Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Anders Heibø, tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:52

« forrige - neste »

Drsbkk

Får mest sannsynlig bilen i midten av mars, snakket med DS isted. Han mente at det var en vurderingssak om å bytte til vinterdekk eller ikke. Har tilgang til en annen bil i de verste dagene, så tror jeg beholder bilen i sommerdekk, sikkert digg å kjøre med 21". Kommer til å kjøre i Hamar/Brumunddal. Er man uheldig og bulker i annen bil, kan jo dette bli en vanskelig foriskringssak da man kjørte i sommerdekk  ???
S85 svart, 21", lys, lyd, luft, skinn, pano, park, vinter. Hentet 10.03.14
Bil 2. Nissan Leaf, 2013 mod.

Høgis

Får nok vente 3-4 uker, men ble veldig utolmodig i går kveld. Kom 4 store esker med Vossen 22"  9 og 10,5" 8)
Nå må jeg bestille dekk. Litt usikker på om jeg skal bestille Pirelli P ZERO NERO, Vredestein ULTRAC SESSANTA
evt. gå for rimeligere Falken FK453  (245/30-22 foran og 285 eller 295/25-22 bak). Noen som kan komme med råd?  Ble denne felgen (fant ingen link med Tesla av VVS-CV4)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)


Stig O

#18
Sitat fra: Høgis på mandag 03. mars 2014, klokken 19:33
Får nok vente 3-4 uker, men ble veldig utolmodig i går kveld. Kom 4 store esker med Vossen 22"  9 og 10,5" 8)
Nå må jeg bestille dekk. Litt usikker på om jeg skal bestille Pirelli P ZERO NERO, Vredestein ULTRAC SESSANTA
evt. gå for rimeligere Falken FK453  (245/30-22 foran og 285 eller 295/25-22 bak). Noen som kan komme med råd?  Ble denne felgen (fant ingen link med Tesla av VVS-CV4)

Ville ikke kjøpt Falken FK453. Hadde det på forrige bil og byttet til Micheline PS2, p.g.a. sporing og støy på Falkendekkene. Det var som natt og dag. Teslaen er dårlig på hjulstøy og det blir ikke akkurat bedre med 22". Ville derfor gått for Michelin PS2 eller helst PSS. Beste dekket du får til en performance bil.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Orcuz

Sitat fra: Chlangum på mandag 03. mars 2014, klokken 18:27
Sitat fra: Newbee på mandag 03. mars 2014, klokken 14:29
Sitat fra: sisc1337 på mandag 03. mars 2014, klokken 14:23
Hvordan er det å bytte dekk selv på en Tesla? Like enkelt som med alle andre biler å gjøre selv? Følger det med en jekk?


Bilen veier over 2.1 tonn, så bruk en skikkelig garasjejekk. Utover det er det ikke anderledes enn andre biler.

Men ikke glem å sette bilen i "jack mode" hvis du har luftfjæring. Er meget viktig for å hindre skader på deg selv og bil/understell!

Håper de vet sånne ting på de stedene man bruker til dekkskift, feks dekkhallen osv

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Anders Heibø

Sitat fra: Høgis på mandag 03. mars 2014, klokken 19:33
Får nok vente 3-4 uker, men ble veldig utolmodig i går kveld. Kom 4 store esker med Vossen 22"  9 og 10,5" 8)
Nå må jeg bestille dekk. Litt usikker på om jeg skal bestille Pirelli P ZERO NERO, Vredestein ULTRAC SESSANTA
evt. gå for rimeligere Falken FK453  (245/30-22 foran og 285 eller 295/25-22 bak). Noen som kan komme med råd?

Er det plass til 295 dekk bak?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Cowboystrekk

Høgis: Navigerte litt kjapt rundt på f.eks dekkonline og byttdekk viser at ingen av dekkene i 245\30-22" oppfyller vektkravet på 98 (de ligger rundt 92-96 alle sammen) eller i 295\25-22" der ingen er over 97. Jeg ville nok vurder noen litt andre dimensjoner om jeg var deg :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Gressvikingen

Det ser ut til at enkelte må håpe på, eller har funnet ut at EU kontrollen kommer når vinterdekka sitter på...
P85D"+"

cra

Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 15:58
Det ser ut til at enkelte må håpe på, eller har funnet ut at EU kontrollen kommer når vinterdekka sitter på...

Det er jo lite å svette for PKK'en, når en tenker på hva som skjer om uhellet er ute og de ser at det satt ikke-godkjente dekk på bilen.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:08
Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 04. mars 2014, klokken 15:58
Det ser ut til at enkelte må håpe på, eller har funnet ut at EU kontrollen kommer når vinterdekka sitter på...

Det er jo lite å svette for PKK'en, når en tenker på hva som skjer om uhellet er ute og de ser at det satt ikke-godkjente dekk på bilen.  :-\
Om differansen mellom godkjente og ikke godkjente dekk er årsaken til ulykken så bør man bekymre seg. Ellers har det ingen betydning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:16
Om differansen mellom godkjente og ikke godkjente dekk er årsaken til ulykken så bør man bekymre seg. Ellers har det ingen betydning.

I teorien ja, men som kjent så er teori og praksis det samme - kun i teorien :p

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:16
Om differansen mellom godkjente og ikke godkjente dekk er årsaken til ulykken så bør man bekymre seg. Ellers har det ingen betydning.

I teorien ja, men som kjent så er teori og praksis det samme - kun i teorien :p
Langt mellom teori og praksis ja. Utrolig mange saker som egentlig burde gitt regress, men som forsikringsselskapene ikke følger opp. Eks han som kjørte i tunnelveggen i svartdalstunnelen i 170km/t. Endte i rundkjøringen i lodalen. Ingen regress.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

P85+ hjulene skal ikke på før temperaturen stiger over 15 grader. Kjørte lenge nok på dem i fjor, og de er harde og bråkete når det er for kaldt samt at de trenger god temperatur for å begynne å gripe. Pirelli dekkene overgår P85+ dekkene når det er under 15 grader. Er som å kjøre på sommerhjul!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Zanka

#28
Gleder meg til bedre veiegenskaper, men gruer meg til all dekkstøyen fra 21" og Pirelli dekkene. Noen som vet om andre bra dekk som har mindre støy.
Kjører 20" med 255/35 R2 i vinter, mye mindre støy.
Skjønner at vinterdekk er mykere og stillere, men allikevel....
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:30
Langt mellom teori og praksis ja. Utrolig mange saker som egentlig burde gitt regress, men som forsikringsselskapene ikke følger opp. Eks han som kjørte i tunnelveggen i svartdalstunnelen i 170km/t. Endte i rundkjøringen i lodalen. Ingen regress.

Nå kjenner jeg ikke den saken, så skal ikke uttale meg om den. Men har selv opplevd å få skylda for en trafikkulykke kun basert på nettopp dekkene. Dette på tross av at motparten hadde (oppmålt av politiet) over 20 meter bremsespor før han traff meg, og deretter 15 meter til før han traff en parkert bil. Jeg hadde under en halv meter bremsespor da jeg stoppet med en gang jeg så denne "villstyringen" sladde rundt hushjørnet i andre enden av kvartalet, og sto altså stille lenge før han traff meg (på min side av veien). Dette var altså i tettebygget strøk (sentralt i Oslo).

Allikevel fikk jeg skylda, og ett forelegg for å ha kjørt med sommerdekk "med den følgen at jeg skled inn i en annen bil"! Ja, jeg hadde på gode sommer dekk, og det var det aller første snøfallet med min aller første bil rett etter å ha tatt lappen (så det er "ett par" år siden :p ). Jeg var forøvrig på vei for å kjøpe vinterdekk :p  Forresten den beste vinterbilen jeg noen gang har hatt :)

Så altså, ja, jeg kjørte med ulovlig dekk (i forhold til føret), nei, de var ikke årsaken til ulykken, men jo, jeg fikk skylda *fordi* jeg hadde sommerdekk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA