Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omorganisere inndeling av Elbilforum

Startet av ArTa, søndag 09. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

mihkku

Med eller uten varmepumpe kommer jo an på om du har bil eller ikke fra tidligere. Om du har en diesel-/bensinbil som er et digert sluk, så vil man jo komme ut billigere ved å skifte over til Golf uten varmepumpe fortest mulig. Om du ikke har fosilbil, så vil det være gunstigst å vente, så fremt du ikke MÅ ha bil :)

iAnders

Jeg leste at e-golf ikke har væskekjøling av batteripakken, jeg trodde før det at varmepumpen ville benytte overskuddsvarme fra denne. Er det ikke slik i3 gjør det? Kan vi anta at virkningsgraden på VP i e-Golf derfor blir mindre effektiv (kun luft-luft)?

Rio

Det er neppe spesielt mye energi å hente ut av batteriet. Når det er kaldt ute så er batteriet vanligvis kaldt også, med mindre du har kjørt og hurtigladet flere ganger den dagen.

Derimot kan væskekjøling av batteriet være bra for batteriets helse på varmedager, og væskevarming gi ekstra rekkevidde på kalde dager.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jamez

#93
Jeg tror ikke varmepumpe har så mye betydning for de fleste av oss. Om man forvarmer bilen, er det neppe så stor forskjell på hvor mye strøm bilen bruker ekstra på oppvarming under en kjøretur på under 1 time. Og for de aller fleste vil heller ikke forskjellen være avgjørende for bruk.

Så begynte jeg og tenke på om det kunne bety noe i miljøsammenheng med tanke på at varmepumpen nok bruker mindre energi på forvarming og mindre totalforbruk av strøm. 

Vet ikke hvor mye strøm den kan bruke på forvarmingen med/uten varmepumpe, men kanskje 3000watt uten varmepumpe og 1200watt med? Hvis man da antar at det forvarmes 30 minutter om gangen, 2 ganger per dag, 5 dager i uken i 5 av årets kaldeste måneder snakker vi 100 timer =~ 180kwh spart i året.

hvis man i tillegg antas at det kjøres 8000km=~160t i vinterhalvåret hvor man bruker 600w på oppvarming under kjøring istedenfor 1500w sparer man attpåtil 140kwh der.

320kwh er forsvinnende lite i denne sammenhengen når man bor i en husstand som bruker 15 000+ kwh i året, så det er nok andre steder man heller kan investere 6000kr om man vil spare miljøet! (f.eks. noen ruller glava om man bor i et gammelt hus. Eller sette det av til en varmepumpe for å ha i huset heller)

tallene mine må sies å være ren gjetting, så rett meg gjerne om du tror jeg har regnet feil...

nilskt

Det er snakk om å øke rekkevidden med opp til 20% på vinterstid ifølge tyske artikler. Hvis rekkevidden øker med 20%, må nødvendigvis besparelsen være mer enn regnestykket ditt viser. Forøvrig har man ikke alltid anledning til å forvarme bilen, og da vil jo pumpen være smart. I tillegg sparer man energi på sommerhalvåret ettersom forbruket til AC anlegget også reduseres.

Jeg er ikke i tvil om at det er lurt å velge å kjøpe med pumpen, og jeg mener det var dumt av Møller å ikke la dette være en del av standarden i Norge slik det er i flere andre land. Men årsaken var nok at de ikke ville vente med lansering.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Rio

Vanlig resistiv oppvarming i Nissan Leaf bruker ca 5 kW i en periode, altså ca halvdelen av det motoren bruker hvis du kjører 60 km/t (rundt regnet). Effekten for oppvarming faller til ca 1,5 kW etter en stund (avhengig av utetemperatur, osv.)

Det mange glemmer er at man ikke bare starter, kjører én gang, og så stopper, men man kjører ofte (spesielt i helger) mange småærend, og hver gang må man varme bilen. Ofte står man ikke tilkoblet, og dette bruksmønsteret (småkjøring) bruker signifikant med energi fra batteriet.

Varmepumpe er derfor noe jeg ønsket, fordi det var på slike dager om vinteren at jeg hadde "strømutfordringer"! :)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jamez

Sitat fra: nilskt på tirsdag 06. mai 2014, klokken 17:17
Det er snakk om å øke rekkevidden med opp til 20% på vinterstid ifølge tyske artikler. Hvis rekkevidden øker med 20%, må nødvendigvis besparelsen være mer enn regnestykket ditt viser.

Antatt varmpumpen har COP 2.6, hvis man skal øke rekkevidden med 20% må resitiv oppvarming bruke 6kWh av kapasiteten på 24.2kWh og da VP bruke 2.3kWh slik at besparelsen er 2.6kWh. Da er gjenværende til kjøring 21.7kWh istedenfor (21,7/1.2=)18kWh.
Hvis man antar at det kjøres 130km i 60km/t, altså 2.16t per lading, skal da den resistive bruke 2800W i snitt under kjøring og VP 1100W, differanse på 1,7kW
Kan tenkes det går noe mer enn jeg regnet ut i forrige regnestykke ja. Dog neppe så mye som dette.

Om vi likevel antar at disse tallene faktisk stemmer vil man med 160t kjøring i vinterhalvåret spare 160hx1.7kW =272kWh. Og i tillegg om forvarmingen er kraftigere 5kW vs 2kW vil man spare 100h x 3kW = 300kWh på forvarming.

Vi kan vel være enige om at besparelsen da uansett er under <600kWh ved årlig kjørelengde 16 000km, 160t i vinterhalvåret. Kjører du mer sparer du mer, mindre sparer du mindre. Jeg kjører nok bare 10-12k og vil dermed spare <450kWh.
Ikke nok til å overbevise meg om å legge til VP på min bestilling, og det til tross for at jeg får leveranse i starten av august uansett om jeg endrer bestillingen til å inkludere pumpa.

afo

Men beholder man plassen i køa hvis man nå ringer og legger til VP? Jeg fikk beskjed av min forhandler at jeg da måtte kansellere min eksisterende bestilling, og legge inn en ny. Altså havne bakerst i køen igjen. Jeg har kontrakt på en av bilene Møller "bestilte" første dag, men ikke intro.
Det hadde vært veldig kjekt med en infomail fra Møller, hvor situasjonen var beskrevet slik den er. Nå er det litt håpløst med at forskjellige forhandlere sier og tror forskjellige ting. Jeg ser iallefall for meg noen mnd. med bilkollektiv/leiebil..

jamez

Jeg har introbil, men fikk beskjed om at den var forsinket så mye at jeg kunne legge på varmepumpe på den om jeg ville uten at det påvirket når jeg får bilen.

e-Golf

Vi får håpe på at Møller forfatter en info mail, som alle forhandlerene distribuerer til oss kunder, slik at alle vet eksakt hva en kan forholde seg til.


Ampera-e levert 27.06.17

Tesla model 3 reservert 1/4-16
Tesla model X - Kansellert

Hevet vrakpant på en -95 modell bensinbil som egner seg mest som spiker

Finden

Jeg har intro bil jeg også, men nå har jeg betillt vp. Så da må jeg nok vente litt ekstra :-(

e-Golfer

Hei.

Siden det dreier seg om samme tema, velger jeg å poste svaret jeg fikk fra Møller Sentralt her også i tillegg til tråden "Estimert levering".

Her er svaret fra Møller sentralt (mottatt 09.05.2014):
**************************
Vedrørende din e-posthenvendelse.                                                   

Først og fremst er det hyggelig å høre at du har valgt å bestille en Volkswagen 
e-Golf. Som du vet har responsen på denne bilen vært helt enorm og vi har nå     
faktisk straks solgt alle bilene som Norge har fått tildelt i inneværende år. Vi 
forsøker selvfølgelig å få produsert så mange biler som mulig, men             
produksjonskapasiteten er dessverre noe begrenset og Norge får faktisk nesten alle 
e-Golf som produseres for salg utenfor Tyskland.                                     

Vi har sendt ut informasjon til våre forhandlere fortløpende i forhold til den     
informasjonen vi har fått fra fabrikken når det gjelder produksjonen av e-Golf og 
oppstart av produksjon av biler med varmepumpe. Slik situasjonen ser ut nå er det   
slik at de første bilene uten varmepumpe produseres i ukene 26 og 27, mens bilene   
med varmepumpe produseres fra uke 28. Det er imidlertid svært liten produksjon per 
uke før fabrikken har sommerferie i uke 32 og 33 slik at de aller fleste kundene har
fått produksjonsuke senere enn 33. Bestillinger med kundekontrakt blir prioritert i
produksjonen og det skal ikke medføre lenger leveringstid dersom man ønsker å   
legge på varmepumpe såfremt man har fått tildelt en produksjonsuke senere enn uke 
33.                                                                                 

Vi beklager dersom du føler at du ikke har fått tilstrekkelig eller varierende     
informasjon fra din lokale forhandler og skal vurdere oppfordringen din med hensyn   
på vår deltakelse på de nevnte forumene.                                         

Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider. 


Vennlig hilsen / Best regards                                                       
                                                                   
Customer Support/Kundehenvendelser                                                   
_________________________________________________________________                   
Harald A. Møller AS                                                                 
Norway   
                                   
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Ohm

Da ble det varmepumpe på meg også. Tenker det er greit, siden det har vært så ekstremt mye oppstyr rundt dette. Håper ikke det blir alt for lenge til bilen kommer, men uansett, verdt å vente på varmepumpe. (tror jeg)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Ny info fra Møller:

""Biler som er merket med "INTRO" og hvor kunden har har lagt til varmepumpe i ettertid, vil ikke vil få produksjon fra uke 28 som tidligere informert, men fra uke 35-39.""

Lurer på hva brorparten av e-golfkjøperne gjør. Noen som vet om det er mange som har booket om til varmepumpe av de 1 500 som kjøpte introbil?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

poskare

#104
Siste "rykte/info" fra forhandler nå er at produksjon av biler bestilt med varmepumpe ikke starter før i uke 45! :(
Har sent epost til Møller kundeservice for å få bekreftet/avkreftet dette...

UDATE: Fra Møller kundeservice:
Produksjonen av e-Golf med varmepumpe starter i uke 35, men det er litt restriksjoner  frem til uke 40. Etter uke 40 er det ingen restriksjoner på e-Golf med varmepumpe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA