Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av hellevator, tirsdag 11. mars 2014, klokken 18:20

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: hellevator på tirsdag 04. mars 2014, klokken 22:32
Jeg hadde lagt mer vekt på en slik test en noen andre papirtall jeg har sett til nå... Hadde vert evig taknemlig om noen hadde gidded å gjøre dette!  :D
Jeg har i3, noen som vil "brenne opp" en Leaf på en slik duell.  Tid og sted ?

Vi kunne jo startet fra den nye hurtigladestasjonen på Skøyen, fint i3 bilde på veggen der ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

Nå ble det stille :)...

Siden eGolf er utilgjengelig for testkjøring. Hva tror dere om følgende:

BMW oppgir max lengde på NEFZ syklus på 190km
Jeg kom 134 KM. Det skulle tilsi at jeg med min kjørestil, vær, trafikk osv. den dagen fikk ut 70,53% av NEFZ teoretiske rekkevidde.

eUP oppgir 160KM målt etter NEFZ.
Hvis jeg da kjører denne bilen samme strekning, samme vær, samme tid på døgnet /trafikk, så godt som mulig. Så finner jeg %vis utnyttelse av teoretisk rekkevidde. Da skulle en kanskje tro den til en viss grad kan overføres til eGolf så lenge de har regnet og testet på samme måte...mellom eUP og eGolf.

Siden både i3 og eGolf oppgir NEFZ på 190km, så vil prosentsatsen som jeg da får ut av eUP direkte kunne måles opp mot i3'ens 70,53% "utnyttelsesgrad" :)...

Bedre en ingenting.. eller helt på jordet?




Thomas Parsli

Jeg tror BMW og VW lyver på litt forskjellige måter, så en e-Up er nok et bedre utgangspunkt for å gjestimere rekkevidden på e-Golf :)

Jeg stiller opp på kjøretur, men det må passe både med jobb og familie!
Hvis flere bor i Asker-området kunne vi kjørt denne ruta etter jobb: E6 fra Aker Brygge, Oslofjordtunellen, Nærsnes, Slemmestad, Asker.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Vind

#18
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:35
Jeg tror BMW og VW lyver på litt forskjellige måter, så en e-Up er nok et bedre utgangspunkt for å gjestimere rekkevidden på e-Golf :)

Jeg stiller opp på kjøretur, men det må passe både med jobb og familie!
Hvis flere bor i Asker-området kunne vi kjørt denne ruta etter jobb: E6 fra Aker Brygge, Oslofjordtunellen, Nærsnes, Slemmestad, Asker.

Thomas
Det er en fin rute med blandet kjøring.  Mandag eller tirsdag til uken passer meg bra (etter jobb). Det er vel litt trafikk på E6.. - men det er vel som i virkeligheten.

Det hadde vel vært fint om vi fikk med en e-Up også da...

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

Hyggelig lesning :)

Har avtalt prøvekjøring av eUp på mandag til tirsdag. Så da får jeg jeg testet samme rute som jeg kjøre i3'en :)
Legger ut resultat så fort det foreligger om noen er interessert :)

Vind

Sitat fra: hellevator på torsdag 06. mars 2014, klokken 19:45
Legger ut resultat så fort det foreligger om noen er interessert :)
Det er alltid interesse for slike resultater!

Selv fikk jeg bare kjørt e-up en kort tur (det var akkurat da den var lansert), så har ikke noen følelse av rekkevidde, men etter å ha smugtittet på e-up forum så er nok den en del kortere enn i3.  e-up har imidlertid noen andre kvaliteter - f.eks pris.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hellevator på torsdag 06. mars 2014, klokken 13:43
..BMW oppgir max lengde på NEFZ syklus på 190km
..eUP oppgir 160KM målt etter NEFZ.
...skulle en kanskje tro den til en viss grad kan overføres til eGolf så lenge de har regnet og testet på samme måte...mellom eUP og eGolf.

Siden både i3 og eGolf oppgir NEFZ på 190km, så vil prosentsatsen som jeg da får ut av eUP direkte kunne måles opp mot i3'ens 70,53% "utnyttelsesgrad" :)...

Når man ser på NEDC (på tysk NEFZ) resultatene for Leaf 1.utgave og Leaf 2.utgave så skulle resultatet for sistnevnte gi max kjørelengde på 199km opp fra 176km og et forbruk på 1,055kW/mil. I sammenligningstester har jeg ikke sett at man har fått målt at 2. utgave har over 20km mer rekkevidde enn 1. utgaven.
Dette viser vel at NEDC er ubrukelig til direkte sammenlikning - eller så er det måten man presenterer NEDC tallene på (?). Muligens VW er mye mer edruelig da de oppgir max NEDC kjørelengde basert på gjennomsnittsforbruk på 1,274kW/mil som gir nøyaktig 190km max rekkevidde?

Uansett, ingenting er bedre enn praktiske tester i virkeligheten, lykke til :-)

Gordon Retriever

Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:41Det er en fin rute med blandet kjøring.  Mandag eller tirsdag til uken passer meg bra (etter jobb). Det er vel litt trafikk på E6.. - men det er vel som i virkeligheten.

Det hadde vel vært fint om vi fikk med en e-Up også da...

Flott tiltak.:)

Det aller beste hadde vært om man fikk med en Leaf med varmepumpeteknologi også.

Uansett vil det bli interessant å se hvor mye mindre strøm pr. kilometer en i3 (eller en e-Up!) bruker sammenlignet med en større og tyngre Leaf.

Kjell Leaf

Sitat fra: hellevator på tirsdag 04. mars 2014, klokken 07:15
Synd hvis vi må vente lenge på en reell test. Det finnes jo eGolf'er som forskjellige "mediehus" har fått testet allerede, men finner ingen sammenlignbare tester.

NEDC er jo helt klar ikke bra å bruke som forventet rekkevidde. Men er kanskje grei å bruke når du ser de på de relative forskjellene mellom bilene?

Det jeg ikke forstår er fabrikantenes egne tall... hvor BMW skryrter på seg 190KM rekkevidde men har et batteri på 18,8 kWh og et forbrukt på 12,9 kWh per 100 km. Har lagt inn en post bå batteri tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12798.msg191482#msg191482 , kanskje jeg får noen svar der.
Jeg leste på Golf forumet at den ikke blir levert med varmepumpe på en stund. Det er litt rart, jeg ville ikke kjøpt Golf før vamepumpe var tilgjengelig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

K

Veldig positivt tiltak! Venter i spenning på å høre om resultatene. :-)

Rio

Men for at testen skal være "gyldig" for vintertemperatur så må man jo ha satt temperaturen til f. eks. 20 grader på begge bilene, hvis ikke så er det ikke realistisk (regner ikke med at man skal kjøre med is på brillene, og frostbitt i tærene).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hellevator

#26
Da var eUP tatt på "lang"-tur...
Det var litt kaldere i går, startet på +5 grader og krøp ned til +2 grader etterhvert.
Både eUP'en og i3'en hadde stått på lading helt frem til oppstart av kjøretur. Så da betyr kanskje ikke temperaturen så mye?... Batteriene må vel kjøles når de tappes.

Strekningen var omtrent identisk med i3'en. Har etter beste evne prøvd å kjøre identisk.
Begge testene ble gjort når det var lite trafikk på veien.
Ble kjørt med ECO + eUPen også. Kaldt og ufyselig :)

Var imponert over rekkevidden på eUP'en.
Ved første utrekning så fikk jeg omtrent lik % rekkevidde ut av eUP som i3'en.
Siden jeg fant det litt rart så la jeg inn ruta i google maps på både i3 og e-UP.. .Det viser seg at i3'en viser betydelig korte avstand kjørt en hva kartet gjør. e-UP'en viser så og si likt.

Tall for e-UP:










DistanseBilGoogle
18,78,8
244,644,5
359,158,8
Rest33
Oppnådd rekkevidde112,4115,1
Oppgitt rekkevidde160160
% av rekkevidde70,2571,94


Tall for i3









DistanseBilGoogle
148,952,8
248,952,8
331,230,9
Rest55
Oppnådd rekkevidde134141,5
Oppgitt rekkevidde190190
% av rekkevidde70,5374,47

Siden testen er kjørt 98% på eksakt samme strekning så vil jeg tro tallene basert på google sine oppmålinger er mest representative, det tar f.eks vekk misvisning/sikkerhetsmarginer/dekk-dimensjon/andre målefeil på bilen.


Hvis vi skal prøve å overføre "untyttelsegraden" dette direkte til eGolf... (longshot.. men la gå).
71.94 * 190 / 100 = 136.69 km. mot i3'ens 141,5 km.

Spennende å på tallene i3 klarer mot Leaf kjørt samtidig :)


EDIT: Det viste seg at google hadde tatt en litt teit vei på kartet, oppdaget det ikke før nå. Tallene er oppdatert....

Vind

#27
Sitat fra: hellevator på tirsdag 11. mars 2014, klokken 06:54
Hvis vi skal prøve å overføre "untyttelsegraden" dette direkte til eGolf... (longshot.. men la gå).
71.94 * 190 / 100 = 136.69 km. mot i3'ens 151 km.

Spennende å på tallene i3 klarer mot Leaf kjørt samtidig :)
Jeg har en i3, og har mulighet til en test i ettermiddag/ kveld (tirsdag 11), og det er vel siste muligheten jeg har denne uken.  Så om det er noen Leaf der ute som har lyst til å kjøre samme strekning så er jeg klar - Vi trenger ikke å kjøre hele rekkevidden for å måle dette - men bør kjøre samme strekning - i samme fart, med samme instillinger (varme og komfort)

Jeg tror - basert på mine tidligere sammenligninger at eGolf (tallet over) og Leaf kommer ganske nærme hverandre, muligens at Leaf faktisk er noen kilometer bedre - men det er synsing akkurat nå, da ingen har reele målinger på eGolf.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

Det er noe som sier meg at eGolf og (nye) Leaf vil komme ganske likt ut ja.

S-max

For meg og har det stått mellom I3 og e-Golf. I siste liten har Ford sett ned prisen på Focus med alt av utstyr til 239.000,- mens tilsvarande I3 kjem på ca. 340.000,- og e-Golf på  290.000,-
Er dette nok til å velge Ford?

Kva er egentlig rekkevidden på Golfen?
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA