Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av hellevator, tirsdag 11. mars 2014, klokken 18:20

« forrige - neste »

hellevator

Det som er litt avgjørende er rekkevidden. Jeg ønsker å kjøre 110 KM med 1 voksen og 2 unger + "helge bagasje" til alle årstider. (Det er selvsagt lademuligheter på destinasjon)

Har prøvd i3'en 2 ganger nå. Først en tur på ca 30 min, hvor jeg kjørte normalt, det var en veldig kjekk opplevelse.

Fikk låne den lenge i dag, og tok derfor en lengre tur med moderat kjøring i 70-80-90 soner.
Låg rett rundt fartsgrensa, og tok ingen hurtige akselrasjoner (som er veldig fristende med i3'en).
Kjørte på ECO Pro + hele tiden. For sikkerhetsskyld så hadde ikke forhandler skrudd på varmen i bilen, så jeg frøs under hele turen :).. Men målet var jo å teste rekkevidde, så det måtte jeg bite i meg. Jeg kom 129 KM før jeg parkerte, da stod det kun 5KM igjen i rest. I dag var det +6 grader ute og bare meg i bilen, og relativt lite høydeforskjell på ruta jeg tok.

Tok like etter en tur med eUP, får å få en viss feeling med hvordan eGolf'en vil bli. (Det er vel det nærmeste vi kommer nå, har testet Leaf også). Du kan sette "Gir'en" i B modus. Dette skulle liksom være det samme som i3' ens "enfortskjøring". Det første jeg merket meg var at det ikke bremset i det hele tatt til å begynne med, men ble noe bedre etterhvert, men selv etter 30 min så var det ikke nærheten av bremseeffekten på i3'en. Måtte bruke bremsa mye på eUP'en mens jeg på 129 KM med i3'en brukte bremsen noen få ganger. Dette er jo litt smak og behag, men jeg digget "enfortskjøringen" til BMW.  (Når jeg sa dette til VW-selgeren så hadde han glemt å si at eUP'en ikke bremser "noe særlig" i B modus før batteriet er tappet litt. Det betyr jo at du må ta hensyn til dette når du starter dagens ferd....virker som en not tåpelig løsning)

"Gir"/kjørevalg:
Vil B modus fungerer "bedre"/bremse mer når en slipper gassen på eGolf en eUP?
Jeg kan jo ikke forstå at VW skulle endre dette vesentlig....

Tilbake til rekkeveidden:
Finnes det noen tester hvor i3 er målt opp mot eGolf under samme forhold?
Noen som vil tippe hvilken av bilene som vil ha best rekkeveidde sommer / vinter, gjerne med begrunnelse hvorfor...?

Nå var jeg kanskje litt brutal med eUP'en, det var ikke meningen.
For jeg likte den faktisk bedre en Leaf'en jeg prøvekjørte, på alle måter (bortsett fra størrelsen da)...

Leveringstiden på eGolf og i3 er jo relativt lik virker det som, bare at jeg ikke får mulighet til å teste eGolf'en om jeg bestiller nå... Jeg liker ikke helt den tanken.

Eventuell andre ting jeg bør vurdere disse bilene i mellom?

Thomas Parsli

Hvis du bor i Stavangerområdet tror jeg 110km er greit med begge bilene, bortsett fra de dagene det er snøstorm...

Jeg synes i3 er litt stygg, men ville nok valgt den hvis jeg ikke hadde barn fordi det er en morsommere bil.
Men dørløsningen er så håpløs at jeg mangler ord. Med to barn kan det bli smertefullt.
Tyskerene må ha blandet tegningene for barnesikring og bakdører...

eGolf virker drepende kjedelig, men har muligens bedre plass -noe som kan være en faktor med to unger.
I store sportsbagger (type ishockeybag) bak i i3 fyller nok ganske bra opp.

Rekkevidden har jeg ingen formening om, bortsett fra at forskjellen neppe er stor og overskygges av andre faktorer.

Hjernen (den venstre halvdelen ihvertfall) sier eGolf, hjertet sier i3 :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hellevator

Hehe, hjerte og mage sier i3, men hjernen sier eGolf. Det blir litt mer praktisk bil med en gang. Men golf er golf, på godt og vondt.

Jeg er kanskje litt rar, men synes ikke i3 er spesielt stygg, men den orange ser ikke nydelig ut. Den mørke grå ser betraktelig bedre ut. Men hvordan den ser ut betyr ikke all verden heller. Det er viktigere å komme frem en hvordan en tar seg ut :)

Hvis det er konsensus på at de har lik rekevidde, faller valget klar på i3. Selv om de har en helt idiotisk dør-løsning. Men om golfen har 10-20KM ekstra på "tanken" vinterstid kan det være det som vipper valget. Da den 110 km turen mest sannsynlig vil være mulig HELE året.

Mesteparten av tiden vil det ikke være unger med i bilen så dørene er ikke store problemet. Men seriøst, kunne ikke BMW bare laget en vanlig 3 dørs heller,  :o det blir en gimmick med litt bismak.

Thomas Parsli

I følge NEDC (http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle) har i3 130-160km mens e-Golf har 130-190km. Mye tyder på at e-Golf i praksis vil har noe lengre rekkevidde enn i3, men NEDC tallene stoler jeg ikke på i det hele tatt!

NEDC på 2011/2012 Nissan Leaf er 175km mens praksis tilsier 150km. Og på 2013 er NEDC utrolig 200km mens flere forsøk på langkjøring ikke viser forskjell.
EPA-tallene er realistiske, på linje med hva normale mennesker oppnår ved forsiktig kjøring.

I praksis skal jeg nok klare å tyne 175km (eller mer) ut av min Leaf, med:
* 60km/t jevn fart
* minimal høydeforskjell
* ingen stopp/start under veis (veikryss)
* over 20 grader
* tørr vegbane

Slik er det selvfølgelig ikke i virkeligheten, så rekkevidden blir heller 130-150km!

Skal du vente på ordentlige tester er jeg redd du må vente lenge.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hellevator

Synd hvis vi må vente lenge på en reell test. Det finnes jo eGolf'er som forskjellige "mediehus" har fått testet allerede, men finner ingen sammenlignbare tester.

NEDC er jo helt klar ikke bra å bruke som forventet rekkevidde. Men er kanskje grei å bruke når du ser de på de relative forskjellene mellom bilene?

Det jeg ikke forstår er fabrikantenes egne tall... hvor BMW skryrter på seg 190KM rekkevidde men har et batteri på 18,8 kWh og et forbrukt på 12,9 kWh per 100 km. Har lagt inn en post bå batteri tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12798.msg191482#msg191482 , kanskje jeg får noen svar der.

Vind

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. mars 2014, klokken 23:02
Mye tyder på at e-Golf i praksis vil har noe lengre rekkevidde enn i3, men NEDC tallene stoler jeg ikke på i det hele tatt!
Nei det er faktisk motsatt - men vi snakker kun kilometer - og ikke noe som betyr allverden i det daglige.  Ja Golf har større batteri, men den har også betraktelig større vekt, og noe større rullemotsatand.  eGolf mangler også varmepumpeteknologi, som vil redusere vinterrekkevidden noe. 

Selv om i3 har litt lenger rekkevidde enn eGolf og Leaf - så er det ikke det som kan bety noe for de praktiske valget - da må man se på annet med bilene.  Er rekkevidde så kritisk i det daglige så er det kun Tesla som leverer varene i dag.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Thomas Parsli

Sitat fra: Vind på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:14
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. mars 2014, klokken 23:02
Mye tyder på at e-Golf i praksis vil har noe lengre rekkevidde enn i3, men NEDC tallene stoler jeg ikke på i det hele tatt!
Nei det er faktisk motsatt - men vi snakker kun kilometer - og ikke noe som betyr allverden i det daglige. 

Hva baserer du det på?
Jeg har bare sett NEDC-tall (ingen EPA-tall) -men de sier da lenger rekkevidde på e-Golf.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hellevator

Jeg lurer også på dette, hvorfor i3 skulle ha lenger rekkevidde basert på tallene som begge produsentene oppgir?

Ja den er lettere, men forbruk pr. 100 km er omtrent lik. Så den gevinsten skulle jeg jo tro var iberegnet i forbrukstallene. Med ca 20% større batteri på eGolfen så skulle vel det tilsi lengre rekkevidde på eGolf'en. Forutsatt at testen på forbruk har fulgt en viss/samme standard... Det er jo høyst usikkert. Derfor hadde det vert genialt med en test som faktisk sammenlignet rekkevidde på elbiler upartisk under samme forhold.

Hvor forskjellen er 1-2 km.. er jeg enig i at det har veldig lite å si, men hvor har du i tilfelle dette fra?
Hvis forskjellen er 10KM så er det faktisk veldig viktig.

NEI,  rekkevidde er ikke kritisk i det daglige, men det er dumt å velge en elbil, som koster mer, og ikke tar meg helt frem på litt lengre turer som jeg tar noen ganger pr mnd, spesielt hvis det finnes et alternativ. Når det er sagt er ikke tesla eneste valget for meg om jeg skal til svigermor. Turen er ca 110 KM. Jeg vil tro 10KM ekstra vil være en grei bonus på vinterstid. Tar ikke hensyn til varmeapparat, da jeg starter reisen i varm bil, og kjører med det av om det viser seg å være eneste måte å komme frem på på de kaldeste dagene. For å si det slik, det er bedre å komme frem litt kald en å stoppe 10 km fra målet :)

Gliderman

Hei.
Jeg skal ikke kuppe denne tråden, men bare komme med min erfaring om forbruk. Jeg kjører relativt ofte mellom Holmestrand og forskjellige steder i Oslo. Alltid i trailer fart og med litt varme på. På søndag var endepunktet Oppsal og jeg parkerte med 21% igjen etter å ha tilbakelagt 86,5 km med 3 voksne i bilen. Varmeapparatet, som har varmepumpe, lå stort sett på 4-700w og annet utstyr 400. 1 grad og regn.
Så 100 km er ikke noe problem, selv med litt varme. Selvfølgelig avhengig av topografien.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

hellevator

Ok, takk for innspillet, Leaf er vel mer sammenlignbart med eGolf'en med tanke på størrelse og batteri. 
Høres ut som Leaf'en da har omtrent lik rekkevidde som i3'en. Da jeg kjørt alene i bilen 129km og hadde 5 km igjen. Dog var det 5 grader varmere en ditt tilfelle. :)... Hadde sluppet mye spekulasjoner om det var mulig å kjøre eGolfen samme strekning, men da må jeg vente til uke 24....

Vind

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:27
Sitat fra: Vind på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:14
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. mars 2014, klokken 23:02
Mye tyder på at e-Golf i praksis vil har noe lengre rekkevidde enn i3, men NEDC tallene stoler jeg ikke på i det hele tatt!
Nei det er faktisk motsatt - men vi snakker kun kilometer - og ikke noe som betyr allverden i det daglige. 

Hva baserer du det på?
Jeg har bare sett NEDC-tall (ingen EPA-tall) -men de sier da lenger rekkevidde på e-Golf.

Thomas
Det baserer jeg på veldig kontrete målinger av forbruk på i3 kontra en kollegas 2013 Leaf Tekna, samt spesifikasjonen på eGolf.  i3 har noe lavere forbruk, som kompenserer for forskjellen på tilgjengelig batteri.

Forskjellen mellom Leaf og i3 rekkevidde er opp mot 10 km nå om vinteren (i i3 favør) - hva det blir til sommeren har jeg ingen anelse om , da jeg bare har kjørt i3 i vintervær.  Det kan jo godt hende det går andre veien.

Men jeg stiller gjerne opp en dag.  Det hadde vært morro å kjørt samme distanse med en Leaf, i3 og Tesla for å se hva dette faktisk betyr i praksis.  Både en "langtur" distanse (men innenfor 100 -140km), og ett bakkeløp - f.eks opp og ned Tryvann.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Thomas Parsli

Jeg tviler på at spesifikasjonene på e-Golf kan brukes til å utlede rekkevidden mer presist enn NEDC-tallene.

Men en "måletur" bør være mulig, spesielt på E18 mellom Oslo og Drammen.
Vi bør imidlertid diskutere målemetode, batterivarme, dekkvalg og dekktrykk før vi setter i gang. Og helst vente til vi har lagt om til sommerdekk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hellevator

#12
Det hadde vert helt konge, men det hadde vel vert best å teste med vinterdekk, da det er når det er kaldt og en typisk har på, nettopp vinterdekk, at rekkevidde er mest kritisk. Med mindre en av partene da stiller med pigg.

Forslag til gjennomføring:

Vinterdekk (uten pigg)

Dekktrykk bør vel være nøyaktig etter boka.

Ideelt burde begge stått en halvtime på samme ladestasjon og toppet batteriene og sannsynligvis fått opp varmen på dem før start. Vet ikke hvordan det er med type 2 ladere på østlandet, men her på vestlandet er de totalt fraværende.

Beste øko program skrudd på (ECO PRO + for BMW og tilsvarende for Leaf)
den som først har 55% igjen på distanse gir beskjed om å snu. Så går turen samme vei tilbake til ladestasjonen hvor det ble startet fra.

Den som har mest KM igjen på "tanken" stikker av med den høytidelige seieren :)

Vind

Sitat fra: hellevator på tirsdag 04. mars 2014, klokken 20:25
Det hadde vert helt konge, men det hadde vel vert best å teste med vinterdekk, da det er når det er kaldt og en typisk har på, nettopp vinterdekk, at rekkevidde er mest kritisk. Med mindre en av partene da stiller med pigg.

Forslag til gjennomføring:

Vinterdekk (uten pigg)

Dekktrykk bør vel være nøyaktig etter boka.

Ideelt burde begge stått en halvtime på samme ladestasjon og toppet batteriene og sannsynligvis fått opp varmen på dem før start. Vet ikke hvordan det er med type 2 ladere på østlandet, men her på vestlandet er de totalt fraværende.

Beste øko program skrudd på (ECO PRO + for BMW og tilsvarende for Leaf)
den som først har 55% igjen på distanse gir beskjed om å snu. Så går turen samme vei tilbake til ladestasjonen hvor det ble startet fra.

Den som har mest KM igjen på "tanken" stikker av med den høytidelige seieren :)
Om man kjører sammen så unngår man problematikk med forskjellige sjåfører.  Man kan f.eks bytte på å "dra" hver kilometer.  Tror det er bedre at man kjører en gitt distanse - f.eks Oslo-Drammen og tilbake igjen.  I Drammen kan man ta en 2 minutters stopp og sjekke tall og gjenværende %
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

Fast distanse ville jo også fungert, men jeg vil tro at den reelle gjenværende batteritiden er mest nøyaktig jo nærmere 0 den kommer. Derfor var tanken å kjøre en av bilene så tomme som mulig for å se hvor mye forskjell det var da.. Eventuelt ta noen korte runder i nærheten av ladestasjonen, helt til en må hive inn håndkleet :)

Jeg hadde lagt mer vekt på en slik test en noen andre papirtall jeg har sett til nå... Hadde vert evig taknemlig om noen hadde gidded å gjøre dette!  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA