Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i Østerdalen

Startet av Reinhold, lørdag 08. mars 2014, klokken 15:09

« forrige - neste »

Reinhold

Hej

Jeg har lige købt en (Defekt) Saxo fra 97'.
Sælger fortalte mig at den har kunne køre indtil Feb 2013.
Den var ladet op, og så kørte de batterierne flade, og så kunne den ikke lade mere, og så har den ikke kørt mere.
Jeg har skiftet 12V batteriet, da den var "død".
Alt virker (radio, blinklys, vinduesviskere, lys i instrumentbræt)
Men når jeg drejer tændingen helt om, så slukker alt i bilen og den klikker, og når tændingen går tilbage så tænder det hele igen.
Men "Grøn Bil" lyser ikke.
Jeg har prøvet "Stor Reset" men uden det har hjulpet.


Håber i kan forstå mit Dansk, eller så sig til, så kan jeg skrive på Engelsk hvis det er bedre :)
Er der nogen der har en go' ide til hvad jeg kan prøve?

Elmo

Sitat fra: Reinhold på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:14
Den var ladet op, og så kørte de batterierne flade, og så kunne den ikke lade mere, og så har den ikke kørt mere. Jeg har skiftet 12V batteriet, da den var "død".
Det er vel såvidt jeg husker helt normal oppførsel når batteriene er helt utladet.

Hvordan oppfører bilen seg når du forsøker å lade ??
Den lampen som lyser, er det brekket (håndbremsen) eller en varsellampe ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Reinhold

Jeg har desværre ikke nogen 16A gruppe i mit HFI, så det skal jeg have lavet inden jeg kan prøve at lade på bilen.

Den lampe som lyser er bare håndbremsen.

Når jeg skal udlæse fejl, hvis jeg kommer så langt :)
Er der nogen der har et link fra ebay.de eller ebay.co.uk til et godt sted at købe en OBD/Lexia3 ?

Elmo

#3
Er du sikker på at du behøver 16A strømkurs? Bilens computer kan settes til enten 10A eller 14A lading med  Lexia. Kanskje din er satt til bare 10A ?

Lexia3: Du behøver bare søke på Lexia3 on eBay så får du opp alle disse treffene. Programmet fungerer bare på PC med Win-XP.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

#4
Hej,
hvis du bor øst for Storebælt, så er der sikkert hælp i nærheden. Vi er et par stykker som har Saxo'er, diagnoseapparat etc. Har lige sendt dig en personlig meddelelse (PM), se under "mine medlinger".

jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

OleV

Hej!
Hvis du er bange for at sprænge sikringerne, kan du umiddelbart sætte en 13A sikring i i stedet for 10A.
Men som Jorgheim skriver - er vi flere der har Saxo'er og kan hjælpe.
Mvh OleV
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Reinhold

Hej,

Nu har jeg fået min Lexia 3  8)
Jeg har testet min Lexia på min Xsara Picasso, og den virker fint.
Men når jeg har den sat til min Saxo kan Lexia 3 ikke finde bilen. :(
Måske motor controlleren er i stykker?

jornheim

Hej igen,

på listen i din Lexia skulle der være mindst to Saxo'er (ældre og yngre udgave). Derefter til Diagnosis, videre til Test by function, til Engine og til sidst Electric engine.
Jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3284.msg27942/topicseen.html#msg27942
(billeder fra Lexia, men svarende til de engelske).

På hvilket trin kan Lexia ikke finde din Saxo?

Jornheim

PS. Fik du min PM, afsendt den 23.3.?

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Reinhold

Hej Jornheim
Jeg fik din besked fra den 23.3 :)

Min lexia kan slet ikke lave forbindelse til min saxo. :(

Elmo

Sitat fra: Reinhold på lørdag 29. mars 2014, klokken 13:33
Jeg har testet min Lexia på min Xsara Picasso, og den virker fint.
Men når jeg har den sat til min Saxo kan Lexia 3 ikke finde bilen. :(
Helge hadde også problem med Lexia.
Sitat fra: Helge på fredag 16. november 2012, klokken 17:07
Når jeg kjøpte denne USB til diagnosekontakt adapterboksen på ebay for over 2 år siden fulgte det med PP2000 som programvaren for Peugeot og programvaren Lexia for Citroen. Jeg forsøkte en gang Lexiaprogrammet mot vår P106E, men fikk ikke det til å¨akseptere vår P106E med den chassisnummer (noen siffer fra chassisnummeret). Lexiaprogrammet fungerer derimot utmerket mot familens "fossildrevne" Citroen'er. "Proxia software" har jeg vel ikke tror jeg....

Du kan jo sende han en PM og høre om han har noen lure triks nå ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Reinhold

Så er der sket lidt fremskridt efter 1år :)

Jeg har fået min Lexia til at kommunikere med Bilen.

Og jeg kan lade DC direkte til batterierne, så nu kan bilen køre.

Den interne Lader var defekt, jeg har fået min bror til at reparere den, da der var noget der var brændt af i den.

Men Bilen kan stadig ikke lade, den blinker ikke med blinklyset når man sætter stikket i.

Min Lexia kan se at Klappen er åben/lukket og at Stikket er sat i, så det burde virker fint nok.
Og lampen for de 230V lyser også når stikket bliver sat i.
Vi har prøvet at måle på CPU stikket, ude fra Ladestikket, og den er 12V konstant og går i 0V når stikket bliver sat i, så det burde også være fint.

Så det virker som om at CPU'en ikke sender signal til laderen om at den skal starte med at lade, vi har tjekket det fladkabel der går til laderen og der kommer intet signal ud af CPU'en.

Vi arbejder videre med den, så hvis der er nogen der har en go' ide, er i meget velkommen til at skrive :)

Reinhold

Så er der blevet målt lidt mere på Saxo'en  :D

Jeg har målt lidt på CPU'en og fået den til at starte Vandpumpen og lyse med blinklyset, så jeg kan "fake" at den begynder at lade. så Vi må have laderne ud igen, da den ikke giver signal til Cpu'en om at den begynder at lade.  :(

Reinhold

Så fik vi repareret laderen, så nu kan bilen lade igen  ;D ;D ;D

Men nu til et spørgsmål, som jeg håber en af eksperterne ved noget om :)

Bilen har ikke ladet siden Feb 2013 (Jeg har dog ladet en smule DC direkte til batterierne, for at få den til at køre)

Men hvad gør jeg, fylder jeg vand på og lader, eller skal jeg bare lade, eller køre en vedligeholdesesladning?

Nogen der har en go' ide til, hvad der er bedst for batterierne ?

(Har Lexia3 og vandpåfyldnings kit)

Mvh Jonas

elektrolux

NiCd batteri må lades før vannfylling.  Ellers vil du overfylle cellene og tynne ut luten.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. mai 2015, klokken 23:36
NiCd batteri må lades før vannfylling.  Ellers vil du overfylle cellene og tynne ut luten.
Ja, Maintenancecharge - og vannfylling
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA