Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Gondron, torsdag 06. mars 2014, klokken 15:39

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:03
Jeg er heller ikke noe stor fan av pruting, men det er jo teit å ikke gjøre det hvis det er "lagt opp til det".
Men det er jo bare å respektere at løsningen er slik den er med i3, på godt og vondt.
"Bare "lave priser" akkurat som på REMA :)"

Prinsippet om samme pris for alle høres ut som en vinner.

Møllers system med å forskjellsbehandle kunder og gi kjøpere som er ansatte i firmaer Møller har avtaler med få langt bedre rabatter enn andre kunder, virker til sammenligning gammeldags.


Vind

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 17:21
Prinsippet om samme pris for alle høres ut som en vinner.

Møllers system med å forskjellsbehandle kunder og gi kjøpere som er ansatte i firmaer Møller har avtaler med få langt bedre rabatter enn andre kunder, virker til sammenligning gammeldags.
..bortsett fra de det gjelder og som er vant til alltid å få 10-15% ved bilkjøp.

- men støtter at en "0%" pris og at det er listepris som gjelder er veldig sunt i markedet, så får heller importøre skru fort ned når det kommer konkurenter eller enndringer i markedet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

Samme pris for alle er garantert bedre for alle.

Hvis man ser for seg to mer eller mindre identiske biler fra forskjellige produsenter, der begge produsentene trenger 200 000 kroner i salgspris for å ha god nok inntjening, så vil jo den forskjellige strategien føre til at den ene bilen markedsføres til f.eks 230 000 kroner, slik at de har mulighet til å gi 10-15% rabatt, mens den andre bilen rett og slett markedsføres og selges til 200 000 kroner.

Om man da er på jakt etter en bil til 200 000 kroner, så er det mulig man ikke en gang vurderer bilen som selges til 230 000 kroner, da man vurderer bilen som for dyr. Det er ikke bra for selskapet, som taper salg. Og hvis man er en kunde som ikke får den rabatten man har "rett på", så betaler man jo mer enn man burde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. mars 2014, klokken 14:22
Samme pris for alle er garantert bedre for alle.

Hvis man ser for seg to mer eller mindre identiske biler fra forskjellige produsenter, der begge produsentene trenger 200 000 kroner i salgspris for å ha god nok inntjening, så vil jo den forskjellige strategien føre til at den ene bilen markedsføres til f.eks 230 000 kroner, slik at de har mulighet til å gi 10-15% rabatt, mens den andre bilen rett og slett markedsføres og selges til 200 000 kroner.
Dette er ren ønsketenkning som du finner lite eller ingenting av i praksis.
Dersom du overhodet finner slike eksempler, er forklaringen snarere at bil til 230 er inkludert mer utstyr/er mindre skrapa enn bil til 200.
I tillegg må du sjekke hvor mye av lav listepris du betaler for i form av hyppige og dyre servicer.
Og muligens i form av vrangvilje dersom/når du må reklamere på feil.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:03
"Bare "lave priser" akkurat som på REMA :)"
For Rema kan det nok stemme.
BMW har høye priser for uforskammet effektivt skrapa bil +
utstyrsliste lang som et vondt år du må krysse av på før det blir bil av det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mr.Zero

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. mars 2014, klokken 19:43
Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:03
"Bare "lave priser" akkurat som på REMA :)"
For Rema kan det nok stemme.
BMW har høye priser for uforskammet effektivt skrapa bil +
utstyrsliste lang som et vondt år du må krysse av på før det blir bil av det.

....og folk kjøper dem i bøtter og spann... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. mars 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. mars 2014, klokken 14:22
Samme pris for alle er garantert bedre for alle.

Hvis man ser for seg to mer eller mindre identiske biler fra forskjellige produsenter, der begge produsentene trenger 200 000 kroner i salgspris for å ha god nok inntjening, så vil jo den forskjellige strategien føre til at den ene bilen markedsføres til f.eks 230 000 kroner, slik at de har mulighet til å gi 10-15% rabatt, mens den andre bilen rett og slett markedsføres og selges til 200 000 kroner.
Dette er ren ønsketenkning som du finner lite eller ingenting av i praksis.
Dersom du overhodet finner slike eksempler, er forklaringen snarere at bil til 230 er inkludert mer utstyr/er mindre skrapa enn bil til 200.
I tillegg må du sjekke hvor mye av lav listepris du betaler for i form av hyppige og dyre servicer.
Og muligens i form av vrangvilje dersom/når du må reklamere på feil.
Det er helt umulig å vite til hvilken pris en produsent faktisk trenger å få solgt en bil uten å ha enormt med detaljerte opplysninger om den enkelte produsenten. Disse opplysningene er godt bevoktede bedriftshemmeligheter. Både servicekostnader, produksjonskostnader, osv, vil spille inn.

Om produsenten som trenger å selge bilen til 200 000 kroner men markedsfører den til 230 000 selger en bil med mer utstyr i stedet, en bil som produsenten trengte 210 000 kroner for, men solgte for 200 000 kroner, så taper jo produsenten 10 000 kroner (eventuelt så har produsenten mindre inntjening enn forventet). Dette kan ikke en produsent akseptere.

Og dette har ingenting med ønsketenking å gjøre - det handler kun om økonomisk teori og fakta.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vind

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. mars 2014, klokken 19:43
Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:03
"Bare "lave priser" akkurat som på REMA :)"
For Rema kan det nok stemme.
BMW har høye priser for uforskammet effektivt skrapa bil +
utstyrsliste lang som et vondt år du må krysse av på før det blir bil av det.
Såvidt jeg vet er det ingen andre biler på markedet med karbonkarroseri.  Selv i standardversjonen så har i3 utstyr du ikke finner på noen andre elbiler - så jeg er litt usikker på hva du definerer som "effektivt skrapa" bil. 

VW skal imidlertid ha stor honør for å inkludere godt med utstyr på eGolf, men det er nok ikke i3 de skal ta - det er Leaf salget som vil bli påvirket av det.

på eGolf får man f.eks ikke med varmepumpe - og det kan man jo diskutere effekten av.  Det vil vise seg til vinteren hvor mye det betyr for eGolf.  For i3 betyr det ganske mye for vinterrekkevidden.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

det ble eGolf. hovedsaklig på grunn av plassen (bagasje og 5 seter), men også litt pga av uintersert/til dels arrogant selger hos bavaria. virker som de tjener for lite på i3 til å bruke tid på kundene. kanskje noe bmw sentralt burde se på, om så er tilfelle.

har ikke fått bekreftet dato, men  "i løpet av 6 mnd", så ingen grunn til å holde pusten :)


Sonus

Sitat fra: hellevator på onsdag 26. mars 2014, klokken 19:07
det ble eGolf. hovedsaklig på grunn av plassen (bagasje og 5 seter), men også litt pga av uintersert/til dels arrogant selger hos bavaria. virker som de tjener for lite på i3 til å bruke tid på kundene. kanskje noe bmw sentralt burde se på, om så er tilfelle.

har ikke fått bekreftet dato, men  "i løpet av 6 mnd", så ingen grunn til å holde pusten :)

Gjorde akkurat samme valg. På meg virket det som om I-agenten var bundet på hender og føtter av BMW Norge. Tror ikke agenthonoraret er så godt da agentene virker litt lite engasjert(?).

Angående det Carbonforsterkede plastkarosseriet på I3 så er jo ikke dette ekstrautstyr men, ett konstruktivt element. Ett veldig interessant sådan, men ikke noe jeg velger å betale ekstra for.

Klykken

Hvis man er litt over middels interessert i bil ser jeg for meg at man velger BMW i3. Denne innbyr jo til en god del mer aktiv kjøring, med bakhjulsdrift og høyere ytelse enn de aller fleste i samme prisklasse.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA