Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjetting til TMS

Startet av Black P85+, onsdag 12. mars 2014, klokken 23:29

« forrige - neste »

den12mann

#15
Sitat

Kommer bremselysene på ved regenerering?

Neste gang du triller ned en bakke på kveldstid så kan du følge med i speilet hvis du passerer et veiskilt. Skiltene har refleks så da blir bremselysene dine veldig synlig også for deg

Øyvind.h

#16
Åpne lademenyen på hovedskjermen. Bremselysene på illustrasjonsbilen i det bildet lyser opp når bremselysene tennes.

Når bremselyses tennes er dynamisk ut fra effekt og hastighet. Dvs. du kan fint regenerere med 30-35kW på motorveien uten at bremselysene tennes, men på småveier vil 30kW regen tenne bremselysene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Desdi

Sitat fra: Black P85+ på onsdag 05. mars 2014, klokken 00:18
Sitat fra: Birger på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:32
Sitat fra: Black P85+ på tirsdag 04. mars 2014, klokken 20:48
Andre enn meg og kona som tenderer til bilsyke i Model S'en? Er vant med mye HK, men er noe spesielt med el-bil / rollercoaster - feelingen. (Hjalp veldig med "low" regen.. ). :)
Har S85 og kone + 19 åring som blir bevegelsessyke av ingenting, men i Teslaen har det til nå gått veldig bra.

Det kan kanskje ha noe med kjørestilen også  ::)

da kjører du som en engel kjerring.. ;)

Fixed it for you  8)

D.O

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. mars 2014, klokken 07:16
Åpne lademenyen på hovedskjermen. Bremselysene på illustrasjonsbilen i det bildet lyser opp når bremselysene tennes.

Når bremselyses tennes er dynamisk ut fra effekt og hastighet. Dvs. du kan fint regenerere med 30-35kW på motorveien uten at bremselysene tennes, men på småveier vil 30kW regen tenne bremselysene.
Det er trolig kun en sensor som registrerer g-krefter i det bilen mister fart. I lav hastighet bremser 30kW mye bedre resterende hastighet enn i høy hastighet.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

cstromme

Sitat fra: den12mann på onsdag 05. mars 2014, klokken 06:56
Sitat

Kommer bremselysene på ved regenerering?

Neste gang du triller ned en bakke på kveldstid så kan du følge med i speilet hvis du passerer et veiskilt. Skiltene har refleks så da blir bremselysene dine veldig synlig også for deg

Har ikke fått bilen enda. :)
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

cairnz

Sitat fra: pej på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:47
Jeg ønsker meg en software update med en "smoothere" cruise ved endring. Når man øker med + 5, er det jo maks pådrag i 20 millisekunder...
Hvilken bil har du? Min cruisecontrol går sjeldent(aldri?) over 80kW - og +-5 (egentlig +6 da den tar +1 og +5 i samme slengen når du dytter den langt opp) tar som regel litt mer enn 20 millisekunder. Enig i at +1/-1 føles litt "rykkete" - men vanesak - hvis du vil akselerere litt raskere på en mer behagelig måte, trykk pedalen til det drar litt, bruk så +1 eller -1 til å sette cruise i den nye hastigheten, istedet for bare å bruke cruise.
Elbilist

sindrej

Kjørte med en passasjer som blir veldig litt bilsyk uten problem.  Standard regen.  En bestemmer jo bilens oppførsel med høyrefoten.  Kjørte vel stort sett uten cruise, jeg ville også gjerne hatt en "soft" innstilling på den.  Kjører nok normalt ganske mykt, da jeg stort sett alltid har med bikkja i bilen.

Trustno1

Sitat fra: Ipadjove på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:39
Skal tro om en metall-wire mellom aluminiumen og asfalten kan fungere like bra for enkelte som på gamle stålbiler?

Fungerer vel sånn ca like bra som å danse regndans, eller bli kurert av snåsamannen :)

VigdisA

Bilsyke kommer om man tar berg og dalbane akselerasjon inn på motorveien.. Moro innimellom ;D, kjekt i et knipetak, men er ikke noe jeg gjør så ofte lenger.
Jeg synes bilen er veldig god på småkjøring, over fartsdumper, ligger godt på veien i både høy og lav hastighet, ESP holder vinterbilen godt på plass osv.

Barna blir mindre bilsyke enn før (sammenlignet med gammel bil)merker jeg, og jeg synes også at det er mindre "skrangling" i og med at man slipper bytting av gir og får en helt jevn akselerasjon eller reduksjon i hastighet når man kjører.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

sondell

Hva er poenhet med å sette regen til low? Man styrer jo uansett styrken på regen med gaspedalen...

cairnz

Sitat fra: sondell på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:42
Hva er poenhet med å sette regen til low? Man styrer jo uansett styrken på regen med gaspedalen...
Du får varmet bremsen bedre ? :)
Elbilist

Dr.Ling

Når jeg har passasjerer prøver jeg å kjøre så mykt som mulig og har ikke hatt noen bilsyke passasjerer enda, men han på 8 synes fort det blir varmt baki der og dårlig luft - kan jo gjerne være en lett bilsykevariant det - samtidig som de vil at jeg skal gasse på hele tiden :)

Ellers enig i alt dere skriver om CC og regen.
Jeg synes det er deilig når det er kaldt og regen er helt avslått. Virker da som bilen kan trille kilometervis på flatmark. Får ikke til å justere høyrefoten slik at jeg får den følelsen med regen på.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

janmb

Jeg har aldri helt forstått tankegangen noen har om at en stiv bil der du kjenner underlaget som hardere, kortere bevegelser skal gjøre deg mer/lettere syk.

Selv synes jeg myke, duvende bevegelser gjør med bilsyk mye lettere.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cecilie

Jeg blir ikke bilsyk selv, men jeg har vokst opp med en lillebror som veldig lett ble bilsyk, og er nå gift med en mann som blir bilsyk. Av dette har jeg lært hva som gjør dem bilsyke, og det er stort sett svinger som er problemet, og hvordan føreren kjører i svingene. F.eks blir mannen min veldig dårlig av å sitte på med faren sin (til og med jeg som aldri blir bilsyk ble småsvimmel av å sitte på med ham). Hans kjørestil i svinger var å kjøre full fart inn, for så å bremse ned midt i svingen, og så full fart ut av svingen. Hvis man derimot bremser ned før svinger, og kjører rolig i svingen, for så å aksellerere ut av svingen, så går det mye bedre med potensielt bilsyke passasjerer. Rykk-og-napp kjøring er jo såklart heller ikke en vinner, noe som jo er veldig fristende i Teslaen :P
Mannen min tålte f.eks dårlig de første turene med Teslaen, da det ble mye rykk og napp for å leke seg litt, uavhengig av om det var jeg eller han som kjørte :P Nå går det bedre, for nå kjører vi mer normalt :)
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Chlangum

Sitat fra: janmb på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:52
Jeg har aldri helt forstått tankegangen noen har om at en stiv bil der du kjenner underlaget som hardere, kortere bevegelser skal gjøre deg mer/lettere syk.

Selv synes jeg myke, duvende bevegelser gjør med bilsyk mye lettere.

Støtter den teorien.

For hva er egentlig bilsyke eller annen bevegelsesyke. Det er rett og slett en Miss match mellom sanseinntrykkene. I dette tilfellet mellom balansenerven vår og synet vårt. Og hvordan hjernen vår takler disse forskjellige inntrykkene. Ingen vet vel helt hvorfor mennesker reagerer forskjellig her og man kan i liten grad trene eller venne seg til disse sanse inntrykkene. Men det beste motvirke mot bilsyke har alltid vært å se ut av bilen og fokusere på horisonten eller konturene i landskapet.

Selv har jeg aldri opplevd å bli bilsyke i TMS. Verken når jeg kjører selv eller sitter på. Men så er jeg sjømann og passe herdet på området.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA