Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Gondron, torsdag 06. mars 2014, klokken 15:39

« forrige - neste »

Gondron

Har nettopp for 1 uke sia bestillt i3 sjølv, men føler ett slag når eg ser hva vw Leverer som standar utstyr på sin elbil  mot bmw sin.

Essensielle ting  som har kostet i3 eigere myr penger å få er standar på egolf. Som ACC, hurtiglading, led lys i front,  comfort access Større batteri pakke(ca26kw) Å I3 må oppgraderes  heile interier til minimum 12 000 for å få activ cruise control pakken. Noe som er kritisk for annenhåndsverdi, men som eg velge bort pga  den totale øknaden i kostnad med
interiørpakke.

(spørsmål utenfor opprinelig tråd) tillegg har min selger gjort feil med kontramt på min bil, Han sier han MÅ skrive konfig data til 01.03.2014. Så han trenger ny underskrift (helt ny kontrakt underskrevet og innsendt) Hva er konfig dato? Og er den kontrakten eg har signert gyldig

Sonus

Jeg er iallefall glad jeg ventet på E-golf (skrev kontrakt i går) og ikke benyttet plassen min i I3-køen.

For oss er E-golf en bedre bil både mtp utstyr, pris og bruksmuligheter.

I3 er en fin bil med mye bruk av nye matrialer og en veldig miljøvennlig produksjon. Dessverre er det nok lommeboka som bestemmer hvilken Elbil de fleste nordmenn kjøper og jeg syns iallefall at E-golf gir mer for pengene av det jeg verdsetter.

Jeg betaler ca 270.000 for en E-golf med skinn, stor NAVI (standard) og bedre stereo utover standardutrustning som jo er veldig god på E-golf. Jeg antar at en I3 ville kostet godt over 300.000 for samme utstyrsnivå.

Angående kontrakten din vil jeg tro selger slipper deg lett. Han har sikkert mange andre som står i kø og som gjerne vil overta plassen din.

Vind

#2
Sitat fra: Gondron på onsdag 26. februar 2014, klokken 06:16
Essensielle ting  som har kostet i3 eigere myr penger å få er standar på egolf. Som ACC, hurtiglading, led lys i front,  comfort access Større batteri pakke(ca26kw) Å I3 må oppgraderes  heile interier til minimum 12 000 for å få activ cruise control pakken. Noe som er kritisk for annenhåndsverdi, men som eg velge bort pga  den totale øknaden i kostnad med
interiørpakke.
Nå er det litt forskjellige biler, så det blir feil å sammenligne disse to slik, men jeg tror Golf er en mere direkte konkurrent til Leaf.  For det første har i3 en vesentlig lavere vekt, som gir ett lavere forbruk - og faktisk litt lengre reell rekkevidde enn Leaf - og antagelig også Golf.  Golf er en bra bil, men er du ute etter "Premium følelse" er det nok i3 som gjelder. 

Comfort access er ikke inkludert på Golf, mens f.eks parkeringssensorer er inkludert på i3.  Hurtiglading i i3 er nå også mere effektiv enn den i eGolf.

Folk er forskjellige - noen vil ha i3, noen vil ha eGolf, og noen er jo superfornøyd med en Buddy.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

hellevator

#3
Jeg var nær ved å skrive kontrakt på en i3 i dag, etter å ha testet den og Leaf i går.

Det er jo to forskjellige biler, men egenskapene kan allikevel settes opp mot hverandre.
Hadde ikke eGolf'en blitt lansert nå så hadde jeg garantert bestilt en i3, Leaf'en var alt for kjedelig.

Nå må jeg klype meg i armen og tenke meg om noen dager. ::) Hodet sier eGolf men hjertet sier i3 :)
Hovedgrunnen til dette er ikke nødvendigvis utstyrsforskjellene men plassen for min del. eGolfen får et stort bagasjerom og 5 seter.

Har noen lest praktiske tester hvor eGolf og i3 blir målt opp mot hverandre med tanke på rekkevidde?
Kommer jeg 100km uten mellomlading med to voksne og to barn i bilen?

of topic...:
Angående i3 og prisen, har virkelig forhandler ikke noe å gå på? De skylder på at de bare et mellomledd mellom BMW norge og kunde, og at prisene er faste. Bavaria Stavanger.

K

Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 18:02
of topic...:
Angående i3 og prisen, har virkelig forhandler ikke noe å gå på? De skylder på at de bare et mellomledd mellom BMW norge og kunde, og at prisene er faste. Bavaria Stavanger.

For utenforstående er det vanskelig å skille "kan ikke" fra "vil ikke". På biler med flere måneders venteliste er det vel ut i fra økonomisk teori gode grunner til ikke å forvente rabatter.  :P

hellevator

Nja, jeg kjøper ikke helt den teorien at lange ventelister = låste priser. Jeg stod i 9 mnd på venteliste på en KIA Sportage, men fikk allikevel tynt ut 15.000 på listeprisen.

Men ut fra svaret ditt så forstår jeg det dit hen at det er helt normalt å selge i3 til listepris.

pottle

Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 18:02
Har noen lest praktiske tester hvor eGolf og i3 blir målt opp mot hverandre med tanke på rekkevidde?
Kommer jeg 100km uten mellomlading med to voksne og to barn i bilen?

Du kommer deg fint 10 mil med både eGolf, i3, E-Up! og leaf på alle tenkelige fører og klimaforhold. Men det kan holde hardt på alle fire. Du må kjøre veldig økonomisk med alle sammen for å få det til på de verste dagene. 
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

hellevator

På disse "lange" turene så var jo tanken å skru av det som kan skrus av for å spare strøm. Og slevsagt kjøre så økonomisk som mulig. Men en må jo holde fartsgrensen. Eneste måten er vel å teste med en del last i bilen en dag det er kaldt...

Får høre om forhandler er villig å låne meg en fulladet i3 over natta :) Takker for svar..

Sonus

Sitat fra: K på torsdag 27. februar 2014, klokken 18:30
Sitat fra: hellevator på torsdag 27. februar 2014, klokken 18:02
of topic...:
Angående i3 og prisen, har virkelig forhandler ikke noe å gå på? De skylder på at de bare et mellomledd mellom BMW norge og kunde, og at prisene er faste. Bavaria Stavanger.

For utenforstående er det vanskelig å skille "kan ikke" fra "vil ikke". På biler med flere måneders venteliste er det vel ut i fra økonomisk teori gode grunner til ikke å forvente rabatter.  :P

Situasjonen med I3 er jo at butikken kun opererer som agent og du faktisk kjøper bilen av BMW Norge. Forhandleren får så en sum for å ha solgt bilen fra BMW Norge, dermed har ikke forhandleren noe hans kulle ha sagt på prisen. Du får heller ikke storkunderabatt, som du vil kunne få på E-Golf. Den, etter min mening, håpløse salgsstrategien til BMW gjord at jeg ente opp med en E-Golf.

jkirkebo

Sitat fra: Sonus på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:48
Situasjonen med I3 er jo at butikken kun opererer som agent og du faktisk kjøper bilen av BMW Norge. Forhandleren får så en sum for å ha solgt bilen fra BMW Norge, dermed har ikke forhandleren noe hans kulle ha sagt på prisen. Du får heller ikke storkunderabatt, som du vil kunne få på E-Golf. Den, etter min mening, håpløse salgsstrategien til BMW gjord at jeg ente opp med en E-Golf.

Tja, smak og behag. Jeg foretrekker helt klart denne løsningen, der man ikke trenger å være flink til å prute eller inneha en masse rabatter for å få en god pris. Bedre at de priser bilen lavere i utgangspunktet og står fast ved prisen, akkurat som Tesla gjør det. Spesielt i USA virker det som om folk er meget fornøyd med den løsningen, da bilselgere er kjent for å være rimelig sleipe "over there".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hellevator

Jeg er heller ikke noe stor fan av pruting, men det er jo teit å ikke gjøre det hvis det er "lagt opp til det".
Men det er jo bare å respektere at løsningen er slik den er med i3, på godt og vondt.
"Bare "lave priser" akkurat som på REMA :)"

Sonus

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:56
Sitat fra: Sonus på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:48
Situasjonen med I3 er jo at butikken kun opererer som agent og du faktisk kjøper bilen av BMW Norge. Forhandleren får så en sum for å ha solgt bilen fra BMW Norge, dermed har ikke forhandleren noe hans kulle ha sagt på prisen. Du får heller ikke storkunderabatt, som du vil kunne få på E-Golf. Den, etter min mening, håpløse salgsstrategien til BMW gjord at jeg ente opp med en E-Golf.

Tja, smak og behag. Jeg foretrekker helt klart denne løsningen, der man ikke trenger å være flink til å prute eller inneha en masse rabatter for å få en god pris. Bedre at de priser bilen lavere i utgangspunktet og står fast ved prisen, akkurat som Tesla gjør det. Spesielt i USA virker det som om folk er meget fornøyd med den løsningen, da bilselgere er kjent for å være rimelig sleipe "over there".

Der er nok jeg yrkesskadet etter 8år som innkjøper i byggebransjen og 13år som selger før det :)

Gondron

Bavaria ville ikkje gje slepp på kontrakten min,
men eg er nok fornøyd med BMW uansett sjølv om den er ei  del dyrere enn Golfen.
Uansett hvilken eg hadde kjøpt så hadde eg nok vore fornøyd.
Men møller, utroli service. Selger ringte og sa han hadde sutta av bil til meg uten eg hadde sagt det. Han vart noe skuffa da eg sa eg hadde gått til Bmw.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:56
Tja, smak og behag. Jeg foretrekker helt klart denne løsningen, der man ikke trenger å være flink til å prute eller inneha en masse rabatter for å få en god pris. Bedre at de priser bilen lavere i utgangspunktet og står fast ved prisen, akkurat som Tesla gjør det.
BMW priser i utgangspunktet skrapa bil alt annet enn lavt + de tar skyhøye priser på
alt nødvendig du trenger før det blir bil av det. Her har de alltid vært blant verstingene.

Tesla er noe mer beskjedne. Men det koster her også å hake av.

Såvidt jeg forstår er det p.t. ikke noe prutningsmonn på noen elbiler.
På de aller fleste fossilbiler får du greitt utstyr for et betydelig beløp i rabatt.
Reelt sett er derfor listeprissammenligning mellom en elbil og en fossilbil ikke helt reell.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 28. februar 2014, klokken 14:18
Såvidt jeg forstår er det p.t. ikke noe prutningsmonn på noen elbiler.
På de aller fleste fossilbiler får du greitt utstyr for et betydelig beløp i rabatt.
Reelt sett er derfor listeprissammenligning mellom en elbil og en fossilbil ikke helt reell.

På Leaf kan man forhandle om prisen. Fikk et godt tilbud (270 000) på et godt utstyrt eksemplar før jul. Den ble imidlertid ikke aktuell pga. rekkevidden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA