Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere strømanlegg hjemme - hva skal jeg velge?

Startet av kjølholdt, fredag 07. mars 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Olatho

Passerer vi 200 kwh-batterier i fornuftig størrelse, vekt og pris er det nok adjø til de fleste andre teknologer. Da har du rundt 1000 km rekkevidde med fullt batteri, og fortsatt trenger du bare en natt (dvs rundt 10 timer) på en 22 kW for å lade fra null til full.

1000 km er mer enn de aller, aller fleste noen gang kjører i løpet av en dag, og enda færre er det som skal like langt dagen etter, med mindre enn ti timers pause i mellomtiden.


Mr.Hansen

"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

slumberjack

Tidligere anslag (i bransjen) var vel optimistiske 10% per år, jeg synes denne reddit-diskusjonen var interessant:

http://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/2xmmbk/have_yearly_energy_density_gains_stopped/

Her oppgir visst en kilde at Musk sier 4% årlig som mest realistisk.  linket i diskusjonen over.

Ved 4% årlig vekst blir det vel 85kWh* (1.04)^10 = 125,82kWh.

bb

Jeg har mer troen på større batteri enn battery swap.

En 120 kWh batteripakke som er fysisk like stor som dagens 85 kWh og kompatibel med dagens biler vil være en revolusjon. Mens 85 kWh har 75 kWh tilgjengelig (bricking protection og zero mile fratrukket) tipper jeg en 120 kWh vil ha nærmere 110 kWh tilgjengelig. Og da snakker i om 45 % økning i praktisk rekkevidde.

Større batteri vil:
- tillate å holde nærmere rundt 50 % ved daglig kjøring. Batterilevetiden blir betraktelig bedre.
- gi mer guffe over lengre tid. På min P85 merker jeg at bilen blir slappere ved ca. 60-70 %. På en 120 kWh kan det hende guffen varer helt til 50 %. De med P85D vil få insane over lengre spenn.
- kunne ta imot høyere ladeeffekt. På nye SCer kan man sikkert få 150 kW. På de «gamle» SCene som gir maks 118 kW og 105 kW tipper jeg at maks effekt vil vedvare opp til 70-80 %. Og da får man i praksis høyere snitthastighet enn i dag.
- korte ned reisetiden betraktelig. Man kan begynne med større buffer og trenger mindre påfyll underveis. Tur Oslo - Bergen eller Oslo - Trondheim krever bare et lite stopp på 5-10 minutter. Kortere turer som i dag bør ha én ladestopp, for eksempel Oslo - Kristiansand, kan tas uten ladestopp.
- gi større fleksibilitet på turene. Man ikke stoppe på både Elverum og Alvdal.
- gjøre turer nedover kontinentet med 120-160 km/t blir mer behagelige. Etappene blir 2-3 timer i stedet for 1-1,5 time.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: MR Tesla på onsdag 04. mars 2015, klokken 19:53
http://www.greencarreports.com/news/1096994_tesla-gigafactory-new-photos-show-progress-on-battery-plant-in-nevada ;D

"Noen" har vist prøvd igjen å sikre seg noen bilder av fabrikken nå, og det gikk vist ikke så helt greit akkurat :p

http://www.teslamotors.com/blog/journalists-trespass-assault-tesla-employees-gigafactory

Sitat
Journalists Trespass, Assault Tesla employees at the Gigafactory
October 13, 2015

Last Friday at approximately 11:50 am, a Tesla safety manager received a complaint about two trespassers taking pictures at the Gigafactory. The Tesla employee requested assistance and the Storey County Sheriff's department was alerted.

...

Once the Sheriff's Department arrived on the scene, they arrested one of the RGJ employees for two counts of felony assault with a deadly weapon and advised that both will be charged with trespassing.

We appreciate the interest in the Gigafactory, but the repeated acts of trespassing, including by those working for the RGJ, is illegal, dangerous and needs to stop. In particular, we will not stand for assaults on our employees and are working with law enforcement to investigate this incident and ensure that those responsible are brought to justice.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Dag A.

Sitat fra: cirys1 på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:13
Sitat fra: Lokführer på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:02
Jeg tror fremtiden vil gi oss batteribyttestasjoner og kun når man er på langtur setter man inn gigantbatteriene(som er i samme størrelse) og henter sitt gamle batteri igjen når turen er ferdig. Så sliter man videre på den elgamle 85kWh batteriet.
Det blir fullt mulig å oppgradere, men folk gidder ikke fordi det gamle batteriet holder lenge til det daglige og slutter aldri å fungere.

Jeg har mer tro på at visst det blir og satse på "battery-swap" så kommer det til og bli en internasjonal leasing/leie/abonnement avtale av batteripakken. Da er det ingen som "eier" sitt batteri men de går på evig runddans og de dårligste blir skiftet ut etterhvert. Ser for meg at det blir håpløst og dra tilbake til der man fikk byttet ut batteriet for så og bytte tilbake igjen, blir mye ekstra både for kunde og Tesla. :)

Nå har vel Elon Musk nærmest lagt hele programmet med battery-swap dødt.

http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a25872/elon-musk-tesla-battery-swap/
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Hodetelefoner

Det er jo veldig sjelden man trenger å "fylle" så raskt. Men det er jo selvfølgelig situasjoner hvor man virkelig kunne ønske dette :D
Jeg håper vi får lov å oppgradere til 150kw + + batterier når det kommer.
Rekkevidde og mer krefter er ikke en ulempe ;)

RaBalder

Sitat fra: KristofferH på onsdag 14. oktober 2015, klokken 06:04
Det er jo veldig sjelden man trenger å "fylle" så raskt. Men det er jo selvfølgelig situasjoner hvor man virkelig kunne ønske dette :D
Jeg håper vi får lov å oppgradere til 150kw + + batterier når det kommer.
Rekkevidde og mer krefter er ikke en ulempe ;)
Og kanskje like viktig som rekkevidde, et stort batteri kan du fylle km mye fortere på supercharger enn et mindre. Så ladetiden for å kjøre en distanse blir mindre (dersom du må lade i det hele tatt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA