Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan behandle bremsene?

Startet av Kjell Leaf, onsdag 12. mars 2014, klokken 12:18

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:41Mener jeg leste et sted at Nissan har levert 50 000 Leaf, og 2 000 000 Qashqai. Så om det skulle bli trangt om beinet i produksjonen er jeg rimelig trygg på at Leafproduksjonen stopper til fordel for Qashqai.

Blir presset på produksjonslinjen stort nok, har man uansett muligheten til å gå opp i tre skift.

Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:41. Det er på tide med en ny Leaf etterhvert. Den har sett lik ut lenge nok nå.

Tre og et halvt år uten en større kosmetisk facelift i sikte er faktisk ganske lenge i dagens marked, ja.

Kjell Leaf

#46
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 14. mars 2014, klokken 19:13
Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:41Mener jeg leste et sted at Nissan har levert 50 000 Leaf, og 2 000 000 Qashqai. Så om det skulle bli trangt om beinet i produksjonen er jeg rimelig trygg på at Leafproduksjonen stopper til fordel for Qashqai.

Blir presset på produksjonslinjen stort nok, har man uansett muligheten til å gå opp i tre skift.

Sitat fra: Terondo på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:41. Det er på tide med en ny Leaf etterhvert. Den har sett lik ut lenge nok nå.

Tre og et halvt år uten en større kosmetisk facelift i sikte er faktisk ganske lenge i dagens marked, ja.
Nei tre og et halvt år er ikke så lenge, dessuten var det store usynlige oppdateringer i sommer.
BMW og Mercedes har som regel modellene i 6-7 år med en facelift i mellomtiden, men de kosmetiske endringene er jo svært små der også, ofte litt endringer på lyktene og noen små detaljer.
Det er ikke ofte en modell får så store endringer som Leaf fikk i juni med nye seter, varmepumpe, forbedret understell, 360 grader kamera + 96 ting til. (100 forbedringer totalt i juni 2013)
Jeg tipper det kommer ny utgave i 2015 eller 2016.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:37
http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen

Da skjer det som noe av oss spådde, og selv om trådstarter ikke helt var enig i at det går nedover, og at Nissan må sette ned prisen for å være med videre, så ser i hvert fall Nissan det:

Kampanjen kommer trolig som konsekvens av stadig sterkere konkurranse fra andre aktører - og særlig Volkswagen. I går skrev vi at deres nye e-Golf har fått en meget varm mottagelse på det norske markedet
Den reelle prisreduksjonen på Leaf siden jeg kjøpte min er 10.000,- , det er ikke mye.
Tilbudet de gir nå er uten vinterdekk, krompakke, metalliclakk og div. så det er ikke så mye billigere som det ser ut til.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Yttertorjen

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 14. mars 2014, klokken 19:30
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:37
http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen

Da skjer det som noe av oss spådde, og selv om trådstarter ikke helt var enig i at det går nedover, og at Nissan må sette ned prisen for å være med videre, så ser i hvert fall Nissan det:

Kampanjen kommer trolig som konsekvens av stadig sterkere konkurranse fra andre aktører - og særlig Volkswagen. I går skrev vi at deres nye e-Golf har fått en meget varm mottagelse på det norske markedet
Den reelle prisreduksjonen på Leaf siden jeg kjøpte min er 10.000,- , det er ikke mye.
Tilbudet de gir nå er uten vinterdekk, krompakke, metalliclakk og div. så det er ikke så mye billigere som det ser ut til.

Std pris har alltid vært uten dette. Har tidligere beskrevet tilbudet jeg fikk, 215000,- ferdig prutet. (før at prisene ble dumpet) Bilene er fremdeles ikke solgt. Jeg er superhappy at valget mitt ble i3, men for de som kan tenke seg Leaf er det nå virkelig muligheter for kupp. Bilene SKAL ut - de har flere i bestilling- og de ønsker ikke stor lageransamling. Vil anslå at et bud rundt 170 storlapper gjør at man er Leaf eier på minuttet. Løp å kjøp !!

sigurdi

e-Golf tror jeg konmer til å ta marked fra Golf og endel kjøpere som ikke hadde kjøpt elbil, men og fra leaf og i3 siden de er i samme segment.
At det kommer flere og flere biler å velge blandt er bare bra for forbrukerene og utviklingen av bedre batterier og bedre biler på sikt.
sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kjell Leaf

#50
Sitat fra: Yttertorjen på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 14. mars 2014, klokken 19:30
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:37
http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen

Da skjer det som noe av oss spådde, og selv om trådstarter ikke helt var enig i at det går nedover, og at Nissan må sette ned prisen for å være med videre, så ser i hvert fall Nissan det:

Kampanjen kommer trolig som konsekvens av stadig sterkere konkurranse fra andre aktører - og særlig Volkswagen. I går skrev vi at deres nye e-Golf har fått en meget varm mottagelse på det norske markedet
Den reelle prisreduksjonen på Leaf siden jeg kjøpte min er 10.000,- , det er ikke mye.
Tilbudet de gir nå er uten vinterdekk, krompakke, metalliclakk og div. så det er ikke så mye billigere som det ser ut til.

Std pris har alltid vært uten dette. Har tidligere beskrevet tilbudet jeg fikk, 215000,- ferdig prutet. (før at prisene ble dumpet) Bilene er fremdeles ikke solgt. Jeg er superhappy at valget mitt ble i3, men for de som kan tenke seg Leaf er det nå virkelig muligheter for kupp. Bilene SKAL ut - de har flere i bestilling- og de ønsker ikke stor lageransamling. Vil anslå at et bud rundt 170 storlapper gjør at man er Leaf eier på minuttet. Løp å kjøp !!
Skjønner ikke helt svaret ditt til meg, men prisen jeg betalte er kun 10.000,- høyere om man skal kjøpe samme tilleggsutstyr og vinterdekk som jeg gjorde.  Da jeg kjøpte var vinterdekkene med i en pakke jeg valgte. Hvor får man ny Leaf til 170.000 ? Hvis du tror det er slik at Nissan ikke blir kvitt Leafene sine tar du nok feil, det er jo fremdeles norges mest solgte bil. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Poenget hans var vel at du vil kunne prute den lengre ned. Når jeg så på Leaf og i3 i oktober, så kostet Tekna ca 290 000.-.

Ellers begynner vi vel å være ferdig med tråden? Vi kan ta opp igjen diskusjonen etter sommeren, når eGolf'ene begynner å komme.

Det er egentlig ikke så viktig hvor mye Nissan setter prisen ned med, men at det var nødvendig å sette prisen ned, og sannsynligvis enda mer, for å beholde antall solgte biler i Norge. Testen som ble lagt ut, oppsummerer dette med sisteplass i forhold til i3 og eGolf:

Trots att Nissan Leaf bara är tre år verkar den omodern på många sätt. Lastutrymmet är opraktiskt och inredningen håller billig kvalitet. Karossen har många rostfällor. Moderna förarhjälpmedel finns inte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Yttertorjen

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 16. mars 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Yttertorjen på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 14. mars 2014, klokken 19:30
Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:37
http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen

Da skjer det som noe av oss spådde, og selv om trådstarter ikke helt var enig i at det går nedover, og at Nissan må sette ned prisen for å være med videre, så ser i hvert fall Nissan det:

Kampanjen kommer trolig som konsekvens av stadig sterkere konkurranse fra andre aktører - og særlig Volkswagen. I går skrev vi at deres nye e-Golf har fått en meget varm mottagelse på det norske markedet
Den reelle prisreduksjonen på Leaf siden jeg kjøpte min er 10.000,- , det er ikke mye.
Tilbudet de gir nå er uten vinterdekk, krompakke, metalliclakk og div. så det er ikke så mye billigere som det ser ut til.

Std pris har alltid vært uten dette. Har tidligere beskrevet tilbudet jeg fikk, 215000,- ferdig prutet. (før at prisene ble dumpet) Bilene er fremdeles ikke solgt. Jeg er superhappy at valget mitt ble i3, men for de som kan tenke seg Leaf er det nå virkelig muligheter for kupp. Bilene SKAL ut - de har flere i bestilling- og de ønsker ikke stor lageransamling. Vil anslå at et bud rundt 170 storlapper gjør at man er Leaf eier på minuttet. Løp å kjøp !!
Skjønner ikke helt svaret ditt til meg, men prisen jeg betalte er kun 10.000,- høyere om man skal kjøpe samme tilleggsutstyr og vinterdekk som jeg gjorde.  Da jeg kjøpte var vinterdekkene med i en pakke jeg valgte. Hvor får man ny Leaf til 170.000 ? Hvis du tror det er slik at Nissan ikke blir kvitt Leafene sine tar du nok feil, det er jo fremdeles norges mest solgte bil. ;)

Vanskelig å spå om fremtiden, derfor var mitt resonnement basert på tilbud som følger: var hos lokal Nissan forhandler og prøvde Leafen, grei bil, men ingen BMW. I tilbudet som jeg fikk, endte prisen på kr 215 store for bilen som ihht prislisten kom på 241700,- inkl lev. kostnader som de kalte det.. Mao 26700,- i rabatt i forhold til prislisten. Prisen på prislisten er nå 199900,-  da bilen fremdeles ikke er solgt, (de har flere inne på lager og venter flere inn) innrømmes sannsynligvis samme rabatt nå, og følgelig er vi på  173200,-  Ved å utnytte litt lagerangst tenker jeg 170 hadde betydd en kaffekopp på kontoret og nybil med hjem :)

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på søndag 16. mars 2014, klokken 19:50
Poenget hans var vel at du vil kunne prute den lengre ned. Når jeg så på Leaf og i3 i oktober, så kostet Tekna ca 290 000.-.

Ellers begynner vi vel å være ferdig med tråden? Vi kan ta opp igjen diskusjonen etter sommeren, når eGolf'ene begynner å komme.

Det er egentlig ikke så viktig hvor mye Nissan setter prisen ned med, men at det var nødvendig å sette prisen ned, og sannsynligvis enda mer, for å beholde antall solgte biler i Norge. Testen som ble lagt ut, oppsummerer dette med sisteplass i forhold til i3 og eGolf:

Trots att Nissan Leaf bara är tre år verkar den omodern på många sätt. Lastutrymmet är opraktiskt och inredningen håller billig kvalitet. Karossen har många rostfällor. Moderna förarhjälpmedel finns inte.
Jeg kunne ikke prutet den lenger ned, det var 6-7 ukers leveringstid. Selv om noen påstår at man kan prute ned norges mest solgte bil så gikk altså ikke det. Det er nok noen som tror de vet mer enn de gjør . At man kan prute ned ny Nissan fra uautoriserte forhandlere vet jeg. Jeg var selv innom en slik og kunne kjøpt bilen en del billigere, men kunnskapen der var lik null og de ante ingenting om servicer eller noe, det måtte jeg spørre Nissan om sa de. Slike steder kjøper ikke jeg bil.
En Annen ting er at jeg syns slett ikke at nye Leaf'en er så simpel innvendig, dette blir vel også mye sagt av de som aldri har vært inni en. At i3 liksom er så premium inni skjønner ikke jeg.. Hva er det som er så premium ? Er det de "hjemmemonterte" skjermene ? Jeg ville ikke byttet bort mine tre skjermer mot i3's to . Ikke skrangler det i bilen heller, og ikke minst : Ladekabelen tåler vann. Leaf er altså en elbil som kan brukes ute :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

#54
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 16. mars 2014, klokken 23:55Jeg ville ikke byttet bort mine tre skjermer mot i3's to . Ikke skrangler det i bilen heller, og ikke minst : Ladekabelen tåler vann. Leaf er altså en elbil som kan brukes ute :)
Nå er det faktisk tre displayer i i3, du må bare kunne telle (eller se bedre etter)  ;D

Tror ikke det er noe vits å sammenligne funksjoner i bilene, dette er to ganske forskjellige biler - som mest deler at de er elektriske.

Tråden tar jo i større grad opp om Leaf vil fortsette å være den mest solgte el bilen i Norge - for all tid -og det blir den jo ikke.  At Leaf salget ikke stoppet opp når alternativene kommer tyder på at det er godt moment i markedet, men at det vil fortsette når "bedre" alternativet kommer, uten å redusere pris veldig vil ikke skje. 

Leaf er fortsatt den eneste bilen som kan leveres omtrent på dagen, så det er jo ikke rart at det tiltrekker noen...


BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Terondo

Bare for å nevne det, premiumfølelse er når man føler at bilens byggematerialer er av en bedre type enn alternativet. Eksempelvis bruk av ekte treverk, karbonfiber, aluminium eller andre metaller, skinn fremfor stoff osv. Og at plast som er brukt kjennes skikkelig ut, og ikke sånn lekebutikkplast. I tillegg til dette spiller fargevalg en stor rolle, at display og slikt ser gjennomført ut, gjerne stilrent og oversiktlig. At det f.eks. er lys i fotbrønner og andre steder man ønsker å se, uten å måtte slå på lyset.

BMW har lenge vært flink med materialvalg. Bruker de plast, ser det ut som plast, og resten er de materialer det ser ut som. Nissan bruker i langt større grad plast som imiterer alt mulig annet. Dette gir ikke noe premiumfølelse, og ser i mine øye bare billig ut. Billig er jo også nettopp det det er. Trenger ikke å være negativt for enkelte, men det gir ikke den samme følelsen. Kan sikkert bygge tømmerhytter i plast, men det blir ikke det samme.

Det er og forblir forskjellige biler, som appelerer til forskjellige kjøpergrupper. I det store og hele, spiller det liten rolle hvilke elbiler folk velger, så lenge de velger elbiler. Verden er tjent med at flere velger et elektrisk alternativ.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

flux

Nissan har 3 - 4 års forsprang i serieproduksjon av elbiler på Tesla, VW, og BMW. De har nå produsert mer enn 100.000 Leaf, og eierene er fortsatt svært fornøyde.

Nissan Leaf er nå en bil som er helt uten alvorlige feil, samt har nesten ingen småfeil, det  betyr mye for den jevne kjøper som først og fremst ønsker en funksjonell bil, og som bryr seg katten om plasten er sånn eller sånn bare bilen fungerer bra og prisen er bra.

Terondo

Ja, og ingenting galt med det. Jeg kritiserer ikke folk for å kjøpe bil på den måten, men er ikke en kjøper i den kategorien selv. Nissan, som de fleste andre japanske merker, leverer god driftsikkerhet. Derimot skorter det på premiumfølelsen, som jeg selv setter stor pris på i en bil. Jeg er helt innforstått med at folk flest ikke bryr seg nevneverdig om dette. Andre legger gjerne større vekt på premium på andre områder, hvor jeg gjerne er en enklere forbruker selv.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Vind

Vi bilägare i Sverige har testet begge to og hadde følgende konklusjon:

BMW i3
När man studerar hur innovativt bmw i3 har konstruerats och med vilka material den har byggts är det nästan obegripligt att den går att köpa för ungefär samma pengar som den ålderdomliga Nissan Leaf. BMW:n är ett litet äventyr att köra med annorlunda, roliga reglage och moderna bildskärmar istället för vanliga instrument. Multimediasystemet har alla tänkbara uppkopplingsmöjligheter. Elmotorn på 170 hästkrafter ger vassa prestanda.

Nissan Leaf
Trots att Nissan Leaf bara är tre år verkar den omodern på många sätt. Lastutrymmet är opraktiskt och inredningen håller billig kvalitet. Karossen har många rostfällor. Moderna förarhjälpmedel finns inte.

Så kan jo kansje videre diskujson ligge i ett annet forum, vi trenger vel ikke bruke spalteplass på i3 forum på å skrive om noe vi egentlig ikke bryr oss forferdelig om...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Terondo på mandag 17. mars 2014, klokken 09:48
Bare for å nevne det, premiumfølelse er når man føler at bilens byggematerialer er av en bedre type enn alternativet. Eksempelvis bruk av ekte treverk, karbonfiber, aluminium eller andre metaller, skinn fremfor stoff osv. Og at plast som er brukt kjennes skikkelig ut, og ikke sånn lekebutikkplast. I tillegg til dette spiller fargevalg en stor rolle, at display og slikt ser gjennomført ut, gjerne stilrent og oversiktlig. At det f.eks. er lys i fotbrønner og andre steder man ønsker å se, uten å måtte slå på lyset.

BMW har lenge vært flink med materialvalg. Bruker de plast, ser det ut som plast, og resten er de materialer det ser ut som. Nissan bruker i langt større grad plast som imiterer alt mulig annet. Dette gir ikke noe premiumfølelse, og ser i mine øye bare billig ut. Billig er jo også nettopp det det er. Trenger ikke å være negativt for enkelte, men det gir ikke den samme følelsen. Kan sikkert bygge tømmerhytter i plast, men det blir ikke det samme.

Det er og forblir forskjellige biler, som appelerer til forskjellige kjøpergrupper. I det store og hele, spiller det liten rolle hvilke elbiler folk velger, så lenge de velger elbiler. Verden er tjent med at flere velger et elektrisk alternativ.
Da kan du aldri ha vært inni en Nissan Leaf, plasten der immiterer ikke noe som helst.
Jeg er også uenig i mye av det journalister skriver, tror noen kanskje automatisk syns det er bra når det er snakk om BMW.
Her er min oppfatning etter å ha studert i3 på Bavaria i dag :
Positivt:
Den var mye penere utvendig enn på bilder bortsett fra fronten med den tette grillen som fikk den til å ligne på de små BMW'ene som barna kan sitte på.
Negativt:
Interiøret er det jeg har vært mest negativ til på forhånd, og det var faktisk verre enn jeg trodde.
Skinnsetene var harde, flate og helt uten sidestøtte, nesten som en gammel bedehusbenk.  Skinnsetene i nye Leaf er mer komfortable, har bedre sidestøtte og har penere skinn. Benplassen i baksetet var også i minste laget.
Dørtrekk og dashbord var av noe som lignet et hardt gammelt korthåret vegg til vegg teppe fra 70 tallet (for de som husker når det var populært).
Da foretrekker jeg heller dashbord i plast som Leaf og mange BMW'er har.
Plasten i dashbordet til Leaf er like bra og ser like bra ut som på f.eks BMW E39 som jeg hadde tidligere.
En del av dashbordet til i3 var tre, det var greit nok, men ikke noe mer.
Kjøreopplevelse:
Jeg har ikke kjørt den, men tviler ikke på at BMW har gjort en god jobb her.
Min konklusjon:
Bedre utvendig enn forventet, verre innvendig.
Om enten Leaf eller i3 skulle vært Premium innvendig (noe ingen av dem er) så hadde det faktisk vært Leaf.
Jeg er veldig overrasket av at BMW leverer så dårlige seter, lenger fra Premium kommer man ikke uten å montere inn en sofa fra en gammel amcar.
Jeg fikk bekreftet at jeg valgte den elbilen som passet best for meg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA