt i den ene, og en fire-pins plugg i den andre enden håper jeg? I så fall ser det ut til å være akkurat det jeg er ute etter! :)

Bor i Oslo-området, så litt frakt må jeg nok regne med. Får ta kontakt med elbilhjelpen for et tilbud, med mindre det skulle komme andre forslag som må vurderes.

TB

Sitat fra: Leon på onsdag 05. mars 2014, klokken 17:04
Har i dag en standard 10A ladekabel levert med ny Leaf i oktober 2013. Har standard lader i bilen - maks 3,7 kWt. For å ha litt ekstra lademuligheter har jeg kjøpt meg en overgang fra tre-hulls blå industrikontakt til Schuko på Clas Ohlson. Ser at denne er spesifisert med maks belastning 16A, og det virker som tre-hulls blå industrikontakt leverer 230V enfase 32A. Betyr det at jeg ikke kan bruke overgangsadapteren?

Ser nå at mange av de blå industrikontaktene er fire-hulls, og har lest meg til at de er 230V trefase 32A. Finnes det løsninger for å kople meg opp mot denne?

Det er tre faktorar her:
- Antal pinnar i kontakten bestemmer om kontakt er einfase, eller trefase.
  Blå med tre pinnar er einfase (to for fase, ein jord) - fire pinner = tre med fase, ein for jord.
- Fargen på kontakten, blå er 230 V / IT - raud er 400 V / TN
  (dei raude har fem pinnar, tre for fase, nøytral og jord)
- Antal Ampere som kurs er sikra på.

Det er mulig og bruke overgang frå alle typar, raud, blå, tre, fire eller fem pinnar - så lenge som det er maks 16A. Men, om kurs er sikra med t.d. 32 A vil overgang til schuko bli potensielt farlig. Slike er dermed ikkje i normalt salg.

Teknisk sett like enkelt og lage ein overgang / adapter frå 32A til schuko, men ved feil (eller feil bruk) kan det medføre varmgang, og det som verre er. Ergo - ikkje lov og bruke dette.

Skal dette bli gjort rett kan du:
- Ha med ein adapter som har innebygd 16A sikring - Biltema og Jula har enkle byggsentraler som gjer nytten her, men ein mindre sak med 1 stk 16A sikring hadde vore mest eigna.

- Anskaffe ein "ladekabel" som har 32A kontakt montert på. Pga. lader internt i bilen kan denne maks lade på 16A / 3,6 kw.

Eller:
Skaffe ein (ulovlig) overgang frå 32A til schuko - og bruke den forsiktig / med fornuft.

Generelt: 16A lader hjelper godt på ladetida - forskjellen mellom 10 og 16A stor på trilling, og større på Leaf. Justerbar kabel er det mest praktiske.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

som TB sier er det her ikke helt etter boka,og bør holdes under oppsikt.
har selv kun brukt den til nød og har vært "rundt" bilen når den har vært brukt,problemet er kort sakt att hvis det blir feil noen plass her så blir det 32a *3 inn på ladekladden din,som er kun laget får og håntere 16a maksimalt.....så ved feil så vil nok den i veste tilfele starte og brenne.

legger med overgangen som jeg har.

Bor i Nittedal (oslo)

Leon

Dette er altså en overgang fra fire-hulls kontakt (230V 3-fase) til tre-hulls (230V 1-fase).  Så bruker du overgangen du viste bilde av tidligere, fra tre-hulls til Schuko-kontakt, som du plugger ladekabelen i ?

Sistnevnte vil vel i så fall tilsvare min adapter fra Claes Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Leon

Sitat fra: TB på torsdag 06. mars 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Leon på onsdag 05. mars 2014, klokken 17:04

Det er tre faktorar her:
- Antal pinnar i kontakten bestemmer om kontakt er einfase, eller trefase.
  Blå med tre pinnar er einfase (to for fase, ein jord) - fire pinner = tre med fase, ein for jord.
- Fargen på kontakten, blå er 230 V / IT - raud er 400 V / TN
  (dei raude har fem pinnar, tre for fase, nøytral og jord)
- Antal Ampere som kurs er sikra på.

Det er mulig og bruke overgang frå alle typar, raud, blå, tre, fire eller fem pinnar - så lenge som det er maks 16A. Men, om kurs er sikra med t.d. 32 A vil overgang til schuko bli potensielt farlig. Slike er dermed ikkje i normalt salg.

Teknisk sett like enkelt og lage ein overgang / adapter frå 32A til schuko, men ved feil (eller feil bruk) kan det medføre varmgang, og det som verre er. Ergo - ikkje lov og bruke dette.

Skal dette bli gjort rett kan du:
- Ha med ein adapter som har innebygd 16A sikring - Biltema og Jula har enkle byggsentraler som gjer nytten her, men ein mindre sak med 1 stk 16A sikring hadde vore mest eigna.

- Anskaffe ein "ladekabel" som har 32A kontakt montert på. Pga. lader internt i bilen kan denne maks lade på 16A / 3,6 kw.

Eller:
Skaffe ein (ulovlig) overgang frå 32A til schuko - og bruke den forsiktig / med fornuft.

Generelt: 16A lader hjelper godt på ladetida - forskjellen mellom 10 og 16A stor på trilling, og større på Leaf. Justerbar kabel er det mest praktiske.

Først takk for bra oppsummering!

Behovet har foreløpig ikke vært stort nok til at jeg har vurdert å spandere 4-7000 kroner på en ny og raskere ladekabel. 2 timer lading på 10A kan vel reduseres til 1 time 15 min lading på 16A, så vidt jeg kan beregne, så jeg ser imidlertid absolutt fordelen!

Er i utgangspunktet ute etter en rimelig og lovlig løsning, og som du sier "ein mindre sak med 1 stk 16A sikring hadde vore mest eigna". Det ville også gjøre det lettere å kunne spørre om lov til å låne kontakten for lading. Skulle jeg riskere å ødelegge ladekabelen min, hadde heller ikke det vært særlig populært. På den andre siden er jo det en motivasjon til å kjøpe meg en stillbar ladekabel som kan levere både 10 og 16A....

Fant for øvrig denne: http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=340 , men antar den heller ikke er lovlig i bruk fra 32A uttak.

svingen

Sitat fra: Leon på torsdag 06. mars 2014, klokken 10:54
Dette er altså en overgang fra fire-hulls kontakt (230V 3-fase) til tre-hulls (230V 1-fase).  Så bruker du overgangen du viste bilde av tidligere, fra tre-hulls til Schuko-kontakt, som du plugger ladekabelen i ?

Sistnevnte vil vel i så fall tilsvare min adapter fra Claes Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Jeg har lader med CCE så trenger ikke overgang (fikk den justerbare 6,10,16a fra elbilhjelpen med CCE) så bruker jeg en CCE til vanlig kontakt til ladestolper osv.

Bor i Nittedal (oslo)

Leon

Er det mulig å se på kontakten om en rød eller blå industrikontakt leverer 16 eller 32A? Hadde vært greit å vite hvis jeg kommer over en kontakt om jeg kan bruke en adapter trygt eller ikke...

elektrolux

Kontaktene er fysisk større med økende strømstyrke, og der er merket på dem strømstyrken. Dermed kan du ikke gjøre ( ubevisst ) feil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leon

Var innom Jula i dag, og oppdaget at 32A kontakten var større enn 16A kontakten ja.

Holdt på å kjøpe denne byggsentralen http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392, men den manglet ledning. Korteste 32A 3-fase 230V skjøteledning var på 10 meter, og kostet mer enn byggsentralen, så da ble det ikke noe kjøp denne gangen.

Ønsker meg fortsatt en mindre adapter, med 32A 3-fase 230V hann plugg i ene enden, 16A sikring, og 16A Schuko kontakt, eventuelt en 16A 1-fase CEE, i den andre enden.Burde da være et marked for noe slikt?

Elmo

Sitat fra: Leon på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:51
Holdt på å kjøpe denne byggsentralen http://www.jula.no/byggsentral-230-v-32a-402392,

Flaks du ikke kjøpte da for nå selger de den til ca halv pris (695,-  vs. 1.295,- kr).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Sitat fra: Leon på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:25
Fant for øvrig denne: http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=340 , men antar den heller ikke er lovlig i bruk fra 32A uttak.

Som alt er nevnt - denne er 16A - og vil ikkje passe i 32 A.
Lørenskog

TB

Sitat fra: Leon på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:25
Behovet har foreløpig ikke vært stort nok til at jeg har vurdert å spandere 4-7000 kroner på en ny og raskere ladekabel. 2 timer lading på 10A kan vel reduseres til 1 time 15 min lading på 16A, så vidt jeg kan beregne, så jeg ser imidlertid absolutt fordelen!
Etter min erfaring er det absolutt ein fordel med 16A kabel på trilling, og der er det ca 14A som er maks. Leaf lader på 16A, så det bør vere meir og hente.

Og, ikkje minst det og sleppe og pakke ned / pakke opp kabelen kvar dag. Kabel som heng fast heime er ein stor fordel. Er litt knot og finne fram kabel kvar dag.

Sitat
Er i utgangspunktet ute etter en rimelig og lovlig løsning, og som du sier "ein mindre sak med 1 stk 16A sikring hadde vore mest eigna". Det ville også gjøre det lettere å kunne spørre om lov til å låne kontakten for lading. Skulle jeg riskere å ødelegge ladekabelen min, hadde heller ikke det vært særlig populært. På den andre siden er jo det en motivasjon til å kjøpe meg en stillbar ladekabel som kan levere både 10 og 16A....

Ja, ein liten "byggsentral" med 1 sikring på 16A hadde vore ein flott sak. Enkelt og lage:

- Biltema kapsling nr 350064 - IP 65, så den bør vere ok.
- Internt montert kombiautomat 16A av korrekt type.
- Kontakt 32A inn.
- Schuko ut.

Men, om det skal vere godkjent .. er ikkje dette godt nok.
Lørenskog

Leon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA