Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av KaiRK, torsdag 06. mars 2014, klokken 22:51

« forrige - neste »

KaiRK

Hei dere

Jeg syns eGolfen ser veldig bra ut, til en veldig god pris. Har faktisk reservert en av intro bilene. Etter litt lesing, ble jeg litt usikker. Det er par ting jeg virkelig syns var skuffende.

Her er hva jeg har kommet over:
1. Ikke varmepumpe, dette skal komme som opsjon for ca 6000.- senere.
2. Ikke mulighet for raskere en 16a lading
3. Ikke rattvarme

Hva tenker dere?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

tomrh

Av disse tre så er det faktisk rattvarmen som virkelig betyr noe. ;)

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

e-Golf

Jeg tenker at en kjøper bil utfra et kjøremønster, for meg så er 97% av all kjøring kortere enn 9 mil.
Det tenker jeg at e-Golfen leverer selv uten varmepumpe, dessuten så vil jeg tro at det er ytterst sjelden jeg kjører den helt tom og da trenger +- 10 timer på å lade den opp, som jeg heller ikke ser som en utfordring.

Skal jeg på langtur, så har jeg fortsatt en diesel sugge som har grei rekkevidde.

Mulig jeg er partisk da jeg har bestilt en av Golfene, men syns at jeg får mye bil for pengene.

Rattvarme ser jeg at dem skryter av, har aldri prøvd det, så jeg savner det sikker ikke.
Ampera-e levert 27.06.17

Tesla model 3 reservert 1/4-16
Tesla model X - Kansellert

Hevet vrakpant på en -95 modell bensinbil som egner seg mest som spiker

Sonus

Rattvarme er i nice to have kategorien hos meg. Mer enn 3,6kw lader hadde vært fint, men vet ikke hvor mye jeg trenger den når bilen kun blir bybil. Tilslutt lurer jeg på hvor mye det utgjorde på Leaf når den ble oppgradert med varmepumpe? Står litt om det her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8776.0

Må si jeg ble skuffet i ca. 30min etter at jeg fant ut at E-Golf ikke kom med varmepumpe, men syns uansett man får mye for pengene.

Kent

Det finnes mange flere CHAdeMO-ladere en Comboladere akkurat nå, men regner med det gjevner seg ut etterhvert, men det er vel et lite pluss til Nissan der for øyeblikket.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gordon Retriever

Modig gjort å lage en slik tråd. ;)

I utgangspunktet trodde jeg at snakk om maks 16A lading og manglende varmepumpe var FUD - derfor er jeg litt forbløffet over at det kan se ut som det er fakta.

Dette bringer meg tilbake til hva jeg har tenkt i forbindelse med tidligere nybillanseringer fra Volkswagen: 

VW er blant de desidert dyktigste pengemaskinene i bilbransjen, og de lager nye biler akkurat så gode som de bør være - for at de skal selge bra og bidra til å opprettholde merkets renomme.
Se f.eks. hvordan enkelte journalister var litt skuffet over at Tiguan ikke var mer av et stort steg framover da VW bestemte seg for å entre denne delen av SUV-segmentet. Likevel er Tiguan - og vi skal kanskje føye til et "selvsagt" - blitt en av de mest populære i klassen.


KaiRK

#6
Chademo vs Combo er jo et godt poeng, ser at det flere av de hurtigladerne jeg bruker i dag ikke har Combo. Regner dog med at dette er plass i løpet av året.

32a lader vil nok bli mer aktuelt fremover. Har kjørt 30 000km på 1år med Leafen, nå i det siste er det faktisk flere ganger jeg kunne ønske jeg hadde 32a lader. Dette hadde redusert behovet for hurtiglading ,spesielt på turer til tigerstaden. Ser også for meg at dette kan øke annenhåndsverdien på bilen. Den er mer aktuell som hovedbil når man kan få full tank på 2-4 timer etter hjemkomst, eller en 2 timers handlerunde gir 12kWt.

Varmepumpen på Golfen kan være mer effektiv en på Leaf. Den skal i følge VW ta med seg overskuddsvarme fra andre steder i bilen. Nå er det vel riktignok svært begrenset med overskuddsvarme på en halvkald vinterdag.

Rattvarme... elsker Leafen for dette! ;) Med forvarming er det riktignok ikke et must.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:04
Av disse tre så er det faktisk rattvarmen som virkelig betyr noe. ;)

Ja, der ser man forskjellen på hva vi legger vekt på. Jeg bryr meg mye om 32A lading og varmepumpe men gir egentlig blaffen i rattvarmen da jeg uansett forvarmer når det er kaldt ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KaiRK

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:33
I utgangspunktet trodde jeg at snakk om maks 16A lading og manglende varmepumpe var FUD - derfor er jeg litt forbløffet over at det kan se ut som det er fakta.

Ditto
Dette kommer nok som opsjon på sensommer \ tidlig høst. Spørsmålet er jo hvor lang leveringstid det da vil være. Kjedelig å vente på en bil i 6mnd. for å se at de som får den 1-2mnd etter får tilgjengelig en helt annen utstyrs liste!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

arnkl

Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:00
Hei dere

Jeg syns eGolfen ser veldig bra ut, til en veldig god pris. Har faktisk reservert en av intro bilene. Etter litt lesing, så blir jeg litt usikker. Det er par ting jeg virkelig syns var skuffende.

Her er hva jeg har kommet over:
1. Ikke varmepumpe, dette skal komme som opsjon for ca 6000.- senere.
2. Ikke mulighet for raskere en 16a lading
3. Ikke rattvarme

Hva tenker dere?
Eg har sjølv ein Tesla Model S, som verken har varmepumpe eller rattvarme, og må seie at rattvarme har eg faktisk ikkje tenkt på at eg manglar :)
Elektriske varmeapperat varmar opp kupeen på ein augneblink, og min erfaring er at viss du forvarmar blilen, så er ikkje effektforbruket all verden heller. Viss bilen ikkje er forvarma så drar det rett nok ein del batterikapasitet i starten.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Espen Hugaas Andersen

Model S har vel varmepumpe. Men ikke rattvarme.

En bra ting med Golf er at den har oppvarmet frontrute. Det vil gjøre at man kan kutte betydelig i oppvarmingen uten at det går på trafikksikkerheten løs. Det er begrenset hvor lite varme man kan bruke på Leaf og andre, da frontruten iser eller dugger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:42
Ja, der ser man forskjellen på hva vi legger vekt på. Jeg bryr meg mye om 32A lading og varmepumpe men gir egentlig blaffen i rattvarmen da jeg uansett forvarmer når det er kaldt ute.

Når man ikke vet tidspunkt for avgang før ca 1 minutt før man går til bilen hjelper forvarming lite og rattvarme er gull verd. Gjennom vinteren nå har jeg brukt ratt og setevarme for å holde meg i passende temperatur mens vifta kun har blitt brukt til å holde ruter duggfrie.

Uansett hvis jeg skulle kjøpt ny elbil idag ville både ratt/setevarme, hurtiglading og 230V 32A eller mer på AC lading vært med. Oppvarmet frontrute er også et stort pluss.

Kent

Sitat fra: emil på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:42
Ja, der ser man forskjellen på hva vi legger vekt på. Jeg bryr meg mye om 32A lading og varmepumpe men gir egentlig blaffen i rattvarmen da jeg uansett forvarmer når det er kaldt ute.

Når man ikke vet tidspunkt for avgang før ca 1 minutt før man går til bilen hjelper forvarming lite og rattvarme er gull verd. Gjennom vinteren nå har jeg brukt ratt og setevarme for å holde meg i passende temperatur mens vifta kun har blitt brukt til å holde ruter duggfrie.

Uansett hvis jeg skulle kjøpt ny elbil idag ville både ratt/setevarme, hurtiglading og 230V 32A eller mer på AC lading vært med. Oppvarmet frontrute er også et stort pluss.

Rattvarme og varm frontrute hadde vært genialt, men dessverre får man ikke i pose og sekk når man kjøper bil i dag.

Men det kanskje igrunn like greit, slipper å legge til bare eeen ting til i utstyrslista:p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

mihkku

Hvorfor i alle dager komme med varmepumpe til høsten?
Får man det ettermontert montru? Leste at det ville gi 20% mindre tap

KaiRK

Sitat fra: mihkku på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:42
Hvorfor i alle dager komme med varmepumpe til høsten?
Får man det ettermontert montru? Leste at det ville gi 20% mindre tap

Godt spørsmål!
Panorama tak, 32a lader og varmepumpe kommer vistnok til høsten. Ettermontering av varmepumpe er jeg stygt redd for at vi bare kan glemme...
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA