Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Koordinering av bruktimport av batterier til Think, Peugeot og Renault

Startet av elektrolux, mandag 27. oktober 2008, klokken 22:07

« forrige - neste »

elektrolux

Se: http://www.freepistonpower.com/Default.aspx

Hvorfor gå veien om rotasjon av veivaksel og inn i en roterende generator når en kan montere magneter direkte på stemplene, og ha viklinger rundt sylinderen?

Interresant teknikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Skikkelig spennende, men jeg kan ikke forstå annet enn at når en stor indre vekt, som ikke er balansert med motvekter, skal endre bevegelsesretning mange ganger pr sekund så må dette kreve mye energi og gi store vibrasjoner. Men den er kanskje ment for lave turtall? Har problemer med å tro at den skal bli 50% effektiv, mye energi vil jo også her gå til oppvarming av store mengder av gass som må slippes løs

Dette minner meg om en motorsykkel jeg hadde med totakt boksermotor, en av de få stempelmotorkonstruksjoner som i teorien skal kunne bli vibrasjonsfri. (samtidig tenning på begge sylindre)

Aksial elektromotor finnes jo, den brukes vel til å lage vibrasjon/slag, er det ikke så?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Støtdempere på biler er med på å øke rullemotstanden. Kanskje vi kunne få elektromagnetiske støtdempere som var justerbare og kjøre energien tilbake til batteriet?

Ideen er gratis.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

mao bølgekraft i miniatyr, genialt hens 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Det svært avanserte elektroniske hjulet som Michelin har utviklet skal sørge for både framdrift, bremsing og avfjæring.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#5
Sitat fra: Baltor på lørdag 01. november 2008, klokken 19:22
Det svært avanserte elektroniske hjulet som Michelin har utviklet skal sørge for både framdrift, bremsing og avfjæring.
En peker til beskrivelse av dette  Michelin  hjulet:
http://www.evworld.com/news.cfm?newsid=19338



Hjulet er jo et lite kunststykke. Med sine to motorer, et for framdrift/bremsing og et for fjæring/støtdemping. Superbilen fra Venturi har 4 slike hjul. Det byetyr at 8 motorer skal kontroleres  i realtime av et kontrolsystem. Er en utfordring som ikke synes så lett på bildet av hjulet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: hens på fredag 31. oktober 2008, klokken 21:48
Støtdempere på biler er med på å øke rullemotstanden. Kanskje vi kunne få elektromagnetiske støtdempere som var justerbare og kjøre energien tilbake til batteriet?

Ideen er gratis.

Sannerlig er denne ideen patentert i 2005:

http://peswiki.com/index.php/Directory:Power-Generating_Shock_Absorber

Kanskje den snart dukker opp i elbil eller en hybrid

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#7
Sitat fra: hens på fredag 31. oktober 2008, klokken 21:48
Støtdempere på biler er med på å øke rullemotstanden. Kanskje vi kunne få elektromagnetiske støtdempere som var justerbare og kjøre energien tilbake til batteriet?

Ideen er gratis.

Og her kom det sannelig en til:
http://web.mit.edu/newsoffice/2009/shock-absorbers-0209.html

Nå blir det populært med humper og dumper.



Et litt annet prinsipp, her er det hydrauligg oljea i støtdemperen som driver en liten turbin.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA