Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selvutlading når bilen skal stå lenge

Startet av Powerflux, onsdag 05. mars 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Belloq

Smaken er som baken, den er delt. Jeg for min del orker ikke tanken på en Golf, syntes ikke bilen er noe fin. Så for meg stod det mellom Leaf og I3 , men ville ha bil med en gang så da ble det Leaf. Nå skal det sies at jeg ikke syntes Leafen var så veldig vakker heller, men nå syntes jeg den faktisk er ganske kul. Når det gjelder lengre rekkevidde så tror jeg ikke det kommer før i 2016, da vil jeg tippe den også får nytt utsende.
P85 2014

tomrh

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 14:32
Siden e-Golf er en såpass konservativ løsning (for eksempel uten større rekkevidde enn konkurrentene), tror jeg presset på Nissan er langt mindre enn det hadde vært hvis VW hadde strukket utviklingen et steg framover.
Må huske at VW selger bare pga. merket. Alt annet likt så vinner VW. Og batteripakken er jo også marginalt større.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#62
Sitat fra: Belloq på fredag 28. februar 2014, klokken 14:33
Når det gjelder lengre rekkevidde så tror jeg ikke det kommer før i 2016, da vil jeg tippe den også får nytt utsende.
Det er for sent. Da har Tesla E allerede revolusjonert dette segmentet: http://articles.latimes.com/2013/dec/15/autos/la-fi-hy-autos-tesla-model-e-debut-2015-20131213
Leaf har dessuten vært i markedet i 3 år allerede, og imens har batterikostnad pr. kWh droppet betydelig. Er overbevist om at Nissan har et ess i ermet her. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

#63
Sitat fra: tomrh på fredag 28. februar 2014, klokken 14:39
Sitat fra: Belloq på fredag 28. februar 2014, klokken 14:33
Når det gjelder lengre rekkevidde så tror jeg ikke det kommer før i 2016, da vil jeg tippe den også får nytt utsende.
Det er for sent. Da har Tesla E allerede revolusjonert dette segmentet: http://articles.latimes.com/2013/dec/15/autos/la-fi-hy-autos-tesla-model-e-debut-2015-20131213
Sitat fra ovenstående link:
"The third, lower-priced model could make its official debut at the 2015 North American International Auto Show in Detroit, Tesla confirmed Friday. It would begin selling in 2016 or 2017."

Produksjonstart Gen3/E må sees i sammenheng med byggingen av batterifabrikken Giga med kapasitet for årsproduksjonen av Gen3 = 500 tusen. Den er neppe oppe og går før 2018.

Prisen på skrapa bil blir antakelig et sted mellom $35.000 og 39.900. Og for full pakke et sted mellom 50 og 65.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

Hehe ja du har helt rett. Lønner seg å lese litt lenger enn overskriften.  :-[
Tror fortsatt at Nissan kommer med "noe" innen 2016 da (utenom e-NV200).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

El Prado

Nissan er vel den japanske produsenten som har hatt mest tull med sine produkter, med bla. en del småfeil på det elektriske. Men når det gjelder Leaf så har det faktisk vært svært lite feil og få mandagsbiler til nå. VW har i de siste 30 årene laget biler med svært varierende kvalitet og en stor andel mandagsprodukter, selv om de har vært gode på opplevd kvalitet.

Personlig så driter jeg i opplevd kvalitet og er opptatt av at ting fungerer, så derfor er valget når det kommer til bil enkelt! VW vil jeg ikke en gang bli sett i, og tysk bilindustri har vel ikke produsert noe som jeg kunne tenkt meg på over 30 år...
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

MindViruz


Sitat fra: El Prado på fredag 28. februar 2014, klokken 19:08
Nissan er vel den japanske produsenten som har hatt mest tull med sine produkter, med bla. en del småfeil på det elektriske. Men når det gjelder Leaf så har det faktisk vært svært lite feil og få mandagsbiler til nå. VW har i de siste 30 årene laget biler med svært varierende kvalitet og en stor andel mandagsprodukter, selv om de har vært gode på opplevd kvalitet.

Personlig så driter jeg i opplevd kvalitet og er opptatt av at ting fungerer, så derfor er valget når det kommer til bil enkelt! VW vil jeg ikke en gang bli sett i, og tysk bilindustri har vel ikke produsert noe som jeg kunne tenkt meg på over 30 år...

Hvis du gjør ett enkelt søk på google på mest driftsikre biler, så finner du artikkler hvor Nissan ligger på første plass blandt biler med minst feil og totalt laveste utgifter på verksted i løpet av en viss levetid. Da er det snakk om nissan primera. Undersøkelsen der blir referert til er gjennomført av ett seriøst britisk selskap hvor det er justert for likt antall biler.

snurre100

Min neste bil blir nok ikke Nissan. Kundebehandling er for meg veldig viktig.2.5 timers service til 5500.-Delepris 400.-
Venter på Kia E Niro

Mippen

#68
Jeg har en ny leaf og en nesten ny golf med diesel vel å merke. Aldri hatt så mye tull med en bil som med golfen på den korte tiden jeg har eid den. Vurderte å kjøpe en egolf men på grunn av leveringstiden kjøpte jeg en leaf og fikk den nesten på dagen. Fikk den også mye billigere enn det jeg hadde betalt for golfen.

Jeg liker imidlertid golfen også. Gode seter og gode kjøreegenskaper, men er ikke imponert over kvaliteten.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: snurre100 på fredag 28. februar 2014, klokken 21:41
Min neste bil blir nok ikke Nissan. Kundebehandling er for meg veldig viktig.2.5 timers service til 5500.-Delepris 400.-

For å trekke en liten parallell til elektroniske "duppeditter" (mobil/pc o.l) så hadde jeg en samtale med en kammerat for et par år siden. Vi kjøpte omtrent like mye og samme typer ting, men han var veldig opptatt av at utstyret hadde riktig fruktlogo (noe jeg ikke var) og skrøt sånn av kundeservice og support. Hver gang maskinen eller mp3-spilleren eller mobilen sluttet å fungere kom det en budbilsjåfør på døren og tok med seg den defekte og leverte en fikset tilbake en uke senere. Da spurte jeg om det ikke hadde vært bedre om ting ikke gikk i stykker hele tiden for jeg hadde aldri hatt behov for å sende tilbake noe til reperasjon/service.

Oppsummeringen blir at jeg kan godt leve med en litt kranglete kundeservice den ene gangen noe trøbler gjennom eierforholdet, enn å ha en superhyggelig selger hvis bilen må inn og fikses flere ganger i året.

Min erfaring med japanske biler generellt er at de ikke har behov for noe ekstra fiksing utenfor vanlig service og innenfor normale kjørelengder. Leafen er ikke noe unntakt der, mens kollegaen min med eUp allerede har hatt bilen stående flere dager på verksted for feilsøking.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA