Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Hyperstress, mandag 10. mars 2014, klokken 08:16

« forrige - neste »

Hyperstress

Vil e-Golf lage en eller annen lyd i lavere hastigheter? Har hørt rykter om dette.
Litt irriterende i så fall. Det er ikke noe krav pr idag, og elbiler er ikke SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på fredag 28. februar 2014, klokken 21:20
Vil e-Golf lage en eller annen lyd i lavere hastigheter? Har hørt rykter om dette.
Litt irriterende i så fall. Det er ikke noe krav pr idag, og elbiler er ikke SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin.

I så fall vil jeg tro det å klippe ledningen til det som lager lyden er tidenes enkleste mod :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kent

Skal uansett ikke være hørbart inni bilen
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

nitewlkr

Vet at testbilene hadde dette men e-up har det ikke og mener e-golfen kommer uten også

Kjell Leaf

Sitat fra: Hyperstress på fredag 28. februar 2014, klokken 21:20
Vil e-Golf lage en eller annen lyd i lavere hastigheter? Har hørt rykter om dette.
Litt irriterende i så fall. Det er ikke noe krav pr idag, og elbiler er ikke SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin.
Jo det vil jeg si de er.
Og lyden er der for fotgjengernes sikkerhet, men den slår seg seg av over 30 km/t på Nissan Leaf og kan også trykkes av manuelt med bryter, men vil alltid være på når man starter bilen.
Tipper man kan slå den av i Golf også, så tror ikke man må kutte ledninger.....
I min Leaf kan jeg helt svakt høre en liten plystrelignende lyd ved sakte kjøring, i tettbygd strøk er det greit at den er der, men i køkjøring slår jeg den av.


Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

brako79

Drar oppigjen denne.

Mente et tilvalg i konfiguratoren / utstyrslisten på den nye e-Golfen var at man kunne deaktivere utvendig lyd.
Husker ikke pris nå, men var vel rett over tusenlappen.

Jeg tok ikke dette, da jeg regner med at det kan slåes av vha VCDS dersom man ikke vil ha lyd?
Noen som vet?

Regner med det skal være mulig å sette en bryter på ledningen også.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

eivhelle

Det er et tilvalg om man ønsker utvendig lyd, som i tillegg skal være deaktiverbar. Så uten tilvalg, ingen lydkilde. Med tilvalg, har du fortsatt mulighet for å slå den av.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

brako79

Ah, da har jeg oppfattet utstyrslisten feil, i og med at jeg trodde utvendig lyd var standard og at man må betale for å få den bort.

Takk for oppklaring, @eivhelle.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

geear

Sitat fra: Hyperstress på fredag 28. februar 2014, klokken 21:20
Det er ikke noe krav pr idag, og elbiler er ikke SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin.
Har ikke lyd i min e-Golf, men er ikke enig i at den ikke er "SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin". Jeg har mange ganger opplevd at folk kvekker til når jeg begynner å bevege på e-Golfen. Akkurat i fart lager det som regel en del lyd fra dekk mot asfalt/grus, men inne på parkeringsplasser så skvetter folk til. Man legger merke til når en fossilbil starter. Det samme fenomenet har jeg sett når jeg har kjørt hybridbiler som starter elektrisk.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

OlafGTE

Da jeg nettopp hadde kjøpt min hybrid, lurte jeg på hvorfor ingen fotgjengere flyttet seg ut av veien når jeg kom rullende bak dem. Men det tok meg ikke så lang tid å legge sammen 2 + 2.

Skulle gjerne hatt et "fotgjengerhorn" som bare kom med et litt godslig "gakk gakk" når jeg trykket på en knapp, for nå er alternativene begrenset til å skremme vannet av dem med det vanlige hornet, starte bensinmotoren bare for at de skal skjønne at jeg er der, åpne vinduet og rope, eller vente til fotgjengerne forlater veien på eget initiativ.

eivhelle

Hvis ikke lyden av dekk som ruller i grusen holder, er det bare å sette stereoanlegget på fullt og rulle ned vinduet. 8)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

brako79

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. mars 2017, klokken 14:16
Hvis ikke lyden av dekk som ruller i grusen holder, er det bare å sette stereoanlegget på fullt og rulle ned vinduet. 8)

Bra jeg tok med Dynaudio-pakken. Bør bli bra med utvendig lyd der :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

stefse

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:24
Det er et tilvalg om man ønsker utvendig lyd, som i tillegg skal være deaktiverbar. Så uten tilvalg, ingen lydkilde. Med tilvalg, har du fortsatt mulighet for å slå den av.
Hvordan høres denne lyden ut? Kunne tenkt meg og designe min egen lyd. Den skulle være tilkoblet gasspedalen slik at lyden økte i volum når man gasset på.  Kanskje et utvalg lyder å velge mellom hadde vært noe.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kårepåsporet

Har frem til 1/2 kjørt Kia Soul EV fra oktober 14, den lyden var muligens ikke så påtrengende, men når en kjører inne på en parkeringsplass så går det sakte, og jeg er ihvertfall veldig fokusert. Om det går en fotgjenger å tumler i egne tanker midt i veien, ja da er det bare å vente til vedkommende har flyttet seg.

Nye Ioniq har en plagsom lyd som en også hører inne i bilen, irriterende! Den kan slås av, men det må gjøres hver eneste gang en starter bilen. Vil absolutt fraråde å bruke penger på syntetisk lyd, jeg skulle gjerne brukt penger på å fjerne skiten!  :)
Det var ikke det som gjorde at jeg nå selger bilen igjen, det var en hel pakke med uheldige omstendigheter.
Men nå er jeg i tenkeboksen mtp nye e-Golf.

Sitat fra: gr på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:30
Sitat fra: Hyperstress på fredag 28. februar 2014, klokken 21:20
Det er ikke noe krav pr idag, og elbiler er ikke SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin.
Har ikke lyd i min e-Golf, men er ikke enig i at den ikke er "SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin". Jeg har mange ganger opplevd at folk kvekker til når jeg begynner å bevege på e-Golfen. Akkurat i fart lager det som regel en del lyd fra dekk mot asfalt/grus, men inne på parkeringsplasser så skvetter folk til. Man legger merke til når en fossilbil starter. Det samme fenomenet har jeg sett når jeg har kjørt hybridbiler som starter elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA