Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dere som får bilene nå men bestilte før prisendring, inngår elektriske speil ?

Startet av østfolding, onsdag 12. mars 2014, klokken 03:18

« forrige - neste »

østfolding

Jeg prøver meg på en ny tråd igjen. Har ikke noe problem med å flytte den hvis det blir ramaskrik :)

Først og fremst: Etter å ha hatt min i3 et par uker, så er jeg så langt veldig fornøyd! Jeg har til og med faktisk overlevd helt fint uten strøm i fellesgarasjen (får det iløpet av et par dager) i en by hvor det bare finnes noen få ladeplasser med schuko-stikk. Glad jeg ikke har et 85kW Tesla-batteri jeg må lade opp med så treg lading - kun tilgjenglig et godt stykke fra leiligheten.

BMW i3 er for meg revlusjonerende på mange måter. Det har blitt gjort mye riktig med i3! Men det er én ting som har skuffet meg - selv om jeg var litt forbredt på det på forhånd - og det er OS-et på hovedskjermen inkludert navigasjonssystemet, ConnectedDrive-tjenestene osv. Dette er jo nesten som i en helt vanlig BMW - bortsett fra stor skjerm i3 (har professional) så er jo det meste likt. Ingen touch, tungvindt og tregt brukergrensesnitt og gammeldags design. Synes jeg. Her hadde jeg forventet mye mer i en bil BMW har valgt å "snu opp ned på alt" - samt finne nye og fremtidsrettede løsninger.

Jeg forventer mer av en bil som er så ny og "teknologisk" som det i3 er. Se på f.eks Tesla Model S - og den har vært til salgs en stund nå. I dag ser jeg at Apple har lansert sitt nye OS - og det kommer i nye Volvo-er i løpet av noen måneder.  Det ser fantastisk ut! Kan jo ikke sammenliknes med det vi finner i3-en i dag. http://www.apple.com/ios/carplay/?utm_source=intern&utm_medium=facebook&utm_content=carplay&utm_campaign=wallpost

Heldigvis ser jeg at det står "BMW Group" blant bilmerkene helt nederst på siden. Og da får jeg selvfølgelig et ørelite håp om at det KAN være mulig å bytte skjermen i3 på sikt med et nytt OS - og helst da Apple sitt CarPlay. Hva er egentlig muligheten for det? Noen som har hørt noen rykter om at det kan komme? Eller vil det i beste fall bare komme på nye i3-er som selges i 2015 eller senere?

Om det er noe poeng å drømme om nytt OS (og ny skjerm) eller ei - kan vi i det minste forvente oss en oppdatering av det eksisterende OS-et? F.eks nytt design og noen flere funksjoner, kjappere navigering og lettere brukergrensersnitt?

LMOR

Dette er vel ikke et nytt OS for bilen, men en utvidet visning av iOS i bilens display?

Jeg for min del liker iDrive og touch på på hjulet fremfor på skjermen. Det er en bil, og ikke en datamaskin :-)
Liker også Apple iOS til sitt bruk.
Det blir spennende å se hvordan iDrive og nye integrerte apps utvikler seg videre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

#2
Sitat fra: LMOR på mandag 03. mars 2014, klokken 23:36
Dette er vel ikke et nytt OS for bilen, men en utvidet visning av iOS i bilens display?

Jeg for min del liker iDrive og touch på på hjulet fremfor på skjermen. Det er en bil, og ikke en datamaskin :-)
Liker også Apple iOS til sitt bruk.
Det blir spennende å se hvordan iDrive og nye integrerte apps utvikler seg videre.

Det er visningen av alt som skjer på hovedskjermen jeg tenker på, ja. Og funksjonene og mulighetene her. Det er kanskje iDrive man kaller det :) Men det er helheten som gjør at jeg er skuffet. Og designet og brukergrensesnittet trekker mye ned. Spesielt på navigasjonen...

En liten avsporing, men er det forresten mulig å få fotoboksvarsling samt konstant visning av fartsgrensen?

Thomas81

Visning av fartsgrense får du med Driver Assist pakka.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

LMOR

Når jeg kjører leiebil, så bruker jeg en iPad, og bruker NavPro "hjemme". Jeg synes det er enklest og sikrest med iDrive, nå med touch også :-)
Det jeg savner er et head-up display, som i andre premium BMWer, men navigasjonsanvisninger, fartsgrense, hastighet +++
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Hvis jeg hadde vurdert en i3 for så å finne ut at kun Apples proprietære økosystem vil samarbeide med den, ville jeg blitt meget skuffet. Og om noen låser seg til dette vil det jo utelukke ca 80% av dagens mobiler og enheter ellers. Tåpelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på tirsdag 04. mars 2014, klokken 07:48
Hvis jeg hadde vurdert en i3 for så å finne ut at kun Apples proprietære økosystem vil samarbeide med den, ville jeg blitt meget skuffet. Og om noen låser seg til dette vil det jo utelukke ca 80% av dagens mobiler og enheter ellers. Tåpelig.
Tror mange har misforstått dette, og jeg håper du slipper å oppleve det. Dette er bare en mer "moderne" versjon av smartphone apps. Det meste på iPhone, inkl Siri kan allerede styres fra BMW biler.
Et bil OS gjør mye mer enn å ringe, kjøre navigasjon og spille musikk, og jeg tviler sterkt på at BMW vil overlate kontroll og konfigurering av bilen til Apple.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Gjelder det samme for Android-telefoner, med tanke på styring? Dette er en av aspektene jeg ikke sjekket før jeg bestilte, og det er strengt tatt ingen krise om det er Apple som er favorisert.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Det er varslet en oppdatering av ConnectedDrive - med bedre støtte.  Denne var oprinnelig estimert til Q1, men finner ikke lenger den informasjonen hvor det stod, så enten er den veldig nærme lansering eller så er den forsinket (Fant informasjonen på BMW's tyske sider)

Dette er kun software, så man skal ikke se bort i fra at dette blir tilgjengelig som oppdatering på i3 - hvertfall for de som har ConnectedDrive.  Det kan jo teknisk sett kun være en app, eller iOS funksjonalitet som skal til for at dette vises i skjermen med BMW apps.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:38
Det er varslet en oppdatering av ConnectedDrive - med bedre støtte.  Denne var oprinnelig estimert til Q1, men finner ikke lenger den informasjonen hvor det stod, så enten er den veldig nærme lansering eller så er den forsinket (Fant informasjonen på BMW's tyske sider)

Dette er kun software, så man skal ikke se bort i fra at dette blir tilgjengelig som oppdatering på i3 - hvertfall for de som har ConnectedDrive.  Det kan jo teknisk sett kun være en app, eller iOS funksjonalitet som skal til for at dette vises i skjermen med BMW apps.
i3 leverer med den nye versjonen av iDrive som du tenker på. Da kan du kjøre Apper direkte i bilen uten bruk av mobil. Dette er fremtiden (håper BMW...)

Ellers støttes nå både iOS og Android med BMW Connected og apper som kjører på mobilen, men der noe av GUI vises på skjermen i bilen. Denne typen app er nå gjemt som en undermeny, og ikke slik de var før den nye versjonen kom. (Nå er det bilens egne apper som er i fokus)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

BMW har uttalt at de kunne satt inn en touch-skjerm hvis de ville, men bestemte seg for ikke å gjøre det. Dette har trafikksikkerhetsmessig begrunnelse. For det første ville de ha skjermen opp og plassert i synsfeltet på fører, uten at fører må se ned eller til siden. En eventuell berøringsskjerm ville kreve at føreren da må endre kroppsstilling (lene seg frem), med økt risiko. Brukergrensesnitt med touch vil også kunne stjele førererns fokus vekk fra trafikkbildet, med påfølgende ulykkesrisiko.

En totalvudrering i forhold til sikkerheten endte da med at skjermen ikke skulle ha touch-funksjon.

Resultatet er etter min mening en penere skjerm, uten fingermerker.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Klykken

Er enig i det. Føreren av Teslaen jeg satt på forleden så veldig mye på skjermen når han forklarte mens han kjørte.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

02Henning

Min arbeidshverdag består blant annet i å montere diverse skjermer i helikoptere for trafikkflyving, SAR, diverse blålystjenester, militæret, osv. For noen år siden kom det en drøss med touch-skjermer på markedet og vi ble fortalt at dette var bare å selge for kundene var helt ville etter disse. Men nei, selv om piloter og operatører ofte kan forveksles med unger når det gjelder å ha et rasjonelt forhold til nye leketøy, så vil de ikke ha touch-skjerm. Det er flere grunner for dette, og BMW er utvilsomt klar over dem alle sammen, men her er et par:
1. Manglende taktil tilbakemelding (=operatør/fører må ta blikket bort fra alt annet for å finne og trykke rett plass)
2. Manglende støtte for håndledd (store skjermflater gir lite støtte og fingertuppene må reguleres helt fra skulderleddet - musearm, vingling, utmattelse, osv.)

Joda, det er flott med touch når du sitter med padden i fanget og verden står i ro og du har allverdens med tid. I en bil ville jeg ikke hatt dette. Om jeg så kjørte Tesla, ville jeg nok latt skjermen være når bilen beveget seg - selv om jeg vet det er vanskelig å la være. Bedre da at produsenten tar ansvar og fjerner muligheten.

Etter 5+ år med iDrive så kan jeg skrive under på at det hverken er vanskelig å lære eller komplisert å bruke. At noen ikke LIKER grensesnittet kan jo ikke BMW ta hensyn til - spør 10 sjåfører hvordan de helst vil ha det, og du får 12 forskjellige svar ... :-)

Terondo

Som førstegangsbruker av iDrive, kan jeg ikke si meg enig i at dette er et utdatert system. Jeg opplever systemet som både intuitivt og praktisk. Jeg kan sitte i samme sittestilling som jeg gjør hele tiden, og flikker rundt med iDrive-styringshjulet og komme meg akkurat dit jeg ønsker på kort tid.

Det er INGEN plassering av skjermen, som både ville gjøre den enkel å styre og samtidig enkel å se på, uten at det gikk ut over sikkerheten for føreren. Teslas skjerm, er flott å se på, men lite praktisk sammen med kjøring.

Touch er vel og bra, men akkurat som ingen kjøper store touchskjermer til å ha på skrivepulten, velger ikke BMW det til bilen heller. Jeg er svært glad jeg slipper å måtte lene meg frem til skjermen hele tiden, for å velge et eller annet.

Det er også begrenset med hva jeg ønsker å ha på skjermen. Musikk, navi, telefon og radio, det er det eneste jeg ønsker der. En kjapp feed for meldinger og e-post kunne være greit, men utenom dette er resten bare unødvendig kjafs.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Vind

Sitat fra: 02Henning på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:01
Joda, det er flott med touch når du sitter med padden i fanget og verden står i ro og du har allverdens med tid. I en bil ville jeg ikke hatt dette. Om jeg så kjørte Tesla, ville jeg nok latt skjermen være når bilen beveget seg - selv om jeg vet det er vanskelig å la være. Bedre da at produsenten tar ansvar og fjerner muligheten.
Støtter dette 100%, iDrive er meget bra ift at man kan ha oppmerksomhet på veien.  Problemet er at iDrive trenger noe tid før det sitter i fingrene, der er touch mere inuitivt.  Men for trafikksikkerhet er iDrive helt fantastisk. 

Ankepunktet med iDrive har vært at mange testere ikke har brukt god nok tid til å bli kjent med det.  Jeg hadde en Tesla eier med på tur for noen dager siden, som spøkte litt om pusle skjermen i i3, og hvor komplisert tyskerne kan gjøre det - men etter en rask demo, hvor han fikk prøve litt selv måtte han inrømme at iDrive er helt overlegent når man kjører.

Men når man står stille - skulle jeg gjerne hatt noe annet enn iDrive.  Prøv å bruk browseren i i3 mens du venter på noen - det er ikke helt optimalt.  Den er nesten ubrukelig.

Venter med lengsel på noen flere ConnectedDrive apper
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA