Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladelokk opnar seg ikkje

Startet av erikur, fredag 07. mars 2014, klokken 13:52

« forrige - neste »

erikur

Hei, håper på litt hjelp fra dere som har tatt i bruk e-Up. Det medfølger 2 ladekabler:

1. Schuko (10A)
2. CCS Mode 3 Type 2 (16A)

Borettslaget skal legge inn en 16A kurs i garasjen hvor bilen skal stå. Hva må jeg passe på er? Vil ikke støpslet passe om de installere en vanlig jordet stikk kontakt?

Hvilket beskjed må jeg gi til elektriker?


Mvh
Erikur



Turist

Schulo ER vanlig stikkontakt!
men hvis dette er en dedikert kontakt for deg og din e-up!, ville jeg ha montert en fast "Type 2 Mode 3" stasjon i garasjen. Da kan du bruke den andre kabelen som fulgte med bilen. Dette vil koste deg noen lapper ekstra.

Mange her inne på forumet synes dette er litt unødvendig, siden du kan 16A "kladder" med Schuko også, men det er en sikkerhetsfare med å bruke Schuko 16A i 6 timer uten stopp.

Lading med 16A er 60% raskere enn den medfølgende "kladden"
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

erikur

Sitat fra: Turist på torsdag 27. februar 2014, klokken 16:02
Schulo ER vanlig stikkontakt!
men hvis dette er en dedikert kontakt for deg og din e-up!, ville jeg ha montert en fast "Type 2 Mode 3" stasjon i garasjen. Da kan du bruke den andre kabelen som fulgte med bilen. Dette vil koste deg noen lapper ekstra.

Mange her inne på forumet synes dette er litt unødvendig, siden du kan 16A "kladder" med Schuko også, men det er en sikkerhetsfare med å bruke Schuko 16A i 6 timer uten stopp.

Lading med 16A er 60% raskere enn den medfølgende "kladden"

Tusen takk for svar Turist. Vet ikke om jeg skjønner helt, altså Schuko er en vanlig jordet stikk. Kan du utdype litt mere hvorfor det er en sikkerhetsfare å bruke Schuko 16 i 6 timer uten stopp? Kabelen tåler jo 16A, siden den lille enheten på selve kabelen styrer dette, om kabelen ikke skal ha 16A kommer det heller ikke inn 16A inn til bilens lader, men jeg har ikke så mye peiling på dette, derfor spør jeg på forumet.

jkirkebo

Sitat fra: erikur på torsdag 27. februar 2014, klokken 19:07
Tusen takk for svar Turist. Vet ikke om jeg skjønner helt, altså Schuko er en vanlig jordet stikk. Kan du utdype litt mere hvorfor det er en sikkerhetsfare å bruke Schuko 16 i 6 timer uten stopp? Kabelen tåler jo 16A, siden den lille enheten på selve kabelen styrer dette, om kabelen ikke skal ha 16A kommer det heller ikke inn 16A inn til bilens lader, men jeg har ikke så mye peiling på dette, derfor spør jeg på forumet.

En schuko-kontakt i god stand har ingen problemer med å levere 16A i lang tid. Dessverre finnes det en del schuko-kontakter rundt omkring som ikke er i optimal stand. Gamle kontakter der flatene er irret, kontakter i ladestolper som har blitt belastet med vekten av en "kladd", kontakter der det ofte har blitt dratt ut stikk mens lasten står på osv. kan få varmgang. Det er ingen sikkerhetsrisiko med varmgang i offentlige stolper som står ute, da disse er kapslet inn i metall. Men om du lader på tante Olgas gamle stikkontakt i garasjen som ble montert opp på 50-tallet og har skrusikringer, er det greit å sjekke etter en times tid at det ikke er varmgang. Så lenge man greit kan holde på pinnene i stikket er det ingen problemer.

Altså, om du lader på ukjent sted, unntatt offentlige stolper, kan det være greit å kontrollere for varmgang etter en time eller deromkring. Og la for all del ikke vekten av ladekabelen belaste stikket. Det fører til at kontaktpunktene blir mye mindre og varmgangsfaren øker vesentlig.

Det er også verdt å merke seg at lading med 13A eller 10A ikke er noen garanti mot varmgang om stikket er dårlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Colin

Vurderer å kjøpe/bestille e up nå i nærmeste fremtid. Det eneste jeg er litt skeptisk til er hvor man kan få hurtigladet denne bilen?? Leser på forumet her at det er flere som sliter med å finne riktig kabler og at alle kabler ikke fungere.
Hvis du kjører fra Halden til Oslo og finner ikke et egnet sted til hurtiglading, så er du litt ute å kjøre.

maxmekker

#5
Colin
'Hurtiglading' gjør man på de stadig flere hurtiglade stasjonene med combo 'ccs' pistolen. Da snakker vi ca 30-40 minutter. ca 50 KW ladehastighet

Hjemme kan man lade fra en vanlig husholdingskontak, eller også kalt schuko. ca 2+kw

Ellers popper det opp flere og flere offentlige type 2 ladestolper. da skaffer du deg en type 2 ladekabel for å nyte godt av de.
På enkelte stolper har det vært et problem med at om du kommer med en 16 amp utgave av type 2 lade kabelen og ikke 32 amp utgaven, vil ikke ladningen starte.Så pass på å få den 'gromeste' . Disse stolpene gir fra 3,7 til rundt 22 KW. Bilen tar da til seg det den kan få, eller kan ta imot( hva den interne laderen kan håndtere) 

Elmo

Sitat fra: maxmekker på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:40
'Hurtiglading' gjør man på de stadig flere hurtiglade stasjonene med combo 'ccs' pistolen. Da snakker vi ca 30-40 minutter. ca 50 KW ladehastighet

Det er dessverre veldig få CCS (Combo) hurtigladere foreløpig.  Se her http://ccs-map.eu/
Men det er planer om at de aller fleste Chademo hurtigladerene skal utvides til å støtte CCS også, og det vil gå realtivt fort siden strøm og plass allerede er ferdig etablert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Stiania79

Sitat fra: maxmekker på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:40
Colin
'Hurtiglading' gjør man på de stadig flere hurtiglade stasjonene med combo 'ccs' pistolen. Da snakker vi ca 30-40 minutter. ca 50 KW ladehastighet

Hjemme kan man lade fra en vanlig husholdingskontak, eller også kalt schuko. ca 2+kw

Ellers popper det opp flere og flere offentlige type 2 ladestolper. da skaffer du deg en type 2 ladekabel for å nyte godt av de.
På enkelte stolper har det vært et problem med at om du kommer med en 16 amp utgave av type 2 lade kabelen og ikke 32 amp utgaven, vil ikke ladningen starte.Så pass på å få den 'gromeste' . Disse stolpene gir fra 3,7 til rundt 22 KW. Bilen tar da til seg det den kan få, eller kan ta imot( hva den interne laderen kan håndtere)

Maxmekker - jeg har kjøpt denne TYPE 2 kabelen fra elbilforeningen (Menneskes) - ser kliss lik ut som den røde med 2 x blå kontakter. Denne er vel 32 A? E-upn kom til Norge idag og får den - forhåpentligvis - ila neste uke en gang...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

maxmekker

vil tro det , det er vel en liten 'sølv' lapp på selve kabelen som beskriver om det er 16 eller 32 amp utgaven.

shb

Men som første skriver er vel Mode 3 kabel med som standard i  Norge på E-UP og E-Golf som jeg har bestillt. Men begge biler lader ikke mer enn 16A via Mode 3.
Kommer vel mange med CCS hurtiglade kontakt nå i vår. Men det blir kø. I Knarvik var det kl 13 3 Leafer som ville ha strøm.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Elmo

Sitat fra: Stiania79 på fredag 07. mars 2014, klokken 10:24
jeg har kjøpt denne TYPE 2 kabelen fra elbilforeningen (Menneskes) - ser kliss lik ut som den røde med 2 x blå kontakter. Denne er vel 32 A? E-upn kom til Norge idag og får den - forhåpentligvis - ila neste uke en gang..
Ingen vits å kjøpe Type2 kabel hvis du har kjøpt eUp (eller eGolf).  16A Type2 følger med som standard fra VW, og 32A hjelper ingenting fordi VW-bilene bare har 16A lader.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA