Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av topolino, mandag 10. mars 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:25
Pluss at man er utrolig sårbar for feil, de fleste hurtigladestasjonene har jo bare en enkel lader. Kona opplevde at den på Gråmyra utenfor Levanger var ute av drift her forleden etter å ha vært på sykehuset, hun måtte faktisk låne seg en fossilbil for å rekke et møte på jobben i Stjørdal - og kjøre unødvendig tilbake igjen på kvelden og levere bil.

Det er altså bedre med et stort tomt batteri, enn et lite tomt batteri når hurtigladeren er ute av drift?
Eller lader du på hurtiglader uten å trenge å lade?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Er dette vanskelig? Med fossilbil kan man velge å fylle tanken fra f.eks. kvart. Det er likevel nok igjen på tanken til å rekke til neste bensinstasjon om det skulle være stengt eller noe annet uforutsett. Med lite batteri har man ingen mulighet for noen buffer, man må satse alt på at den ene hurtigladeren virker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bromm

Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:55
Pluss at man er utrolig sårbar for feil, de fleste hurtigladestasjonene har jo bare en enkel lader. Kona opplevde at den på Gråmyra utenfor Levanger var ute av drift her forleden etter å ha vært på sykehuset, hun måtte faktisk låne seg en fossilbil for å rekke et møte på jobben i Stjørdal - og kjøre unødvendig tilbake igjen på kvelden og levere bil.

Med BMW i3 kjører du enkelt tur-retur Stjørdal - Levanger, både sommer som vinter... Så det var et heller dårlig eksempel ;)

tomrh

Troen på i3 er til å ta og føle på ser jeg. :) Praktisk bruk gir litt andre rekkevidder enn de teoretiske. Spesielt om vinteren. Mye start og stopp, en plutselig nødvendig men kort avstikker. Etc. Men det finner du nok ut av selv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Batteritralla

Artig å høre forventningene folk har til rekkevidde.

Mange som liker å lunte rundt i 35 km i i boblejakka si tydeligvis  ::)

Selgeren jeg snakka med mente også at bilen sikkert hadde gått mye lengre enn de gjenværende 4 km på displayet.

Han tok det fint når jeg opplyste om at det gjorde den faktik IKKE, ref rekkevidde angst i praksis innlegget  :o

Ble litt skeptisk når han viste meg App'en som var linket mot bilen JEG hadde lånt ....

Likte bilen veldig godt, når DC laderene er på plass i mitt område er det ikke mange argumenter igjen for å ikke handle  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Klykken

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:00
Artig å høre forventningene folk har til rekkevidde.

Mange som liker å lunte rundt i 35 km i i boblejakka si tydeligvis  ::)

Selgeren jeg snakka med mente også at bilen sikkert hadde gått mye lengre enn de gjenværende 4 km på displayet.

Han tok det fint når jeg opplyste om at det gjorde den faktik IKKE, ref rekkevidde angst i praksis innlegget  :o

Ble litt skeptisk når han viste meg App'en som var linket mot bilen JEG hadde lånt ....

Likte bilen veldig godt, når DC laderene er på plass i mitt område er det ikke mange argumenter igjen for å ikke handle  :)
Han har ikke jobben sin lenge om han farer med slike påstander i hytt og gevær uten å kunne backe det opp på noe vis!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Batteritralla

Fyren var grei ellers. Det var nok ikke vondt ment, han trodde det sikkert selv. Det er vel ikke alle som tester biler på den måten jeg gjorde?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

bromm

Er ikke helt sikker på hva de siste innleggene betyr i denne tråden egentlig... Tråden handler om at "topolino" lurer på om i3 kan gå 130km i sommerhalvåret, altså ikke om en "trilling" blir skadelidende av en defekt hurtiglader på Gråmyra, eller om BMW-selgeren har linket demo-bilen til telefon-appen (noe som helt sikkert kan være både nyttig for å vise potensielle kunder, og for å passe på hva som skjer med forhandlerens eiendom under utlån)...

Hold dere til saken - dette er først og fremst snakk om et spørsmål som egentlig veldig få kan svare på, bare fordi i3 enda ikke er kjørt særlig mye under "sommerhalvåret" (den ble lansert i produksjonsversjon den 16de november 2013). Det er ingen tvil om at varmeteknologien til i3 er mer effektiv enn de andre 16-milsbilene på vintertid (vi har nesten ikke sett at noen har slitt med mindre enn 10 mil i hele vinter), så spørsmålet er vel kanskje heller hva trådstarter mener med "sommerhalvåret" siden vi vet at det er "potensielt" mulig å få ut 16 mil i comfort mode under vanlige forhold på sommertid. Mye avhenger av veitrassé her, og hvor mye bilen vil være lastet vektmessig...

Batteritralla

Sitat fra: bromm på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:44
Er ikke helt sikker på hva de siste innleggene betyr i denne tråden egentlig... Tråden handler om at "topolino" lurer på om i3 kan gå 130km i sommerhalvåret, altså ikke om en "trilling" blir skadelidende av en defekt hurtiglader på Gråmyra, eller om BMW-selgeren har linket demo-bilen til telefon-appen (noe som helt sikkert kan være både nyttig for å vise potensielle kunder, og for å passe på hva som skjer med forhandlerens eiendom under utlån)...

Hold dere til saken - dette er først og fremst snakk om et spørsmål som egentlig veldig få kan svare på, bare fordi i3 enda ikke er kjørt særlig mye under "sommerhalvåret" (den ble lansert i produksjonsversjon den 16de november 2013). Det er ingen tvil om at varmeteknologien til i3 er mer effektiv enn de andre 16-milsbilene på vintertid (vi har nesten ikke sett at noen har slitt med mindre enn 10 mil i hele vinter), så spørsmålet er vel kanskje heller hva trådstarter mener med "sommerhalvåret" siden vi vet at det er "potensielt" mulig å få ut 16 mil i comfort mode under vanlige forhold på sommertid. Mye avhenger av veitrassé her, og hvor mye bilen vil være lastet vektmessig...

Ja jøss...

Du kommer sikkert 25 mil med denne om sommeren.

De siste 7 på planet på en Falken bil

  ;)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

bromm

Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:53
Ja jøss...

Du kommer sikkert 25 mil med denne om sommeren.

De siste 7 på planet på en Falken bil

  ;)

Forholdsvis sjelden å se noen så usaklig som deg her inne, egentlig... Hva er det du vil her inne ? Hvem har nevnt 25 ? Betviler du 16 ? Er 16 mindre enn 13 ? Er faren din sterk ?

Batteritralla

Sitat fra: bromm på onsdag 05. mars 2014, klokken 00:02
Sitat fra: Batteritralla på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:53
Ja jøss...

Du kommer sikkert 25 mil med denne om sommeren.

De siste 7 på planet på en Falken bil

  ;)

Forholdsvis sjelden å se noen så usaklig som deg her inne, egentlig... Hva er det du vil her inne ? Hvem har nevnt 25 ? Betviler du 16 ? Er 16 mindre enn 13 ? Er faren din sterk ?

Hehe

Du tok den ikke ...

Nå er det leggetid, jeg skal sove godt.

Natt'a til deg også :-)



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:55
Er dette vanskelig? Med fossilbil kan man velge å fylle tanken fra f.eks. kvart. Det er likevel nok igjen på tanken til å rekke til neste bensinstasjon om det skulle være stengt eller noe annet uforutsett. Med lite batteri har man ingen mulighet for noen buffer, man må satse alt på at den ene hurtigladeren virker.

Du har gått fra "Små batteripakker er erfaringsvis noe herk!" til at fossibil er mindre herk?

De siste ti årene har jeg riktignok bare kjørt 140.000km i elbil (enkelte har kjørt 3-4 ganger så mye) og bare i to biler (enkelte har 4-5 biler), men min erfaring er at man bruker en elbil til turer innenfor den rekkevidden den tilbyr.

Hadde jeg hatt en Tesla Model S 85 ville jeg kjørt Oslo-Trondheim med den og det store batteriet ville vært lite tomt hvis jeg kom til en hurtiglader som ikke fungerte.

Men du har rett på ett punkt -jeg har aldri hatt ladeangst i en fossilbil...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

LMOR

Tja, jeg hadde en helt ny VW Passat som var tom for strøm 6-7 ganger på 3 år, og jeg måtte vente på hjelp. 3 ganger når bilen var ferdig pakket og vi skulle kjøre hjem fra hytta, 1 gang på jobb.

Da hadde jeg rekkeviddeangst hele tiden, fordi jeg ikke kunne vi ikke kunne forutse når det skjedde.
Det er da bedre å ha en bil du kan forutse når går tom :-)

(Etter ca 2,5 år fant jeg og ikke VW ut hvorfor. Det var etter min mening en feilkonstruksjon i Comfort Access ...
Jeg kjørt nettopp en e-Up, og den har samme feilkonstruksjon.
BMW løser dette på en helt annen måte, der bilen sikrer minimalt forbruk hver gang du låser bilen.)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 08:39
Hadde jeg hatt en Tesla Model S 85 ville jeg kjørt Oslo-Trondheim med den og det store batteriet ville vært lite tomt hvis jeg kom til en hurtiglader som ikke fungerte.
Har kun hurtigladet min en enkelt gang, og det var rett og slett for moroskyld og for å se hvordan lading fungerte (Oslo-Lillehammer, skulle Oslo-Ringebu). Hadde laderen på Lillehammer vært defekt, og min destinasjon hadde vært Trondheim, hadde jeg bare kjørt videre til den på Dombås.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. mars 2014, klokken 08:39
Du har gått fra "Små batteripakker er erfaringsvis noe herk!" til at fossibil er mindre herk?
Ta det med ro, jeg elsker mjauen min! Man lærer å leve med dens begrensninger, likevel er det adskillig større risiko for å bli stående fast uplanlagt med liten batteripakke, om ikke tom for strøm, så ihvertfall tvunget til å normal-lade x antall timer. Da er det uansett noe herk, planer går i vasken etc. Utviklingen burde gå i retning av større batteripakker: Tesla S er riktig vei. BMW i3 er imo feil vei - de kunne i det minste prøvd å overgå Leaf..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA