Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av KaiRK, torsdag 06. mars 2014, klokken 22:51

« forrige - neste »

mihkku

Ser for meg et verditap på introbilene pga dette

Kent

Sitat fra: mihkku på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:52

Vil ikke tro det egentlig, om det ikke blir ny standard til samme pris.
En likt utstyrt ""ny" og "gammel" golf vil nok ha samme pris.

Mer ekstrautstyr øker selvfølgelig prisen både på ny og brukt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Knut Øygard

Jeg forstår ikke hvorfor rattvarme er så viktig? Er det ikke bare å kjøre med hansker de første 2 minuttene hvis man ikke har rukket å forvarme bilen?

Og elbiler blir jo veldig fort varme, i en dieselbil er det kanskje et større poeng: der må du kanskje ha på hanskene i 15 minutter før bilen er varm...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

KaiRK

Sitat fra: Knut Øygard på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:13
Jeg forstår ikke hvorfor rattvarme er så viktig? Er det ikke bare å kjøre med hansker de første 2 minuttene hvis man ikke har rukket å forvarme bilen?

Og elbiler blir jo veldig fort varme, i en dieselbil er det kanskje et større poeng: der må du kanskje ha på hanskene i 15 minutter før bilen er varm...

På samme måte som det bare er å ha på seg en dunjakke i stede for å bruke strøm til oppvarming av cupe.

Rattvarme er en fantastisk komfort detalj, prøvde å kjøre uten på vei hjem fra jobb i dag. Selv med forvarmet bil var rattet betydelig kaldere på hele halvtimen jeg kjørte. Mulig leaf rattet er dårlig polstret...?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

KaiRK

Sitat fra: mihkku på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:52

Ikke umulig om det er dette som kommer til høsten: Because very low ambient temperatures sap battery performance, the e-Golf has a heat pump system that warms the battery pack in extremely cold weather, which boosts the car's cold-weather range by about 20%, VW claims.
http://www.bbc.com/autos/story/20130910-volkswagen-bets-big-on-electrics

Noen som vet om det er et system som varmer batteriene på de uten varmepumpe?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun

Rio

Jeg har fått skriftlig bekreftet fra selgeren at ***NORSKE*** e-Golf kommer MED varmepumpe.

Derimot er det ikke standard i Tyskland, derfor forvirringen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KaiRK

Sitat fra: Rio på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33
Jeg har fått skriftlig bekreftet fra selgeren at ***NORSKE*** e-Golf kommer MED varmepumpe.

Det er rart, jeg har akkurat det motsatte skriftlig.
"Hei

Bilen fungerer fint uten og de fleste el-biler inkl Up har ikke dette.. Prisen for varmepumpe antas å bli ca 5-6.000.-"

Får vidre vite at fabrikken ikke har åpnet for dette, men at det mest sansynlig er mulig å bestille dette som option på sensommeren.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun

MindViruz

Varmepumpen på leaf varmer ikke opp batteriet slik jeg fotstår. Det er kun ett aktivt varmeteppe som aktiveres ved ca 20 kuldegrader for å hindre at batteriet fryser... Stemmer ikke dette?

Isåfall ett bra poeng til golfen.

KaiRK

Sitat fra: MindViruz på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:44
Varmepumpen på leaf varmer ikke opp batteriet slik jeg fotstår. Det er kun ett aktivt varmeteppe som aktiveres ved ca 20 kuldegrader for å hindre at batteriet fryser... Stemmer ikke dette?

Isåfall ett bra poeng til golfen.

Det stemmer det. Eneste problemet er at det virker som om golfen ikke blir levert med varmepumpe før senere... Hvis golfene som blir levert til høsten har 20% lenger rekkevidde en de som blir levert i sommer, beholder je nok leafen min en stund til
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun

Gordon Retriever

Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:30
Because very low ambient temperatures sap battery performance, the e-Golf has a heat pump system that warms the battery pack in extremely cold weather, which boosts the car's cold-weather range by about 20%, VW claims.
http://www.bbc.com/autos/story/20130910-volkswagen-bets-big-on-electrics

Høres det litt rart ut at VW bruker varmepumpe for å gi varme i batteriet ved lave (anslagsvis kaldere enn -15 grader), siden dette er temperaturer der en slik pumpe ikke er særlig effektiv?

Eller har BBC-journalisten misforstått, og det som skulle stått er av bilen har varmepumpe for å varme opp kupeen, og et eget varmelement på batteripakken som slår inn ved lave temperaturer? ???

Kent

Sitat fra: Rio på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

Synes i såfall det er rart at ikke varmepumpe er nevnt i utstyrslisten da.
De har fått plass til å liste opp "Volkswagen logo i grill og på bakluken" i utstyrslisten, ville tro de hadde nevnt varmepumpe og om det var med:p

Men klager absolutt ikke om din forhandler har rett. :)

Rio

Årsaken til at leveringen er litt senere enn planlagt er visstnok fordi VW Norge insisterte på varmepumpe, så jeg tror selger har rett her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

mihkku

Skulle gjerne like å få dette bekreftet fra flere hold og ikke at det blir bare spekulasjoner om bilen kommer med eller uten valg for varmepumpe. Nå har jo VW snakket om denne varmepumpa sin også klarer de ikke å levere bilen med det?

KaiRK

Håper virkelig dere har rett, og min forhandler feil! Har sendt en mail til moller, får håpe jeg får svar i løpet av formidagen i morgen.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun

Kent

Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. februar 2014, klokken 23:24
Håper virkelig dere har rett, og min forhandler feil! Har sendt en mail til moller, får håpe jeg får svar i løpet av formidagen i morgen.

Jeg tok den "sosiale" varianten, og spurte på facebook. Greit å få info fra så mange kilder som mulig:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA