Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omorganisere inndeling av Elbilforum

Startet av ArTa, søndag 09. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

Rio

Varmepumpe kan ha en stor forskjell på rekkevidde hvis kjøremønsteret er mye småkjøring i løpet av dagen, med mye energi brukt til oppvarming av kald bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

lightningii

Dette er uansett det Møller har å si i en intern Mail til forhandlerene


"Hvordan fungerer varmepumpa og hvem har mest nytte av denne?

Siden varmepumpe på e-Golf ble forsinket i produksjonen og vi var usikre på når denne kunne leveres fra fabrikk, valgte vi å lansere e-Golf uten varmepumpe som standard i Norge. Erfaringene våre fra e-up!, som heller ikke er utstyrt med varmepumpe, tilsier at bilen fungerer svært godt også vinterstid uten varmepumpe. Varmepumpa bruker varmluften som avgis fra elektromotoren og andre komponenter i bilen som avgir varme til å hjelpe til med oppvarming av kupeen slik at mer kapasitet kan brukes til selve fremdriften. Fabrikken oppgir at varmepumpa kan bidra til å øke rekkevidden på vinterdager til inntil 20%. Selv om vi foreløpig har lite egenerfaring ved bruk av e-Golf med og uten varmepumpe, er det fortsatt grunn til å poengtere at forhåndsoppvarming av bilen via Car-Net e-remote system for smarttelefonen kombinert med korte kjørelengder på under 50km gjør nytten av varmepumpen relativt liten. Dersom man imidlertid ikke har tilgang til slik oppvarming og/eller kjører lenger avstander har varmepumpen større effekt og bidrar til å forlenge rekkevidden vinterstid."

Råde

Valgte vi å lansere e-Golf uten varmepumpe som standard i Norge

Hva mener de med det? Håper virkelig ikke det blir standard senere. Da blir det trøbbel med annenhåndsverdien...
e-Golf | X75D

e-Golfer

Jeg har lest et sted at Møller vurderte å vente med lansering i Norge til Varmepumpen var klar. Dersom de hadde valgt dette, hadde det blitt en del parallellimport i form av at folk hadde kjøpt i Sverige/Danmark/Tyskland. Disse bilene ville selvsagt heller ikke hatt varmepumpe. Men for å unngår parallellimport, "valgte de å lansere e-Golf uten varmepumpe i Norge".

Det er nå åpnet for bestilling av biler i Norge med Varmepumpe. Produksjon av disse bilene starter i uke 37. Varmepumpen blir ekstrautstyr, og vil koste 6.100 kr. Den blir ikke en del av standardutstyret. (I hvertfall ikke enda)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

remoey

Fikk telefon fra selger i dag med info om mulighet for å si fra meg intro-modellen til fordel for en bil med varmepumpe og usikker leveringstid..

Jeg er ikke så veldig bekymret med tanke på rekkevidde-forskjellen, som jeg antar kun i sjeldne tilfeller vil utgjøre mer enn 10 % forskjell. Om 2-3 år vil uansett rekkevidde på under 200 km bli sett på som svært kort.

Det jeg imidlertid er mer opptatt av, er hvor stor betydning varmepumpe vil ha for komforten (raskere oppvarmet bil). Har en kollega som har Leaf med varmepumpe, som er veldig begeistret for hvor raskt bilen blir varm. Noen med erfaring fra e-Up! som kan si noe om hvor godt varmeapparat den har?
2015 VW e-Golf (byttes ut med i3 i august)
2016 AMG C63 S T
2017 BMW i3 Protonic Blue, Fully Charged (i bestilling)

Elmo

Sitat fra: remoey på mandag 24. mars 2014, klokken 23:35
Noen med erfaring fra e-Up! som kan si noe om hvor godt varmeapparat den har?

Jeg syns eUp'n er varm før du får sagt kake, hvis du setter på full guffe ("HI").
Og remote start fra mobil funker også bra.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

torgrand

Jeg har sagt fra meg en intro-bil til fordel for usikker varmpumpe-bil fordi:

  • bor på sørlandet, altså i klima hvor varmepumpe gjør mest nytte
  • Har 90 km tur/retur og ønsker å ikke være avhengig av lading på jobb
  • testing av både e-UP! og i3 viste at opptining og oppvarming av bilen for hjemvegen spiste ganske mange km i rekkevidde
  • jeg er ikke så entusiast at jeg er interesert med i å sitte med lue og votter for å spare strøm...

Så ja, jeg gleder meg til høsten..... :)

e-max

I Danmark blir varmepumpe standard på E-Golfen, når den kommer. Sansynlig salgstart der vil bli senere enn i Norge. Som aktiv elbilkjører så er jeg ikke i tvil om at bil med varmepumpe er gull verdt. Se bare på trilling eierne som kun har varmekolbe oppvarming - mange av de vurderer diesel varmer om vinteren for å øke kjørelengde og komfort selv om det koster (20-25.000). Så et tillegg på snaue 6.000 for varmepumpe har jeg tatt meg råd til fremfor sportseter til 14.000 :-)
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Sonus

Sitat fra: torgrand på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:10
Jeg har sagt fra meg en intro-bil til fordel for usikker varmpumpe-bil fordi:

  • bor på sørlandet, altså i klima hvor varmepumpe gjør mest nytte
  • Har 90 km tur/retur og ønsker å ikke være avhengig av lading på jobb
  • testing av både e-UP! og i3 viste at opptining og oppvarming av bilen for hjemvegen spiste ganske mange km i rekkevidde
  • jeg er ikke så entusiast at jeg er interesert med i å sitte med lue og votter for å spare strøm...

Så ja, jeg gleder meg til høsten..... :)

Vi har gjort akkurat det samme. Spent på når varmepumpe vil bli lansert/produsert

Bawler

Juletider kommer min ifølge Møller Haugesund. Så litt lang ventetid :/
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Hans Majestet

#85
Det er med stor interesse jeg leser denne tråden, og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer og betraktninger med leserne.

Jeg var tidlig ute med å bestille en fullspekket eGolf, og har gledet meg til å få den levert i slutten av juni. For noen dager siden ble jeg oppmerksom på at "min" bil ikke hadde varmepumpe som standard. Jeg ble - mildt sagt - overrasket, da jeg (kanskje litt naivt?) hadde tatt for gitt at VW hadde sørget for å få med dette utstyret på bilene som skulle selges i Norge. Jeg kontaktet forhandleren, som kunne bekrefte at de første bilene ikke har varmepumpe. De beklaget samtidig at jeg ikke hadde fått denne opplysningen, og tilbød meg å få kjøpe en 2015-modell i stedet. Levering: Januar/februar 2015!

I utgangspunktet ville jeg gjerne hatt en bil med varmepumpe. Jeg bor på Nord-Vest-landet, hvor klimaet normalt er veldig "varmepumpevennlig". Jeg kjører ca. 30 km hver vei til jobb (for det meste landevei), og har p.t. ikke lademulighet hos arbeidsgiver. I tillegg kjører jeg daglig inntil 12 km på div. småturer (bykjøring). I helgene blir det en og annen rundtur på inntil 100 km. Med dette kjøremønsteret har jeg trolig ikke behov for den ekstra rekkevidden en varmepumpe vil gi, heller ikke på vinteren (med litt knapp margin kanskje...)

Etter å ha fått tilbud fra forhandleren om å utsette kjøpet til januar neste år, har jeg vært litt i tvil om hva som er riktig å gjøre. Jeg har derfor grovregnet på det, og har konkludert med at jeg går for intromodellen. Å vente til januar neste år betyr at jeg må beholde mitt 6 år gamle dieseldyr, som normalt lopper meg for ca. kr 1 800 pr. md. i dieselutgifter. I tillegg skal Møller Bil ha kr 6 500 ekstra for en bil med varmepumpe. Ved å beholde min gamle bil et halvt år til, risikerer jeg dessuten uforutsette utgifter til reparasjoner etc, mens eGolfen har garanti. Regnestykket antyder dermed at det vil "koste" meg minimum kr 15 000 å kjøpe modellen med varmepumpe.

Hva så med verditap på en introbil vs. en med varmepumpe? Tja, det vet vi jo selvsagt ikke noe eksakt om i skrivende stund. Det er mulig at introbilene vil ha noe større verdifall enn de bilene som har varmepumpe. For mitt vedkommende blir det relevant å se det eventuelt økte verditapet opp mot merkostnaden ved å vente på en bil med varmepumpe. Med en "margin" på kr 15 000 eller mer, føler jeg meg rimelig komfortabel med at det er riktig å velge introbilen.

Kommentarer eller synspunkter noen? 

Olemann

Som med annet utstyr vil det når bilen skal selges være noen som overhodet ikke er interessert i å kjøpe den pga mangel på varmepumpe, noen kan ta den mot et forventet prisavslag, og noen bryr seg fint lite.  Siste gruppe dukker ofte opp først når bilen er endel år og den allerede er svært billig og utstyret ikke lenger betyr mye.
Mange har beregnet ca 2 mil kortere kjørelengde, se annen tråd for premisser, sammenlignet med biler med pumpa.  For noen betyr dette null, for andre alt.

Generelt er risikoen med elbiler høy for at kommende innovasjoner senker bruktprisen, så det koster å være tidlig ute, her som ellers.  Men som påpekt, man sparer for hver dag man ikke fyller diesel og betaler bompenger.
Ref Tesla angsten for hva AWD utgaven av Model S gjør med deres 2. håndsverdi.
Ditto med angsten som de fleste har for at batteri med 100% høyere energitetthet i samme bil om 3-4 år kan gjøre, gitt at nybilpris ikke økes radikalt.

Mvh Ole

Sitat fra: Hans Majestet på lørdag 26. april 2014, klokken 21:37
Det er med stor interesse jeg leser denne tråden, og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer og betraktninger med leserne.

Jeg var tidlig ute med å bestille en fullspekket eGolf, og har gledet meg til å få den levert i slutten av juni. For noen dager siden ble jeg oppmerksom på at "min" bil ikke hadde varmepumpe som standard. Jeg ble - mildt sagt - overrasket, da jeg (kanskje litt naivt?) hadde tatt for gitt at VW hadde sørget for å få med dette utstyret på bilene som skulle selges i Norge. Jeg kontaktet forhandleren, som kunne bekrefte at de første bilene ikke har varmepumpe. De beklaget samtidig at jeg ikke hadde fått denne opplysningen, og tilbød meg å få kjøpe en 2015-modell i stedet. Levering: Januar/februar 2015!

I utgangspunktet ville jeg gjerne hatt en bil med varmepumpe. Jeg bor på Nord-Vest-landet, hvor klimaet normalt er veldig "varmepumpevennlig". Jeg kjører ca. 30 km hver vei til jobb (for det meste landevei), og har p.t. ikke lademulighet hos arbeidsgiver. I tillegg kjører jeg daglig inntil 12 km på div. småturer (bykjøring). I helgene blir det en og annen rundtur på inntil 100 km. Med dette kjøremønsteret har jeg trolig ikke behov for den ekstra rekkevidden en varmepumpe vil gi, heller ikke på vinteren (med litt knapp margin kanskje...)

Etter å ha fått tilbud fra forhandleren om å utsette kjøpet til januar neste år, har jeg vært litt i tvil om hva som er riktig å gjøre. Jeg har derfor grovregnet på det, og har konkludert med at jeg går for intromodellen. Å vente til januar neste år betyr at jeg må beholde mitt 6 år gamle dieseldyr, som normalt lopper meg for ca. kr 1 800 pr. md. i dieselutgifter. I tillegg skal Møller Bil ha kr 6 500 ekstra for en bil med varmepumpe. Ved å beholde min gamle bil et halvt år til, risikerer jeg dessuten uforutsette utgifter til reparasjoner etc, mens eGolfen har garanti. Regnestykket antyder dermed at det vil "koste" meg minimum kr 15 000 å kjøpe modellen med varmepumpe.

Hva så med verditap på en introbil vs. en med varmepumpe? Tja, det vet vi jo selvsagt ikke noe eksakt om i skrivende stund. Det er mulig at introbilene vil ha noe større verdifall enn de bilene som har varmepumpe. For mitt vedkommende blir det relevant å se det eventuelt økte verditapet opp mot merkostnaden ved å vente på en bil med varmepumpe. Med en "margin" på kr 15 000 eller mer, føler jeg meg rimelig komfortabel med at det er riktig å velge introbilen.

Kommentarer eller synspunkter noen?

Rio

Jeg tror regnestykket er litt mer komplisert enn som så - det kommer et stadium hvor bilen er "god nok" for de som trenger en bil til å kjøre fra A til B, og har begrenset rekkeviddebehov. De som ikke trenger en "ny Tesla". Så prisen går ikke i "gulvet". :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

#88
Dine tanker er vel egentlig en destillering av hva som har kommet frem i denne tråden og "annenhåndsverdi-tråden". Jeg har tidligere skrevet at jeg går for tidlig bil og blåste i varmepumpe. Etter å ha tvilt meg frem har det nå blitt til å bestille med. Den skulle jo være "fullspekket"...

Jeg tror varmepumpen har en del å si for hvor lett bilen blir å omsette, men ikke nødvendigvis at den har så mye å si for totalregnskapet jf ditt regnestykke. Jeg tror man kan sammenligne det med to identiske biler med og uten navigasjon. Den med går først, men den uten blir også solgt - kanskje til litt lavere pris, men ikke lavere enn det navigasjonen kostet ny.

Men, hvem vet..
e-Golf | X75D

Olemann

Det er den gruppen jeg beskriver som gruppe 3.   Jo eldre bilen blir, jo mer annet som er kommet, jo mindre betyr varmepumpen.  Når andre elbiler glatt kjører 40 mil, så er det ett fett om Golfen går 13 eller 15 mil.  Bare den er billig nok er den salgbar.

Derimot kan det også bety at bil uten pumpa  overholdet ikke er interessant for andre, dette gjelder mer de første 2-3 årene.  Dette er ikke ulikt annet bilsalg, utstyr, face lifts, nye modeller etc.  Markedet rår.

Ole

Sitat fra: Rio på lørdag 26. april 2014, klokken 22:15
Jeg tror regnestykket er litt mer komplisert enn som så - det kommer et stadium hvor bilen er "god nok" for de som trenger en bil til å kjøre fra A til B, og har begrenset rekkeviddebehov. De som ikke trenger en "ny Tesla". Så prisen går ikke i "gulvet". :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA