Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av topolino, mandag 10. mars 2014, klokken 21:51

« forrige - neste »

topolino


Jeg prøvekjørte en i3 i går, og fikk et veldig godt inntrykk. Det eneste som hindrer meg fra å bestille i morgen er tvil om jeg rekker frem til hytta med denne bilen med fulladet batteri.

Behovet er som følger:

  • Avstand: 130km (Oslo – Vesterøya i Sandefjord)
  • Periode: 1. April – 30. September
  • Last: 2 voksne og 2 barn i bilen + litt bagasje

Jeg ser at rekkevidde er diskutert i flere tråder, men eksemplene jeg har funnet har ikke vært relevante for dette konkrete behovet. Er det noen som har denne bilen og kan si sikkert hvor langt man faktisk kommer med fulladet batteri?

Batteritralla

Jeg har en I3 på prøve i helgen og har identisk behov. I går kjørte jeg bilen i 0 km for å se hva som skjer ( innlegg kommer). I dag skal jeg "For your convenience Sir" kjøre 130 km for å hente guttungen mm. Temp ut er ca 6 grader her nå. Jeg kommer til å kjøre i economy, med 21 grader i bilen.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

topolino

Fantastisk, takk!

Jeg ba også om å få låne den en helg for å sjekke det i praksis, men det var ikke Bilia på Skøyen villige til. Det er jo litt rart når man står og vifter med kredittkortet.

Rio

Sitat fra: topolino på søndag 02. mars 2014, klokken 11:25

Jeg prøvekjørte en i3 i går, og fikk et veldig godt inntrykk. Det eneste som hindrer meg fra å bestille i morgen er tvil om jeg rekker frem til hytta med denne bilen med fulladet batteri.

Behovet er som følger:

  • Avstand: 130km (Oslo – Vesterøya i Sandefjord)
  • Periode: 1. April – 30. September
  • Last: 2 voksne og 2 barn i bilen + litt bagasje

Jeg ser at rekkevidde er diskutert i flere tråder, men eksemplene jeg har funnet har ikke vært relevante for dette konkrete behovet. Er det noen som har denne bilen og kan si sikkert hvor langt man faktisk kommer med fulladet batteri?



Husk at man behøver ikke bruke 30 minutter ved en hurtiglader, hvis det er marginalt om du rekker frem. 5-8 minutter ved en hurtiglader, mens du drikker en kopp kaffe, er trolig alt du trenger. Det gir deg også litt mindre stress mtp. mulig trafikkork, omkjøring, og annet man må tenke på hvis man ikke har ekstra rekkevidde.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Silkemyk

Hei!  Jeg har kjørt i3 siden 5 feb og kan vel si at 130 km uten lading er i grenseland. Det vil nok hjelpe på at du har det litt varmere i været , men om sommeren kan det slå feilt ut hvis du bruker AirCond. Forbruke blir og ganske påvirket i feil retning ved hastigheter over 80kmt. Det må jo og sies at når jeg kjører i3en så kjører jeg den sånn at jeg bruker utstyre og det utstyre den har får å øke komfort og kjøreglede. Jeg kjører ikke uten varmeapperat og hakker tenner , var det behov for det mener jeg at jeg hadde kjøpt bil til feilt formål. En bør se realistisk og på hvilken rekkevidde i3 har. :)
BMW i3  /E60XDrive/Golf

Anders Eide

Kjørte følgende rute for et par uker siden: Molde - Bud - Atlanterhavsvegen - Eide - Molde .


Total distanse:          126 km
Temperatur/vær:      +2 til +4 grader, våt veibane og småregn
Kjøremodus:             Første halvdel eco pro 19 grader, siste halvdel eco pro+
Gjennomsnittsfart:    67 km/t
Energiforbruk:           13,5 kWh/ 100km
Rekkevidde slutt:      15 km

Pen kjøring etter fartsgrenser fra 50 til 80kmt, høydeforskjeller på ca 200m. Piggfrie vinterdekk.

Jeg var alene i bilen, tror ikke du får garantert 130km med fullastet bil, om det er kaldere enn 10-12 grader i luften. Det er i grenseland.


Olemann

Har samme behov, se også min tråd om kjøring Bærum-Stavern - hytte. Mange gode kommentarer der.

Min konklusjon så langt, se også rekkeviddeverktøy omtalt i andre tråder der bl.a. høydemeter tas inn, er at dette bør gå (12.7 mil) forutsatt at fristelsen til å ligge i venstre felt på E18 unngås.  Antagelig er det Eco pro + og også fart rundt 80Km/t som skal til.  Men blir spennende å  teste til sommeren når jeg får bilen.

Og som en sier under; 5-10 minutters hurtigladning og en kaffekopp underveis er det som skal til i verste fall.

Ole


Sitat fra: topolino på søndag 02. mars 2014, klokken 11:25

Jeg prøvekjørte en i3 i går, og fikk et veldig godt inntrykk. Det eneste som hindrer meg fra å bestille i morgen er tvil om jeg rekker frem til hytta med denne bilen med fulladet batteri.

Behovet er som følger:

  • Avstand: 130km (Oslo – Vesterøya i Sandefjord)
  • Periode: 1. April – 30. September
  • Last: 2 voksne og 2 barn i bilen + litt bagasje

Jeg ser at rekkevidde er diskutert i flere tråder, men eksemplene jeg har funnet har ikke vært relevante for dette konkrete behovet. Er det noen som har denne bilen og kan si sikkert hvor langt man faktisk kommer med fulladet batteri?

Tinhlevan

Min erfaring er Drammen-Halden 14 dg.siden.
Total dist.150 km
Bilen hadde rekkevidde på 145 km ved avgang.
Stoppet i Fredrikstad for hurtiglading, hadde da 25 km igjen.
Dvs.det ble brukt ca.120 km av "tanken" til en avstand på 107km.
Men topografien/vær etc. på distansen må sies å være på den dagen nokså
krevende. Kraftig motvind/regn og alt fra +2/+5. Samt den bratte/lange bakken i Oslo-fjordtunnelen sugde mye.
Med 30 min hurtiglading oppnådde jeg 120km og ankom Halden med 70 km igjen på "tanken".
Fart: 50-80 km/t

Og hvis man snakker om sommerforhold tror jeg faktisk at jeg kunne ha klart Drammen-Halden på en lading ved kun eco pro+.

K

En kort ladestopp underveis er bra både for fører og batteriet, men man risikerer jo også å måtte vente på tur på stedet man hadde planlagt å lade.

Når det gjelder å få mange km ut av et fulladet batteri så vil man ha en viss lærekurve slik at man blir flinkere til å økonomisere med strømmen for hver tur. Cruise control på motorveien, mens på annen landeveien eidskjøribg klarer man ofte med riktig bruk av høyrefoten å "slå" cruisecontrolen på forbruksminimalisering? Det å finne en "optimal" hastighet/kjørestil som man vet man kan benytte dersom det ser ut til å knipe er vel også noe som kommer etterhvert.

Er 70 km/t på landevei mer økonomisk enn 90 km/t på motorvei?

130 km på sommerstid er vel ganske så sikkert mulig med god margin, det spørs bare hvor økonomisk man "orker" å belage seg på å kjøre bilen.

Batteritralla

Sitat fra: Silkemyk på søndag 02. mars 2014, klokken 11:57
Hei!  Jeg har kjørt i3 siden 5 feb og kan vel si at 130 km uten lading er i grenseland. Det vil nok hjelpe på at du har det litt varmere i været , men om sommeren kan det slå feilt ut hvis du bruker AirCond. Forbruke blir og ganske påvirket i feil retning ved hastigheter over 80kmt. Det må jo og sies at når jeg kjører i3en så kjører jeg den sånn at jeg bruker utstyre og det utstyre denP har får å øke komfort og kjøreglede. Jeg kjører ikke uten varmeapperat og hakker tenner , var det behov for det mener jeg at jeg hadde kjøpt bil til feilt formål. En bør se realistisk og på hvilken rekkevidde i3 har. :)

Støtter deg i dette. Jeg gir ikke avkall på livskvaliteten for å gnite rundt i en elbil med hakkende tenner. Jeg er heller ikke av typen som bruker boblejakke året rundt.Jeg kan til nød strekke meg til å kjøre noenlunde fornuftig (i eco program) og bruke Acc, som forøvrig fungerer meget bra på disse bilene!

Men temperaturen skal stå på Auto i 21-22 grader. Om dette ikke lar seg gjøre, da blir det en annen bil.

Ser argumentene med å stoppe i 5 min å lade, men på vestlandet er ikke disse mulighetene utbygd ennå.

Største problemet er vel om man havner bak 3 stk i kø på den ene laderen, og alle MÅ lade til 100%, for de har jo betalt 40 kr ...

Såpass godt kjenner jeg meg selv, at DET blir slitsomt å forholde seg til....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Vind

Sitat fra: topolino på søndag 02. mars 2014, klokken 11:25

Jeg prøvekjørte en i3 i går, og fikk et veldig godt inntrykk. Det eneste som hindrer meg fra å bestille i morgen er tvil om jeg rekker frem til hytta med denne bilen med fulladet batteri.

Behovet er som følger:

  • Avstand: 130km (Oslo – Vesterøya i Sandefjord)
  • Periode: 1. April – 30. September
  • Last: 2 voksne og 2 barn i bilen + litt bagasje

Jeg ser at rekkevidde er diskutert i flere tråder, men eksemplene jeg har funnet har ikke vært relevante for dette konkrete behovet. Er det noen som har denne bilen og kan si sikkert hvor langt man faktisk kommer med fulladet batteri?
Jeg kjørte Høvik -> Sandefjord for to uker siden.  -3 til +2 grader, vått.  Holdt ikke over 90 på motorvei, og hadde 8km igjen på rekkeviddemåleren når jeg var fremme.  7 timers senere var jeg på vei tilbake.  Hadde egentlig lagt opp til muligens bare å nå Torp (og skulle sitte på med en kolega derfra og låne stikkontakt der), men når jeg nærmet meg så jeg at det gikk med rimelig margin.  Kjørte i Eco Pro, med 18 grader.

Så i tidsperioden du nevner er dette helt uproblematisk.  Nå kommer det også flere hurtigladere på distansen etterhvert, slik at du utenfor sesongen kan gi den 10 min "topp opp".  Prøvde en Fortum hurtiglader i forige uke, og fikk fyllt fra 50 - 68% på under 15 min.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Batteritralla

Jeg har kjørt 134 km i dag, i oppholdsvær - ca 5 grader.

Har en del dokumentasjon fra dette, legger det inn litt senere.

Kortversionen: Det går egentlig ikke i denne temperaturen  :o

Ved utstrakt bruk av Acc hadde jeg et forbruk på 13,5 Kw/100 Km.

Tviler på at det er mulig å komme mye lengre ned enn dette.

Kjørte 1/2 turen med 22 grader på varme apparatet, og synes det var litt småkaldt før jeg tenkte I HELVETE HELLER om jeg skal sitte her og synes at det er litt kaldt fordi om det er en Elbil!!

Skrudde opp til 23  :)

Min sønn på 14 er ganske oppegående, og litt mer forsiktig av natur enn sin far. Han var sterkt preget av rekkevidde angst, på grensen til svett i panna.

Når jeg unnlot å stoppe å nødlade når det var 12 Km rekkevidde igjen, og 10 km hjem sa han at jeg fikk skubbe - han skulle styre  ::)

En lang slakk oppoverbakke ble forsert i 60 km/t i 80 sona....

Når det flatet ut våget jeg meg opp i 70, så i speilet og konstaterte 3-4 biler bak - og skrudde Acc opp til 80.

Kom hjem med 4 km rekkevidde......

Hadde det regnet, eller vært 3 grader kaldere, så hadde det ikke gått  ???

Og nei, det er ikke hurtigladere ennå for I3 på denne ruten.

Skilpadde lading er krise løsning for meg.

Det blir nok ikke I3 på meg, ihvertfall ikke til dette bruket.

Synd, for det er en fortreffelig liten bil :)

Mest fornøyd med:

Opplevd kvalitet

Cruise kontrollen - utrolig bra!

Sving radius.

Minst fornøyde med:

Ja, hva tror dere???
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

shb

Blir spennende å se hva kWh/km blir i April da på samme ruten. Var bra for deg at det bare kom 5 dråper regn. Litt tung å dytte sikkert?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

topolino

Takk for mange gode og grundige svar!

Jeg heller sterkt mot samme konklusjon som flere over: Det er ikke verdt å kjøre uten klimaanlegg og enten fryse eller svette mens man kjører i 80 og stirrer på rekkeviddevarsleren på veier som er bygget for 100(-120).

Det er veldig synd, for jeg likte virkelig bilen, og hadde vi hatt litt kortere vei til hytte så kunne dette blitt eneste bil for oss de neste to årene, med bruk av leiebil og bilkollektiv til bruk på noen få langturer.

Nå får vi vente og se hva som kommer av alternativer med lenger rekkevidde. Denne ser interessant ut: http://www.elbil.no/elbiler/1094-denne-mercedesen-har-tesla-hjerte

Til lykke til alle dere som har kjøpt i3, jeg er litt misunnelig!

Vind

Sitat fra: topolino på mandag 03. mars 2014, klokken 09:22
Nå får vi vente og se hva som kommer av alternativer med lenger rekkevidde. Denne ser interessant ut: http://www.elbil.no/elbiler/1094-denne-mercedesen-har-tesla-hjerte

Som sagt har jeg kjørt den avstanden du etterspør rundt 0 føre og med varme - dog ikke 23-24 grader, men 18, samt temmelig forsiktig kjøring.  Men det er i dag kun ett alternativ om du skal ha elbil uten rekkeviddeangst.

Mercedesen vil nok skuffe deg, selv om Mercedes og Tesla deler en del teknologi (hendler og en del elementer i hjulopheng osv i Tesla, og en del Tesla's strøm drivlinje komponenter i Mercedes B el variant) så er den estimerte rekkevidden for B klasse omtrent som Leaf, e-Golf og i3, dvs opp mot 190km om sommer og opp mot 130km om vinteren.  Den enkle grunnen til dette er at det krever en ganske stor bil å ha mye batteri.  I tilegg er egenvekten i B klasse allerede ganske tung.  Det Mercedes har sluppet om batteristørrelse er 26kw/h - som med bilens egenvekt plasserer rekkevidden blant de andre "mellomstore" el bilene. At Tesla vil slippe inn Mercedes på sine hurtigladere er vel også veldig usikkert - ikke minst fordi bilen ikke vil rekke frem til dem.

i3 er en fantastisk bil, og selv om jeg har en annen bil som fint greier avstanden - så har jeg prøvd å kjøre i3 noen ganger selv om det er på grensen av rekkevidden (mest for å prøve).  Om man daglig f.eks skal kjøre 130km + så er i3 definnitivt feil bil (som Golf og Leaf også vil være), da er alternativet Tesla eller Hybrid.  Skal man en gang i mellom en tur på 130-160 km så er i3 en flott bil. 

Som med bilvalg - som mange andre valg - bør man velge ut i fra det man gjør mest.  Ekstremkjøring er ekstremkjøring. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA