Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Anders Heibø, tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

sisc1337

Sitat fra: Cirion på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:40
P85+ hjulene skal ikke på før temperaturen stiger over 15 grader.

Er det kun P85+ som får med disse hjulene? Har bestilt P85, men med 21" grå felger. Er dette andre dekk/hjul?
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Norleif

P85+ har stivere understell, som gjør at den ikke "setter" seg like mye ved akselerasjon.
Det medfører da at de "smale" 245 bakdekkene ikke får nok veigrep til til å akse fra 0 til xxx med flat pedal uten at traction-control kobler seg inn. Derfor kommer P85+ med 265 bakdekk.

Høgis

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:26
Høgis: Navigerte litt kjapt rundt på f.eks dekkonline og byttdekk viser at ingen av dekkene i 245\30-22" oppfyller vektkravet på 98 (de ligger rundt 92-96 alle sammen) eller i 295\25-22" der ingen er over 97. Jeg ville nok vurder noen litt andre dimensjoner om jeg var deg :)

Hmmm... Bilen ble levert med 21' ContiSportContact 5P  245/35-21 De har last indeks 96, jeg har bestilt
Michelin Pilot SPORT PS2 med indeks 97
http://www.continental.no/www/dekk_til_no_no/themes/car_tyres/sommer/contisportcontact-5-p.html?page=4


P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Øggen

På 21 er load index kravet 96.
På 19 er det 98.
Står i vognkortet. Så 97 el 96 på 22" er innafor.

Gressvikingen

Tesla bør spesifisere minimum på både last og hastighetsindeks. I dag får bilen registrert iht. til de dekka som sitter på.
Det er ingen fornuft i at 19" og 21" skal ha forskjellige indekser.
Jeg har bedt Tesla se på dette.
De bør også registrere i vognkortet at P+ kan ha 245 vinterdekk både foran og bak. Ifølge reglene må dekkene foran og bak ha samme innbyrdes breddeforhold som originalt.  Like foran og bak er jo tross alt de vinterdekk de tilbyr originalt også til P+.
P85D"+"

LA-Thing

Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 20:52
De bør også registrere i vognkortet at P+ kan ha 245 vinterdekk både foran og bak. Ifølge reglene må dekkene foran og bak ha samme innbyrdes breddeforhold som originalt.  Like foran og bak er jo tross alt de vinterdekk de tilbyr originalt også til P+.
Tok opp dette med oppføring av alternative hjuldimensjoner i vognkortet i mai 2013. Venter fortsatt på svar, har purret 2-3 ganger. Har dårlige erfaringer med det lokale biltilsyn, derfor vil jeg gjerne ha ting på stell i vognkortet selv om alt er innenfor Kjøretøyforskriftene. Treffer man på 'rett' mann og viser frem instruksjonsboken side 120 er det egentlige ikke lov med sølvfargede felger bak.... ::)
Drammen, Tesla Model S #2510

Cowboystrekk

Sitat fra: Høgis på tirsdag 04. mars 2014, klokken 20:29
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. mars 2014, klokken 14:26
Høgis: Navigerte litt kjapt rundt på f.eks dekkonline og byttdekk viser at ingen av dekkene i 245\30-22" oppfyller vektkravet på 98 (de ligger rundt 92-96 alle sammen) eller i 295\25-22" der ingen er over 97. Jeg ville nok vurder noen litt andre dimensjoner om jeg var deg :)
ok. Rart det er ulikt ift felgdim. Uansett så er flertallet av hjulene i 22' under 96 så litt tynt utvalg desverre...

Hmmm... Bilen ble levert med 21' ContiSportContact 5P  245/35-21 De har last indeks 96, jeg har bestilt
Michelin Pilot SPORT PS2 med indeks 97
http://www.continental.no/www/dekk_til_no_no/themes/car_tyres/sommer/contisportcontact-5-p.html?page=4
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Gressvikingen

Hører du innunder Hafslund, har du ingen sjanse. EU kontrollørene tør heller ikke godkjenne bilen hvis avvikende fra vognkortet. Det har jeg opplevd.
P85D"+"

Øggen

Orker ikke mere. Skiftet idag. Meldt pluss 6 grader ut mars og vil spare hakka 8 piggene litt. Allerede reist 4 stk(bra det er dobbelt så mange i disse :-)
Deilig å kunne akse ordentlig igjen men fy som 21" sporer på sunnmørs veiene. Det gjorde ikke vinterdekkene med polar felg. Er det så sykt stor forskjell på innpress eller???

Stig O

Du har vel orginale felger på 21", og da skal det ikke være innpresset som er problemet i hvert fall. Lavere profil og bredere dekk gjør jo at det sporer mere. Jeg kjører imidlertid på 255/35-20 på vinterhjula og bilen sporer svært lite. Har du sjekket lufttrykket i dekkene etter vinteren?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Øggen

Sitat fra: Stig O på onsdag 05. mars 2014, klokken 16:21
Du har vel orginale felger på 21", og da skal det ikke være innpresset som er problemet i hvert fall. Lavere profil og bredere dekk gjør jo at det sporer mere. Jeg kjører imidlertid på 255/35-20 på vinterhjula og bilen sporer svært lite. Har du sjekket lufttrykket i dekkene etter vinteren?

"Etter vinteren"  Tja vinter og vinter, men har bare hatt bilen i 2 uker og bare kjørt med vinterhjul. De er også 255/35/20 og sporer ingenting. Syntes bare det var stooooor forskjell. Sjekke nok trykket likevel seinere
i kveld.

Black P85+

Sitat fra: Cirion på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:40
P85+ hjulene skal ikke på før temperaturen stiger over 15 grader. Kjørte lenge nok på dem i fjor, og de er harde og bråkete når det er for kaldt samt at de trenger god temperatur for å begynne å gripe. Pirelli dekkene overgår P85+ dekkene når det er under 15 grader. Er som å kjøre på sommerhjul!

Hmmm.. Så jeg bør altså ikke skifte til sommerdekk imorgen som jeg hadde planlagt og gledet meg til...? :(
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

Muffinman

Ingen sommerdekk her. Bruker bilen i jobb og må alltid være klar for vinter. Ferdes også steder hvor det faktisk her hvitt til tider.

Må nok ha to nye R2 etter denne vinteren. Forventer 18-20.000 km siden 30. oktober, og mer kan man vel ikke forvente å få ut av drivhjulene. Spent på hvordan sommerdekkene på 21" holder opp.

RoadRunner

Sitat fra: Anders Heibø på mandag 03. mars 2014, klokken 14:05
Selv om jeg oppgraderte vinterdekkene til 20" Vredestein Wintrac Extreme frister det nå å bytte til sommerdekk. Men byen e Bergen. Yr melder regn og storm melder sludd.

Noen som har byttet?
Har ikke byttet om enda, da jeg kjører over fjellet annenhver helg. Mer jeg kjørte 5000 km på orginal-sommerdekkene i perioden september-november. Disse helårs-dekkene har faktisk brukbare egenskaper på vestlands-vinterføret (tror dog ikke de er godt egnet i dyp snø). Hadde hadde jeg bodd på nordmøre ville jeg ha kjørt med disse dekkene hele året.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Jejl

Har skiftet til sommerdekk.
Å ha på vinterdekkene denne vintersesongen i Stavanger var egentlig en vits. Totalt kjørte vi en tur på 11 km på snøføre med vinterdekkene. Dagen etter var alt snøen regnet vekk. Det hadde sikkert gått fortere å gå disse 11 km enn tiden det tok å måke oppkjørselen vår, og kjøre 2 ganger til Tesla for å skifte dekk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA