Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av topolino, mandag 10. mars 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

LMOR

Godt eksempel med Apple som er kyniske i forhold til å levere det de trenger for å tjene mest mulig penger.

Jeg har hatt alle iPhone modeller siden 3G. Og batterikapasiteten er bare marginalt bedre på min 5S. Jeg har måttet lade telefonen hver natt i alle år. Men det har heller ikke vært noe problem, og jeg kjøper nye av Apple. Jeg har kanskje gått tom 3-4 ganger disse årene, men jeg gikk mye oftere tom på de modellene jeg hadde før, som jeg bare trengte lade en gang i uken...

Jeg skal uansett ha varm/kald bil hver morgen, så jeg ville ikke tatt sjansen på ikke sette bilen til lading hver natt selv om kapasiteten hadde vært større.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: 02Henning på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:48
-Så du tror ikke at ekvipasjevekt betyr noe som helst for noen potensielle kjøpere av elektrisk småbil? Jeg kan ihvertfall forsikre at for mitt vedkommende så er vekt nesten viktigere enn pris.

Personlig gir jeg helt beng i vekt. Ting som påvirkes av vekt, som rekkevidde og akselerasjon, bryr jeg meg om. Men gitt to biler med samme aks og rekkevidde betyr det nada for meg om den ene veier 200kg mer. Tipper det gjelder for de fleste bilkjøpere, man ser fint lite fokus på vekt i bilreklame.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:59
Kan vi ikke heller være enige om at behovet er forskjellig, og så får vi være uenige om hvor mange som er av min kategori.
Jeg bytter ut en Ford Focus fra 1999. Det har jeg ikke en eneste gang på de siste 7 årene kjørt mer enn 12 mil på en dag... Så når tenker du jeg kommer til å forstå det :-)

Behovene er nok ganske forskjellige ja. Vi har jo Leaf og Model S, Leafen blir brukt til all småkjøring, Teslaen til de distansene Leafen ikke klarer eller der vi nok kunne klart det men må presse kapasiteten. Samt de få gangene vi trenger to biler samtidig da.

Foreløpig ser det ut som at årlig kjørelengde havner rundt 5000km for Leafen og 25.0000km for Teslaen. Dvs. at de aller fleste kjørte kilometer er på turer som er for lange for Leafen, evt. i grenseland. Men i prosent av turer eller kjøredager klarer Leafen godt over 50%. Det er bare det at på en tur til hytta kjører vi like langt som kanskje en hel måned med småturer hjemme.

Ingen av oss pendler med bil, det trekker nok litt i den retningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

Hvorfor bruke Leafen når du har mulighet til å kjøre Tesla? Det må jo være mye kjekkere?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Olemann

Ikke når du skal parkere på Storsenteret i Sandvika, jeg har mer enn en gang sett Tesla'eiere som ville fått en  mye lettere jobb med en trilling eller Leaf :-)  (eller i3)

Ole


Sitat fra: pberg på onsdag 05. mars 2014, klokken 17:59
Hvorfor bruke Leafen når du har mulighet til å kjøre Tesla? Det må jo være mye kjekkere?

MindViruz

Skal man spare miljøet hjelper det lite å designe el. biler som bruker mer energi enn nødvendig. Det er gode poeng som kom fram her i tråden, og svært viktig. De som ikke er med på å ta vare på kloden vi bor på og spare der de kan, burde ikke ha rett til å oppholde seg her. Sortering av avfall, spare på varmtvann og kjøre økonomisk uansett om man har el. bil eller ikke reduserer ikke livskvaliteten en millimeter, men man har ihvertfall gjort noe for å redusere sitt eget miljømessige avtrykk. Økonimsk kjøring på fossilbiler er det mye drivstoff å spare på, slik som man sparer strøm på elbil på samme måten.
Nok avsporing fra meg der...

Men for å svare trådstarter, så tror jeg muligens at man har glemt å kalkulere inn at batterikapasiteten kan tape seg med årene. Har man akkurat nok rekkevidde de første to årene, kan det hende at det kniper til de neste årene. Er det slik at man allikevel klarer det kan det jo gå dersom man har mulighet til å lade litt på veien de dagene det skulle knipe til pga endrede kjøreforhold.

Vind

Sitat fra: MindViruz på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:26
Men for å svare trådstarter, så tror jeg muligens at man har glemt å kalkulere inn at batterikapasiteten kan tape seg med årene. Har man akkurat nok rekkevidde de første to årene, kan det hende at det kniper til de neste årene. Er det slik at man allikevel klarer det kan det jo gå dersom man har mulighet til å lade litt på veien de dagene det skulle knipe til pga endrede kjøreforhold.
Nå har vel alle de nyere elbilene kapasitet for akkurat det, og det er derfor man som "forbruker" ikke har tilgang til hele batteripakken - men ca 80%, men dette er omhandlet ganske mye i andre tråder.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA