Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteri levetid om 5år?

Startet av pej, mandag 10. mars 2014, klokken 10:17

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Diravi på lørdag 16. august 2014, klokken 16:48
(og på stillbilder er den vesentlig mer kompakt enn en Model S)

Det skal vistnok være pga vinkelen. Deler av "snuta" blir skjult bak forskjermen. Men så klart, dette var en uferdig modell, så var sikkert noen endringer fra den til ferdig utgave.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

#31
Sitat fra: Amoss på lørdag 16. august 2014, klokken 16:55
Sitat fra: Diravi på lørdag 16. august 2014, klokken 16:48
(og på stillbilder er den vesentlig mer kompakt enn en Model S)

Det skal vistnok være pga vinkelen. Deler av "snuta" blir skjult bak forskjermen. Men så klart, dette var en uferdig modell, så var sikkert noen endringer fra den til ferdig utgave.

Det må nok ha vært en del endringer da, for både overheng foran og bak er vesentlig kortere på leiremodellen enn på en ferdig Model S. Sett direkte fra siden er overhenget bak på en produksjons-S omtrent like langt som diameteren av bakhjulet, foran er det ca 70 % av bakhjulet. Jeg har vanskelig for å tenke meg en kameravinkel som skjuler begge overhengene samtidig. ;-) Proporsjonene for øvrig stemmer heller ikke med en S, pga kortere overheng fremstår den vesentlig høyere i forhold til lengden. Det er godt mulig at dette er en tidlig prototyp av S, og at de senere valgte å strekke bilen. Men uansett: Proporsjonene tror jeg gir et relativt realistisk bilde av hva som kan bli de ytre rammene og arkitektur på Model 3.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

laumb

Det er vanlig at de ikke lager de første leiremodellene i full størrelse. Det koster jo tross alt både tid og penger å lage noe som strengt tatt er større enn nødvendig.

Hellström

Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

arnejorg1

Blir spennende og se hva som lanseres på Torsdag :D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Diravi

Ser at de fleste av de manipulasjonene eller skissene som verserer på nett, tar utgangspunkt i at en Model 3 vil se ut som en krympet Model S. Det er kanskje ikke så rart at fantasien/Photoshop-ferdighetene stopper der. Men har vi egentlig noe som helst holdepunkt for at Model 3 vil ligne på den større modellen?

Strømlinjeformet? Ja - og en fastbackdesign med tvert avkuttet hekk er i alle tilfelle logisk. Likeså lang akselavstand for å håndtere batteripakken.

"Grill" - ja, når snuten på en S og en X ligner er det logisk at 3 vil ha noe av det samme.

Men utover det?

De eneste referansene jeg har funnet til designet på Model 3 er at den skal være en direktekonkurrent til BMW 3-sserie og at Elin Musk hinter til at vi skal ha forventninger til designet. Og at han ler av designet på en Leaf. Vi VET ikke en gang hvor mange dører den vil ha.

En krympet Model S betyr at man designmessig baserer seg på det som var hot for 6-7 år siden (S er meget pen, men relativt konvensjonell i uttrykket tross alt). Bildesign går videre.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:36
Men har vi egentlig noe som helst holdepunkt for at Model 3 vil ligne på den større modellen?

Både ja og nei :p

Opprinnelig ble det sagt at Model S ble designet for å ligne på hva folk er vant med av utseende på biler, at man ikke ville "dra den for langt" når de egentlig hadde frie hender med en helt annet utgangpunkt når man hadde elmotor og batterier og ikke tradisjonell bilmotor. Men med gen-III så ville designerne få friere hender til å lage ett ukonvensjonelt design.

Men siden så har Elon derimot hintet om at den nok kom til å ligne på Model S - antagelig fordi det designet viste seg å være så vellykket. Så hva de ender opp med ligger nok helt i det blå så langt jeg vet i alle fall :p

SitatStrømlinjeformet? Ja - og en fastbackdesign med tvert avkuttet hekk er i alle tilfelle logisk. Likeså lang akselavstand for å håndtere batteripakken.

Enig. Det er det mest logiske å tenke seg.

Sitat"Grill" - ja, når snuten på en S og en X ligner er det logisk at 3 vil ha noe av det samme.

Denne er jeg mer i tvil om. "Grillen"  var der vel først og fremst for å ligne på en tradisjonell bil, så jeg håper egentlig at de nå tar seg mer friheter til å droppe denne. De har også sagt at hos Tesla skal de ikke - slik andre bilfabrikanter gjør - ha "familietrekk" som går igjen på alle modellene. Hinter nok her spesielt til "nyre-grillene" til BMW f.eks. Så nei, tipper denne blir borte.

SitatOg at han ler av designet på en Leaf.

Han lo enda hjerteligere av I3 ;)

SitatVi VET ikke en gang hvor mange dører den vil ha.

Det er sant. Men tipper nok den får 5 (om man regner bakluka som en dør), det er det mest logiske.


Her er det en tråd på TMC der en fyr har laget seg en modell der han prøver å tenke seg hvordan den vil bli seendes ut. Er ikke helt enig med ham i selve modellen, men han har der gjort seg en del gode tanker om hvordan den blir, og det er en interessant lesning, bla. som du var inne på med relativt lang akselavstand i forhold til lengden osv.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34618-Proposed-Model-3-concept-clay-model-%28unofficial%29
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34618-Proposed-Model-3-concept-clay-model-%28unofficial%29
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Veldig interessant! Jeg tror det er riktig som det nevnes i den amerikanske tråden at Model 3 nok vil forholde seg til en totalpakke omtrent som modellen som er vist, men at den sannsynligvis vil ha en mer elegant og noe mer langstrukket front for å unngå Prius/Insight-sammenligninger (og for å gi mer assosiasjoner til 3-serie).

Relativt sett har heller ikke Model S en utpreget lang front, men den fremstår lang fordi fremre aksel er trukket godt fremover, på grunn av formen på panserkurven og fordi designerne ikke har strukket frontruten så mye fremover fra førerplassen som på mange andre nye biler. Det hjelper jo at Tesla kan bygge fronten lavere fordi det ikke skal være plass til konvensjonell motor i tillegg til de nødvendige deformasjonssoner for fotgjengere.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:04
Veldig interessant! Jeg tror det er riktig som det nevnes i den amerikanske tråden at Model 3 nok vil forholde seg til en totalpakke omtrent som modellen som er vist, men at den sannsynligvis vil ha en mer elegant og noe mer langstrukket front for å unngå Prius/Insight-sammenligninger (og for å gi mer assosiasjoner til 3-serie).

Da har han laget en ny og forbedret modell som jeg tror er mye nærmere hva vi kan forvente....
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/36734-Revised-Model-3-concept-clay-model-%28unofficial%29

Ser ikke så verst ut denne :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Helt forferdelig stygg. Minner om en Honda Civic i fronten, fra siden minner den om et mislykket italiensk designeksperiment fra 70-tallet og hekken er vel langt unna å gi god aerodynamikk.


Amoss

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. oktober 2014, klokken 21:16
Helt forferdelig stygg. Minner om en Honda Civic i fronten, fra siden minner den om et mislykket italiensk designeksperiment fra 70-tallet og hekken er vel langt unna å gi god aerodynamikk.

Kan til dels være enig med deg på det første forsøket, men mener den kommer seg på andre...  Blir også vanskelig å få til en virkelig god aerodynamikk front/hekk og ikke bli for lang eller stjele for mye plass fra innsiden. Men det er helt klart plass til forbedringer - regner med at skaperen av Aston Martin One-77 klarer bedre enn dette ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hellström

Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

satheesh.net

Tja, Elon var vel representert i en av de siste Simpsons episodene. Riktignok ifm Hyperloop og SpaceX, men kanskje Model 3 også? :P


GOS

Sitat fra: MartinezSC på fredag 01. mai 2015, klokken 14:13
Hadde ikke blitt skuffet om den ble seendes slik ut.. :)

Kilde: http://www.auto-moto.com/nouveautes/scoop/scoop-tesla-model-iii-auto-moto-com-shunte-la-prise-de-vue-26074.html#item=1

Det hadde ikke jeg heller blitt, men er redd vi bli skuffet. Dette synes å være mye Model S i front/passer, og lit avkappet bakre del.

Dessverre så tror jeg vi bli skuffet da EM har vel gitt utrykk av at "den vil ikke ligner andre biler" (verken Tesla eller andre merker slik jeg tolker det), og at vi dermed ikke får ett like fint design som i nærheten v Model S.

Jeg håper at når den tid kommer så er det ett fint design, opsjon på 85kwh, tilhengerfeste og rundt om 400 hk. Model S kan da byttes ut...men jeg blir nok skuffet. (Trenger ikke størrelsen til S lenge når ungen har flyttet ut for lengst)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA