Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Anders Heibø, tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

Anders Heibø

Selv om jeg oppgraderte vinterdekkene til 20" Vredestein Wintrac Extreme frister det nå å bytte til sommerdekk. Men byen e Bergen. Yr melder regn og storm melder sludd.

Noen som har byttet?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

VigdisA

Det snødde på Lørdag, så kan ikke enda  - men det er klart det frister når veiene stort sett er tørre.
Er noe helt annet å kjøre med sommerdekk på sommerføre enn vinterdekk på vinterføre  :D
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

sisc1337

Hvordan er det å bytte dekk selv på en Tesla? Like enkelt som med alle andre biler å gjøre selv? Følger det med en jekk?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Newbee

Sitat fra: sisc1337 på mandag 03. mars 2014, klokken 14:23
Hvordan er det å bytte dekk selv på en Tesla? Like enkelt som med alle andre biler å gjøre selv? Følger det med en jekk?

Bilen veier over 2.1 tonn, så bruk en skikkelig garasjejekk. Utover det er det ikke anderledes enn andre biler.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

sindrej

Kjører på Pirelli vinterdekk, de er knall til "sommerføre" de :)

eclipse

Det følger ikke med jekk eller reservehjul.

Du må kjøpe en skikkelig jekk som er og en momentnøkkel, så er det helt greit å skifte selv.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-15818/
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OleT

April kommer nok i år også, med aprilsnarrvær. Jeg venter.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Brede

Jeg har kjørt på 21" sommerdekk en måned allerede. Har ikke opplevd maken til "vinter" på Nordmøre. Hadde et par dager med frost og la da om til vinterhjulene, tar jo ikke mere enn 20 minutter.

Hadde jeg hatt piggfrie vinterhjul hadde jeg nok ikke brydd meg om å legge om, men orker ikke å høre på piggdekknatring på bar asfalt hele vinteren.

Jaja, jeg vet.. Skulle kjøpt piggfritt...
Men det er uansett deilig å kjøre på sommerdekk!  ;D

Anders Heibø

Sitat fra: eclipse på mandag 03. mars 2014, klokken 14:49

Det følger ikke med jekk eller reservehjul.

Du må kjøpe en skikkelig jekk som er og en momentnøkkel, så er det helt greit å skifte selv.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-15818/

Momentnøkkel fra Biltema fikk gode testresultater. Ser ut til at det var denne jeg kjøpte:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Momentnokler/Momentnokkel-70-350-NM-10255/

I tillegg kjøpte jeg noe tilsvarende denne:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Hjulmutterpiper-moment-3-stk-191331/
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Lille Lance

Hvor plasseres jekken hen? Er det markert på noe vis?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

RaBalder

Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. mars 2014, klokken 16:17
Hvor plasseres jekken hen? Er det markert på noe vis?

Står beskrevet i manualen under Jekk prosedyre.

Neste spmål: hvilket moment er riktig??
Aldri brydd meg om det før men.......
Tesla changes you

RaBalder

Sitat fra: Øggen på mandag 03. mars 2014, klokken 17:40
Neste spmål: hvilket moment er riktig??
Aldri brydd meg om det før men.......
Tesla changes you

Dette står også i håndboka  ;)

Felger og dekk.
175Nm

pberg

Det var mye! Hva er dimensjonen på hjulboltene siden det skal være så høyt moment? Normalt er vel 120-130Nm
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Chlangum

Sitat fra: Newbee på mandag 03. mars 2014, klokken 14:29

Bilen veier over 2.1 tonn, så bruk en skikkelig garasjejekk. Utover det er det ikke anderledes enn andre biler.

Men ikke glem å sette bilen i "jack mode" hvis du har luftfjæring. Er meget viktig for å hindre skader på deg selv og bil/understell!
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA