Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dere som får bilene nå men bestilte før prisendring, inngår elektriske speil ?

Startet av Svesa, onsdag 12. mars 2014, klokken 06:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg har brukt dobbeltladeren flere ganger siste 6 mnd (8000km), og på minst 2-3 ferieturer til sommeren vil dobbeltlader være gull verd (bl.a. i Danmark og på Kongsvinger). Forrige gang jeg brukte den var for ca 2 uker siden. Kom ut til bil som akkurat var fulladet og ferdig forvarmet etter besøk på badeland og Inspira. Genialt!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Svesa

Ja, behovet for dobbeltlader blir vel bare større i takt med utbygging av 22kw type 2 ladepunkter...

Sven-Erik: Mulig jeg tar kostnaden og setter opp en blå kontakt ute til 230V/32A - kommer evt tilbake til deg om den 16A Chuko løsningen.:-)

Men hvorfor kan man ikke bruke 3-fas 230V ? Det er det jeg har hjemme.... :-(

RaBalder

Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:56
Men hvorfor kan man ikke bruke 3-fas 230V ? Det er det jeg har hjemme.... :-(

Enkelt svar: Tesla har ikke laget noen adapter for 3-fase 230V (blått stort adapter). Og laderne i bilen er heller ikke bygget for det.




Epleskreller

Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:56
Ja, behovet for dobbeltlader blir vel bare større i takt med utbygging av 22kw type 2 ladepunkter...

Jeg tenker behovet for dobbeltlader blir mindre etter hvert som superladerne blir bygd ut. Jeg har kjørt 16.000km og aldri hatt bruk for dobbeltlader. Det handler om bruksmønster, så får vi se om 22kW-stasjoner kommer her og der etter hvert..

Jeg har endelig fått tatt i bruk min 16A400v trefase hjemme, den er mer enn kjapp nok selvom jeg bare får brukt 13A forløpig..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

nofuelno

Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:52
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 04. mars 2014, klokken 02:13
Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:41

Har skjønt at blå og rød adapter fra Tesla skal kobles inn på deres ladekabel for tilkobling til 230V/32A (blå) og 400V/16A (rød) ellers bruker man Chuko støpselet. Hva skal jeg da med overgang fra Chuko til blått adapter?

Tusen takk for alle svar! :-)

Hvis du ser på bildet, så er kontakten på venstre side (Schuko) til å plugge i veggen hjemme.
I midten er det en klump med en 16A sikring.
På høyre siden er det en CEE kontakt 230V 1-FAS 32A, som kan kobles mot Blått-adapter på Tesla-kabelen.

Denne varianten, gjør at du kan lade med 230V 16A i stede for 13A som er det sorte adapteret du får med Tesla-kabelen.  Sikringen er der for at du ikke skal klare å trekke 32A som Blått-adapter vil forsøke dersom du glemmer å stille ned inne i bilen at den bare skal lade med 16A.
(Dessuten er det en ekstra sikring i tilfelle den inne i huset ikke skulle være i orden, og for å forhindre at ledningsnettet blir overbelastet.)

Forsøker Teslaen/blått-adapter å trekke for mye, slår sikringen seg av.
Så kan du justere inne i bilen, til 16A eller lavere.
(Og det er lettere å vippe på sikringen inne i den lille klumpen, fremfor å måtte gå inn i huset for å vippe på sikringen der.)

Så at det kunne være en mulighet ja, man øker ladingen fra 13A til 16A ved bruk av Chuko... men er det lurt da? Tesla har vel begrenset maks lading med chuko til 13A av en grunn? Er det lurt å kjøre 16A gjennom en chuko i kanskje over 1 døgn? Går vel i de fleste tilfeller greit men hva da med forsikring? Man har vel da "tuklet" med systemet?

+1  " Don't Try This At Home "
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

nofuelno

#20
Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:18
Vi har kjøpt bil med kun en lader. Er det mulig å etterinstallere en til tro? Hva er evt pris?

Men selv om vi har kun en lader så er det greit med 32A kabel nå?
Siden du bare har 1 lader, ville jeg gått for en "light" utgave av Type 2 kabel. ( 20A )
Lettere å ha med seg og du får den i spiralisert utgave så den ikke ligger og slenger på bakken.
SPAM slettet
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Svesa

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:18
Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 11:56
Ja, behovet for dobbeltlader blir vel bare større i takt med utbygging av 22kw type 2 ladepunkter...

Jeg tenker behovet for dobbeltlader blir mindre etter hvert som superladerne blir bygd ut. Jeg har kjørt 16.000km og aldri hatt bruk for dobbeltlader. Det handler om bruksmønster, så får vi se om 22kW-stasjoner kommer her og der etter hvert..

Jeg har endelig fått tatt i bruk min 16A400v trefase hjemme, den er mer enn kjapp nok selvom jeg bare får brukt 13A forløpig..

Tesla Superladere skal vel bare bygges utenfor tettbebygde strøk og kun virke som en rekkevidde forlenger mellom de store byene og på hovedtransport årene. All "hurtiglading" ellers vil vel foregå med Type 2 kabel og de vil vel mer og mer få muligheten til å kjøre 22kw kanskje...
Neste bil blir med 2 ladere....

Tesla har svart meg at å ettermontere en dobbeltlader vil koste om lag 35-40.000,- og er derfor helt uaktuelt. Holder det da for meg å kjøpe en 16A kabel?? Eller kan jeg få bruk for 32A selv med en lader?

krister461

En slik spiral-kabel så interessant ut. Er det mulig å få den i lengre enn 4 meter?

Dog, kan det vel være praktisk med en 32A kabel også for oss med enkeltlader i tilfelle man får tilgang til en 32A ladestasjon med Type 2 som er lasket(?) for Tesla...

Elmo

Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:18
Men selv om vi har kun en lader så er det greit med 32A kabel nå?
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 18:11
Siden du bare har 1 lader, ville jeg gått for en "light" utgave av Type 2 kabel. ( 20A )
Lettere å ha med seg og du får den i spiralisert utgave så den ikke ligger og slenger på bakken.

Viktig å få med seg at mange 32A ladestolper ikke gir strøm til 16A kabel.
Det skal etter sigende fikses, men når ??
Jeg ser at på 32A stolpen hos Sønniko (Hans Møller Gasmanns vei) har de løst det midlertidig ved å poppe fast en 32A kabel (men hvor lenge får den stå i fred?)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Svesa

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. mars 2014, klokken 19:31
Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:18
Men selv om vi har kun en lader så er det greit med 32A kabel nå?
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 18:11
Siden du bare har 1 lader, ville jeg gått for en "light" utgave av Type 2 kabel. ( 20A )
Lettere å ha med seg og du får den i spiralisert utgave så den ikke ligger og slenger på bakken.

Viktig å få med seg at mange 32A ladestolper ikke gir strøm til 16A kabel.
Det skal etter sigende fikses, men når ??
Jeg ser at på 32A stolpen hos Sønniko (Hans Møller Gasmanns vei) har de løst det midlertidig ved å poppe fast en 32A kabel (men hvor lenge får den stå i fred?)

Ok, så da bør man gå for 32A kabel selv om man kun har en lader. Syntes det bare var så greit med den spiral kabelen.... :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA