Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De fem største norske byene på ett døgn med Tesla

Startet av Thomas81, onsdag 12. mars 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

Thomas81

Hva tror dere om verdien på i3 idet man kjører ut av butikken? Blir det som med vanlige biler eller blir regnestykket annerledes? Personlig ser jeg for meg mindre verdifall.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

jaxry

BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Klykken

pga ekslusivitet, vil jeg mene. Er ikke mange av disse (enda), og vil tro folk kanskje er litt nysgjerrige. Men ikke forvent at det er som med teslaen, med tildels økt verdi.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Akkurat nå er det 2 stykker som prøver å selge på Finn, til ganske høy overpris, ser ikke ut til at det blir revet bort.

En som var til salgs rett over jul, til bare 5 000 over "kostpris" ble solgt på dagen.

Så lenge det er lange ventelister så kan man nok selge bilen til litt over kostpris, men f.eks 20-30 000 tror jeg få er villig til å betale.

Når det har blitt levert en del i3, så vil det også bli flere biler på bruktmarkedet, og da vil nok prisene normalisere seg.

Ny bil nå har jo også litt mindre utstyr enn biler bestilt i fjor, så der ligger det jo også omtrent 10 000kr

Hva prisen er om ett, to eller tre år, ja det har med hele markedet å gjøre, insentiver fra staten og det generelle markedet.  Om f.eks det blir mva på elbil, så vil jo forskjellen mellom brukte biler og ny priser bli så stor at man kan få dekket noe av verdifallet. - men dette blir jo ren gjetting.  (det kan slå andre veien også, om man ikke får kjøre i kollektivfeltet - så forsvinner kansje 20-40% av elbilmarkedet, og da faller prisene)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

02Henning

Ifølge en salgssjef i Bavaria-systemet så regnet de med restverdi på 0,- etter 8 år. Dette i motsetning til fossildrevne biler som hadde en varierende %-verdi ved denne alderen. Det er imidlertid en drøss variabler her, som f.eks. oppgraderingsmuligheter på batterisiden, avgifts- og bruksmessige elbilfordeler, tilgang på rimelig ladeinfrastruktur, konkurrenter, el-overfølsomhet, hydrogenteknologi/-priser, osv. Per i dag har vi vel ikke kontroll på en eneste av disse innenfor ihvertfall det tidsområdet jeg ser for meg å beholde i3'en.

Min løsning er å kjøpe den bilen jeg vil ha og drite tynt i neste eier. Det er jo bare penger ... :-)

jaxry

Jeg vil tro verdien holder ganske godt inntil det er mange biler i markedet. Hva som så skjer er vanskelig å forutsi, som Vind påpeker.
Elbiler er ganske nytt i bilmarkedet, og den største utviklingen vil potensielt skje på batterifronten. Den dagen det begynner å komme andre biler i samme segment med betraktelig bedre rekkevidde, spøker det nok for annenhåndsverdien (http://www.dinside.no/927472/elon-musk-bekrefter-tesla-model-e)
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Thomas81

Hva mente han med restverdi på 0,- egentlig?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Øyvind.h

Sitat fra: jaxry på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:10
Jeg vil tro verdien holder ganske godt inntil det er mange biler i markedet. Hva som så skjer er vanskelig å forutsi, som Vind påpeker.
Elbiler er ganske nytt i bilmarkedet, og den største utviklingen vil potensielt skje på batterifronten. Den dagen det begynner å komme andre biler i samme segment med betraktelig bedre rekkevidde, spøker det nok for annenhåndsverdien (http://www.dinside.no/927472/elon-musk-bekrefter-tesla-model-e)
Men spørsmålet er - hva forventer man egentlig at en 8-10 år gammel bil med kjøpspris 300K har av restverdi?

En i3 med 80% restkapasitet etter 10 år har jo mange bruksmuligheter. Det er kun biler med defekte eller nesten defekte batterier som blir uselgelige annet enn til spottpris.

Folk kjøper jo biler med fossilmotor gått 250-300K km nå (dvs. biler hvor "alt" kan skje). Batteribytte er i ikke mye verre enn gullrekka turbo, topp-pakning, vannpumpe, eksos etc. på en fossilbil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jaxry

Selv regner jeg en restverdi på 0 etter 5 år. Bil koster penger og er en nytte/gledesgjenstand.
Det er vel slik at motor og drivverk (ikke slitedelene) har en forventet levetid på 80 år på en i3 (?). Dette er vesentlig lengre enn en fossibil. Når bilen heller ikke ruster (alu, karbon og plast) bør man med eventuelt batteribytte og godt vedlikehold ellers ha en bil som kan vare lenge. Men alle usikkerhetsmomentene ved elbiler og utvikling gjør at man ikke kan operere med særlig restverdi om noen år. Utvikling på batteri, samt software/(nett)tilkoblinger/skjermer osv er vel det som potensielt utdaterer denne bilen fort (jeg ville ikke kjøpt en datamaskin fra 1998, men min 523iat fra samme år med 240k på telleren fungerer utmerket!)
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Thomas81

Når man ser på vanlige biler som er 8 til 10 år gamle så vil jeg påstå at rust er en av hovedårsakene til verdifall, utrolig mange biler på finn med rust som ligger godt under prisen til samme bil uten rust, er det noe som skremmer meg vekk fra en bil er det netopp rust. Hadde lett betalt mer for en rustfri bil. Og dette problemet får man ikke med en i3.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Vind

Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:30
Når man ser på vanlige biler som er 8 til 10 år gamle så vil jeg påstå at rust er en av hovedårsakene til verdifall, utrolig mange biler på finn med rust som ligger godt under prisen til samme bil uten rust, er det noe som skremmer meg vekk fra en bil er det netopp rust. Hadde lett betalt mer for en rustfri bil. Og dette problemet får man ikke med en i3.
Da kan du jo se på bruktverdien til en Audi A2.  Den holder seg også godt, og der er ikke rust ett problem.  (men forstillingen kan du få billig, der har jeg byttet deler for 5-6 000 syv ganger nå).  Skal vel ikke se bort i fra at i3 kan ha en slik "akkileshæl" også
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Det er jo uansett bare spekulasjoner.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

02Henning

Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:10
Hva mente han med restverdi på 0,- egentlig?

Jeg tror han mente at du ikke kunne regne med å få noe igjen for bilen hvis du leverte den i innbytte gjennom BMW-systemet. Også kalt "listepris".

Fruen kjører en E61 530dMT fra 2005 som jeg fortsatt regner som "ny". Her er det null rust (fordi jeg har dratt den gjennom garantiprogrammet til BMW to ganger og fått skiftet bl.a. bakluken), alt elektrisk virker (og denne har omtrent "alt"), motoren trekker friskt og fint (har fjernet innsugsklaffene, sjekket at jeg har ny type veivhusventilasjon og vasket ut partikkelfilteret). Restverdien her er kanskje 250K, men den hadde vel en nypris på 900K i sin tid så "noen" har tatt et tap tilsvarende to greit utstyrte i3 allerede på denne. Men så kan den kjøre Stavanger - Oslo t/r uten lading og med god bagasjeplass også ... :-)

ali_ben

For de av oss som skal bruke bilen en god del mer enn gjennomsnitt så spiller det ikke så stor rolle hva restverdien er etter 5-8 år. Selv har jeg månedlige variable bilutgifter i dag (bensin+bompenger) som overstiger månedlig nedbetaling av lån på i3 selv med 100% finansiering og 6 års nedbetaling. I mitt personlige regnskap avskriver jeg derfor bilen ned til null på 6 år. Men det forutsetter jo et problemfritt bilhold...
BMW i3 levert 2. mai 2014

Thomas81

Nå er det 5 års garanti, og minimalt med slitedeler på bilen så tror nok du får et billig og uproblematisk bilhold disse 6 årene.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA