Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Anders Heibø, tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

erot

Sitat fra: Jejl på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:39
Har skiftet til sommerdekk.
Å ha på vinterdekkene denne vintersesongen i Stavanger var egentlig en vits. Totalt kjørte vi en tur på 11 km på snøføre med vinterdekkene. Dagen etter var alt snøen regnet vekk. Det hadde sikkert gått fortere å gå disse 11 km enn tiden det tok å måke oppkjørselen vår, og kjøre 2 ganger til Tesla for å skifte dekk.

;D

Snø, måke snø, må'kke måke snø, snø
må'kke finne på å måke snø.
For den smelter av seg sjæl når våren kommer.

(Øystein Sunde)

Muffinman

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 06. mars 2014, klokken 08:49
Hadde hadde jeg bodd på nordmøre ville jeg ha kjørt med disse dekkene hele året.
Da ville nok ulykken ha vært et faktum allerede før jul. Selv om denne "annerledesvinteren" har medført mye bare veier har det også vært en periode med en del snø og vanskelig føre, og perioder med kulde og isete veier. Selv når det er en del plussgrader kommer man ofte ut for speilglatte partier midt i eller rundt en sving hvor man minst venter det.

Jeg skor ikke bilen ut fra hvor mye bar vei jeg tror jeg får oppleve. Jeg skor etter hvor dårlig føre jeg frykter jeg kan møte. Som regel er denne frykten helt berettiget.

JTB

Det virker som hjulmutterene til Tesla er litt kone eller noe. Sliter med at de setter seg fast og pipa, og er litt deformert etter noen skift. Noen som vet noe om dette, eller hvor man kan få tak i ei pipe som passer?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

trykkertor

Kan det være at Tesla har hjulmutre/bolter som er i tomme-mål. Så ene mm-pipa er for liten og neste mm-pipa er litt for stor? Så blir de kilt fast....

Muffinman

Nei, de er 21mm. Men kvaliteten er dårlig og blikk-kappa som ligger utenpå deformeres lett, spesielt om man bruker muttertrekker. Da vil ikke pipa passe særlig bra lenger. I så fall er det bare å kjøpe nye mutre.

Brede

Hadde samme hjulmuttere på min forrige bil (Land Rover), måtte bytte ut disse to ganger i løpet av 5 år. Løsningen ble å kutte ut bruk av muttertrekker.
Muttrene på Teslaen er brukbare ennå, men ser de begynner å bli litt slitte. Mistenker at dette kommer av bruk av trekker hos servicesenter.

Veggen

Noen av mine er også blitt deformert så de sitter fast fast i 21mm pipe, 22mm funker derimot greit...

Brede

Sitat fra: Veggen på mandag 01. august 2016, klokken 11:51
Noen av mine er også blitt deformert så de sitter fast fast i 21mm pipe, 22mm funker derimot greit...

Kjørte samme taktikk på min Land Rover, helt til de ble så runde at ingen piper ville bite seg fast. Da ble det plutselig veeeeldig tricky å få av hjulene.  :-\
Anbefaler å kjøpe nye muttere om en er kommet så langt at 21mm-pipen ikke passer lenger.  ;)

dainai

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. august 2016, klokken 10:45
Nei, de er 21mm. Men kvaliteten er dårlig og blikk-kappa som ligger utenpå deformeres lett, spesielt om man bruker muttertrekker. Da vil ikke pipa passe særlig bra lenger. I så fall er det bare å kjøpe nye mutre.

Vet du vad ett nytt sett med mutter koster?

Muffinman

Mener jeg betalte 1800kr for et par år siden. Men det var inkludert en halvtimes arbeid for å få av de gamle (kjenner jeg blir irritert når jeg tenker tilbake på den saken der).

kvkleppe

Tesla byttet alle mine uten kostnad når den var inne for service.

Muffinman

Zephid

Har aldri opplevd at hjulmutre til Tesla har 100% passform på 21mm-pipe så mistenker at de er 13/16", noe som tilsvarer 20,6mm. Om de sitter fast i pipa så dra pipa løs for du drar hjulmutteren helt av, da løsner de mye lettere.

Muffinman

Tja, svaret får du vel ved å prøve ei 13/16 pipe? Merker ingen dårlig passform med 21mm på mutre som er i orden her.

lunitiks

Er denne avstemningen en spøk?

"Skiftet til sommerdekk?"
"• Enig
• Uenig"
• Usikker"

???!!! ?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA