Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Elisabeth, tirsdag 11. mars 2014, klokken 20:13

« forrige - neste »

Elisabeth

Jeg satte bilen til lading i natt som vanlig, da ladet den, men når jeg skulle lade litt i ettermiddag vil den ikke. Nå blinker det grønne lyset, noe som tyder på at kladden ikke registrerer jord. Jeg har prøvd flere kontakter både her hjemme og hos naboen, men den blinker fremdeles. Kan det være kladden som er problemet? Mener jeg har lest om flere som har måtte bytte ladekabelen, men nå finner jeg ikke de innleggene.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Knotten

Sitat fra: Elisabeth på mandag 03. mars 2014, klokken 19:11
Jeg satte bilen til lading i natt som vanlig, da ladet den, men når jeg skulle lade litt i ettermiddag vil den ikke. Nå blinker det grønne lyset, noe som tyder på at kladden ikke registrerer jord. Jeg har prøvd flere kontakter både her hjemme og hos naboen, men den blinker fremdeles. Kan det være kladden som er problemet? Mener jeg har lest om flere som har måtte bytte ladekabelen, men nå finner jeg ikke de innleggene.

Her er en tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9329.0.html
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Elisabeth

Nå fungerer den igjen, sånn helt av seg selv. Skjønner ingenting jeg. Det er ikke helt bra at jeg ikke kan stole på at den lader når den skal....


Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

snurre100

Gjør som meg. Har en Nissan 10A,en Nissan ombygd 16A,en UM-EVSE 6-16A og en fast 20A.
Venter på Kia E Niro

Trond.Strom

#4
kladden er for tung, så om man ikke er meget forsiktig vil den på et eller annet tidspunkt få brudd i en eller begge lederne. Dårlig kontakt vil se ut som om det grønne lyset blinker av/på.

Dette dekkes ikke av garanti mener Nissan siden problemet kommer ved for røff behandling av kladden. Løsningen er å kjøpe ny, eventuelt skru opp og bytte ledning selv, forholdsvis enkel jobb dersom man er noe nevenyttig.

Elisabeth

Jeg har montert ett brett på veggen som kladden ligger på, og tar den skjeldent med meg. Den henger stort sett hjemme. Er det skadelig for kladden å stå med støpselet i kontakten hele tiden? Kan det være det som var årsaken? Nå virker alt som det skal, og jeg håper det forblir sånn!!


Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

cra

Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:12
Er det skadelig for kladden å stå med støpselet i kontakten hele tiden? Kan det være det som var årsaken? Nå virker alt som det skal, og jeg håper det forblir sånn!!

Tror ikke det skal ha noe å si. Jeg har hatt min tilkoblet så å si hele tida siden vi fikk bilen for snart to år siden. Har aldri opplevd problemer med lading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elisabeth

Av og på, av og på....i mange timer! Så plutselig lader den stabilt igjen. Sånn har det vært i de siste dagene. Kan det være noe form for spenningsfall eller lignende? Når ladingen blir ustabil, lader den allikevel litt men det tar enormt lang tid og den kan stå sånn å blinke på både grønt og gult i mange timer. Tar jeg ut kabelen fra bilen, slutter det gule lyset å blinke og det grønne lyser stabilt. Det eneste sammenhengen med andre ting jeg ser, er at jeg hver gang dette skjer har enten vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen på. Jeg har egen kurs med egen jordfeilbryter til kontakten ute, og den brukes kun til lading av bilen.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Eivind

Har akkurat samme problemet. Hatt bil/lader i 14 dager, lada ok fram til i går kveld. Prøve å lade uten jord i natt. Målte spenning for å se om det var jordfeil, da slutta den å blinke.

MindViruz


Sitat fra: Eivind på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:47
Har akkurat samme problemet. Hatt bil/lader i 14 dager, lada ok fram til i går kveld. Prøve å lade uten jord i natt. Målte spenning for å se om det var jordfeil, da slutta den å blinke.

Du kan ikke måle jordfeil på ditt eget anlegg ved hjelp av å måle spenning. Da må du bruke en megger for å måle isolasjonresistansen ved 500V prøvespenning.

Mr.Zero

Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:42
Av og på, av og på....i mange timer! Så plutselig lader den stabilt igjen. Sånn har det vært i de siste dagene. Kan det være noe form for spenningsfall eller lignende? Når ladingen blir ustabil, lader den allikevel litt men det tar enormt lang tid og den kan stå sånn å blinke på både grønt og gult i mange timer. Tar jeg ut kabelen fra bilen, slutter det gule lyset å blinke og det grønne lyser stabilt. Det eneste sammenhengen med andre ting jeg ser, er at jeg hver gang dette skjer har enten vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen på. Jeg har egen kurs med egen jordfeilbryter til kontakten ute, og den brukes kun til lading av bilen.

Jeg observerte 6-7 ladekabler i en krok hos en Nissan-forhandler nå i vinter. Det betyr jo at det er endel feil med dem. Kan du ikke legge frem problemet ditt og kanskje få med deg en ny kabel du kan prøve. Eventuelt låne en slik at du får elimenert feilen..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Eivind

Fikk beskjed hos forhandler at det var noe med elnettet som gjorde at det ikke funket. Litt merkelig da jeg har ladet 2 uker uten problemer. Eneste forslag de hadde var å kjøpe seg uoriginal lader. Dette kunne ikke dekkes av noen garanti iflg. mannen på verkstedet. Når de prøvde laderen min hos seg virket den helt fint.

Elisabeth

Jeg fikk ny ladekabel av forhandler og nå fungerer alt som det skal :-)
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA