Skal varme fungere uten at bil er 'i gang'?

Startet av 2mash, fredag 28. februar 2014, klokken 12:38

« forrige - neste »

2mash

På Leaf'en kan jeg 'slå på tenningen' ved å trykke (2?) ganger på start-knappen, uten å holde bremsen inne. Da får jeg ikke varme - skal det være slik?

Startet opp - da kom det varme...
(men i dag funket ikke varme under kjøring..)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

BE

Virker oppvarming via app?
Hvis ikke kan det være varmeelementet er kaputt hos deg, det er jo ikke akkurat ukjent på de nye bilene.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

fws

Tror det. så lenge ikke kontakten er i. Det er i vertfall samme på min bil.
Nissan Leaf 2018

2mash

Sitat fra: BE på fredag 28. februar 2014, klokken 12:42
Hvis ikke kan det være varmeelementet er kaputt hos deg, det er jo ikke akkurat ukjent på de nye bilene.

Satt og ventet i bilen, og tenkte ikke på å prøve appen...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW

Kjell Leaf

Sitat fra: 2mash på fredag 28. februar 2014, klokken 13:01
Sitat fra: BE på fredag 28. februar 2014, klokken 12:42

Satt og ventet i bilen, og tenkte ikke på å prøve appen...
Er sånn på min og, men du kan jo like godt ha bilen på mens du venter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

2mash

joda, men når fruen ikke fikk varme i dag, så begynner man å lure...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW

Daeedor

Kommer det ikke varme på forvarming , så er varme elementet defekt. ( Når bilen er "PÅ" så starter jo varmepumpen på nyere Leaf - og den gir litt varme. Dog ikke i nærheten av hva elementet skal kunne gi i tillegg.)

Arha

Under lading må AC være på for å få varme av en eller annen grunn.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

johncl

Samme spørsmål stilte jeg tidligere her og ble ikke noe særlig klokere av svarene. OP spør, hvis du trykker to ganger på Start knappen (uten å holde nede bremsen) skal varmeapparatet virke da? Kan andre bekrefte dette? Min gir ikke varme da.

MEN starter jeg varmen fra mobil-app'en så får jeg varme. Men dette er jo vanvittig knotete da. Jeg sitter ofte i på passasjer siden med laptop og venter, og det kunne vært kjekt å skru på varme der uten å måtte sende signaler via Alpha Centauri for å kunne fyre det igang. Jeg kan selvsagt gå ut og inn av bilen inn og starte den normalt da og sitte meg tilbake, men det kunne vært kjekt å bare sittet i passasjersetet og fyrt igang varmen.

Jeg har 2014 modell.
Perlehvit Leaf 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: johncl på lørdag 01. mars 2014, klokken 09:01
Samme spørsmål stilte jeg tidligere her og ble ikke noe særlig klokere av svarene. OP spør, hvis du trykker to ganger på Start knappen (uten å holde nede bremsen) skal varmeapparatet virke da? Kan andre bekrefte dette? Min gir ikke varme da.

MEN starter jeg varmen fra mobil-app'en så får jeg varme. Men dette er jo vanvittig knotete da. Jeg sitter ofte i på passasjer siden med laptop og venter, og det kunne vært kjekt å skru på varme der uten å måtte sende signaler via Alpha Centauri for å kunne fyre det igang. Jeg kan selvsagt gå ut og inn av bilen inn og starte den normalt da og sitte meg tilbake, men det kunne vært kjekt å bare sittet i passasjersetet og fyrt igang varmen.

Jeg har 2014 modell.
Den gir ikke varme ved 2 trykk på startknappen.

johncl

Takk for svar! Da var det avklart! :) - Men igjen, ganske skuffet over denne begrensningen, om noe burde man kunne f.eks. holde inne en knapp på AC kontrollene for å tvinge den til å sette igang samme greie som man gjør via app'en (dvs en tidsbegrenset greie så man ikke kan tappe batteriet helt).
Perlehvit Leaf 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: johncl på lørdag 01. mars 2014, klokken 19:14
Takk for svar! Da var det avklart! :) - Men igjen, ganske skuffet over denne begrensningen, om noe burde man kunne f.eks. holde inne en knapp på AC kontrollene for å tvinge den til å sette igang samme greie som man gjør via app'en (dvs en tidsbegrenset greie så man ikke kan tappe batteriet helt).
Om man likevel sitter i bilen skjønner jeg ikke at det er et problem, kan like godt starte opp som å stå med 2 trykk på startknappen, den bruker jo ikke bensin på tomgang..................

el nino

Sitat fra: johncl på lørdag 01. mars 2014, klokken 19:14
På min 2012 mod. får jeg varme ved 2 trykk på startknappen------men jeg må aktivere varmeapp. med AUTO knappen. Da kommer varmen etterhvert. ;)

johncl

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. mars 2014, klokken 21:21Om man likevel sitter i bilen skjønner jeg ikke at det er et problem, kan like godt starte opp som å stå med 2 trykk på startknappen, den bruker jo ikke bensin på tomgang..................

Mulig jeg har et spesielt behov men til tider sitter jeg i opp til 2 timer i bilen med laptopen og det kan man ikke gjøre på førersiden da rattet er i veien. :) - Så da blir det passasjersetet, og mobil-app for å starte varmeapparatet etter en stund for varme opp bilen litt av og til. Lettere knotete.
Perlehvit Leaf 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: johncl på søndag 02. mars 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. mars 2014, klokken 21:21Om man likevel sitter i bilen skjønner jeg ikke at det er et problem, kan like godt starte opp som å stå med 2 trykk på startknappen, den bruker jo ikke bensin på tomgang..................

Mulig jeg har et spesielt behov men til tider sitter jeg i opp til 2 timer i bilen med laptopen og det kan man ikke gjøre på førersiden da rattet er i veien. :) - Så da blir det passasjersetet, og mobil-app for å starte varmeapparatet etter en stund for varme opp bilen litt av og til. Lettere knotete.
Da kan du skaffe deg en "tryllestav" som rekker ned til bremsen når du skal starte opp  ;D ;D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA