Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De fem største norske byene på ett døgn med Tesla

Startet av Thomas81, onsdag 12. mars 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

Olemann


Har du lest tråden om det samme på Tesla forum?  Grundig drøftet der, tror ikke noe avviker vesentlig for i3 ift. den drøftingen.

Idet man kjører ut av butikken som du sier er helt avhengig av ventetid og i3- hypen som nå er.  Nå er det fortsatt overpris på ubrukt i3.  Når ventetid er borte og mange nesten nye på FINN er tapet merkbart når den ruller ut av butikken.

Stikkord for levetidsavskrivning som avviker fra fossil-biler:

- hva kommmer fra andre produsenter, spesielt småbiler fra premium merker med rekkevidde over 30 mil. Senker prisen på i3 når bra ting kommer, f.eks. Tesla model E i antatt 2017 til kr. 220.000.- (Golf klassen)
- når kommer MVA og avgifter (øker prisen på brukt i3)
- når forsvinner taxi-fila og gratis parkering (senker prisen på i3, og relativt mer enn på TMS som er en langturbil og ikke bare taxifil-bybil.)
- prisutvikling på bytte-pakker for batteri og erfaring med kapasitetsreduksjon

Mvh Ole


Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:51
Hva tror dere om verdien på i3 idet man kjører ut av butikken? Blir det som med vanlige biler eller blir regnestykket annerledes? Personlig ser jeg for meg mindre verdifall.

bromm

#16
...noen få tillegg til lista ovenfor som taler til i3's fordel:

- eneste premium Elbil på markedet, laget av en ekte premium bilprodusent med alt rundt det
- eneste produksjonsbil i karbonfiber under 1,4 millioner kr.
- eneste Elbil med luft-væske varmepumpeteknologi (har vist seg å være veldig effektivt på vinter)
- eneste Elbil med skikkelige førerassistanse-systemer (ACC, anti-kollisjonsystemer m/nødbrems)
- liten batteripakke betyr raskere lading og billig utskifting til pakker med høyere energitetthet
- utvendig karrosseri termoplast - i praksis kan ytterskallet byttes for en rimelig penge

jkirkebo

Sitat fra: bromm på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:55
...noen få tillegg til lista ovenfor som taler til i3's fordel:

- eneste produksjonsbil i karbonfiber under 1,4 millioner kr.

Kun korrekt om du regner de bilene som ennå blir produsert. Tesla Roadster har karosseri i karbonfiber.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

#18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. mars 2014, klokken 00:39
Kun korrekt om du regner de bilene som ennå blir produsert. Tesla Roadster har enkelte karosserideler i karbonfiber.

Om panseret flyger til månen - så hjelper det neppe eieren som sitter forkrøplet inne i en kupé av mykt aluminium. Nesten like lite som de fotgjengerne som blir påkjørt av en i3 uten 5AT-pakken som nettopp vil beskytte fotgjengere, men som medførte at NCAP sparte den siste stjerna fordi det ikke er standardutstyr (noe som forøvrig var et veldig dumt trekk av BMW)...

jkirkebo

Sitat fra: bromm på onsdag 05. mars 2014, klokken 00:54
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. mars 2014, klokken 00:39
Kun korrekt om du regner de bilene som ennå blir produsert. Tesla Roadster har enkelte karosserideler i karbonfiber.

Om panseret flyger til månen - så hjelper det neppe eieren som sitter forkrøplet inne i en kupé av mykt aluminium. Nesten like lite som de fotgjengerne som blir påkjørt av en i3 uten 5AT-pakken som nettopp vil beskytte fotgjengere, men som medførte at NCAP sparte den siste stjerna fordi det ikke er standardutstyr (noe som forøvrig var et veldig dumt trekk av BMW)...

Ikke skjønner jeg hva du prøver å si her, men det er ikke akkurat regnet som god takt og tone å sitere andre og samtidig endre på teksten som skal være sitatet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Mulig det er derfor de var uthevet da kanskje, slik at man blir gjort oppmerksom på hva det "burde" ha stått.

Jeg beklager hvis dette krenket takt og tone - det var absolutt ikke meningen.

Poenget mitt var uansett at Roadster ikke har selve kupeén (monocouqe) bygd i karbonfiber, og derfor er ikke den med i sammenligningen av produksjonsbiler som har dette, selv om den ikke bygges mere... Det finnes uttalige eksempler på biler som har enkelt-deler bygd i karbonfiber (for å spare vekt), men dette er altså ikke det samme som at selve sikkerhetsstrukturen er bygd i et slikt materiale - noe som antakeligvis har en liten innvirkning på andrehåndsverdi. 

jkirkebo

Det dukket ikke opp som uthevet på min PC hjemme, men jeg ser det gjør det på iPaden jeg bruker nå.

Det blir like feil å si at i3 er laget i karbonfiber, da karosseriplatene er i termoplast. i3 har altså karbonfiber under og termoplast utenpå mens Roadster har karbonfiber utenpå og aluminium under. Hva som er best er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg om,  men ingen av de ruster ihvertfall ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:33
i3 har altså karbonfiber under og termoplast utenpå mens Roadster har karbonfiber utenpå og aluminium under. Hva som er best er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg om,  men ingen av de ruster ihvertfall ;)

Dette kan du sikkert spørre en Formula 1-fører om - helst en av dem som har kræsjet i 300 km/t inn i murvegg ;)

Anders Eide


Prøver å finne ut av andrehåndsverdien med å legge min for salg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12851.0.html

Den er hvertfall ikke overpriset, slik som de to som ligger på Finn.no

Bmwi3

Sitat fra: Anders Eide på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:11

Prøver å finne ut av andrehåndsverdien med å legge min for salg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12851.0.html

Den er hvertfall ikke overpriset, slik som de to som ligger på Finn.no

Er det ikke slik at i følge kontrakten med BMW så har du ikke lov til å selge den før det har gått 3 mnd fra du fikk den?
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

pberg

Det gjelder kun for bedrifter.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kjell Leaf

Sitat fra: Anders Eide på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:11

Prøver å finne ut av andrehåndsverdien med å legge min for salg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12851.0.html

Den er hvertfall ikke overpriset, slik som de to som ligger på Finn.no
Det er ikke av særlig interresse hva verdien er nå, den er selvsagt ganske høy nå da det er lang venteliste. Det som betyr noe er hva de er verd om 2 år, 5 år, 8 år
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bromm

#27
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:20
Sitat fra: Anders Eide på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:11

Prøver å finne ut av andrehåndsverdien med å legge min for salg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12851.0.html

Den er hvertfall ikke overpriset, slik som de to som ligger på Finn.no
Det er ikke av særlig interresse hva verdien er nå, den er selvsagt ganske høy nå da det er lang venteliste. Det som betyr noe er hva de er verd om 2 år, 5 år, 8 år

Her vil vel ikke forskjellen være så mye anderledes enn f.eks BMW vs Nissan med gammeldags teknologi...

Eller, jo vent - kan muligens bli litt mer forskjell med tanke på karbonfiber/aluminium mot et gammelt karrosserikonsept, pluss at det er et hav i forskjell på førerassitanse, underholdning, etc......

Espen Hugaas Andersen

#28
Sitat fra: bromm på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:55- eneste premium Elbil på markedet, laget av en ekte premium bilprodusent med alt rundt det
Vel, du har også Tesla.

Om du sier "eneste premium elbil laget av BMW", så er jeg med. (Du har også Mercedes SLS AMG electric drive.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bromm

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:20
Sitat fra: bromm på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:55- eneste premium Elbil på markedet, laget av en ekte premium bilprodusent med alt rundt det
Vel, du har også Tesla.

Om du sier "eneste premium elbil laget av BMW", så er jeg med. (Du har også Mercedes SLS AMG electric drive.)

Var på Tesla Trondheim i går i forbindelse med møte i regi av Elbilforeningen. Der fikk vi kikke inn i en demobil hvor skinnet på hjørnet av armlenet i baksetet var i ferd med å bli "slitt bort". Telleren sto på 6000 km, og det er vel neppe i baksetet at en demobil blir slitt...?! Så nei, Tesla er altså ikke Premium - I would rather say "Fiat" ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA