Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMW i3 eller Nissan Leaf

Startet av Muffinman, mandag 10. mars 2014, klokken 20:58

« forrige - neste »

Muffinman

Har nå kjørt  rundt 15.000 km siden 30. oktober, og bruker ofte navigasjonen.  I det siste har jeg merket meg at det er svært mange feil i kartet. Google Maps på stor skjerm er som regel oppdatert, men sving-for-sving-kartene er på jordet (bokstavelig talt). Har blitt sendt på ville veier ved mer enn en håndfull anledninger de siste ukene, noe som koster tid. Noen steder er det forholdsvis nye endringer i veinettet som f.eks. nye tunneler, men andre steder er ikke omlegginger som er over året gamle fanget opp. Det mest komiske var når jeg nærmet meg min aller første superlading på Dombås. Ante ikke hvor laderen var og kom fra Åndalsnes. Navigasjonen sendte meg ut på feil avkjørsel fra rundkjøringen, og rapporterte at "jeg var framme" når jeg så laderen passere på høyre side hvor det ikke var noen avkjøringsmuligheter...den prøvde seg med det samme når jeg kom andre veien sørfra på E6. Så langt opplever jeg ikke "7 års gratis kartoppdateringer" som annet enn en setning jeg har betalt penger for.

Flere som opplever upresis navigasjon? Får man varsel når kartene blir oppdatert?

Brede

Har hatt navigasjon i andre biler som var basert på Garmin og NavTeq, da gikk det ofte både 2 og 3 år mellom hver gang det kom en oppdatert versjon. Da var jo disse levert på CD, uvisst om dette kan oppdateres OTA på Model S og om oppdateringene da kan komme hyppigere.

Hyperstress

Sitat fra: Brede på søndag 02. mars 2014, klokken 09:35
Har hatt navigasjon i andre biler som var basert på Garmin og NavTeq, da gikk det ofte både 2 og 3 år mellom hver gang det kom en oppdatert versjon. Da var jo disse levert på CD, uvisst om dette kan oppdateres OTA på Model S og om oppdateringene da kan komme hyppigere.

Kjipt hvis det skal gå så lang tid. Typiske NAV-apper på tlf oppdateres mye hyppigere, ca 3 ganger pr år for Sygic som jeg bruker.

Går det an å navigere fra google maps på storskjermen forresten, eller blir det da bare å se hvor en er uten TBT nav?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Teslanewbie

Trodde google maps ble oppdatert kontinuerlig da karttjenesten er webbasert ?

Nå skal vi også få live traffic ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Kommer nok (antagelse) oppdateringer med 6.0 siden nye features blir lansert. Forøvrig er det vel ingen her som kan svare på dette spm. det burde adresseres til Tesla. Svaret er interessant for mange og burde postes her :)

MyTess

Jeg har lest noe sted at det er garmin som brukes til turn by turn. Ikke google. Google kan sikkert brukes på sikt når vi kan installere apper....

Muffinman

Ja, det er Garmin som leverer sving for sving. Og Google-kartet er som regel oppdatert, som jeg skriver i åpningsinnlegget. Det er sving for sving som etterhvert framstår som meget mangelfullt i mine øyne. Her må det oppdatering til snarest.

Teslanewbie

Sitat fra: MyTess på søndag 02. mars 2014, klokken 10:37
Jeg har lest noe sted at det er garmin som brukes til turn by turn. Ikke google. Google kan sikkert brukes på sikt når vi kan installere apper....

Er veldig fornøyd med google maps bruker dette på min android .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på søndag 02. mars 2014, klokken 10:40
Ja, det er Garmin som leverer sving for sving. Og Google-kartet er som regel oppdatert, som jeg skriver i åpningsinnlegget. Det er sving for sving som etterhvert framstår som meget mangelfullt i mine øyne. Her må det oppdatering til snarest.

Ok , det er det oppklarende , jeg trodde det var google som leverte karttjensten også til TBT.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. mars 2014, klokken 10:42
Sitat fra: Muffinman på søndag 02. mars 2014, klokken 10:40
Ja, det er Garmin som leverer sving for sving. Og Google-kartet er som regel oppdatert, som jeg skriver i åpningsinnlegget. Det er sving for sving som etterhvert framstår som meget mangelfullt i mine øyne. Her må det oppdatering til snarest.

Ok , det er det oppklarende , jeg trodde det var google som leverte karttjensten også til TBT.

Google (som brukes på den store skjermen) brukes til å søke opp adresser hvis du har nettilgang. Sikkert dette du tenker på.

rsy

Det er vel Navigon som brukes til navigasjon.

RSy

Muffinman


akseln

Navigon "Fresh maps" oppdateres hvert kvartal, så da burde det i teorien være mulig å få kvartalsvise oppdateringer. Kommer vel helt an på hvilken avtale Tesla og Garmin har gjort. Dette burde det vært informert om ved kjøp at tech-pakken. Hvis vi kun får to oppdateringer, så er jo verdien av denne ganske lav...

Referanse: http://www.navigon.com/portal/no/kundenservice/faq.html?id=2043&content_identifier=faq&page=1

AndersinOslo

Du vil bli overrasket over hvor mange av feilene som ligger i kartet. Jeg går inn på rettikartet.no og melder feil, det er enkleste måten å forbedre kartgrunnlaget i Norge. Så kjøper navigasjonsfirmaene data fra Kartverket med forskjellige frekvens.

Vi måtte ha ambulanse hit for 1,5 år siden, og de kjørte selvsagt feil og kom løpende med utstyret. Da begynte jeg å interessere meg. Har funnet og rettet en del feil. De sjekker manuelt innspillene, så blir det rettet i selve kartgrunnlaget.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

frankofobia

Navigasjonen i bilen er temlig ræva. Viser ofte feil og til tider sinnsvake omveier.
Skulle til Branäs i Sverige fra Oslo og bilen ville sende meg på en 120km omvei. Google maps på telefonen derimot viser riktig nesten hver eneste gang. Er en stor forskjell på 230km planlagt rute og de 340km som bilen ville jeg skulle kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA