Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Store ansatte med info som ikke stemmer!

Startet av rossifan46, tirsdag 11. mars 2014, klokken 09:30

« forrige - neste »

MindViruz


Sitat fra: Rio på torsdag 06. mars 2014, klokken 01:20
Det er nok 24,2 kWt reell kapasitet (12,7 kWt/100 km x 190 km = 24,2 kWt).

Man kan ikke annonsere at det er 24,2 kWt, og så si at man kun kan bruke 80% av det man oppgir (med mindre man opplyser om det i annonsen).

Det er dette som blir antyder på amerikanske forum også.

Powerflux

Sakset rett ut fra Nissan``s info brosjyre

"BATTERI
Type Laminert lithium-ion
Spenning, V 360
Kapasitet kWh 24
Antall celler 192"

Leafen har da vitterlig ikke 24kWh tilgjengelig kapasitet!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

pottle

#17
Her er en sak angående BMW:

The i3 is powered by a 22 kilowatt-hour 450-pound-lithium ion battery pack, mounted flat in the i3's aluminum drive module. According to BMW, the usable capacity is nearly 19 kilowatt-hours. (http://www.plugincars.com/bmw-i3.html)

Slik er det også med VW sine biler og alle andre biler forøvrig. Grunnen til at jeg opprettet tråden om reell batterikapasitet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html) er at folk ikke skal bli lurt på reell batterikapasitet og reell maksimumsrekkevidde under vanskelige forhold.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ut i fra denne artikkelen http://elbil.no/elbiler/1231-252000-kroner-for-nye-e-golf skal eGolf ha totalt 26,8kWh, og basert på VW brosjyrer og forbrukstall er tilgjengelig kapasitet 24,2kWh.


pottle

#19
Sitat fra: Finnøy på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:16
Ut i fra denne artikkelen http://elbil.no/elbiler/1231-252000-kroner-for-nye-e-golf skal eGolf ha totalt 26,8kWh, og basert på VW brosjyrer og forbrukstall er tilgjengelig kapasitet 24,2kWh.

Er klar over en eller annen dårlig informasjon fra VW:

Søkestreng "vw e-golf 24.2 kwh" gir about 63,100 results
Søkestreng "vw e-golf 26.6 kwh" gir about 45,000 results

Kan noen bekrefte REELL kapasitet (med kilde) så hadde det vært kjempebra!
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

pottle

#20
Sitat fra: Finnøy på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:16
Ut i fra denne artikkelen http://elbil.no/elbiler/1231-252000-kroner-for-nye-e-golf skal eGolf ha totalt 26,8kWh, og basert på VW brosjyrer og forbrukstall er tilgjengelig kapasitet 24,2kWh.

Det står batterikapasitet i brosjyren (http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/vw_e-golf_td_6s_web.pdf), ikke tilgjengelig kapasitet.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Thomas Parsli

Sitat fra: pottle på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:26
Sitat fra: Finnøy på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:16
Ut i fra denne artikkelen http://elbil.no/elbiler/1231-252000-kroner-for-nye-e-golf skal eGolf ha totalt 26,8kWh, og basert på VW brosjyrer og forbrukstall er tilgjengelig kapasitet 24,2kWh.

Er klar over en eller annen dårlig informasjon fra VW:

Søkestreng "vw e-golf 24.2 kwh" gir about 63,100 results
Søkestreng "vw e-golf 26.6 kwh" gir about 45,000 results

Kan noen bekrefte REELL kapasitet (med kilde) så hadde det vært kjempebra!

e-Golf har gått som prototype i flere år med et 26,6kWh batteri før den ble satt i produksjon, som jeg skrev tidligere i tråden hadde denne pakken visstnok 180 celler.
Hvis du lurer på hva tilgjengelig kapasitet er, kan du vel sende mail til VW?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Hittil har e-Golf gitt meg to små skuffelser: Varmepumpen blir først introdusert senere, og det virker uavklart om bilen kan lades på 32A.  Slik sett skulle det ikke forbause meg om VW har gjort forandringer fra prototypen, slik at den mindre batteripakken kan slutte seg til de to andre små skuffelsene og danne en trio.

Jeg er enig at det kunne  vært en fordel at produsentene først og fremst oppgav størrelsen på den tilgjengelige delen av batteripakken.  Men siden dette ikke har blitt gjort på tidligere lanserte elbiler har jeg ikke så veldig stort håp om at VW legger opp til en forandring med e-Golf.

Gordon Retriever

Sitat fra: pottle på torsdag 06. mars 2014, klokken 09:26
Er klar over en eller annen dårlig informasjon fra VW:

Søkestreng "vw e-golf 24.2 kwh" gir about 63,100 results
Søkestreng "vw e-golf 26.6 kwh" gir about 45,000 results


Interessant.
Hvis går litt videre og legger inn et søk på  "VW 26.6 kwh" og bare ser på oppførelser fra den siste måneden (dvs. etter at e-Golf ble lansert i Europa), er det veldig få treff...

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:59
Hittil har e-Golf gitt meg to små skuffelser: Varmepumpen blir først introdusert senere, og det virker uavklart om bilen kan lades på 32A.  Slik sett skulle det ikke forbause meg om VW har gjort forandringer fra prototypen, slik at den mindre batteripakken kan slutte seg til de to andre små skuffelsene og danne en trio.

Jeg er enig at det kunne  vært en fordel at produsentene først og fremst oppgav størrelsen på den tilgjengelige delen av batteripakken.  Men siden dette ikke har blitt gjort på tidligere lanserte elbiler har jeg ikke så veldig stort håp om at VW legger opp til en forandring med e-Golf.


Ta den offisielle rekkevidden (190 km) og del på antall kWt/km (12,7 kWt/100 km) så får du 24,2 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

#25
Sitat fra: Rio på fredag 07. mars 2014, klokken 00:45
Ta den offisielle rekkevidden (190 km) og del på antall kWt/km (12,7 kWt/100 km) så får du 24,2 kW.

Poenget ditt står klart og tydelig, men argumentet hadde vært mer ennå mer overbevisende hvis man kunne gjort det samme regnestykket med tall fra andre produsenter.

Det går f.eks. ikke med BMWs tall for i3:
Rekkevidde 190km, forbruk  12,9 kmt/100km, batterikapasitet 18,8 kWh.

Jeg ser forresten at BMW har gått helt bort fra å markedsføre batteripakken i i3 som 22 kWh, og bruker i stedet den tilgjengelige kapasiteten 18,8 kWh.

Dette kan tale for at VW har fulgt BMWs eksempel og oppgir kun tilgjengelig batterikapasitet: 24,2 kWh for e-Golf og 18,7 kWh for e-up!

Det merkelige er at hvis e-up! har omtrent like stort batteri som i3, men et lavere forbruk (11,7 kWh/100km vs 12,7 kWh/100km for i3), kunne man forventet at e-up! hadde lengre rekkevidde. I stedet er e-up! oppgitt med 160km, mens i3 med 190 km har samme rekkevidde som e-Golf.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA