Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omorganisere inndeling av Elbilforum

Startet av ArTa, søndag 09. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

thomanie

Samme leverings"utsettelse" bekreftes fra min selger - produksjon fra uke 37 og levering fra uke 40.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Caravelle

Da fikk jeg også endret min bestilling slik at bilen blir levert med varmepumpe. Gull :)
Leveringstiden blir trolig noe forskjøvet, men de som var tidlig ute med å bestille bil vil uansett stå
først i køen med tanke på levering. Møller bil vil bekrefte leveringstid på bil med varmepumpe ganske snart.
Snakket med hovedkontoret i forige uke og forstod at det er mange som har ringt inn for å etterlyse
varmepumpe i bilene og at de jobbet med fabrikken for å finne en løsning.
Bare å rette en stor takk til alle som har hengt på Møller bil for å få dette igjennom!

lightningii

#62
Jeg har den offisielle intern mailen som er sendt ut fra Møller, å det står følgende der, så hva forhandlere måtte si må de jo stå for selv..
"vi forventer at produksjon av biler med varmepumpe vil starte i løpet av 2. kvaltal, men siden vi ennå ikke har fått endelig bekreftelse fra fabrikk på dette, vil leveringstiden dessverre være høyest usikker"

"Vær oppmerksom på at dersom dere legger til varmepumpe på allerede bestilte biler vil leveringstiden endres fra en produksjonsuke sannsynligvis før uke 32 til høyest usikker produksjonsuke etter sommeren og leveringstid tidligst 4. kvatal"

VIdere står det
"vi har fått bekreftet produksjonsuke 21-23 på intro bilene våre. Det medfører at bilene er noe forsinket i hehold til den opprinnelige planen og at bilene vil ankomme Norge i ukene 23-25. Introbilene vil derfor bli sendt ut fortløpende etter ankomst og samtlige sertifiserte elbilforhandlere vil få de første bilene løpet av juni."

Jeg går videre UTEN vp. Synes ikke det har noe spesiell betydning. Om man kunne ha fått det på bil nå, samt at det ikke hadde forsinket bilen med flere mnd så hadde jeg nok "tikket" den av.

Nuvolari

Sitat fra: lightningii på tirsdag 18. mars 2014, klokken 11:57
Jeg har den offisielle intern mailen som er sendt ut fra Møller, å det står følgende der, så hva forhandlere måtte si må de jo stå for selv..
"vi forventer at produksjon av biler med varmepumpe vil starte i løpet av 2. kvaltal, men siden vi ennå ikke har fått endelig bekreftelse fra fabrikk på dette, vil leveringstiden dessverre være høyest usikker"

"Vær oppmerksom på at dersom dere legger til varmepumpe på allerede bestilte biler vil leveringstiden endres fra en produksjonsuke sannsynligvis før uke 32 til høyest usikker produksjonsuke etter sommeren og leveringstid tidligst 4. kvatal"

VIdere står det
"vi har fått bekreftet produksjonsuke 21-23 på intro bilene våre. Det medfører at bilene er noe forsinket i hehold til den opprinnelige planen og at bilene vil ankomme Norge i ukene 23-25. Introbilene vil derfor bli sendt ut fortløpende etter ankomst og samtlige sertifiserte elbilforhandlere vil få de første bilene løpet av juni."

Jeg går videre UTEN vp. Synes ikke det har noe spesiell betydning. Om man kunne ha fått det på bil nå, samt at det ikke hadde forsinket bilen med flere mnd så hadde jeg nok "tikket" den av.

Støtter dette.

Jeg har null behov for VP så for meg handler det kun om annenhåndsverdi. Hadde den vært tilgjgengelig uten forsinkelse hadde jeg nok også tikket den av.

Jeg anslår differansen i annehåndsverdi (med/uten vp) til mindre enn jeg taper på å kjøre A4'en i 4-5mnd ekstra. Dermed er konklusjonen klar, jeg tar e-golf med raskest mulig levering uten vp.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

hans.ks

Enig, har en mistanke om at det er overdrevet "hysteri"(no offense) med tanke på varmepumpe til vanligdags kjøring til jobb og tilbake uten at en lever på kanten med tanke på battertid.
E-Golf med ventepumpe.

afo

Samme her egentlig. Oppvarmet frontrute vil hjelpe veldig, da man slipper å blåse varmluft opp som blir avkjølt med en gang, uten å varme kupeen så veldig. Står man parkert i oppvarmet garasje og forvarmer, så klarer man seg vel greit, også på vinteren.
Det som er mer spennende mtp verditap er muligheten til å bytte til oppgradert batteripakke når det kommer i senere versjoner. Ser ikke for meg at de 10-20km lengre rekkevidde på vinteren med varmepumpe, vil ha så mye å si når de nye bilene har 40kwh+ uansett.

El-motor

#66
Jeg ser at det er mange som ikke har nytte av varmepumpen på grunn av sitt kjøremønster, men for meg som bor på Vestlandet (ca. 6 mnd. med temperaturer der varmepumpen er effektiv) og presser rekkevidden (ca. 100 km hver dag), tror jeg at jeg vil få flere behagelige dager med varmepumpe enn uten :-) Kommer vi derimot dit at vi kan oppgradere batteriet, er problemet løst for meg. Jeg la inn varmepumpe i bestillingen i dag og spurte samtidig om varme i rattet. De skulle komme tilbake til meg på det.

Edit: Jeg planlegger også å ha bilen lenge, så jeg bryr meg ikke så mye om restverdi, men om komfort :-)

iAnders

Jeg fikk tilsendt den samme e-posten i dag og beholder bestillingen uten VP. Det er vel mest for å rasjonalisere egen avgjørelse, men er enig i at driveren i verditapet først og fremst vil være større batteripakke i nær fremtid (2-3 år). Det blir ikke mer en tur retur Stavanger - Forus på bilen uansett (tot. 25km). Pluss at jeg sliter med å vente helt til seinhøsten :-) Ser forøvrig  nytten med VP hvis man har 100km om dagen, det tror jeg blir marginalt hvis man forventer behagelig temp.

e-Golf

#68
Jeg er ikke helt fornøyd med kommunikasjonen til Møller.
Syns dette virker merkelig, men bli nok å gå for introbil uten VP.

Det er vel mye usikkerhet her, så i verste tilfelle, så kan en ende opp med å ikke få bilen før jul? Det er en litt kjedelig situasjon.

Men bilen blir sikkert bra.

Edit: med Møller så mener jeg min selger selvsagt.
Ampera-e levert 27.06.17

Tesla model 3 reservert 1/4-16
Tesla model X - Kansellert

Hevet vrakpant på en -95 modell bensinbil som egner seg mest som spiker

Caravelle

Er ikke helt enig med deg, Møller bil har fra første stund vært åpne om at de har fått lite informasjon fra fabrikken.
Er enig i at det er rart å markedsføre en bil her i Norge uten varmepumpe, men tror valget stod mellom å kunne levere bilen nå eller avvente til varmepumpeløsningen var ferdig utviklet en gang på høsten.
Regner nok med at fabrikken fikk dette på plass litt raskere enn ventet fra norsk hold.
Føler at selger og Møller bil generelt har fulgt meg meget godt opp, og har fått flere telefoner med info etter at bilen var bestillt. Leste ett eller annet sted at fabrikken begynner å produsere biler for det Engelske markedet i uke 25, dette med varmepumpe, så regner nok med at de klarer å produsere biler med varmepumpe for oss også ganske så snart.

Råde

Sitat fra: Caravelle på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:30
Er ikke helt enig med deg, Møller bil har fra første stund vært åpne om at de har fått lite informasjon fra fabrikken.

Dette er jeg ikke enig i, Caravelle. På dinside.no siteres produktsjef Jan Tore Kopperud på følgende når varmepumpe diskuteres:

det ble vurdert om man av den grunn skulle utsette import av e-Golf, men kom til at det var riktig tid å lansere modellen også i Norge

Altså har de visst det noe tid før det åpnes for bestilling. Jeg vil ikke kalle det åpen og god kommunikasjon når man, under en måned før forhåndsbestilling (29/1), kan lese på db.no:

En nyutviklet varmepumpe vil sørge for at sjåføren holder tempen inni osv osv.

Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, men vil tro at man før dette visste at VP ikke ville kunne leveres før 2015 mod. At ledergruppa i Møller ikke hadde peiling på hva media skrev (og de aller fleste har skrevet om varmepumpen) har jeg heller ikke tro på. Helt åpne har de nok ikke vært. Det ville jo kanskje kostet litt penger...?
e-Golf | X75D

Olemann

Beregninger gjort av meg og andre (her på EBF) tilsier ca 2 mil ekstra rekkevidde med VP vs. uten.

Forutsetninger er da varmeapparat på fullt, effekt 4 kW, virkningsgrad 1:4 og at bilen kjøres en times tid i normalt økonomisk modus.
Noen trenger disse 2 milene, andre gjør det ikke :)

Mvh Ole

e-Golfer

Er ikke helt enig i at Møller har tilbakeholdt informasjon om varmepumpe. I den første mailen (se utdrag under) som kom fra Møller står det at de første bilene vil bli produsert uten varmepumpe. Jeg mener derfor Møller har være helt åpne på dette fra før de åpnet for bestilling.

"Vedlagt finner du info om pris på ekstraustyr og fakta om bilen.

Ting som er endret:

- Bilen leveres med comfortline interiør, som er mørke grått istedenfor svart som på highline. Comfortseter er i stoff.
- Vil du har sportseter leveres disse i helskinn.
- Ryggekamera koster 1600kr
- Det er ikke mulig å velge andre felger.
- Bagasjerom er 341 liter vs vanlig golf som er 380liter.
- Dette er versjonen uten varmepumpe. Varmepumpe vil gi økt rekkevidde når gradestokken nærmer seg -10 grader. men ved 0 grader er det ikke så stor forskjell på med og uten.
"
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Råde

Du sier i en mail, e-Golfer. Den kan jeg ikke huske å ha fått :) Når jeg skriver kommunikasjon, så mener jeg bredt. Ikke en mail hist og pist.

Det er vel forøvrig folk her i forumet, som kan en del om varmepumpe, som vil være uenig i at VP har effekt ned mot -10 grader, men ingen effekt ved null... Det er vel heller motsatt??
e-Golf | X75D

e-Golfer

Hei.

Dette var en epost om åpning av forhåndssalg jeg fikk av to forskjellige Møller forhandlere i Bergen før de åpnet for bestilling. Begge forhandlere nevnte i denne eposten at de første bilene ville bli levert uten varmepumpe.

Utover det, så er det riktig som du sier, at en Varmepumpe nok har bedre effekt ved 0-15 grader enn under 0 grader. Dette er nok en "uheldig" formulering fra Møller i et forsøk på å ikke begrense salget :-)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA