Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av KaiRK, torsdag 06. mars 2014, klokken 22:51

« forrige - neste »

Tekberg

Sitat fra: thomanie på tirsdag 09. september 2014, klokken 12:33
Sitat fra: nime01
. Men siden dagens elbiler som eGolf/Leaf/TMS er på utviklingsstadiet tilsvarende en 1950-modell bensinbil sammenlignet med dagens fossilbiler, .
En trenger ikke ta alle merkene med i denne sammenligning bare fordi VW leverer en liten lader med bilen sin. 1950-tals bensinbiler hadde riktignok samme visning av fart som dagens elbiler fra VW og de nesten de samme knappene for betjening. Det er vel et lite steg fra dette til skjembasert betjening og oppdatering av bilens funksjoner over nett....
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

thomanie

Sitat fra: Tekberg
Sitat fra: thomanie
Men siden dagens elbiler som eGolf/Leaf/TMS er på utviklingsstadiet tilsvarende en 1950-modell bensinbil sammenlignet med dagens fossilbiler, .
En trenger ikke ta alle merkene med i denne sammenligning bare fordi VW leverer en liten lader med bilen sin. 1950-tals bensinbiler hadde riktignok samme visning av fart som dagens elbiler fra VW og de nesten de samme knappene for betjening. Det er vel et lite steg fra dette til skjembasert betjening og oppdatering av bilens funksjoner over nett....
Jo, man må ta med alle. Alle bruker samme(nlignbar), og like nye, teknologi i bilsammenheng. Når dagens elbil-teknologi har fått gjennomgå samme 50+ års modning og utvikling som dagens fossilteknologi har gjort fra 50-tallet til i dag, så vil det være forsvinnende likegyldig om bilen man sammenligner med er dagens eGolf eller TMS. Det var store og små motorer, og ikke minst bensintanker, på 50-tallet også. Utgangspunktet er selvfølgelig ikke det samme mhp knapper og skjermer, men alle er like utdaterte tekonolgimessig i dag.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Rio

Sitat fra: thomanie på tirsdag 09. september 2014, klokken 19:30
Sitat fra: Tekberg
Sitat fra: thomanie
Men siden dagens elbiler som eGolf/Leaf/TMS er på utviklingsstadiet tilsvarende en 1950-modell bensinbil sammenlignet med dagens fossilbiler, .
En trenger ikke ta alle merkene med i denne sammenligning bare fordi VW leverer en liten lader med bilen sin. 1950-tals bensinbiler hadde riktignok samme visning av fart som dagens elbiler fra VW og de nesten de samme knappene for betjening. Det er vel et lite steg fra dette til skjembasert betjening og oppdatering av bilens funksjoner over nett....
Jo, man må ta med alle. Alle bruker samme(nlignbar), og like nye, teknologi i bilsammenheng. Når dagens elbil-teknologi har fått gjennomgå samme 50+ års modning og utvikling som dagens fossilteknologi har gjort fra 50-tallet til i dag, så vil det være forsvinnende likegyldig om bilen man sammenligner med er dagens eGolf eller TMS. Det var store og små motorer, og ikke minst bensintanker, på 50-tallet også. Utgangspunktet er selvfølgelig ikke det samme mhp knapper og skjermer, men alle er like utdaterte tekonolgimessig i dag.

T

Tja - "knapper og skjermer" er nok ikke bak fossilteknologien. I gjennomsnitt heller foran.

I motorteknologi avhenger det av hva du tenker på som "avansert". En fossilmotor (eller hele "drive chain med girkasse) er selvsagt mer avansert/komplisert, men elmotoren er jo bedre nettopp fordi den er enklere. Samtidig er det ikke så mange forbedringer man kan gjøre på elmotoren - den er ca 90% effektiv allerede, for det er moden teknologi.

Innen lader- og inverterteknologi vil det nok komme minityrisering, og de to vil nok bli slått sammen for å spare kraftelektronikk (jeg tror det er en patent som forhindrer det nå).

Det største spranget kommer nok innen batterikjemi - energitetthet både for vekt og volum, samt ladesykluser, temperaturområde, ladehastighet, osv. Her er jeg helt enig med deg i at man er på 50-tallet fremdeles.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Ny test i auto motor og sport Norge (testen er jo tysk egentlig) mellom e-Golf og i3. Flere interresante ting som et testforbruk på omkring 20 kWh/100km (hva har de drevet med). e-Golf vant fordi den er mer praktisk. Ikke så overraskende egentlig...
e-Golf | X75D

Tekberg

Her er en god oversikt over hvilken bil som kan lade med hvilken kabel/hastighet:
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3357-sjekk-hva-din-elbil-kan-lade-med
Her kommer det ganske klart frem den disfavør en e-golf har vs konkurrentene mhp muligheter for lading og hvilken hastighet den kan lade ved. Dennne oversikten viser ikke at det er 113 chardemo ladere og bare 46 ccs ladere som VW og BMW benytter med sine 3 modeller.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Olemann

Merkelig språk her i denne testen.  BMW "føles" kjappere......vel, det er ikke en følelse alene, det er faktum.  Men, det er jo så mye føleri for tiden, at sånt får man vel leve med.
Likedan kunne man sagt at Golfens bagasjerom føles større, like feil, det er større.

Liker man ha med seg kofferter og 4 passasjerer er Golf best.  Liker man aktiv kjørestil og spenst er BMW best.  + alle de andre forskjellene man kan føle om man er et følelsesmenneske, eller måle om man liker fakta.

Ole


Sitat fra: Råde på onsdag 10. september 2014, klokken 22:37
Ny test i auto motor og sport Norge (testen er jo tysk egentlig) mellom e-Golf og i3. Flere interresante ting som et testforbruk på omkring 20 kWh/100km (hva har de drevet med). e-Golf vant fordi den er mer praktisk. Ikke så overraskende egentlig...

bno

Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:00
Hei dere

Jeg syns eGolfen ser veldig bra ut, til en veldig god pris. Har faktisk reservert en av intro bilene. Etter litt lesing, ble jeg litt usikker. Det er par ting jeg virkelig syns var skuffende.

Her er hva jeg har kommet over:
1. Ikke varmepumpe, dette skal komme som opsjon for ca 6000.- senere.
2. Ikke mulighet for raskere en 16a lading
3. Ikke rattvarme

Hva tenker dere?


Det er merkelig dette med utstyr gitt.

I Sverige og Danmark er VP standard. I England har de rattvarme "None will make a huge difference to the resale value though, but we'd opt for the reversing camera and the steering wheel paddle option. It's heated,
too
." Kilde:http://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/e-golf/mpg
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Gordon Retriever

Oppvarmet ratt på e-Golf tror jeg skyldes en feil i en tidlig utgave av konfiguratoren for det britiske markedet.  Og rattpadler for girskifte på en elbil? :o

Her er et utdrag fra ekstrautstyrslisten som tyder på at rattvarme ikke leveres til e-Golf:

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

moonbuggy

http://www.heise.de/autos/artikel/Ausfahrt-im-VW-e-Golf-Geladener-Bestseller-2293958.html
En litt blandet kritikk av e-golf i denne artikkelen.
For tung, for sedat. Samtidig kritiseres krypefunksjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA