Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere strømanlegg hjemme - hva skal jeg velge?

Startet av kjølholdt, fredag 07. mars 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

kjølholdt

Siden tsla nå tar grep ny fabrikk,hva tror dere vil være mulig å kjøpe av batteri pakke om 10 år.kan jo hende man trenger ny batteri pakke da. 120 kWh ? Og hva er da prisen i Norge?? Og vil 60 og 85 modellene enkelt være kompatibel med et 120 kWh batteri
Fritt frem for spekulasjoner
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lille Lance

Over en periode på 10 år vil jeg tro at en økning fra 85kWh til 120kWh er lett match. 10 år er lenge innenfor teknologiutvikling. Jeg tipper at vi i 2024 kan bytte til nytt 85kWh batteri for en billig penge, men vi kan også bytte til state-of-the-art batteri på 150kWh, men det batteriet vil koste noe rundt dagens pris.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Amoss

10 år er som nevnt lenge, så skal ikke spekulere så langt :p

Men, i følge TU så skal altså fabrikken produsere 35GWh og en batteriproduksjon på 50GWh. Tipper rett nok dette bare gjelder det/de første året/par årene. De vil altså fortsatt få celler fra andre leverandører (Les: Panasonic) som det blir produsert batteripakker av. Mitt råtips er da at dette hovedsaklig vil være fortsatt batteriproduksjon for MS/X og Toyota (+Mercedes?), mens de nye cellene går til ME/Y og Solar City.

Derfor tror jeg ikke man skal forvente noen økt kapasitet på Model S/X de første par årene fabrikken er i drift i alle fall, dersom Panasonic fortsetter å levere de samme cellene som i dag. Dersom Panasonic begynner å levere større celler vil jo ikke det ha noe med fabrikken som sådan å gjøre...

Men innen 10 år vil det nok helt sikkert ha skjedd store endringer. Da snakker vi nok om Model S/X 2.0...

En mer spennede debatt hadde vært om fabrikken skal produsere identiske celler som brukes i dag, eller om de kan utnytte noen teknologiske fremskritt som har kommet fra MS kom i produksjon og frem til fabrikken settes i drift, og hvilke forbedringer dette er. Vil batteriene i ME bli mindre/lettere relativt til hva de ville blitt med dagens celler? Hvor mye?  Enda lengre levetid? Høyere SC hastighet? Mindre følsom for temperaturer (Les: Mindre batterivarming/kjøling)? Sikrere mot kortslutning/varmeutvikling/brann?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


tjomswrx

#4
Flott hvis bilene etter hvert får enda bedre rekkevidde, men personlig er jeg mer opptatt av at det kommer et velutbygd og gjennomtenkt ladenettverk for elbiler i Norge (og EU), gitt at ikke kruttet finnes opp på nytt med fantastirekkeviddebatterier e.l. For meg betyr i alle fall gode lademuligheter mye mer enn om rekkevidden øker fra 40 til 80 mil.
S85

schweitzeren

Stor tro på elektrisk... klart størst utnyttelse grad på elektriske drivsystemer.... men strømmen må ikke komme fra batterier.... Thorium som bla. TU har referert til kunne være en veldig bra løsning.... eller en annen form for strøm direkte i bilen....

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Bjoris

Elon slutter aldri å imponere og jeg er sikker på at han vil tenke på de første kunden hans når den tid kommer at vi trenger nytt batteri. Mange har fått sjokk av 50.000 dollar for nytt batteri som det er pt, men nå er det bare forsikringsselskap som trenger å betale for nytt batteri så jeg antar de har lagt seg så høyt i pris som det er mulig og at vi vil se helt andre priser når vanlige kunder trenger å bytte.

Jeg tviler på at jeg kommer til å beholde bilen så lenge at bytte blir aktuelt, men det er like viktig for det siden for 2. håndsverdien vil fremtidige batteri priser bli veldig viktig...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sims

Det er helt usannsynlig. Model S vil få nye batterier en gang i fremtiden, og den fases ikke ut. Det kommer en facelift, men batteristørrelsen er nok den samme. Se forøvrig hva Tesla gjør for Roadster eierene m oppgradert batteri.

fredag

Sitat fra: bjoris på torsdag 27. februar 2014, klokken 17:36
Elon slutter aldri å imponere og jeg er sikker på at han vil tenke på de første kunden hans når den tid kommer at vi trenger nytt batteri.

Kremt...

I Storbritannia var Kevin Sharpe både Roadster-eier og svært profilert forkjemper for elbil, og han har blant annet sørget for en stor utbygging av ladepunkter. Så begynte batteriene å feile i bilen hans, og han er ikke blitt veldig godt tatt vare på av Tesla.

https://speakev.com/threads/tesla-battery-range-degredation-forcing-return-to-petrol.3725/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cirys1

Klarer ikke helt og bestemme meg for om det neste blir oppgradering av batteri eller full satsing på "battery-swap".. lol
Det er jo over et år siden Tesla demonstrerte at man kan bytte et batteri på under tiden av det tar og fylle en "tank" med bensin. Hadde de fått automatisert denne prosessen helt og spredt den, så hadde jo "ladetid" nesten vært et utdøende ord :)


Sjøhyene

Batteripakker med over 100kwh kapasitet er vel strengt tatt mulig å få inn i MS med dagens teknologi, altså uten at det tar ekstra plass. Så at det snart (ila par år tipper jeg) blir lansert en pakke i størrelses orden 110kwh +/- er jeg helt overbevist om.

Om ti år kan mye ha skjedd. Tipper det da ligger på et sted i mellom 130kwh og 300kwh. Får man et gjennombrudd med ny teknologi kan vi være godt over 200 og da er det bye bye hydrogen. Og til en hvis grad fossilt og.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Lokführer

Jeg tror fremtiden vil gi oss batteribyttestasjoner og kun når man er på langtur setter man inn gigantbatteriene(som er i samme størrelse) og henter sitt gamle batteri igjen når turen er ferdig. Så sliter man videre på den elgamle 85kWh batteriet.
Det blir fullt mulig å oppgradere, men folk gidder ikke fordi det gamle batteriet holder lenge til det daglige og slutter aldri å fungere.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cirys1

Sitat fra: Lokführer på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:02
Jeg tror fremtiden vil gi oss batteribyttestasjoner og kun når man er på langtur setter man inn gigantbatteriene(som er i samme størrelse) og henter sitt gamle batteri igjen når turen er ferdig. Så sliter man videre på den elgamle 85kWh batteriet.
Det blir fullt mulig å oppgradere, men folk gidder ikke fordi det gamle batteriet holder lenge til det daglige og slutter aldri å fungere.

Jeg har mer tro på at visst det blir og satse på "battery-swap" så kommer det til og bli en internasjonal leasing/leie/abonnement avtale av batteripakken. Da er det ingen som "eier" sitt batteri men de går på evig runddans og de dårligste blir skiftet ut etterhvert. Ser for meg at det blir håpløst og dra tilbake til der man fikk byttet ut batteriet for så og bytte tilbake igjen, blir mye ekstra både for kunde og Tesla. :)

Lokführer

Har vært inne på samme tanken, og tror virkelig dette er den beste løsningen. Om batteryswap blir praktisk mulig, vil gjenstå å se.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA