Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dere som får bilene nå men bestilte før prisendring, inngår elektriske speil ?

Startet av Svesa, onsdag 12. mars 2014, klokken 06:17

« forrige - neste »

Svesa

Kjærsten får levert Tesla``n lørdag 15 mars og lurer fælt på hvilke kabler hun må ha og hvor vi kan lade.

I følge Tesla så følger det med en 6 meter kabel med vanlig stikkontakt for 220V/13A. Det skal også følge med et adapter til å sette på samme ledning som kan brukes til 230V/32A. (Blått adapter).

Rødt lade adapter som Tesla selger for kr. 600,- kan kanskje også være kurant å kjøpe?

Tesla anbefaler så videre å kjøpe en Mennekes kabel fra Sønnico til kr. 1.875,- (tesla@sonnico.no)
Tilsvarer denne Tesla egen "Type 2 offentlig ladestøpsel" til kr. 3.600,- ? I tilfelle ja, hvorfor vil da Tesla anbefale Sønnico sin??

Er det ingen mulighet for tesla eiere å lade på stasjoner som kun har CHAdeMO tilkobling?

Er det annet vi bør kjøpe oss nå før vi henter bilen?

På forhånd takk for svar! :-)





Cirion

Bilen leveres med Type2 ladeport. Tesla sin ladeklatt kan brukes med Schuko, Blått eller Rødt adapter. På offentlige stolper med Type2 port, og på ladestasjoner med Type2 stolper, trenger du en Type2 kabel.

Helt standard Type2 -> Type2. Om du kjøper den hos Sønnico, Salto, Elbilhjelpen eller her på forumet, spiller ingen rolle.

Personlig vil jeg anbefale å bestille blått/rødt adapter hos Tesla, men det kan ta tid å få disse. Samt å sjekke om du er i nærheten av Type2 stolper, og handle en slik kabel.

Her kan du se kart over stolpene som Passer Model S, og det er kun Type2 kabel og blått/rødt adapter du trenger for å bruke disse:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

nofuelno

#2
Fjernet reklame.

Bruk kjøp og salg delen om du er næringsdrivende.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Orcuz

Mennekes kabelen de anbefaler er vel den som går fra shuko til type 2 kanskje? Som man kan bruke istedenfor umc?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Orcuz

#4
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:26
Sitat fra: Svesa på mandag 03. mars 2014, klokken 23:12
Kjærsten får levert Tesla``n lørdag 15 mars og lurer fælt på hvilke kabler hun må ha og hvor vi kan lade.

I følge Tesla så følger det med en 6 meter kabel med vanlig stikkontakt for 220V/13A. Det skal også følge med et adapter til å sette på samme ledning som kan brukes til 230V/32A. (Blått adapter).

Rødt lade adapter som Tesla selger for kr. 600,- kan kanskje også være kurant å kjøpe?

Tesla anbefaler så videre å kjøpe en Mennekes kabel fra Sønnico til kr. 1.875,- (tesla@sonnico.no)
Tilsvarer denne Tesla egen "Type 2 offentlig ladestøpsel" til kr. 3.600,- ? I tilfelle ja, hvorfor vil da Tesla anbefale Sønnico sin??

Er det ingen mulighet for tesla eiere å lade på stasjoner som kun har CHAdeMO tilkobling?

Er det annet vi bør kjøpe oss nå før vi henter bilen?

På forhånd takk for svar! :-)
Fjernet reklame.

Bruk kjøp og salg delen om du er næringsdrivende.

Sende mail til nofuel for en ukes tid siden, men får ikke svar...
Lurte på om det var mulig å bestille patkeringsuret det reklameres for her på forumet sammen med en type som kabel 6m.
Lurer også på om det er noen håndtak eller lignende som kan bli i veien på denne kabelen (det er det på den som er kortere)

Men men, svarer de ikke blir det parkeringsur.no og salto kabel ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

sn0le

Når Tesla lanserer Chademo-adapter så kan man også benytte ladestasjoner med chademo.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

nofuelno

#6
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:02
Sende mail til nofuel for en ukes tid siden, men får ikke svar...
Lurte på om det var mulig å bestille patkeringsuret det reklameres for her på forumet sammen med en type som kabel 6m.
Lurer også på om det er noen håndtak eller lignende som kan bli i veien på denne kabelen (det er det på den som er kortere)

Men men, svarer de ikke blir det parkeringsur.no og salto kabel ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Hei forumvenn ! Sendte svar den 27. , men har hatt litt problemer i det siste med epost som havner i mottakers spamfilter.

Svaret følger her:

Fjernet reklame.

Bruk kjøp og salg delen om du er næringsdrivende.

Du trenger ikke trykke på noe for at parkeringsuret skal fungere.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

nofuelno

#7
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:02


Denne må du ikke gå for, - den passer ikke til TESLA
Hei Sven-Erik, hva med de som allerede bruker denne kabelen til sin Tesla ? Tar de feil alle sammen ?

Og de 3 andre er vel egentlig bare bortkastede penger.
- Vegglader til 8 500,- som gir 16A - det samme du får ut av en vanlig kurs hjemme.
Vi snakker om elsikkerhet her, og dette er kun et eksempel på fornuftig type hjemmeladning anbefalt av elbilforeningen. Vi har også løsninger for de som har 32A m.m.
- Parkeringsur til 499,- - For å huske når du parkerte?
Den viser automatisk når du parkerte slik at du ikke får bot.
- El-sykkel til 15 000,- - Bare fordi den passer i Frunken?
De som kjøper den ser nok behovet. Andre kjøper den fordi de kan.
Kjøp deg en Mennekes Type2 ladekabel.
Den som Salto.no har, er helt kurant.
Vi hadde den for salg før, men sluttet å selge den etter at det ble hevdet den ikke passer over alt.
Den nye typen som vil ta over er denne fra Phoenix: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Porsgrunn

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:17
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:02


Denne må du ikke gå for, - den passer ikke til TESLA
Hei Sven-Erik, hva med de som allerede bruker denne kabelen til sin Tesla ? Tar de feil alle sammen ?

Tror du har linket feil, hvordan får du en type 2 til type 1 til å fungere på Tesla ;)

Svesa

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:02
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:26
Sitat fra: Svesa på mandag 03. mars 2014, klokken 23:12
Kjærsten får levert Tesla``n lørdag 15 mars og lurer fælt på hvilke kabler hun må ha og hvor vi kan lade.

I følge Tesla så følger det med en 6 meter kabel med vanlig stikkontakt for 220V/13A. Det skal også følge med et adapter til å sette på samme ledning som kan brukes til 230V/32A. (Blått adapter).

Rødt lade adapter som Tesla selger for kr. 600,- kan kanskje også være kurant å kjøpe?

Tesla anbefaler så videre å kjøpe en Mennekes kabel fra Sønnico til kr. 1.875,- (tesla@sonnico.no)
Tilsvarer denne Tesla egen "Type 2 offentlig ladestøpsel" til kr. 3.600,- ? I tilfelle ja, hvorfor vil da Tesla anbefale Sønnico sin??

Er det ingen mulighet for tesla eiere å lade på stasjoner som kun har CHAdeMO tilkobling?

Er det annet vi bør kjøpe oss nå før vi henter bilen?

På forhånd takk for svar! :-)
Hei, anbefaler heller en 5m Type2 kabel til 1.990,- så er det litt mer å gå på http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-32a#product


Denne må du ikke gå for, - den passer ikke til TESLA

Og de 3 andre er vel egentlig bare bortkastede penger.
- Vegglader til 8 500,- som gir 16A - det samme du får ut av en vanlig kurs hjemme.
- Parkeringsur til 499,- - For å huske når du parkerte?
- El-sykkel til 15 000,- - Bare fordi den passer i Frunken?

Kjøp deg en Mennekes Type2 ladekabel.
Den som Salto.no har, er helt kurant.
Blått adapter skal du få med bilen, og skal være på lager.
Kjøp eller lage et par overganger fra "vanlig" stikkontakt til blått adapter, og evt. fra 230V 3-fase til blått adapter.
(si fra hvis du trenger hjelp.)
Under her limer jeg inn bilde av et jeg har laget.
Fra vanlig stikkontakt (Schuko) til blått-adapter, med 16A sikring i mellom.

Rødt adapter står at koster kr 600,- men jeg måtte betale kr 986,- for det hos TESLA.
Og det kan bare brukes dersom du har tilgang til 400V strømnett.
(Dvs. jeg har enda ikke funnet NOE sted jeg kan bruke det.)

Her var det masse bra info! :-) Ladekartet fra Cirion 
(http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart)
var splended! Her var det ladestasjoner egnet for TMS som ikke sto på ladekartet jeg fant på ladestasjoner.no. Supert! :-)

Så vidt jeg har skjønt nå så trenger jeg en Type 2 til type 2 og ikke type 2 til type 1? Sistnevnte skal være til bl.a Leaf etter hva jeg har skjønt?

Har skjønt at blå og rød adapter fra Tesla skal kobles inn på deres ladekabel for tilkobling til 230V/32A (blå) og 400V/16A (rød) ellers bruker man Chuko støpselet. Hva skal jeg da med overgang fra Chuko til blått adapter?

Tusen takk for alle svar! :-)


nofuelno

#10
SPAM slettet
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Svesa

Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 04. mars 2014, klokken 02:13
Sitat fra: Svesa på tirsdag 04. mars 2014, klokken 01:41

Har skjønt at blå og rød adapter fra Tesla skal kobles inn på deres ladekabel for tilkobling til 230V/32A (blå) og 400V/16A (rød) ellers bruker man Chuko støpselet. Hva skal jeg da med overgang fra Chuko til blått adapter?

Tusen takk for alle svar! :-)

Hvis du ser på bildet, så er kontakten på venstre side (Schuko) til å plugge i veggen hjemme.
I midten er det en klump med en 16A sikring.
På høyre siden er det en CEE kontakt 230V 1-FAS 32A, som kan kobles mot Blått-adapter på Tesla-kabelen.

Denne varianten, gjør at du kan lade med 230V 16A i stede for 13A som er det sorte adapteret du får med Tesla-kabelen.  Sikringen er der for at du ikke skal klare å trekke 32A som Blått-adapter vil forsøke dersom du glemmer å stille ned inne i bilen at den bare skal lade med 16A.
(Dessuten er det en ekstra sikring i tilfelle den inne i huset ikke skulle være i orden, og for å forhindre at ledningsnettet blir overbelastet.)

Forsøker Teslaen/blått-adapter å trekke for mye, slår sikringen seg av.
Så kan du justere inne i bilen, til 16A eller lavere.
(Og det er lettere å vippe på sikringen inne i den lille klumpen, fremfor å måtte gå inn i huset for å vippe på sikringen der.)

Så at det kunne være en mulighet ja, man øker ladingen fra 13A til 16A ved bruk av Chuko... men er det lurt da? Tesla har vel begrenset maks lading med chuko til 13A av en grunn? Er det lurt å kjøre 16A gjennom en chuko i kanskje over 1 døgn? Går vel i de fleste tilfeller greit men hva da med forsikring? Man har vel da "tuklet" med systemet?

Men ser ellers at det kan være greit å øke fra 13A til 16A hjemme via chuko. Blir jo noen færre ladetimer når man må lade så mye som mulig på kort tid. Hva tar du for den?

MrUnderhill

Når det gjelder type 2 -> type 2 kabel: Pass på at dere kjøper kabel for 32 amper, hvis bilen har dobbeltlader.

Kjøper dere 16 Amper, vil dere maks få 11kW fra type 2 ladestasjoner selv om bilen har dobbellader...

Svesa

Vi har kjøpt bil med kun en lader. Er det mulig å etterinstallere en til tro? Hva er evt pris?

Men selv om vi har kun en lader så er det greit med 32A kabel nå?

Lanber

På 13000km har jeg vært borte i 1 gang jeg hadde hatt bruk for dobbel lader. Da ville jeg fått ut 11 kwh istedet for 9 kwh av UMC på 400V anlegget til Tesla Stavanger, altså hadde jeg trengt 5-6 min mindre ladetid for å nå superladeren.
Fremdeles god timepris for å vente :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA