Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av KaiRK, torsdag 06. mars 2014, klokken 22:51

« forrige - neste »

raathass

Sitat fra: lachris på fredag 28. februar 2014, klokken 11:20
Jeg satser på å klare meg uten varmepumpe (trenger uansett ikke mer enn ca 5 mil rekkevidde til daglig og ca 7 mil en gang i blant så det burde gå fint) og at ikke andrehåndsverdien blir alt for påvirket av dette. Har uansett tenkt til å ha bilen lenge. Så jeg opprettholder bestillingen.

Ingen fare.  Anskaffelse av elbil - i hvert fall i Oslo-området - er sunk cost dersom man har ambisjon om å eie den mer enn et drøyt år.  Selv om Golf er mer bil enn Up valgte jeg å kjøpe sistnevte fordi jeg kunne kjøre en hel vinter lenger i kollektivfeltet samtidig som tapet er 75k lavere ... :-)


/r

tomrh

Sitat fra: raathass på fredag 28. februar 2014, klokken 12:45
Sitat fra: lachris på fredag 28. februar 2014, klokken 11:20
Jeg satser på å klare meg uten varmepumpe (trenger uansett ikke mer enn ca 5 mil rekkevidde til daglig og ca 7 mil en gang i blant så det burde gå fint) og at ikke andrehåndsverdien blir alt for påvirket av dette. Har uansett tenkt til å ha bilen lenge. Så jeg opprettholder bestillingen.

Ingen fare.  Anskaffelse av elbil - i hvert fall i Oslo-området - er sunk cost dersom man har ambisjon om å eie den mer enn et drøyt år.  Selv om Golf er mer bil enn Up valgte jeg å kjøpe sistnevte fordi jeg kunne kjøre en hel vinter lenger i kollektivfeltet samtidig som tapet er 75k lavere ... :-)
Helt enig! Hvis man er mest opptatt av annenhåndsverdien bør man ikke kjøpe elbil i det hele tatt. Derfor skal man heller ikke høre på selgere som eventuelt påstår at man må ha sånn og sånn utstyr for å få solgt den igjen. Viktigst at man har det utstyrsnivået som passer sine egne krav til bruksmønster og komfort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på fredag 28. februar 2014, klokken 13:15
Helt enig! Hvis man er mest opptatt av annenhåndsverdien bør man ikke kjøpe elbil i det hele tatt. Derfor skal man heller ikke høre på selgere som eventuelt påstår at man må ha sånn og sånn utstyr for å få solgt den igjen. Viktigst at man har det utstyrsnivået som passer sine egne krav til bruksmønster og komfort.

Tja - jeg har solgt  2 stk ca 15 år gamle elektriske VW Golf 3 for 86000 kr og 68000 kr (husker ikke eksakte beløp).

Jeg har 2 til (uten batterier, men de kan gå opptil 200 km hvis man setter inn Litium), og begge fungerer fint. De er egentlig ganske så like ny e-Golf. De har til og med Eberspächer og batterioppvarming.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

S-max

Kia Soul Ev 6,6 kW lader og 100kW hurtiglader.
Golf 3,3 og 40 >:(
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

Sense

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. februar 2014, klokken 18:16
Jeg undersøkte forresten litt nærmere, og det virker som det er tilfelle at Model S faktisk ikke har varmepumpe.

Nei, det stemmer at Tesla model S ikke har varmepumpe. Men den har forvarming av kupè og batteri. I tillegg har den en egen vinterpakke som tilleggsutstyr som gir bedre ventilasjon, samt oppvarmede vindusviskere o.l.
Om den hadde fått lenger rekkevidde av varmepumpe, er utenfor mitt kunnskapsområdet. Kanskje batteriteknologien er annerledes enn i E-Golf.

Ang. varmepumpe i E-Golf så blir jeg skeptisk hvis det stemmer at Volkswagen bruker uttrykket "opptil 20 ekstra rekkevidde".

Hvis du kjøper en pære som lyser opptil 20 % lenger enn vanlige pærer, da blir du skuffet når du ser den går i svart etter 7 % ekstra levetid.
Derfor er begrepet "opptil" en måte å utvanne løftene på.

Se på oljeselskapene som selger driftstoff som visstnok skal øke motoreffekten med "opptil 15 %". Tester viser at vanlige bilister ikke merker forskjell i det hele tatt. Hadde det vært 15 % forskjell, så burde du merket noe. Men det gjør du ikke, for "opptil fungerer bare på oljeselskapenes eget laboratorium.

Uttrykk som "opptil" i reklamen burde vært like strengt regulert av forbrukermyndighetene som "salg".


jkirkebo

Sitat fra: Sense på søndag 08. juni 2014, klokken 22:21
Ang. varmepumpe i E-Golf så blir jeg skeptisk hvis det stemmer at Volkswagen bruker uttrykket "opptil 20 ekstra rekkevidde".

Hvis du kjøper en pære som lyser opptil 20 % lenger enn vanlige pærer, da blir du skuffet når du ser den går i svart etter 7 % ekstra levetid.
Derfor er begrepet "opptil" en måte å utvanne løftene på.

Hvordan kan de love noe annet? Varmepumpen hjelper deg bare om det er kaldere enn 15 grader eller varmere enn -15 grader sånn circa. Er det 22 pluss eller 23 minus hjelper den ingenting, og kan derfor ikke gi lengre rekkevidde under de forholdene.

Optimal temperatur for å få maks nytte av den tipper jeg er 0-7 pluss, dvs. typisk østlandsk vintertemperatur...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Skal vi prøve oss på en foreløpig oppsummering, kan det se ut som om argumentene til e-Golfs disfavør vs. konkurrentene inkluderer:

1:  Ikke mulighet for 230V 32A lading.

2:  Kun ett års bruk av app for smarttelefon inkludert i pris.

3:  Innledingsvis lang leveringstid, særlig på bil med varmepumpe.


Ole Petter

Jeg prøvde E-golf og er ikke imponert.

Har selv ZOE og den virker som en mye mer moderne bil, både i bruk og design. Lettkjørt og morsom å bruke.

E-golf koster ca 60 000,- mer enn en ZOE. Jeg ser ikke noe som rettferdiggjør det.

Ytelse:
Motorytelsen var bare marginalt høyere i praksis.
Rekkevidden noe kortere.

Komfort:
Man setter seg ned i bilen og ikke rett inn som i ZOE. Føles trangt å komme inn og ut pga dette, spesielt i baksetet.
Setene også mindre komfortable.
Dørene tyngre.
Styringen tyngre.

Design:
Golf har det samme gamle designet de alltid har hatt.
Dashboard som ser ut som på 40 år gamle biler.
Skjermen med navigasjon osv er plassert for lavt, så man må se ned istedet for mer rett til siden.
Instrumentene er omtrent som på eldre bensinbiler istedet for TFT skjerm.
Speedometeret plassert til høyre, og for langt til høyre, og ikke i midten. Høyrehanda kommer foran når man holder i rattet.
Altfor mange knapper til alt mulig rart. Hvorfor ikke rydde opp litt, mer minimalistisk moderne design og heller nyttegjøre seg av trykkskjermen bedre? Jeg ser for meg at E-golfen kan bli en bil som typisk havner først i køen på veien pga dette.

Recuperation:
Tre ulike hastigheter/motstander + 0, som du stiller inn med girspaken. For mye styr for min del.
ZOE ordner dette selv helt fint når man slipper gassen uten å ha på cruise control. Med ekstra effekt når man trykker lett på bremsen.

Lading:
Kun maks 22 kW med AC type 2 mode 3, ZOE kan lade på 43 kW på hurtiglader med den kontakten. Golf har DC på 40 eller 50 kW, som er en mye dyrere lader så vil kanskje ikke få se mange av den.

Positivt:
Har adaptiv cruise control, som ikke alle har ennå.
Bra størrelse på koppholdere.
Navn som tiltaler mange.


Råde

He he. Koppholderene var bra i hvert fall :D
Kritiske røster er velkomne til hallelujakoret! Jeg har ikke kjørt ZOE, så jeg kan ikke uttale meg, men er den ikke noe mindre?
e-Golf | X75D

afo

Sitat fra: Råde på mandag 18. august 2014, klokken 18:20
He he. Koppholderene var bra i hvert fall :D
Kritiske røster er velkomne til hallelujakoret! Jeg har ikke kjørt ZOE, så jeg kan ikke uttale meg, men er den ikke noe mindre?

Jeg prøvde zoe før bestilling av e-golf, og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i det som står over her. Det eneste jeg mener den er bedre på enn golfen, er lading. 3-fase AC-lader er kjekt! Ellers er den mye tregere, mye mindre og med mye mer skrangleplast;) Jeg fikk også høyere snittforbruk enn e-golfen på ca. samme kjøreturen. Jeg stanget også i taket da jeg prøvde baksetene (ca. 1.90 høy)
Er ikke bare pga. navnet at golfen selger så mye bedre..

Ole Petter

Sitat fra: Råde på mandag 18. august 2014, klokken 18:20
He he. Koppholderene var bra i hvert fall :D
Kritiske røster er velkomne til hallelujakoret! Jeg har ikke kjørt ZOE, så jeg kan ikke uttale meg, men er den ikke noe mindre?

Bilen er litt kortere, men høyere. Må du ha stasjonsvogn eller lik størrelse er hverken e-golf eller Zoe noe alternativ.

De på 1,90 sitter ikke komfortabelt i baksetet på så mange biler. Selv er jeg like under og synes inn og utstiging nærmest var smertefullt i baksetet på e-golf. Forsetene på min bil må man nok være godt over 2 meter før man stanger hodet i taket.

Kan si at hverken Golf (elektrisk og andre) eller Zoe er noe særlig om man skal ha med to passasjerer på over 1,85 og kjøre lenge.


moby666

Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Råde på mandag 18. august 2014, klokken 18:20
He he. Koppholderene var bra i hvert fall :D
Kritiske røster er velkomne til hallelujakoret! Jeg har ikke kjørt ZOE, så jeg kan ikke uttale meg, men er den ikke noe mindre?

Bilen er litt kortere, men høyere. Må du ha stasjonsvogn eller lik størrelse er hverken e-golf eller Zoe noe alternativ.

De på 1,90 sitter ikke komfortabelt i baksetet på så mange biler. Selv er jeg like under og synes inn og utstiging nærmest var smertefullt i baksetet på e-golf. Forsetene på min bil må man nok være godt over 2 meter før man stanger hodet i taket.

Kan si at hverken Golf (elektrisk og andre) eller Zoe er noe særlig om man skal ha med to passasjerer på over 1,85 og kjøre lenge.

Forsetet i zoe passer hvis du er 1.85, da det ikke kan justeres i høyden. Enig at ladingen i Zoe er bedre, men bortsett fra dette så er Golf bedre på alt. Har vurdert begge to og zoe er mer lik eUp og trillingene og er ikke nærheten av Golf og Leaf.
Sikker på det var eGolf du testet og ikke eUp?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ole Petter

Sitat fra: moby666 på mandag 18. august 2014, klokken 18:52
Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Råde på mandag 18. august 2014, klokken 18:20
He he. Koppholderene var bra i hvert fall :D
Kritiske røster er velkomne til hallelujakoret! Jeg har ikke kjørt ZOE, så jeg kan ikke uttale meg, men er den ikke noe mindre?

Bilen er litt kortere, men høyere. Må du ha stasjonsvogn eller lik størrelse er hverken e-golf eller Zoe noe alternativ.

De på 1,90 sitter ikke komfortabelt i baksetet på så mange biler. Selv er jeg like under og synes inn og utstiging nærmest var smertefullt i baksetet på e-golf. Forsetene på min bil må man nok være godt over 2 meter før man stanger hodet i taket.

Kan si at hverken Golf (elektrisk og andre) eller Zoe er noe særlig om man skal ha med to passasjerer på over 1,85 og kjøre lenge.

Forsetet i zoe passer hvis du er 1.85, da det ikke kan justeres i høyden. Enig at ladingen i Zoe er bedre, men bortsett fra dette så er Golf bedre på alt. Har vurdert begge to og zoe er mer lik eUp og trillingene og er ikke nærheten av Golf og Leaf.
Sikker på det var eGolf du testet og ikke eUp?

Litt av poenget er at man skal sitte høyere, noe som er grunnen til at mange kjøper SUV f.eks. selv om de ikke trenger stor bil ellers. Ellers har det også med sikkerheten og batteriet å gjøre. Rattet er justerbart selvfølgelig, så passer de fleste om de finner sittestillingen.

Det var eGolf jeg kjørte.

Hver sin smak, men i tidligere innlegg har du min vurdering.

Så kan du se om du kjenner igjen noen av mine beskrivelser når du kjører mer.


Kent

Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 17:57
Skjermen med navigasjon osv er plassert for lavt, så man må se ned istedet for mer rett til siden.
Speedometeret plassert til høyre, og for langt til høyre, og ikke i midten. Høyrehanda kommer foran når man holder i rattet.
Altfor mange knapper til alt mulig rart. Hvorfor ikke rydde opp litt, mer minimalistisk moderne design og heller nyttegjøre seg av trykkskjermen bedre?

Dette, samt lading kan jeg være enig i kunne vært bedre.

Nå er riktignok ACC'en såpass  bra at man ikke behøver se så veldig mye på speedometeret, men hadde likevel vært greit å sett det hele tiden.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

dso

Sitat fra: Kent på mandag 18. august 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 17:57
Skjermen med navigasjon osv er plassert for lavt, så man må se ned istedet for mer rett til siden.
Speedometeret plassert til høyre, og for langt til høyre, og ikke i midten. Høyrehanda kommer foran når man holder i rattet.
Altfor mange knapper til alt mulig rart. Hvorfor ikke rydde opp litt, mer minimalistisk moderne design og heller nyttegjøre seg av trykkskjermen bedre?

Dette, samt lading kan jeg være enig i kunne vært bedre.

Nå er riktignok ACC'en såpass  bra at man ikke behøver se så veldig mye på speedometeret, men hadde likevel vært greit å sett det hele tiden.

Hastigheten ser du midt i synsfeltet dersom du velger visningen kjøredata på panelet mellom forbruk og speedometeret.

Jeg syntes også det var mange knapper og uvant plassering, men etter å ha kjørt 2700 km har jeg blitt fortrolig med oppsettet og finner raskt rett knapp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA