Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: la barna se på YouTube i TMS?

Startet av Batteritralla, mandag 10. mars 2014, klokken 23:56

« forrige - neste »

LMOR

#60
Sitat fra: Griffel på søndag 09. mars 2014, klokken 18:53
Sitat fra: LMOR på søndag 09. mars 2014, klokken 10:51
Kan "defekt" overspenningsvern være årsaken? (hos noen)
Ingen spesiel grunn til å tro det. Men enhvær komponent kan jo i prinsippet ha feil.
Sitat fra: LMOR på søndag 09. mars 2014, klokken 10:51
Isolasjonsresistansen skal være >1 MΩ. Måleresultatet skal dokumenteres. Eventuelle overspenningsvern må frakobles.
Måling med megger skjer med høy spenning. Overspenningsværnets oppgave er å avlede høy spenning. Så kan du selv tenke ut resten.
Når jeg så på tegningen som i3_X3_X5_730 la ut over, så står det, som du forsåvidt indirekte sier at overspenningsvernet gir lekkasje mot jord.
Hvorfor kan den da ikke kan være en bidragsyter til en liten lekkasjestrøm til jord også på 230V? Det er vel en "analog" komponent?
Tyskerne som har satt grensen på 30k ser tydeligvis ikke noe problem hos i3_X3_X5_730, mens amerikanerne gjør med 50k? I USA har de 110V som er lengre fra "overspenning" enn 230V?

En slik enkel forklaring vil berolige oss alle, og kan forklare at den lyser i 50% av norske hjem, der det er "krav" til overspenningsvern?

Fant så denne reklamen:
Protection-sett VA, lyn- og overspenningsavlederkombinasjon type 1+2
• For lynvernpotensialutjevning iht. VDE 0185-305 (IEC 62305)
• Lynavledningskapasitet opptil 50 kA (10/350) per pol og opptil 125 kA (10/350) N-PE
Ingen lekkasjestrøm, egner seg til bruk i fortellerområdet etter VDEW-direktivet
• Avleder, påsettbar, inkl. koblingsbroer, merkede koblingsjern
• Innkapslet avleder uten gnistavgivelse til bruk i sikringsskap
Bruksområde: Fortellerområdet og industrianlegg med spesielle
krav.


Dette skulle vel også tilsi at det finnes overspenningsvern "med" lekkasjestrøm for vanlige folk?

Så fant jeg datablad for en tilfeldig en "med" som sier:
Lekkasjestrøm IC <1.5mA

Til slutt "dødsstøtet" Griffel:

Utdrag fra rapport fra forsikringsselskapenes godkjennelsesnemd:

Overspenningsvernet montert fase-jord skal tåle minst 360 V kontinuerlig spenning i et 230 V IT-system. Tilsvarende verdi fase-fase er minimum 275 V. For TT- og TN-system kan maksimal spenning være 275 V både fase-fase og fase-jord.
Lekkasjestrøm mot jord bør holdes på et minimum. Varistorvern vil lekke mot jord, normalt
50 – 70 uA ved "ferske" varistorer. Lekkasjestrømmen vil øke drastisk ved temperatur-stigning og bruk. Dette kan medføre at man i installasjoner med flere vern kan få en lekkasje-strøm som kan utløse jordfeilbryter/varsler.

Da snakker vi altså om 7,5k i worst case.

Case solved?.. kanskje... Vi har i hvert fall en mulig årsak for noen av oss.
Hvis nå bare i3_X3_X5_730 som tør det meste, kan koble fra overspenningsvernet, og belaste minst mulig annet, så kanskje vi får sjekket hans anlegg.

Jeg skal i hvert fall bytte overspenningsvernet på hytta og teste (så snart jeg finner en ledig elektriker)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. mars 2014, klokken 00:33
Hvis nå bare i3_X3_X5_730 som tør det meste, kan koble fra overspenningsvernet, og belaste minst mulig annet, så kanskje vi får sjekket hans anlegg.

Ai ai ai ... jeg vet ikke. Må tenke på den først.

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. mars 2014, klokken 00:33
Jeg skal i hvert fall bytte overspenningsvernet på hytta og teste (så snart jeg finner en ledig elektriker)

Det kan være en mulig løsning på mitt anlegg også.

Legger ved ett bilde av CC-laderen satt i de nye ladestasjonene til IKEA Åsane. Jaggu lyser ikke "Ground Present" der også. Jeg trodde at nye ladestasjoner skulle ha høyeste krav til isolasjon mellom ledere og jord ... testet ikke elektrikeren dette før de åpnet stasjonene? :o


i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:37
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg.

Vèèèèl ... har jeg det?  :o Mangler vel den blå N-lederen. Trodde jeg hadde 3-fas, IT? 
Det er jo bare 134V mellom L1,L2,L3 og jord :o
5V ble målt mellom Jord og N på jordfeilbryteren. Kan tyde på lekkasje, eller ... ?
Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra ...  ;D

Slik, slik, slik og slik:




jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:37
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg.

Vèèèèl ... har jeg det?  :o Mangler vel den blå N-lederen. Trodde jeg hadde 3-fas, IT? 
Det er jo bare 134V mellom L1,L2,L3 og jord :o
5V ble målt mellom Jord og N på jordfeilbryteren. Kan tyde på lekkasje, eller ... ?
Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra ...  ;D

Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. Så jeg avholdt meg fra å kommentere det, men det er klart som dagen at du har IT nett. I et TN-nett skal spenningen mellom Lx og PE være ca. 230V, ikke ca. 130V.

Hva du egentlig måler på en ikke-tilkoblet terminal på jordfeilbryteren har jeg ikke peiling på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#64
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:48
Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. men det er klart som dagen at du har IT nett.
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:54
Ok, enda mere testing ...  8)

Men av det som er skrevet etterpå er det jo klart at denne tegningen var missvisene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. mars 2014, klokken 11:49
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:48
Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. men det er klart som dagen at du har IT nett.
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:

Ja, og jeg fikk det ikke til å stemme med 134V fra Lx til PE, noe du ikke kommenterte. Derfor lurte jeg på om jeg hadde oversett noe, og holdt kjeft inntil videre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. mars 2014, klokken 11:49
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:
Men av det som er skrevet etterpå er det jo klart at denne tegningen var missvisene.

Åh'e ... he he he ... den var bare for å vise hvordan isolasjontesten ble utført ... he he! Sorry!  ;)

Griffel

#67
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. mars 2014, klokken 11:55
Sitat fra: Griffel på torsdag 20. mars 2014, klokken 11:49
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:48
Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. men det er klart som dagen at du har IT nett.
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:

Ja, og jeg fikk det ikke til å stemme med 134V fra Lx til PE, noe du ikke kommenterte. Derfor lurte jeg på om jeg hadde oversett noe, og holdt kjeft inntil videre ;)
Nå er det jo noen steder i Norge at vi har 230V TN anlegg, også beskrevet tidligere her på forum av noen av de som har det, så det er slett ikke en ukentlig situasjon.
En annen sak er at den 5V målingen som ble foretatt er uten mening.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:00
Nå er det jo noen steder i Norge at vi har 230V TN anlegg, også beskrevet tidligere her på forum av noen av de som har det, så det er slett ikke en ukentlig situasjon.

Ok, var ikke kjent med 230V TN, har bare hørt om IT, TN og TT.
Hva skulle poenget med 230V TN være? Vi har jo ikke bruk for ~130V til noe som helst...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mikmik

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 20. mars 2014, klokken 09:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:37
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg.

Vèèèèl ... har jeg det?  :o Mangler vel den blå N-lederen. Trodde jeg hadde 3-fas, IT? 
Det er jo bare 134V mellom L1,L2,L3 og jord :o
5V ble målt mellom Jord og N på jordfeilbryteren. Kan tyde på lekkasje, eller ... ?
Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra ...  ;D

Slik, slik, slik og slik:

Ok. Det forklarer noe at du har IT, og ikke TN.
Da kan du se helt bort fra 5V målingen.

Det store spørsmålet er HVA trigger det gule lyset.
- Siden vi er enige at den måler på noe før CC, (ikke jordfeil i bilen), har vi 3 ledere. L1, L2 og Jord.
- Siden kretsen er strømsatt tror jeg ikke den  måler noen ohmsk verdi. (Eks megger)
- Kan være strøm, Amp mellom L1 og Jord. Men da er vi tilbake til at den sjekker jordfeil i bilen. Så nei.
- Det eneste jeg kan komme frem til er spenning mellom faser og jord, L1 og Jord, L2 og Jord.  ???

Så vårt IT-nett er spesielt i forhold til resten av verden. Jordpunktet "flyter". Dvs at det ikke føres jordleder tilbake til fordelingsskap, og så videre til midtpunkt i trafokiosken. Dette er ikke noe problem hvis INGEN har jordfeil. Men det finnes. Det kan føre til at jordpunktet blir forskjøvet. Noe som ikke er tilfelle hos deg da du måler 134V Fase - Jord.

Jeg tror at CC gul lampe lyser på IT-nett fordi jord ikke er "låst" til midtpunkt i trafo. ::) Som TN-C
(Og det er fremdeles ikke farlig for folk eller bil.)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Det er ingen som har sagt at det er farlig at lyset lyser.

Før en tenker på flere løsninger, så bør noen sjekke ut teorien rundt overspenningsvern, som jeg har mistenkt fra starten, og som er høyst sannsynlig, se over.

Ellers er vel ikke målingen mer komplisert enn at den virker som en jordfeilbryter, som lyser på ca, 4,5mA, og slår ut på xxmA.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: Mikmik på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:41
Det store spørsmålet er HVA trigger det gule lyset.
Jeg tror at CC gul lampe lyser på IT-nett fordi jord ikke er "låst" til midtpunkt i trafo. ::) Som TN-C

Ja, det kan være en god forklaring. For, hvis ikke ... har IKEA Åsane også ett problem med lekkasje mellom jord og ledere.  :o

Sitat fra: Mikmik på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:41
Det forklarer noe at du har IT, og ikke TN.

Tegningen din er riktig, med unntak av at jording også er fra trafostasjonens jord, sammen med inntakskabelen. Naboen har bare 1-fas anlegg fra 1976 inn til seg fra samme transfomator. :)

Uansett: Mennekesladeren lyser grønt overalt, og da er jeg fornøyd!  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA