Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopass brikke i nosecone

Startet av Rawen76, tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:36

« forrige - neste »

SK901

Sitat fra: tho på mandag 03. mars 2014, klokken 12:28
Håper faen ikke det. Vil ikke ha noe jævla apple søppel i min bil.

Jeg hadde aldri forventa denne type holdning fra dette forumet. Jeg leser mye lavmål på ITavisen og DinSide - hadde i god tro jeg skulle slippe dette.

Kjenner at jeg faktisk blir litt flau på vegne av at jeg selv bruker Android.

Jeg gleder meg til å se denne utviklingen - og håper virkelig Tesla gjør noe på denne fronten. Det hadde vært utrolig artig, med både støtte for CarPlay og andre systemer fra Android og WP8.

AttackOfTheMac

#16
Mange har tydligvis ikke skjønt at dette blir VALGFRITT på de biler hvor det støttes. Man MÅ IKKE bruke det... Bilens OS blir ikke om til iOS. De vil ha sitt eget OS akkurat som nå. Forskjellen blir at dersom man VIL kan man koble til en iPhone og CarPlay starter. Dette blir på en måte ett OS som streames fra iPhone til bilen og legges oppå bilens eget OS.

petersv

Sitat fra: Rawen76 på mandag 03. mars 2014, klokken 12:49
Sitat fra: tho på mandag 03. mars 2014, klokken 12:41
Sitat fra: Rawen76 på mandag 03. mars 2014, klokken 12:38
Jeg snakket om skjermen, ikke prossoren. Selve skjermpanelet.

Har Apple en 17" iPad? iPad har vel også høyere oppløsning. Skjermen i Teslaen er vel 1080p.

Dette blir litt flisespikker, men ok.
Samme fabrikk og teknologi. Ipad har kommet i flere generasjoner og oppløsninger. Ble produsert for Apple, men siden Apple har gått over til Retina skjermer regner jeg med fabrikken kan selge den eldre versjonen til andre kunder (spekulasjon). Ukjent om Aplle har patent på teknologien eller om de har kjøpt seg ekslusiv rett til annens teknologi sov.
Fabrikken kan da skalere størrelsen på skjermen til kundens behov.

I bunn og grunn så er det en kapasitiv skjerm som apple var veldig tidlig ute med å ta i bruk, mens andre drodlet rundt med håpløse resistive touch skjermer...

Close, but no cigar.

Skjermen er samme som ble brukt i forrige generasjon MacBook Pro 17". Det er Samsung og Sharp som leverte skjermer til Apple før iallefall hvis jeg ikke husker helt feil.

AttackOfTheMac

På dette bilde fra Volvo ser man klart at CarPlay kun er en "app" som her opptar ca 40% av
skjermen.


Tarpoon

Uansett hvilken app-dispenser Tesla velger, håper jeg de åpner for 3.parts software snart.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

thoru

#20
Sitat fra: Rawen76 på mandag 03. mars 2014, klokken 12:38
Jeg snakket om skjermen, ikke prossoren. Selve skjermpanelet.

Dessuten, er et noe Apple kan så er det stabil programvare. Tesla er vel ikke akkurat veldig kjent for det enda...

Dessuten så vil vel kanskje carplay bli et tillegg ikke isteden for teslas sw...

Mulig dette stemte før, men siden de slapp ios7 (vært ute lenge) på ipaden min så har den blitt ubrukelig (konstante minne-krasjer). Etter å ha søkt på nettet, så ser det ut som det er mange som opplever akkurat det samme som meg.
Visst nok skal det ha blitt fikset i den siste betaen, som man ikke vet når bli sluppet.
Synes systemer som er mindre lukket enn Apple sine er et bedre valg. Hva slags system er det i Tesla nå?

HKS

Sitat fra: thoru på mandag 03. mars 2014, klokken 20:57
Synes systemer som er mindre lukket enn Apple sine er et bedre valg. Hva slags system er det i Tesla nå?
Tesla bruker en custom versjon av Linux, som for øyeblikket er mye mer lukket en Apple sine systemer, da Tesla så vidt jeg vet ikke har lagt ut noen del av kildekoden til OS'et som kjører i bilen.

SitatIDGNS: Tell me about the software in the car.

JBS: We wrote most of the software in the car ourselves. All of the screens you see were programmed here, designed here, and we have a whole team of software engineers upstairs implementing that and making it a reality. We are using an operating system that is a version of something called Linux. That is open source, very robust standard, for the display and entertainment. For the control and motor and things like that, we don't have operating systems. They run in a lower level and are actually running C code, so we have engineers upstairs writing in the C programming language, building the control loops from scratch. We write it, we model it, we test it here.

IDGNS: So if the Linux crashes, the car won't go off the road?

JBS: That's a key point. The whole entertainment system, those touchscreens, all of the applications you might load are totally separate from the propulsion of the car. In fact you could, if you had to, turn off the screens in the car while driving and the car still drives just fine. You couldn't see your Google Map, but you could still drive and stop and do everything else.
http://www.pcworld.com/article/260883/tesla_cto_talks_model_s_batteries_and_incar_linux.html
Tesla Model S 90D

bosse

Det er litt fristende å spørre Tesla om å få utdelt kildekoden på all GPL-lisensiert programvare (derav Linux) som de har levert med bilen, og se hva som kommer ut i andre enden.

Det er også en can of worms dersom de nekter, så jeg tror jeg lar den ligge.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Amoss

#23
Sitat fra: bosse på mandag 03. mars 2014, klokken 22:52
Det er litt fristende å spørre Tesla om å få utdelt kildekoden på all GPL-lisensiert programvare (derav Linux) som de har levert med bilen, og se hva som kommer ut i andre enden.

Det er også en can of worms dersom de nekter, så jeg tror jeg lar den ligge.

De behøver ikke å dele den ut. Dersom de ikke har endret på noe kan de bare peke deg til https://www.kernel.org/ og andre prosjekter de har tatt i bruk. Deres egne programmer bestemmer de så klart selv over.

Edit: Men teknisk sett så skal de jo "dele ut" denne kildekoden (evnt. altså vise til hvor den kan lastes ned) til alle som kjøper en Model S. Om noen påpeker dette for dem så tror jeg nok de kjapt fikser den biten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bosse

Ja jøss, de kan gjerne henvise i stedet for å gi det ut selv, men de må spesifisere den frie programvaren som er distribuert kompilert dersom de skal være i henhold. Det er riktignok litt spesielt når det er snakk om en bil, men likevel ikke så forskjellig fra f.eks. en kabel-tv mottaker som bruker GPL-kode og mottar oppdateringer OTA.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Amoss

Sitat fra: bosse på mandag 03. mars 2014, klokken 23:28
Ja jøss, de kan gjerne henvise i stedet for å gi det ut selv, men de må spesifisere den frie programvaren som er distribuert kompilert dersom de skal være i henhold.

Det stemmer ja, og er det jeg hadde i tankene i "edit" delen i innlegget mitt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ew

Jeg tipper de bygger inn CarPlay for de som vil bruke det. Tesla kommer ikke til å bruke GAL, det operativsystemet vil definitivt ikke være noen oppdatering i forhold til Teslas eget på lenge enda.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

DaX

#28
Android med bil-OS something-something: "It's not an operating system installed in the car itself; instead, you physically plug an Android phone into a car's console, and the car's center display becomes a larger-screened interface for the phone."

Youtube: Android Auto: The right information for the road ahead
http://www.android.com/auto/

Tesla er ikke på listen over bilmerker, rart?

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

cstromme

Litt forvirring her rundt Apples CarPlay. Dette er ikke et "OS", det er en app (eller funksjon) i softwaren som kjører i bilen som lar bilen "ta imot" bilde og lyd fra iPhone/iPad og sende berøringsinformasjon tilbake. Med andre ord blir skjermen - eller deler av den avhengig av hvor stor vinduet som CarPlay kjører i er - en utvidelse av telefonen når man kobler den til og starter CarPlay appen.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA