Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av topolino, mandag 10. mars 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

Klykken

Strandveien Auto i trondheim (som per i år ikke er BMW-forhandlere lengre, men sitter med mye kunnskap om merket) gav et lite hint om at det i 2015 var ryktet å komme en oppjustert versjon med større batteripakke (han sa doblet rekkevidde). Eksisterende i3-eiere kan få tilbud om oppgradering mot betaling, mest sannsynlig. Han anbefalte meg å vente med bestilling, noe jeg ikke hadde tålmodighet til.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på onsdag 05. mars 2014, klokken 10:19
Strandveien Auto i trondheim (som per i år ikke er BMW-forhandlere lengre, men sitter med mye kunnskap om merket) gav et lite hint om at det i 2015 var ryktet å komme en oppjustert versjon med større batteripakke (han sa doblet rekkevidde). Eksisterende i3-eiere kan få tilbud om oppgradering mot betaling, mest sannsynlig. Han anbefalte meg å vente med bestilling, noe jeg ikke hadde tålmodighet til.
Det stemmer at det er et rykte, og det en meget lite sannsynlig at dette kommer i 2015, mer 2017...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02Henning

Sitat fra: tomrh på onsdag 05. mars 2014, klokken 10:01
Utviklingen burde gå i retning av større batteripakker: Tesla S er riktig vei. BMW i3 er imo feil vei - de kunne i det minste prøvd å overgå Leaf..

Her er vi nok ikke enige - jeg ville IKKE hatt større batteripakke på min i3, ihvertfall ikke med dagens tilgjengelige teknologi. Mitt primærbehov er en lett, kompakt, lettkjørt bybil med bakhjulsdrift. Daglig kjørelengde i 99 av 100 dager er under 6 mil. Jeg har ikke behov for å kjøre på ferie med unger og bagasje uten å brenne dino-juice.

Større batteripakke -> Høyere vekt -> Sterkere motor -> Større og tyngre bremser -> Kraftigere understell -> Høyere vekt -> Større energibehov -> Større batteripakke -> osv

Hvis du skal ha et snev av miljøperspektiv på elbilbruken så er totalt energibehov et vesentlig moment. Om denne energien helst skal komme opp fra Nordsjøen eller ut av en vann- eller vindturbin kan vi faktisk diskutere ganske mye. Energibehovet er direkte knyttet til ekvipasjevekt. Energi som ikke er brukt er den aller mest miljøvennlige energien som finnes - uansett opphav!

Selvsagt blir det flott når vi får høyere energitetthet på samme vekt og størrelse, men frem til da så mener jeg at en skikkelig fullblods elbil av i3-størrelse heller bør søke å komme under tonnet enn å kunne kjøre halve sør-Norge rundt mellom hver lading.

LMOR

Dette gjelder stort sett alle elbiler utenom Tesla, inkl.den nye eGolf. For de aller fleste kundene i Europa så bør bilen kunne lades opp på 10/12A i løpet av natten, som da dekker forbruket en trenger om dagen. For å kunne klare det, så må også vekten ned, og i3 er en av de nye bilene som klarer seg med minst energi.

Markedet bør mettes i denne kundegruppen først, og det gir også størst miljøgevinst. Alle kan ikke ha en 32A lader hjemme, og som ladetabellen viser har det også begrenset nytteverdi, fordi du trenger en natt fra 0 til 100% da også.

På langtur bruker du hurtiglading, og mange korte stopp er ikke så mye værre en få lange.

Forskjellen ligger da i om en ofte kjører mellom 12 og 40 mil daglig, men det er det igjen få som gjør, så miljøeffekten blir liten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:11
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 08:39
Hadde jeg hatt en Tesla Model S 85 ville jeg kjørt Oslo-Trondheim med den og det store batteriet ville vært lite tomt hvis jeg kom til en hurtiglader som ikke fungerte.
Har kun hurtigladet min en enkelt gang, og det var rett og slett for moroskyld og for å se hvordan lading fungerte (Oslo-Lillehammer, skulle Oslo-Ringebu). Hadde laderen på Lillehammer vært defekt, og min destinasjon hadde vært Trondheim, hadde jeg bare kjørt videre til den på Dombås.

Jeg mente selvfølgelig "like" tomt, ikke "lite" tomt.
Personlig ville jeg kjørt direkte til Dombås, ikke ladet på Lillehammer i tilfelle laderen på Dombås var ute av drift.

Og hvis jeg skulle kjørt fra Norge til Italia med en Model S ville jeg lagt inn ladepauser hver 350-400km, ikke hver 200km fordi en lader kan være ute av drift og jeg trenger nok strøm til å nå frem til neste...

Men jeg har kanskje en annen instilling til bruk av elbil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:53
Alle kan ikke ha en 32A lader hjemme
Det er slett ikke nødvendig heller. Det er masse dødtid hver dag der jeg kunne ladet elbilen på vanlig 16A kurs, men som jeg ikke kan utnytte fordi batteriet rett og slett er fulladet. Man trenger ikke å kunne lade opp bilen 0-100% på en natt dersom man ikke trenger bare en brøkdel av kapasiteten i det daglige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

LMOR

Sitat fra: tomrh på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:02
dersom man ikke trenger bare en brøkdel av kapasiteten i det daglige.
Det er vel dette som er hele poenget. Da trenger du heller ikke et stort batteri. Da er batteriet på i3 nok. Slik er det for meg og mange andre, og derfor lages de fleste bilene med en rekkevidde +/- det i3 har.

ellers er det for de fleste også mest praktisk å kun lade hjemme. Da slipper en å styre med kabel flere ganger til dagen. Skal massene begynne å bruke elbil, så må det være enkelt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

tomrh

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:09
Sitat fra: tomrh på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:02
dersom man ikke trenger bare en brøkdel av kapasiteten i det daglige.
Det er vel dette som er hele poenget. Da trenger du heller ikke et stort batteri. Da er batteriet på i3 nok.
Du skjønner nok verdien av et større batteri etterhvert du også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:09
og derfor lages de fleste bilene med en rekkevidde +/- det i3 har.

Nei, det er ene og alene grunnet i pris.
Hvis BMW kunne solgt i3 med 40kWh batteri til under 300.000,- hadde de selvfølgelig gjort det!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

LMOR

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:39
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:09
og derfor lages de fleste bilene med en rekkevidde +/- det i3 har.
Nei, det er ene og alene grunnet i pris.
Hvis BMW kunne solgt i3 med 40kWh batteri til under 300.000,- hadde de selvfølgelig gjort det!
Thomas
e-Up kunne fint klart det med god margin, så hvorfor gjør de ikke det?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Arxcis

  Jeg vil påstå at markedet for elbiler med rekkevidde på minst 200km vinterstid er mange ganger større enn markedet for dagens elbiler. Kan ikke forstå at det er ingen produsenter som tørr å prøve dette , bortsett fra Tesla S.
   Det er ikke så mye mer batteri som skal til for å nå dette.

02Henning

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:39
Nei, det er ene og alene grunnet i pris.
Hvis BMW kunne solgt i3 med 40kWh batteri til under 300.000,- hadde de selvfølgelig gjort det!

-Så du tror ikke at ekvipasjevekt betyr noe som helst for noen potensielle kjøpere av elektrisk småbil? Jeg kan ihvertfall forsikre at for mitt vedkommende så er vekt nesten viktigere enn pris.

bromm

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:39
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:09
og derfor lages de fleste bilene med en rekkevidde +/- det i3 har.

Nei, det er ene og alene grunnet i pris.
Hvis BMW kunne solgt i3 med 40kWh batteri til under 300.000,- hadde de selvfølgelig gjort det!

Thomas

Du ser ikke ut til å vite om minE og ActiveE-programmene som BMW group startet allerede i 2007 og avsluttet i 2012, Thomas... Der ble brukerne av flere tusen leasingbiler spurt om hva de ønsket av egenskaper i en produksjonsbil - og resultatene av det ble i3, med den rekkevidden som den har fått.

På slutten av ActiveE-programmet (som hadde 32kWh batteri), så var gjennomgangstonen at ladetiden var for høy - så derfor reduserte de både vekten betraktelig, og gikk for en mindre batteripakke.

Så dette handler ikke om pris, nei - men for oss forbrukerne er det jo superflott at man kan få en slik premium-bil til den lave prisen som dette faktisk medførte ;)

LMOR

Sitat fra: tomrh på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:32
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:09
Sitat fra: tomrh på onsdag 05. mars 2014, klokken 13:02
dersom man ikke trenger bare en brøkdel av kapasiteten i det daglige.
Det er vel dette som er hele poenget. Da trenger du heller ikke et stort batteri. Da er batteriet på i3 nok.
Du skjønner nok verdien av et større batteri etterhvert du også.
Kan vi ikke heller være enige om at behovet er forskjellig, og så får vi være uenige om hvor mange som er av min kategori.
Jeg bytter ut en Ford Focus fra 1999. Det har jeg ikke en eneste gang på de siste 7 årene kjørt mer enn 12 mil på en dag... Så når tenker du jeg kommer til å forstå det :-)

12 mil per dag i gjennomsnitt, blir 44 000 km på et år. Gjennomsnittlig kjørelengde på en personbiler i Norge er på 13 000 km...

Det ligger mange års studier bak valgene som BMW og VW gjør nå. Norge er et spesielt marked fordi kjøreavstanden for en del av oss er lengre.

Jeg bodde i Tyskland en periode, og flere av naboene mine på rundt 30-40 år, hadde aldri noen gang kjørt lengre enn 10 mil fra hjemmet sitt. Hvorfor skulle de det? De hadde alt de trengte innen en radius på 10 mil. Dette var et lite befolket område av Tyskland, men det bodde 4 mill mennesker innen en 10 mils radius...

På en normal dag kjørte de aller fleste mindre enn 6 mil totalt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Tror ikke dere at det i bilbransjen har likhetsmomenter som f.eks. mobil-bransjen, der Apple ikke slipper alt de har før de vet de har fått solgt nok først?
Husk at i-konseptet til Bmw er helt ferskt og de er også avhengig av å lykkes fra første stund for å kunne gå videre med forbedret teknologi. Og teknologi koster. Så mellomtiden må de sørge for å få solgt nok før de slipper neste versjon. Og ja, jeg som andre i3 eiere hadde nok gjerne tatt imot en litt større batteripakke, men det blir det samme som om jeg skulle spart meg med å kjøpe en iPhone 5s i påvente av at en 6'er skal komme. Når man først har bestemt seg for el-bil så kikker man på markedet av hva som finnes og kjøper det som er nærmest sitt bruk. Det blir litt dumt å ergre seg over at f.eks. Tesla har større kapasitet. Bmw er Bmw-:)-:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA