Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: stygge vaskeriper i lakken

Startet av Kallagtunet, mandag 10. mars 2014, klokken 20:42

« forrige - neste »

Kallagtunet

Er E-Golfen typegodkjent med tilhengerfeste? I så fall hvor stor henger kan den dra?

Kent

Den er nok ikke godkjent med hengerfeste fra fabrikk. Men det er mulig å få det ettermontert.
Du kan da dra en henger på størrelse med et sykkelstativ:)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

chal

Sitat fra: Kent på søndag 02. mars 2014, klokken 11:10
Den er nok ikke godkjent med hengerfeste fra fabrikk. Men det er mulig å få det ettermontert.
Du kan da dra en henger på størrelse med et sykkelstativ:)
Er dette noe du har bekreftet fra leverandør? Jeg er interessert i løsning for sykkeltransport.

Kent

Sitat fra: chal på søndag 02. mars 2014, klokken 11:18
Sitat fra: Kent på søndag 02. mars 2014, klokken 11:10
Den er nok ikke godkjent med hengerfeste fra fabrikk. Men det er mulig å få det ettermontert.
Du kan da dra en henger på størrelse med et sykkelstativ:)
Er dette noe du har bekreftet fra leverandør? Jeg er interessert i løsning for sykkeltransport.

Nei, jeg bare går ut i fra at det kommer ettermarkerdsløsninger som gjør dette mulig. Det er nok neppe noe stort hokus pokus.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Sense

#4
Min svigerfar har en Toyote Auris hybrid der leverandøren skrøyt av at det var første hybriden med hengerfeste. Den kan dra 345 kg. Det er nøyaktig det min henger veier i grunnvekt. Ergo har han lov å kjøre den med så mye luft han vil, men intet annet.  :o

Elbil-eiere må inntil videre klare seg uten tilhenger. Men det finnes kanskje et unntak med en kommende modell: Tesla Model X.
Men ingen vet hvor mye den heller kan dra, før den blir typegodkjendt. Men det blir vel den første elbilen som kan dra tilhenger. Og det uten symbolsk tullevekt.


EV - Driver

Nå ja, det finnes et alternativ: Buddy er godkjent med henger mener jeg å huske.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Råde

Huffameg :)

Leaf er godkjent til 300kg. Romskip med tilhenger...
e-Golf | X75D

Sense

Sitat fra: Vw-E-Up på lørdag 26. april 2014, klokken 22:58
Nå ja, det finnes et alternativ: Buddy er godkjent med henger mener jeg å huske.

Det hjelper så lite når det du skal dra ikke kan veie mer enn 300 kg. De fleste tilhengere veier jo det uten last.

Har du bruk for henger, er det jo fordi tingene du skal frakt er for store og tunge til å få det inn i bilen. En vanlig sykkel på en buddy blir bredere enn selve bilen, hvilken risiko er ikke det i trafikken?

For meg er det uforståelig og meningsløst hvorfor man skal ha hengerfeste når begrensningen er så store.

TB

Sitat fra: Sense på mandag 28. april 2014, klokken 22:32
Det hjelper så lite når det du skal dra ikke kan veie mer enn 300 kg. De fleste tilhengere veier jo det uten last.

Har du bruk for henger, er det jo fordi tingene du skal frakt er for store og tunge til å få det inn i bilen. En vanlig sykkel på en buddy blir bredere enn selve bilen, hvilken risiko er ikke det i trafikken?

For meg er det uforståelig og meningsløst hvorfor man skal ha hengerfeste når begrensningen er så store.


Buddy er typegodkjent som en firehjuls motorsykkel og har dermed heilt andre reglar.  Det er normalt ikkje bagasjerom på motorsykkel, så ein liten henger kan vere praktisk for og ha med bagasje.

Av elbilar kjenner eg berre til Renault Kangoo Z.E. som varebil som p.t. kan trekke henger med (godkjent) hengerfeste. Hengervekt 374/322 kg, så her er og vekta så lita at det i praksis blir tom henger.

Henger i stor grad eit Norsk / Svensk? fenomen, om ikkje resten av Europa heilt ser nytten i. At vekta er lita er truleg for og sikre at det ikkje skjer overbelastning, samt pga. henger vil gjere at forbruk aukar mykje.

Har sett det rapportert om Leaf eigere med hengerfeste som ser ein forholdsvis stor auke i forbruk.

På dei fleste bilar, inkl. Leaf er det mulig og montere hengerfeste som kan bli brukt til sykkeltransport. Men, pga. bilen ikkje er godkjent for henger er det ikkje lovlig og trekke ein henger på ein krok montert for sykkeltransport - sjølv om det teknisk sett vil fungere. Uttak for lys på henger er vel også eit tema.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Råde

Jeg fikk opplyst at oppgradert -13 modell av leaf var typegodkjent med hengerfeste, men er ikke sikker selvfølgelig. Kjøpte aldri bilen.

Jeg tror du har rett i at tilhenger er et skandinavisk fenomen. Danskene er værre enn oss - det finnes veldig mange der, hvilket de selv ler litt av (de har i hvert fall lært seg å kjøre med henger på motorvei. Ser du en som råkjører med henger på dansk motorvei kan du banne på at det et en nordmann)
e-Golf | X75D

raathass

Sitat fra: chal på søndag 02. mars 2014, klokken 11:18
Sitat fra: Kent på søndag 02. mars 2014, klokken 11:10
Den er nok ikke godkjent med hengerfeste fra fabrikk. Men det er mulig å få det ettermontert.
Du kan da dra en henger på størrelse med et sykkelstativ:)
Er dette noe du har bekreftet fra leverandør? Jeg er interessert i løsning for sykkeltransport.

Alle disse skal passe på Golf (uten hengerfeste).

http://www.thule.com/en/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers



/r

Sense



Alle disse skal passe på Golf (uten hengerfeste).

http://www.thule.com/en/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers/rear-door-mounted-bike-carriers
/r
[/quote]

Tror dette er en bedre løsning enn sugekopper på bakruta som kan løsne når vindmotstanden blir stor.

Ang. bilselgere som proklamerer sine hybrider og elbiler med tilhengerfeste som ikke kan veie stort mer enn en trillebåre, så mener jeg dette er misvisende markedsføring. Kan man ikke frakte minst 6-700 kg på kroken, så bør det markedsføres som "sykkelfeste", ikke "tilhengerfeste".


Elmo

Sitat fra: Råde på onsdag 30. april 2014, klokken 07:42
Jeg fikk opplyst at oppgradert -13 modell av leaf var typegodkjent med hengerfeste, men er ikke sikker selvfølgelig. Kjøpte aldri bilen.

Vet du reg.nr. på en 2013 Leaf kan du bruke "Bil og henger" app'en til Vegdirektoratet og se om det er sant.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sense

Eller enda enklere; legg inn reg.nr. på Tilhengerkalkulatoren til Statens Vegvesen her:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Og da måtte jeg jo prøve å legge inn en Leaf 2013 mod. Men NOPE, den kan ikke kobles til tilhenger... Selv om jeg har BE sertifikat, var ikke det til mye hjelp.

Gus1

345kg egenvekt, Sense... Det er uansett en relativt stor henger, jeg tipper borti 14kg totalvekt og 1000kg nyttelast. Denne kan de færreste med vanlig sertifikat kjøre uansett. Så tipper elbil + henger i det segmentet neppe er noe marked uansett. På Aurisen er det derimot et flott alternativ den gang du skal ha noen hagemøbler, fryseboks eller garderobeskap med hjem. -Når du låner en henger til formålet, og ikke må drasse rundt på den som hører til LandCruiseren til naboen..  ;)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA