Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladetimer ved kun 80% lading?

Startet av Thomas Henden, lørdag 08. mars 2014, klokken 22:40

« forrige - neste »

Thomas Henden

Det skal gå an å koble til PDA for å lese av data som batterispenning osv. tilsvarende det diagnoseinstrumentet kan lese av, bare man mekker riktig kabel og får tak i en gammel PDA og programvaren. Jeg ble tipset om forumet her, så vel, hva trenger jeg og hvordan går jeg fram?

Har noen gamle Compaq ipaq PDAer i en boks noen ga meg (resirkulering av firmaets gamle PDAer) og jeg kan sikkert få liv i en av disse, fulgte med dockingstasjoner og noen kabler. Kan svinge en loddebolt, men ellers starter jeg på null, så vel, hvor ligger FAQen for dette prosjektet? :-)

Thomas Henden

Så fant jeg informasjonssiden om Nikometeret, så da er det vel egentlig bare å skaffe seg riktig Palm pilot, laste ned programvare og ikke minst, rett kabel...

Noen som selger ferdige Nikometre, evt,  kabler? Evt. mekke selv, kjøpe komponenter hvor? :-)

Caspar

Dette fungerer på den måten at du laster ned gratis programvare til en Palm også må du kjøpe en spesiel kabel som går mellom OBD kontakten din i bilen og Palmen. Jeg har aldri brukt dette opplegget selv, men de som har det er vist ganske fornøyd. Det er BauDemo her på forumet som lager programvare og kabler, men jeg mener å ha lest at noen sliter veldig med å kjøpt kabel av han. Du får bruke søkefunksjonen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Thomas Henden

Takk for svar!

Ja, jeg har funnet programvaren, men Palm Piloten er det litt verre med.

Må vel på Ebay eller noe for å finne den, kabelen finner jeg ingen steder.

Hadde det funnes en oppskrift på hvordan den skal lages, og det ikke kreves noe særlig elektronikk og bare å koble de rette pinnene sammen, skulle jeg alltids ha greid å få til det. Finner bare en gammel e-postadresse på Nikolay Shishkov, håper han leser den fortsatt, går ut i fra at han vet hvordan kabelen skal lages. Finner bare sånne ODB2 Bluetooth dongler til vanlige biler, og ikke selve kontakten, men den må da gå an å få tak i?

Palm pilot fantes vel før Bluetooth eksisterte, ellers kunne en jo tenke seg trådløs tilkobling mellom Thinken og Nikometeret med en slik dongel!

Ergrer meg over at jeg ikke var oppmerksom på at Nikometeret var så enkelt og greit å bruke, da det var nytt, og enklere å få tak i ferdige kabler, og Palm Pilot'er, men hadde inntrykk av at disse alternative overvåkningsmulighetene for batteriene, gjorde at man måtte koble seg inn på batteripakka osv.

Må jo være ganske få som har dette, i forhold til innsatsen til Nikolai Shishkov har gjort for å lage programvaren, ikke bare til Think Classic, men til flere andre merker også!

Nikometer burde jo "alle" ha hatt for å sjekke at spenningen på batteripakka ikke er faretruende lav når det er lite strøm, som kan tyde på dårlige celler, antall overladede Ah, batteritemperatur osv!

Caspar

Jeg tror jeg har en Palm liggende som sikkert kan bytte eier mot en flaske vin. Hvor i landet holder du til ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Thomas Henden

Hmmm... Her fant jeg kabelen, tilsynelatende:

https://www.sparkfun.com/products/1008

Inkludert pin-layouten og billig var den også!

Men her, som også et annet sted, så er det advart mot å koble seriell-enden til en PC, kun til 'egnet maskinvare', sikkert ikke PDA med seriekabel, heller da?

Thomas Henden

Vin kan vel ordnes, jeg må bare forhandle med mine kontakt i kontrolltårnet på gamle Fornebu først, noe spesielt ønske? :-D

Bor sør i Oslo, og derfor innenfor rekkevidde! :-)

Men seriøst, jeg sender en PM, så ordner vi en 'deal'!

elektrolux

Sitat fra: Thomas Henden på lørdag 01. mars 2014, klokken 20:55
Nikometer burde jo "alle" ha hatt for å sjekke at spenningen på batteripakka ikke er faretruende lav når det er lite strøm, som kan tyde på dårlige celler, antall overladede Ah, batteritemperatur osv!

Det er mange som tror Nicometeret kan fortelle om batteriet er OK eller ikke. Det kan det ikke. selv jeg med snart 10 års erfaring med NiCd celler klarer ikke å forstå om det er OK med 109V ved 170 A last, eller om spenningen burde vært 110V  :o

Nicometeret er derimot en fantastisk kjørekomputor, og ikke minst service apparat da det viser data fra bilens hjerne og kan initiere vannservice og nullstille vannservice.

Til batteridiagnose og som enkel kjørekomputor trenges RoboMeter, IV meter, eller Paktrk

Disse kan gi fører den informasjonen en trenger for å vite om alle cellene samarbeider. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

thenden

Jeg forstår at man egentlig må overvåke hver celle, og at bare å måle spenningen på alle cellene egentlig ikke er nok. Smart med den løsningen som greier å finne en svak celle med å se på to halvdeler, så den kunne jeg gått for.

Men har ikke tilgang på fasiliteter og folk som kan ta ut batteripakka og montere robometer, dvs. det er vel litt et spørsmål om penger, i motsetning til å få tak i en gammel PDA, laste ned gratis programvare (hvor han som har laget den, bør sponset med litt kroner, egentlig da), og få ordna den kabelen.

Men jeg kan jo for ordens skyld spørre hva sånn ca det ville kunne koste, om det er noe som kan organiseres i Oslo? :-)

Jeg hører til dem som både synes elbil er en bra ting for miljøet, men som heller ikke hadde hatt råd til annet, og er litt skuffa over at ikke flere "fattige miljøentusiaster" har elbil, og det ble jo litt overraskende med alle de med stor lommebok som kjøpte elbil "bare for" å kjøre i kollektivfeltet, og litt misunnelse av Tesla-eiere er det nok blitt, selv om det uansett er et stort framskritt at alle nå ser at elbiler vil få ytelser og bil-egenskaper som _overgår_ fossilbilene totalt. Men jeg savner horden av dem som kjøper seg kjøretøyer av mer moderat størrelse til lokal bruk, og noen elsykler har det blitt, selvsagt, kanskje litt Segway også :-) men India og Kina hadde trengt elsykler til folket, ikke 'Tata', uten kollisjonssikkerhet, og sikkert mange ganger så mye os som fra en råtten moped. Så globalt sliter vi fordi elbiler kan bli en luksusgreie for rike, selv om det _er_ åpent for dem som ikke er så velhavende også, å kjøpe et enklere kjøretøy, dog ikke så mange produsenter av slike, utenom elsykler da. Og de er da også svært dyre i Norge. Vel, nok om det.

Noen ganger, om vinteren, så har jeg plutselig vært tom for strøm, når måleren har vist 20-30% resterende energi, og det er litt ugreit, liksom! :-) Så jeg ønsker å kunne følge med på hvor mye som har gått inn og ut, litt mer nøye, og om spenningen begynner å falle før den skal. Når temperaturen er ok ute, og jeg kjører veldig pent, så er rekkevidden fortsatt om lag 8 mil, hadde en nesten full utlading her, pluss opplading, hvor det ble testa, da hadde rekkevidden vært noe dårligere en stund. Så det kan virke som om batteripakka mi fortsatt er ok, men er noe mer sensitiv med økende indre motstand når det er kaldt ute, og da går energi tapt, som ikke kjørecomputeren i Thinken, fanger opp.

Generellt så har jeg vært stadig forsiktigere med å gå under 20% SOC (i følge viseren på dashbordet) de senere årene, nettopp for å unngå reversering av evt. svake celler, og da i såfall bare når det like før har vært en fullading, så det er mer sannsynlig at alle cellene er jevne. Men det går mye oppover på slutten når jeg skal kjøre hjem, og hvis en stadig har igjen 20-30%, så får man ikke den full utladingen som cellene også trenger av og til for å få full "fres". Noen ganger starter jeg på turen til byen, med lite på batteriene, i håp om å nå nær null et eller annet sted det går an å sette fra seg kjerra og lade nok til hjemturen.

Men bruker bilen oftere nå enn før, så har ikke så mange 'pauser', hvor bilen kan stå et par dager, hvor sirkulasjonspumpa kan sørge for en forsiktig utlading fra 10-15% til 0, og dermed "rekondisjonering" av cellene uten at evt. reversering blir farlig. Det har funka bra før, bilen er alltid veldig sprek etter en full utlading og/eller også en full opplading. 93000 km og alt virker fortsatt, 'bank i bordet'. :-)

Tenkte jo på dette med ujevne batterier allerede da jeg var ungdom fordi jeg irriterte meg over ødelagte battericeller i diverse oppladbare greier, fordi de var blitt reversert, og batteriene var dyre den gangen.

Med eventuelle elektriske biler, som jeg allerede da trodde burde være mulig for lokal kjøring, så måtte man ha et system som for eksempel tok strøm fra de øvrige cellene og overførte til de svakeste, eller forbikoblet de svakeste med et relé eller noe lurt som kunne styres av elektronikk. Så viser det seg jo med væskefylte celler, at de blir ikke ødelagt så fort, bare taper mer vann, men bra er det ikke uansett med ujevne celler.

Det ideelle ville jo vært at Think og andre hadde individuell måling av alle cellene, eller ihvertfall blokkene, så man fikk beskjed på dashbordet om hvilken blokk som måtte byttes, og ikke minst, beskjed om å ta det veldig forsiktig om en var nådd farlig lav spenning. Men sånn ble det jo ikke, så da kjører man litt i blinde, og det er upraktisk når batteriene begynner å bli gamle. Vet du forresten hvordan jeg får tak i korrekt kabel fra OBD2 til seriell?

Det finnes flere kabler der ute som har en direkte overgang mellom pinnene, men det er visst bare for passende maskinvare og egentlig ikke seriell overgang. Det må jo gå an å få tak i bare akkurat den kabelen.

Så rart at ikke han Nicolay har laget et salgskonsept for opplegget sitt med ferdig pakke med kabel, PDA med ferdig installert programvare, det er jo egentlig supert, med de begrensningene man har med å kun hente ut dataene i Thinks computer, og skulle ha vært en del av bilen opprinnelig, som et minimum!

Hadde nok vært flere biler ute på veiene fortsatt da, og mange batteriskader som hadde vært unngått, ikke bare Think men også PSA og andre.

elektrolux

Sitat fra: thenden på søndag 02. mars 2014, klokken 17:41
Men jeg kan jo for ordens skyld spørre hva sånn ca det ville kunne koste, om det er noe som kan organiseres i Oslo? :-)

Like under 5000 kr for en Think pakke. Kan monteres av Elbilmek på Fornebu.

Ikke bra at bilen har stoppet grunnet lav spenning. Da har du garantert reversert celler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: Thomas Henden på lørdag 01. mars 2014, klokken 21:19
Hmmm... Her fant jeg kabelen, tilsynelatende:

https://www.sparkfun.com/products/1008

Inkludert pin-layouten og billig var den også!

Men her, som også et annet sted, så er det advart mot å koble seriell-enden til en PC, kun til 'egnet maskinvare', sikkert ikke PDA med seriekabel, heller da?

Du kommer nok ikke langt med denne kabelen!

BauDemo har bygd noe elektronikk som gjør at bilens diagnoseplugg kan kommunisere med palmen. Så du må kjøpe kabel av BauDemo.
Er ikke helt enig med elektrolux, har du dårlige batterier ser du faktisk at spenningen faller mye ved belastning. Og ikke minst er det enkelt å "beskytte" batteriene mot overbelastning, aldri dra ut over 180A og aldri under 100 volt og til det er Nicometret suverent  :D
Du får forøvrig aldri overvåkning på cellenivå, kun pr batteri med paktrakr (men den tror jeg ikke finnes mer).
Så da blir robometer løsningen hvis du skal ha mer enn Nicometer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA