Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stygg lyd i bilen

Startet av kdid, onsdag 12. mars 2014, klokken 18:22

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Umulig å si noe sikkert om prisen i N.
For hva med hel eller delvis avvikling av norske særfordeler?
Og med utviklingen av dollarkursen?

Det mest sannsynlige er muligens 50-100 høyere pris enn tilsvarende utrustet eGolf.

Se Gen III Well Optioned For $50,000]

med prisantakelse $35 for skrapa bil og 45-50 for topp utrustet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 06. august 2014, klokken 22:20
Umulig å si noe sikkert om prisen i N.
For hva med hel eller delvis avvikling av norske særfordeler?
Og med utviklingen av dollarkursen?

Helt sant at man ikke kan si helt sikkert hva prisen ender opp med i Norge når bilen kommer. Men kommer bilen hit til landet i 2017 (noe jeg har full tiltro til at de kan) så skal særfordelene fortsatt gjelde i alle fall ut det året. Forventer meg rekordleveranser i desember 2017 som vil sette rekorden fra mars i år i skammekroken :p) Men ja, dollarkursen og detaljer i prisingen er fortsatt usikker.


Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 06. august 2014, klokken 22:20
Det mest sannsynlige er muligens 50-100 høyere pris enn tilsvarende utrustet eGolf.

Se Gen III Well Optioned For $50,000]

med prisantakelse $35 for skrapa bil og 45-50 for topp utrustet.

Hvorfor så høyt?  Med dagens kurs på 6,26912082 pr. USD så er USD35K = 219 419,23NOK, legger man så til transport ++ så ender man opp ett sted rundt ~250K NOK, som er temmelig nøyaktig der e-golf ligger i sin grunnversjon. Dollerkursen må nok endre seg dramatisk, og/eller VW redusere prisen på e-golf dramatisk for at din spådom skal slå til. Merk at jeg ikke sier det er umulig :)

Når det gjelder linken din så har jeg også ett par kommentarer.
$35K er helt klart for en "skrapa bil", ikke noe å lure på det nei. Selv tipper jeg at en fullt utstyrt Model 3 lett kan nå det dobbelte av grunnprisen.

SitatTesla Motors CEO Elon Musk has long stated that the target price for the Gen 3 Tesla (Model E) is $35,000.  However, Musk is vague on what that price implies.  Are we to take into account inflation since Gen 3 won't launch until 2017?  Is that an after tax credit price?  Is that a base MSRP price?

Vel, alle detaljer er så klart ikke på bordet enda, er tross alt noen år til den kommer. Men synes ikke Elon har vært så "vag" akkurat. Han sa i 2012 at det ville bli USD30K+inflasjon, i dag snakker man om USD35K uten å nevne inflasjon. Så disse USD5K høyere pris er høyest sannsynlig inklusive evnt. inflasjon fra 2012 til 2017. Han har også vært klar på at de USD35K er før evnt. lokale/statlige initiativer. Vi her inne bør alle kjenne Teslas prispolitikk, det er ikke snakk om noen "veiledende priser" her.

SitatStepping up to a Gen 3 with Supercharger access and range of 200 miles will probably be a pre-packaged option and will probably put the vehicle's price closer to$45,000.

Fullt mulig at superladertilgang vil være ett tilvalg man må betale ekstra for, på samme måte som med dagens TMS60. Men "200 miles" vil være grunnmodellen. Elon har sagt at den vil komme med minst 200 miles realistisk rekkevidde. Leser dette som at han mener EPA(5) rekkevidde, altså rundt det samme som dagens TMS60. Lader-tilgangen vil neppe være på USD10K :p Sannsynligvis det samme som for dagens TMS60, eller lavere.

SitatSo, while a $35,000 Gen 3 may soon exist, it won't be the Gen 3 that most buyers buy.

Helt klart, akkurat som at TMS60 ikke er den modellen de selger mest av i dag. Men tror likevel at for TM3 kjøpere så vil det nok være flere som nøyer seg med basisutgaven, evnt. kun moderat utstyrt, enn man idag ser med TMS eller vil se med TMX når den kommer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

eGolf er noe mindre enn Gen III og har reell sommer rekkevidde ca 150 mot ca 300.
Opplagt dette betyr du kan trygt prise G III NOK 50-100 K høyere enn eG.

Og Gen III er antakelig meget snautt kalkulert slikk at TM neppe har råd til ikke ta den prisen markedet muliggjør.

Gen III er avhengig av at superfabrikken både senker nåværende batterikostnader betydelig og muliggjør massefabrikasjon av III
som igjen er nødvendig når TM begir seg fra det relativt mengdeuavhengige luksussegmentet til det sterkt mengdeavhengige volummarkedet.

Super F er neppe oppe og går med storproduksjon før i 2017. Kan også lett bli 2018.
TM har for vane å skyve på lanseringer ut i tid i flere etapper.
Ser ingen grunn til å tro det samme ikke gjelder G III.

Tillater meg derfor å spå en liten forsøksproduksjon tidligst sent 2017 med massefabrikasjon i gang omkring årskiftet 2018/19.
Det betyr N får de første bilene i 2020.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. august 2014, klokken 20:20
eGolf er noe mindre enn Gen III og har reell sommer rekkevidde ca 150 mot ca 300.
Opplagt dette betyr du kan trygt prise G III NOK 50-100 K høyere enn eG.

Bare en liten korreksjon: eGolf kan ha en realistisk sommer rekkevidde på ca 190km, etter egen prøvekjøring klarer den 170km på utfordrende topografi på sommerføre, men for øvrig vil jeg tro dine antakelser på Model III er korrekt.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. august 2014, klokken 20:20
eGolf er noe mindre enn Gen III og har reell sommer rekkevidde ca 150 mot ca 300.
Opplagt dette betyr du kan trygt prise G III NOK 50-100 K høyere enn eG.

Og Gen III er antakelig meget snautt kalkulert slikk at TM neppe har råd til ikke ta den prisen markedet muliggjør.

Nja, blir den nå så veldig mye større enn dagens golf da?  Sammenligner man med den originale Golfen stemmer det sikkert, men mener den har lagt litt på seg siden da :p  Men korrekt nok når det gjelder rekkevidden. Men så må man også ta med i betraktning at Model 3 neppe kommer med alt utstyret som kanskje er standard i Golf? Kanskje en del av det ikke en gang er tilgjengelig til Model 3?

Men joda, setter man disse to bilene opp mot hverandre bør Model 3 kunne forsvare en høyere pris enn e-golf. Men hvem er i så fall feilpriset? Med begge på markedet til samme pris er i alle fall ikke jeg i tvil om hvem jeg velger (men så kan jeg heller ikke velge e-golf med dagens rekkevidde).

Om man ser på erfaringene fra Model S så gikk de så vidt jeg har forstått det ganske langt for å klare å overholde de prisløftene som var satt. De hadde lovet å selge den for $50K, og det var mulig å få den for så vidt under $50K for en barbert Model S 40. Men ja, selv tror jeg at de trakk ut en del som burde vært standardutstyr som ekstrautstyr for en høyere pris, samt introduserte 40kWh pakken utelukkende for å klare å holde den lovede prisen. Tror ikke det egentlig var meningen å ha en utgave med så lav rekkevidde. Og som man så, den modellen ble trukket av markedet svært fort.

Ellers så har jo også Tesla lovet, og vist i praksis, at de prøver å holde en rettferdig pris, ikke nødvendigvis "den prisen markedet er villig til å betale".


Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. august 2014, klokken 20:20
Gen III er avhengig av at superfabrikken både senker nåværende batterikostnader betydelig og muliggjør massefabrikasjon av III
som igjen er nødvendig når TM begir seg fra det relativt mengdeuavhengige luksussegmentet til det sterkt mengdeavhengige volummarkedet.

Helt sant. Og de siste hintene fra Elon går ut på at de ser muligheten for at de klarer å senke batteriprisen med enda mer enn de 30% de hadde satt seg som mål, men uten at han sier noe sikkert om dette (enda).

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. august 2014, klokken 20:20
Super F er neppe oppe og går med storproduksjon før i 2017. Kan også lett bli 2018.
TM har for vane å skyve på lanseringer ut i tid i flere etapper.
Ser ingen grunn til å tro det samme ikke gjelder G III.

Tillater meg derfor å spå en liten forsøksproduksjon tidligst sent 2017 med massefabrikasjon i gang omkring årskiftet 2018/19.
Det betyr N får de første bilene i 2020.

Ut i fra hva Elon/Tesla har sagt så er det helt rett å forvente at produksjonen på GF starter litt pent og vil øke fremover. Oppstarten blir så fort som overhode mulig, med 2017 som målet. Full produksjon er ikke forventet før i 2020. Akkurat hva som går for "storproduksjon" kan sikkert debatteres, men det er altså meningen at den skal levere nok batterier til at de kan starte Model 3 serien i 2016/2017, og med en gradvis økning av produksjonen frem til 2020 når altså både GF og produksjonslinjene for Model 3 skal gå for fullt. Dvs. 500K biler fra Fremont, antagelig fordelt med ca 100K Model S + Model X, og 400K Model 3.

Stemmer at vi har erfart noen utsettelser fra Tesla, men tror rett og slett at de nå ikke vil kunne tillate seg noen utsettelser på Model 3, så de vil gjøre alt som overhode er mulig for å få den igang i rett tid. Største faren jeg ser for utsatt produksjonsstart er om Panasonic fortsetter å "dra føttene etter seg" inn på GF. Merk at Elon håper og tror på en forsiktig start alt i 2016, mens 2017 er det store målet. Om du hadde sagt "Tillater meg derfor å spå en liten forsøksproduksjon tidligst sent 2016 med massefabrikasjon i gang omkring juli/august 2017." hadde jeg sagt meg helt enig ;)

Stemmer at det tok ett år fra første leveranse av Model S i USA til første leveranse i Norge. Men nå har de organisasjonen på plass i alle markedene, og erfaringer med prosedyrene for typegodkjenning etc. Så forventer at det går mye raskere å få Model X til Norge etter lansering i USA, og for Model 3 forventer jeg at det vil gå enda raskere igjen. Tipper max 4 måneder etter første leveranse i USA. Men rett nok sitter jeg med følelsen av at Panasonic fortsatt kan dra dette litt ut, så tror ikke de klarer å levere så mange biler i 2017 som de egentlig ønsker. Om det er nok til at du kan kalle det for "en liten forsøksproduksjon" eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men at denne produksjonen vil være like høy som Model S (ca 50K) alt i 2017 er jeg rimelig sikker på.

Norge er ett viktig marked for Tesla, og Tesla er nok også veldig klar over at våre særfordeler for elbiler "går ut" i 2017. Mulig de vil fortsette, men også mulig at de ikke gjør det. Eller at det som fortsetter er mindre særfordeler enn det vi har i dag. Tror derfor Telsa vil prioritere Model 3 leveranser i Norge i 2017, akkurat som de gjorde det for Nederland i 2013. Tipper ny levering-rekord i desember med over 3000 leverte Model 3 på en måned ;)

... men klart, mye som kan gå galt, så holder ikke pusten akkurat :p  (bare nesten...)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Q2 share holder møtet, bekreftet Tesla at de får levert 200-300 tusen batteripakker i 2017 uten Giga fabrikken, dette er fra nåværende leverandører.

Målet er produksjons hastighet i slutten av 2015 på 100 000 biler og produksjon i 2015 på 60 000.
Så økende produksjon i hele 2015.

Så ser vi da S og X salg over 100 000 i 2016?
Så forsiktig produksjon av Model 3 i 2017 har de batterier til uten Giga fabrikken, om de selger ved liten fortjeneste første året før Giga er oppe betyr vel ikke så mye siden avansen på S og X allerede er veldig bra.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 10:42
Så ser vi da S og X salg over 100 000 i 2016?

Nei, tror de vil "flate ut" produksjonen av TMS/X på rundt 100K->120K. Selv om de evnt. skulle ha en enda høyere produksjonstakt deler av året så er det omstillinger på gang samtidig for å forberede produksjonen av Model 3. Deler av batteri produksjonen også event. endres til kjemi/formfaktor som skal brukes på Model 3 dersom denne skal produseres før GF er ferdig. Tror heller at den "overskytende" batteriproduksjonen er myntet på enten levering av pakker/drivlinjer til andre produsenter eller "grid storage".

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 10:42
Så forsiktig produksjon av Model 3 i 2017 har de batterier til uten Giga fabrikken, om de selger ved liten fortjeneste første året før Giga er oppe betyr vel ikke så mye siden avansen på S og X allerede er veldig bra.

Generasjon III er så viktige for dem at de nok heller selger den i ett relativt lavt volum helt uten fortjeneste (kanskje tilogmed ett lite tap) på base-modellen enn å utsette den dersom GF er forsinket. Dersom de altså får rett kjemi/formfaktor fra de andre fabrikkene til Panasonic. Husk at de - tradisjonen tro - kommer til å hente inn det de taper på grunnmodellen med ekstrautstyr - og at de (fortsatt tradisjonen tro) kommer til å prioritere å levere de best utstyrte modellene den første tiden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Er vel ingen grunn til å tro at de ikke riktig kjemi og formfaktor fra eksisterende produksjon.
Panasonic har økt produksjonen for å dekke etterspørselen til Tesla.
Blir jo samme underleverandører når Giga er oppe, bare da er de samlet under samme tak.
Men at utstyret i Giga er tilrettelagt for Tesla sin formfaktor og kjemi er en selvfølge.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 12:40
Er vel ingen grunn til å tro at de ikke riktig kjemi og formfaktor fra eksisterende produksjon.

Husk at GIII skal ha en annen formfaktor og kjemi enn GII. Cellene til GIII skal være ca 10% høyere og ca 10% bredere i tillegg til en oppdatert "formel" for innmaten. Mulig dette er "a pice of cake" å endre i celleproduksjonen til Panasonic "on the fly", men antagelig ikke?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

#24
Elektrolytt kjemi/addetiver har vært i endring hele tiden.
Er det D eller E versjon Model S batteripakken er på nå?
Forbedringer her som resten av model S, hvor mange kg lettere var var den blitt? (Husker ikke det men var noen kg)

Cellestørrelse og pakkestørrelse kan Tesla sette sammen slik de ønsker.
Høyden er nok får å slippe å ha liggende celler slik som det er i pakkene pr idag.
Får og mindre plass og vekt som går bort til inpakning.
Men Panasonic produserer litium ion i andre størrelser en 18650 i dag, men dog ikke til Tesla som vi vet om. :-)

Vil nok se de nye cellene i alle biler, skal ikkje se bort fra at Roadster sitt nye batteri er med den nye cellestørrelsen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 13:19
Er det D eller E versjon Model S batteripakken er på nå?

Så vidt jeg har fått med meg så er det D. Så vidt jeg vet så er kapasiteten og dimensjonene for D de samme som for A, eneste forskjellen jeg vet om er at D kan lades raskere. Det kan også være at de er litt lettere, og at dette er en del av den vektbesparelsen du kommer inn på under.

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 13:19
Forbedringer her som resten av model S, hvor mange kg lettere var var den blitt? (Husker ikke det men var noen kg)

Om jeg ikke husker feil var det snakk om "rundt ett par hundre lbs". 200lbs ~= 90kg

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 13:19
Cellestørrelse og pakkestørrelse kan Tesla sette sammen slik de ønsker.
Høyden er nok får å slippe å ha liggende celler slik som det er i pakkene pr idag.
Får og mindre plass og vekt som går bort til inpakning.
Men Panasonic produserer litium ion i andre størrelser en 18650 i dag, men dog ikke til Tesla som vi vet om. :-)

Nja og tja...  Grunnen til at de gikk for 18650 i utgangspunktet var at dette var en formfaktor med høyt volum som derved ga dem lave priser samtidig med at det var ett fornuftig format å jobbe med.

I dag er produksjonen av 18650 på ved nedover - med unntak av nettopp for å dekke Teslas etterspørsel. Samtidig har Tesla nå en så stor etterspørsel etter batteriene at de er de som definerer hvilket format som vil få størst fordeler av volumproduksjon og derved lavest pris. På denne bakgrunn har de altså valg å optimalisere formfaktoren for GIII battericellene som skal produseres ved fabrikken de skal bygge for å produsere celler for denne generasjonen biler. Husk at de fortsatt skal kjøpe inn masse celler fra andre Panasonic fabrikker også etter at GF er oppe å går. Tipper dette er 18650 som går til å fortsette produksjon av pakker til GII bilene S og X (og Roadster?).

Liggende celler? Alle biler jeg har sett av Teslas batteripakker har vist stående celler. Med høyere celler kan det være de blir nødt til å gå over til liggende. Vet ikke helt om det er så lurt? Tenker på hvordan de i dag leder evnt. gasser/flammer fra batteripakken ned mot bakken, noe som tydeligvis er lettere med stående celler.


Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 13:19
Vil nok se de nye cellene i alle biler, skal ikkje se bort fra at Roadster sitt nye batteri er med den nye cellestørrelsen.

Ny kjemi i 18650 celler ja, men jeg tviler på at de vil endre formen på cellene til eksisterende biler (uten å endre konstruksjonen av både batteripakka og selve bilen i samme slengen).

Roadsteren ble så vidt jeg vet levert med 18650 celler, og kan relativt lett oppgraderes ved å bytte ut disse direkte med nye celler i samme format men med ny innmat, samt en oppdatering av FW. Å bygge om pakkene helt for å få på plass en ny formfaktor tror jeg ikke er hensiktsmessig eller kostnadsmessig forsvarlig (relativt sett).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Beklager gikk litt fort i svingene. 
Må bare ta med et bilde av cellepakken så er det nok OT for denne gang. :-)

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på fredag 08. august 2014, klokken 16:28
Beklager gikk litt fort i svingene. 
Må bare ta med et bilde av cellepakken så er det nok OT for denne gang. :-)

Da synes jeg dette bildet viser det bedre, der man ser hvordan cellene står etter hverandre bortover.

... så for jeg også prøve å holde meg OT :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA